پارتیشن در دکوراسیون ویلا، انواع پارتیشن از نظر طراحی، جنس و مدل - سازه برتر



انواع پارتیشن در دکوراسیون ویلا از نظر طراحی، جنس و مدل

استفاده از انواع پارتیشن به جای دیوار در طراحی دکوراسیون ویلا، احساس جادار بودن را به فضای ویلا می دهد. این روزها بیشتر ویلاهای مدرن یک چیدمان باز بسیار ناکارآمد دارند که نه تنها باعث از بین رفتن حریم خصوصی می شود، بلکه هیچ گونه فضایی را برای جداکردن بخش‌های مهم ویلا ایجاد نمی کند. با توجه به تمام این محدودیت‌ها و همچنین محدودیت فضا، انواع پارتیشن دیواری وجود دارند که می توان از آنها به راحتی در طراحی داخلی ویلا استفاده کرد. این گونه جداکننده‌های فضا، محیط را برای خانواده شما سرگرم کننده‌تر و کاربردی‌تر می سازند.

در واقع طراحی فضاهایی همراه با دیوارهای جزئی، قفسه‌های باز، پارچه های جداکننده و روش‌های ابتکاری دیگر می تواند فضایی صمیمی را به وجود آورد. در این مقاله از سازه برتر به معرفی انواع پارتیشن که در دکوراسیون ویلا به کار می روند می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

پارتیشن در دکوراسیون ویلا چیست؟

پارتیشن در دکوراسیون ویلا چیست؟

در فرهنگ لغت پارتیشن به معنای تقسیم کننده می باشد و چون ماهیت این نوع محصول تقسیم بندی فضاهای بزرگ و جدا کردن آنها می باشد، نام پارتیشن بر روی آن گذاشته شده است. پارتیشن در ساخت ویلا برای جداسازی فضای بین پذیرایی و نشیمن، فضای نشیمن و اتاق خواب، فضای بین ناهارخوری و آشپزخانه و همچنین راهرو و نشیمن استفاده می شود.

 

 

انواع پارتیشن در دکوراسیون ویلا از لحاظ عملکرد

پارتیشن‌ها از لحاظ عملکرد، به دو شکل ثابت و متحرک می‌باشند. معمولا پارتیشن ثابت در فضاهایی به کار می رود که قصد تغییر دکوراسیون به مدت طولانی وجود نداشته باشد. نصب این گونه سازه‌ها هزینه بیشتر و زمان طولانی‌تری را می طلبد.

در عوض پارتیشن متحرک، احتیاجی به نصب ندارد و در هر محیطی استفاده می شود و این یک مزیت خوب برای پارتیشن متحرک به حساب می آید، زیرا بدون نیاز به تخریب می توان از آن برای تقسیم بندی فضاهای مختلف استفاده کرد.

 

انواع جنس پارتیشن در دکوراسیون ویلا 

انواع جنس پارتیشن در دکوراسیون ویلا

پارتیشن چوبی

پارتیشن‌های چوبی یکی از انواع پارتیشن خانگی می باشند که به علت طبیعی بودن، گرمای خاصی را در فضای ویلا به وجود می آورند. بهتر است پارتیشن‌ چوبی در فضاهایی که رطوبت ندارد استفاده شود، زیرا رطوبت عمر پارتیشن چوبی را کاهش می دهد. استفاده از پارتیشن چوبی در کنار مبلمان چوبی، جذابیت بصری زیبا و فوق العاده‌ای را ایجاد می کند. قیمت پارتیشن چوبی با توجه به ابعاد استفاده شده و نوع چوب تغییر می کند.

یکی از انواع پارتیشن چوبی، پارتیشن ام ‌دی ‌اف در صنعت ساختمان می باشد که مقاومت خوبی دارد و دارای ظاهری شیک و زیبا است. پارتیشن‌های ام‌ دی ‌اف تنوع زیادی در رنگ و طرح دارند و به علت وزن کمی که دارند نصب آن‌ها نیز آسان است.

 

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن‌ شیشه‌ای یکی دیگر از انواع پارتیشن دیواری است که به دلیل شفاف بودن متریال، از دید بصری خوبی برخوردار می باشد. البته اگر از نمونه مات این نوع پارتیشن استفاده شود، دید کمتری خواهد داشت. این نوع متریال بیشتر برای ساخت انواع پارتیشن‌های ثابت و اداری به کار می رود.

