روش تشخیص و رفع نشتی لوله گاز؛ نکاتی که باید بدانید - سازه برتر

روش تشخیص و رفع نشتی لوله گاز؛ نکاتی که باید بدانید

  • شناسه : 23771
  • برچسب ها :


روش تشخیص و رفع نشتی لوله گاز؛ نکاتی که باید بدانید

رفع نشتی لوله گاز

یکی از مهم‌ترین خطراتی که همواره لوله‌های گاز را تهدید می‌کند، مشکل نشتی است. نشتی گاز علاوه بر اینکه می‌تواند باعث هدر رفتن گاز طبیعی شود، همچنین بسیار خطرناک است و امکان بروز خسارات‌های مالی و جانی زیادی را ایجاد می‌کند. خوشبختانه نشتی گاز امری کاملاً واضح است و یافتن نشتی نیز کار خیلی سختی نیست. تنها به‌کارگیری چند ترفند، می‌توانید نشتی لوله گاز را پیدا کنید.
روش تشخیص و رفع نشتی لوله گاز به همراه یک‌سری نکاتی که باید بدانید، موضوعاتی هستند که در ادامه این نوشته قصد بررسی آن‌ها را داریم؛ تا انتها همراه ما باشید.

 

دلایل نشتی لوله گاز

همان‌قدر که تشخیص و رفع نشتی لوله گاز اهمیت دارد، بررسی دلایل نیز حائز اهمیت است، چراکه این کار می‌تواند تا حدود زیادی از بروز نشتی گاز جلوگیری کرده و شانس بروز این مشکل را کم کند. نشتی لوله گاز می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • عدم نصب صحیح: اتصالات لوله‌های گاز باید به درستی و توسط نیروی متخصص نصب شده و جوش داده شوند
  • ساییدگی و خراشیدگی: عوامل مختلفی مانند ضربه، برش نامناسب و... می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی لوله گاز شوند
  • فرسایش: عوامل محیطی و رطوبت در طولانی مدت می‌تواند باعث فرسودگی لوله‌ها شوند
  • ترکیدگی: اضافه بار، فشار و گرما از عوامل ترکیدگی لوله‌های گاز هستند
  • عواملی نظیر زلزله، سیل و طوفان نیز می‌توانند باعث بروز نشتی در لوله‌های گاز بشوند

با توجه به این موارد و خطرات، می‌توانید تا حدود زیادی شانس بروز نشتی لوله گاز را کاهش دهید. یکی از مهم‌ترین نکات برای این کار این است که با بررسی قیمت روز لوله گاز، بهترین و با کیفیت‌ترین نوع لوله را تهیه کنید. لوله‌های با کیفیت به صورت کلی در برابر عوامل آسیب‌زا به هر شکلی مقاوم‌تر هستند.

 

تشخیص نشتی لوله گاز

کمبود فشار گاز و برخی علائم دیگر ممکن است شما را به شک بیندازند که لوله‌های گاز دچار نشتی شده و در این شرایط چاره‌ای ندارید با استفاده از برخی روش‌ها برای تشخیص نشتی گاز اقدام کنید.

توجه داشته باشید این امر بسیار ضروری است و همان‌طور که گفته شد، احتمال بروز خسارت‌های جانی و مالی به شکل‌های مختلف وجود دارد. برخی از روش‌های تشخیص نشتی گاز به شرح زیر هستند.

احساس بوی گاز شدید

بوی گاز معمولاً در برخی مواقع در خانه استشمام می‌شود که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. اگر این بو خیلی شدید نبود و بعد از مدتی از بین رفت، جای نگرانی نیست. در صورتی‌که بوی گاز شدید باشد و از بین هم نرود، بدون شک نشتی در یکی از لوله‌های گاز کشی داخل منزل وجود دارد و باید حتماً دست به کار شوید.
احتمالاً سخت است که تنها از طریق بو، دقیقاً آن لوله‌ای که دچار نشتی است را پیدا کنید و توصیه می‌شود که این کار را به افراد متخصص بسپارید و خودتان اقدامی نکنید.

شنیدن صدا‌های غیرعادی

معمولاً شکستگی یا ترک‌های کوچک باعث نشتی گاز می‌شود و زمانی که گاز با فشار بالا از یک حفره ریز خارج شود، صدایی غیر عادی تولید می‌کند. با دنبال کردن این صدا راحت‌تر می‌توانید لوله عیوب را پیدا کنید، اما باز هم توصیه می‌شود که تشخیص نهایی را به افراد متخصص بسپارید.