با بهره بردن از پارتیشن شیشه‌ای، نور طبیعی موجود در فضای ویلا از بین نمی رود و در مصرف برق صرفه‌جویی زیادی می‌شود. پارتیشن شیشه‌ای با قاب و بدون قاب قابل اجراست و دارای رنگ و طرح متنوعی است. این نوع پارتیشن‌ به آسانی تمیز می شود و نصب راحتی دارد. در صورتی که کیفیت شیشه استفاده شده در این پارتیشن خوب باشد، به عنوان عایق صوتی خوبی نیز عمل می کند.

 

پارتیشن pvc

پارتیشن پی وی سی از پلاستیک سخت درست شده است که به وسیله‌ی روان کننده‌‌های مخصوص دارای انعطاف‌ زیادی می شود. این نوع پارتیشن دارای مزایای زیادی از جمله نگهداری آسان، سبکی، مقاومت خوب در برابر رطوبت، تنوع رنگی و تمیز کردن راحت می باشد و همچنین قیمت مناسب‌تری دارد. پارتیشن پی وی سی با سایر متریال‌ها مانند شیشه و… ترکیب می شود و دارای زیبایی فوق العاده ای است.

 

پارتیشن فلزی

این نوع پارتیشن از آهن، فلز و آلمینیوم درست شده است. پارتیشن‌های فلزی در برابر گرما، حرارت و رطوبت مقاومت خوبی دارند. همچنین امکان ایجاد طرح‌های هندسی و پیچ و خم‌های گوناگون در پارتیشن فلزی وجود دارد.

 

انواع پارتیشن در دکوراسیون ویلا از لحاظ مدل

انواع پارتیشن در دکوراسیون ویلا از لحاظ مدل

پارتیشن یک طرفه

این نوع پارتیشن‌ها، به شکلی طراحی می شوند که می توان با استفاده از ریل‌های سقفی آنها در یک جهت حرکت داد. بیشتر پارتیشن‌های یک طرفه برای تقسیم بندی یک اتاق به دو بخش به کار می روند. همچنین می توان با تا کردن آنها در جهت گوشه‌های اتاق، فضایی را ذخیره کرد.

 

پارتیشن های همه کاره

پارتیشن همه کاره، فضا را در هر جهت ممکن تقسیم بندی می کند، چرا که هر ماژول به طور مستقل می تواند پنهان شود و یا موقعیت خود را تغییر دهد. این نوع پارتیشن به علت تطبیق پذیری بالایی و همچنین به دلیل این که می توان آن را در هر مکانی که از قبل برای این منظور طراحی شده است نگهداری کرد، امکان استفاده کردن از فضای یک اتاق را به طور کامل ایجاد می کند.

 

پارتیشن آکوستیک

این نوع دیوارهای متحرک، عایق صوتی خوبی می باشند زیرا از موادی مانند پشم معدنی پر شده اند.

 

پارتیشن چرخ دار متحرک

نوع چرخ دار پارتیشن، از انواع پارتیشن متحرک است. پارتیشن متحرک چرخ دار برای جداسازی فضاهای خانگی و اداری استفاده می شود. سیستم پایینی این نوع دیوار متحرک همان گونه که از نامش پیداست چرخ دار است. جمع آوری و جا به جایی پارتیشن‌ها با استفاده از چرخ، کار بسیار راحتی است، به این صورت که صفحات بر روی چرخ سوار می شوند و این نوع طراحی باعث حرکت آسان و راحت می شود. پارتیشن چرخ دار به نوع آکاردئونی نیز شباهت زیادی دارد.

 

پارتیشن مدل تاشو

از مدل‌های دیگر پارتیشن متحرک، پارتیشن‌های متحرک تاشو می باشند. این نوع پارتیشن‌ها از صفحات تخت ساخته شده اند که عرض آنها تا 900 میلی متر است. صفحات در مدل تاشو، به هم متصل شده اند و باز و بسته می شوند. این نوع پارتیشن برای مکان‌هایی که احتیاج به فضای بیشتری است به کار می روند.

البته پارتیشن‌های تاشو دو نوع دارند، یک نوع از آنها از قسمت بالا و پایین رو به دو مسیر سوار می شوند و می توانند حرکت کنند و نوع دیگر آنها، به این شکل نیست که روی دو مسیر سوار شوند. پارتیشن‌هایی که روی دو مسیر سوار شده اند را به نام پارتیشن آکاردئونی می شناسند که می توان آنها را هم به صورت منحنی و به شکل خطی سفارش داد. نوع مسیر حرکت این پارتیشن‌ها هم می تواند از سقف باز و بسته شود و هم افقی باشد و همچنین روی دیوار و یا زمین بدون پایه باشد.

 

پارتیشن لولایی

پارتیشن لولایی، تشکیل شده از چند صفحه می باشد که این نوع صفحات به وسیله لولا به یکدیگر وصل شده اند.

 

پارتیشن شبکه ای

پارتیشن شبکه ای

پارتیشن‌های شبکه ای، الگوهای مشبک زیبایی دارند که در بازار موجود است. این نوع پارتیشن‌ها به طور پیچیده ای طراحی شده اند و می توانند در زیبایی ویلا شما تاثیر زیادی داشته باشند و در عین حال ظاهری شیک و زیبا را ایجاد کنند. طرح‌های متنوعی برای انتخاب پارتیشن شبکه ای وجود دارد که آن را به گزینه ای مناسب و جالب برای ویلای شما تبدیل می کند.

 

پارتیشن های دو منظوره

پارتیشن در دکوراسیون ویلا، نه فقط برای ویلاهای کوچک و جمع و جور، بلکه برای ویلاهای بزرگ هم کاربرد زیادی دارد. پارتیشن می تواند قفسه ویترین و یا یک قفسه کتاب باشد. در صورتی که ویلای شما دارای کمی فضای خالی باشد، می تواند به عنوان یک واحد ذخیره سازی نیز، فضا را دو برابر بزرگتر کند.

 

پارتیشن های نیمه دیواری

کسانی که نمی توانند بین انتخاب یک پارتیشن و یا یک دیوار تصمیم گیری کنند، می توانند از پارتیشن‌های نیمه دیواری استفاده کنند. یک پارتیشن نیمه دیواری که بر روی آن یک صفحه شیشه ای شفاف گذاشته شده است، می تواند وقتی که قصد ندارید منطقه ای را محاصره کنید ایده خوبی باشد.

 

انواع طراحی پارتیشن در دکوراسیون ویلا 

انواع طراحی پارتیشن در دکوراسیون ویلا

پارتیشن های شیشه ای که رنگ آمیزی شده اند

طراحی پارتیشن شیشه‌ای، از ظرافت ذاتی خاصی برخوردار است که شما می‌توانید با استفاده کردن از شیشه‌های رنگی در میان آن‌ها، به زیبایی هر چه بیشتر آنها کمک کنید. با گذاشتن شیشه در قاب فلزی یا چوبی، یک هویت به این طرح پارتیشن بدهید.

شیشه یک راه خوب برای تعیین کردن مرزها در عین روشن نگه داشتن فضا می باشد. شما می توانید به جای انتخاب کردن یک پارتیشن شیشه ای ساده، از یک پانل شیشه ای رنگ آمیزی شده برای اتاق نشیمن و یا هر فضای دیگری استفاده کنید.

 

طراحی پارتیشن خانگی هنری

با کمی فکر به راحتی می توان، طرح پارتیشن خانگی را به یک اثر هنری یا دکور در ویلا تبدیل کرد. ترکیبی از انواع رنگ‌ها و متریال‌هایی همچون چوب، فلز و تفکر خلاق، طراحی هنری پارتیشن را بسیار زیبا و منحصر به فرد می کند.

 

طراحی انتزاعی پارتیشن

آیا به ایده‌های ایجاد یک پارتیشن جسورانه علاقمندید؟ برای این منظور طراحی پارتیشن انتزاعی گزینه خوبی برای شما خواهد بود. در قدم اول، احتمال دارد که یک طراحی عجیب و غریب به نظر بیاید. ولی این نوع طراحی در کنار عملکرد، زیبایی ظاهری ویلای شما را دو چندان می کند. انواع پارتیشن دیواری انتزاعی به عنوان جداکننده، زیبایی و جذابیت را برای ویلای شما به ارمغان می آورد.