بهره‌گیری از اشعه ایکس

این کار احتمالاً از توان افراد خارج است و دستگاه‌های مخصوص رادیوگرافی مربوطه را تنها افراد فعال در حوزه گازکشی در اختیار دارند. البته که بررسی لوله‌ها با اشعه ایکس مستقیماً نشتی گاز را نشان نمی‌دهد، اما این کار می‌تواند ترک‌های موجود بر روی لوله‌ها را به خوبی مشخص کند.

توجه داشته باشید که ترک‌ها، حتی اگر اکنون باعث نشتی گاز نباشند، در طولانی‌مدت احتمالاً گسترش یافته و باعث نشتی می‌شوند. بنابراین برای ایمنی بیشتر توصیه می‌شود حتی لوله‌هایی را نیز که ترک‌های جدی ندارند، تعویض کنید.

استفاده از تجهیزات تشخیص نشتی گاز

دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که معمولاً با بررسی بوی گاز می‌توانند نشتی گاز را گزارش کنند. دقت این دستگاه‌ها بسته به کیفیت و قیمت‌شان است و از آنجا که دستگاه‌‌های حرفه‌ای گران‌قیمتند، معمولاً در اختیار فعالان این حوزه قرار دارند و برای دیگران به‌صرفه نیست که این دستگاه‌ها را تهیه کنند.
در صورتی‌که خودتان چنین دستگاه‌هایی را در اختیار دارید، حتماً روش درست انجام کار با آن را با استفاده از دفترچه راهنما و یا راهنمایی دیگران به خاطر بسپارید تا دقت کار بالا‌تر برود.

دلایل نشتی لوله گاز

در صورت تشخیص نشتی گاز چه کاری باید انجام دهیم؟

نشتی گاز به شکل‌های مختلفی می‌تواند برای سلامتی افراد خطرساز باشد. بنابراین، در صورتی‌که نشتی گاز در یک محیط وجود داشته باشد، اولین کاری که باید انجام دهید، دور کردن تمامی وسایل آتش‌زا، قطع برق و ترک محیط است. گاز طبیعی حتی اگر باعث انفجار هم نشود، مسمومیت‌های شدیدی به وجود می‌آورد که می‌تواند باعث مرگ هم بشود.

قدم بعدی تماس با شرکت گاز یا یک تکنسین متخصص رفع نشتی گاز است. به هیچ وجه سعی نکنید که خودتان اقدام به رفع نشتی گاز کنید، زیرا این کار بدون داشتن تجهیزات و تخصص لازم، عملاً امکان‌پذیر نیست و می‌تواند به شدت خطرناک هم باشد.

 

رفع نشتی گاز به چه صورت است؟

تا اینجا درباره تشخیص نشتی گاز اطلاعاتی را کسب کردیم، اما اکنون باید بررسی کنیم در صورت بروز نشتی گاز، افراد متخصص چگونه برای رفع نشتی آن اقدام می‌کنند؟
رفع نشتی گاز معمولاً با تعویض لوله‌های معیوب انجام می‌شود. در مرحله اول فلکه گاز بسته شده و سعی می‌شود محیط را از گاز خالی کرد تا در صورت بروز جرقه در حین انجام کار، مشکلی به وجود نیاید. در مرحله بعد با استفاده از روش‌هایی محل دقیق نشتی را پیدا کرده و لوله‌های معیوب را کاملاً تعویض می‌کنند. هزینه این کار بسته به نوع لوله و میزان خرابی است؛ از این رو برای برآورد هزینه‌ها باید قیمت لوله گاز 3/4 یا انواع دیگر این محصول را در نظر بگیرید.

 

پیشگیری از نشتی گاز

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، پیشگیری از نشتی گاز اهمیت بسیار بالایی دارد. با انجام یک‌سری کار‌های ساده مانند تست‌های دوره‌ای، استفاده از لوله‌های با کیفیت و مقاوم و اجرای سیستم لوله‌کشی استاندارد و مناسب، می‌توان تا حدود زیادی از نشتی گاز جلوگیری کرد. البته در این بین برخی سیستم‌های امنیتی مدرن مانند سیستم‌های قطع اتوماتیک گاز نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای پیشگیری از بروز مشکلات استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که نشتی گاز ممکن است وضعیت خطرناکی ایجاد کند و باید به آن با جدیت توجه داشته باشید. همچنین، همواره از تجهیزات ایمنی مناسب همچون دستکش‌های محافظ و ماسک استفاده کنید تا ایمنی شخصی خود را حفظ نمایید.

 

چه موقع باید برای تعویض لوله اقدام کرد؟

تعویض لوله‌ها به موارد مختلفی بستگی دارد و باید بر اساس شرایط خاصی تصمیم گرفته شود. در ادامه مواردی را ذکر می‌کنیم که ممکن است نیاز به تعویض لوله داشته باشند.

سختی و زنگ‌زدگی

سختی و زنگ‌زدگی مشکلی است که معمولاً در طول زمان به وجود می‌آید. اگر لوله‌ها سخت شده یا دچار زنگ‌زدگی شده‌اند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. این مشکلات می‌توانند به طور تدریجی لوله‌ها را ضعیف کرده و نقص‌های جدی ایجاد کنند.

البته لوله‌های باکیفیت که دارای پوشش مناسبند، می‌توانند مدت زمان بسیار بیشتری را در برابر این مشکلات مقاومت کنند. توجه داشته باشید که لوله‌های زنگ‌زده لزوماً دارای نشتی نیستند، اما ریسک به وجود آمدن این مشکل در این لوله‌ها بالاتر است و برای اینکه مجبور به رفع نشتی لوله گاز نشوید بهتر است برای تعویض لوله‌های زنگ‌زده اقدام کنید.

نشتی

لوله‌هایی را که دچار نشتی هستند می‌توان تعمیر کرد. معمولا زمانی اقدام به تعویض این لوله‌ها می‌کنند که امکان تعمیر وجود نداشته باشد. اما کار بهتر این است لوله‌ای را که دچار نشتی شده است، حتماً عوض کنید.

لوله‌ها فرسوده

لوله‌هایی نیز که دچار زنگ زدگی و نشتی نیستند اما برای مدت زمان طولانی‌ای به کار گرفته شده‌اند، مشکوک بوده و بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکل و نشتی، این لوله‌ها را هم عوض کنید.

اینکه بعد از چند سال بتوانیم یک لوله را فرسوده در نظر بگیریم بسته به نوع، جنس و کیفیت لوله است. برخی لوله‌های بی‌کیفیت بعد از ۵ سال دچار فرسودگی می‌شوند، اما برخی لوله‌ها تا ۲۵ سال هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

تعمیرات مکرر

اگر لوله‌ها به طور مکرر نیاز به تعمیر داشته باشند و هزینه تعمیرات بیش از حد افزایش یابد، تعویض آن‌ها ممکن است بهره‌وری اقتصادی‌تری داشته باشد.

 

خرید انواع لوله گاز با بهترین قیمت

لوله گاز محصول حساسی ‌است و باید در خرید آن دقت کنید. در سطر‌های این نوشته بار‌ها اشاره کردیم که استفاده از لوله آب با کیفیت تا چه حد می‌تواند اهمیت داشته باشد و البته برای خرید لوله باید بودجه خود را هم در نظر بگیرید. برای داشتن خریدی بهینه و به‎صرفه، بهترین راه خرید بدون واسطه است. 

اگر چنین قصدی را دارید، خبر خوش برای شما اینکه مجموعه بازرگانی آیرومارت، با خرید مستقیم از انبار تولید‌کننده یا فروشنده، توانسته است واسطه‌ها را حذف کند. خرید از آیرومارت با مزایایی نظیر ارائه قیمت رقابتی، مشاوره رایگان خرید و امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش همراه است.

برای بهره‌مندی از این مزایا و بررسی قیمت لوله گاز 1/2 و هر نوع لوله دیگری، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس  www.iromart.com  مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 45306-021 تماس بگیرید. 

رفع نشتی گاز

کلام آخر

لوله‌های گاز تحت عوامل مختلفی مانند فرسایش، عوامل طبیعی و زنگ زدگی ممکن است دچار شکستگی و در نهایت نشتی شوند. در این شرایط مهم است که خودتان با حفظ ایمنی بتوانید نشتی را تشخیص داده و به سرعت برای رفع آن به متخصصین و یا شرکت گاز اطلاع دهید. از این رو ما در نوشته بالا تلاش خود را به کار بستیم تا در این باره بیشتر صحبت کنیم و ‌امید است که مطالب مذکور مفید بوده باشند.