 

طراحی مدرن پارتیشن

در صورتی که سیمان و فلز، به خوبی مدیریت شوند و با هم ترکیب شوند می توانند یک شگفتی ایجاد کنند. طراحی پارتیشن مدرن باعث خلق شدن یک طراحی درخشان می شود. پارتیشن‌های فلزی که در یک دیوار روستایی قاب شده اند، برای طراحی پارتیشن مدرن تفسیر جالبی را ارائه می دهند. برای نصب و اجرای یک طرح پارتیشن مدرن زیبا، باید نقاط قوت فلز و بافت روستایی سیمان را با یکدیگر متعادل کنید.

 

طراحی معاصر پارتیشن

طراحی پارتیشن معاصر، عملکرد و زیبایی شناسی را در کنار یکدیگر قرار می دهد و یک قطعه هنری زیبا و شیک را به نمایش می گذارد. این نوع طراحی نه تنها یک طراحی پارتیشن معمولی را به وجود می آورد، بلکه به عنوان یک قصیده خاص برای هنر عمل می کند که در صورت عبور از آن نمی توانید متوجه آن نشوید. طراحی پارتیشن معاصر باعث ایجاد یک حس هنری می شود که به صورت یکپارچه فضاهای شما را در ایده‌های پارتیشن دیواری ویلا جداسازی می کند.

 

طرح آراسته پارتیشن

فلز و چوب باعث ایجاد ترکیبی می شود که مهمانان را مجذوب خود می‌کند. طراحی پیچیده فلزی که بخش مرکزی را ایجاد می کند و ساخت یک چارچوب چوبی بافتی غنی به آن می دهد. این نوع طرح پارتیشن مدرن را با اطمینان خاطر انجام دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

 

طراحی قفسه ‌های باز در پارتیشن

جداسازی فضاها با طراحی قفسه‌های باز در پارتیشن، می تواند زیبایی و جذابیت اتاق را افزایش دهد و همچنین باعث عبور نور از آن شود. شما می توانید بعضی از قفسه‌ها را خالی بگذارید تا از دید آنها مطمئن باشید و کتاب ها یا آثار خود را روی بقیه قفسه‌ها به نمایش بگذارید. با انجام این کار توهم فضای بزرگتر را در ذهن افراد به وجود می آورید، در حالی که دو فضای مختلف را از یکدیگر جدا می کنید.

 

پارتیشن آشپزخانه اپن

پارتیشن آشپزخانه اپن

پارتیشن‌های دکوراسیون ویلا، از روش‌های جذاب‌تر و مدرن‌تر بستن اپن آشپزخانه می باشد. این نوع جداکننده یا پارتیشن می تواند شامل موارد زیادی باشد. انواع ایده‌های گوناگون از پارتیشن‌های چوبی، قفسه، آکواریوم، کتابخانه و یا پارتشین‌های گیاهی برای آشپزخانه اپن ویلا استفاده می شوند.

از مزیت‌های پارتیشن‌های چوبی، می توان به محدود کردن دید به آشپزخانه ویلا، عدم تاریکی و عبور دادن نور و همچنین ایجاد یک عنصر دکوراتیو در دکوراسیون ویلا اشاره کرد. ولی این مورد هم خالی از عیب نیست و جلوگیری نکردن از انتشار صدا و بو از معایب آن به شمار می آید. پیشنهاد ما به شما این است که اپن آشپزخانه را از حالت یکنواختی و صلب که برای مدتی طولانی در ویلاهایتان وجود داشته است خارج کنید و طرحی نو برای آن ایجاد کنید.

 

 

سخن پایانی

پارتیشن بندی در دکوراسیون ویلا به سلیقه و سبک مورد نظر شما بستگی دارد. در سالیان گذشته سازندگان و طراحان، ویلا ها را به گونه ای طراحی می کردند که قسمت‌های مختلف آن از هم مجزا می شدند. برای مثال در نظر گرفتن تعدادی پله و دیوار به عنوان یک جدا کننده در قسمت‌های مختلف ویلا از جمله روش‌های آنها بود. ولی امروزه با توجه کردن به سلایق شخصی خود می توانید پارتیشن بندی ویلا را انجام دهید. پیدا کردن یک پارتیشن زیبا و مناسب، فقط -احتیاج به کمی فکر در مورد محل قرارگرفتن آن و اندازه و روشنایی اتاق دارد.

در این مطلب انواع پارتیشن دیواری را که در دکوراسیون ویلا کاربرد زیادی دارد معرفی کردیم، امیدواریم با ایده گرفتن از این مقاله توانسته باشید یک پارتیشن زیبا برای ویلای خود طراحی کنید. سوالات و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.