آشنایی با کاربرد چیلر در ساختمان - سازه برتر



از اساسی ترین و مهمترین نیازهای انسان‌ها، تامین شرایط آسایش در ساختمان و مسکن است. تهویه مطبوع و تاسیسات قلب تپنده ساختمان است و سیستم تهویه مطبوع وظیفه دارد با کمک سامانه سرمایش مانند چیلر ساختمان، فضا و محیط زندگی و کار افراد را به صورتی تبدیل کند که انسان‌ها بتوانند در آن با آرامش خاطر، به زندگی و فعالیت بپردازند.

اگر بخواهیم به سوال چیلر ساختمانی چیست، پاسخ دهیم می‌توانیم اینطور بیان کنیم که چیلر واحد تولید آب خنک در ساختمان جهت مصارف تهویه مطبوع است. مهمترین و اساسی ترین جز سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری هستند که با کمک سیکل سرمایش تبریدی، شرایط آسایش حرارتی را در داخل فضاهای ساختمان ایجاد می‌کنند. چیلر ساختمان انواع گوناگونی براساس نوع کمپرسور و نوع کندانسور دارند.

چیلرهای ساختمانی براساس کمپرسور دارای انواع:

  • مینی چیلر اسکرال آپارتمانی

  • چیلر اسکرال

  • چیلر پیستونی

  • چیلر اسکرو

  • چیلر سانتریفیوژ

و چیلرهای ساختمانی براساس کندانسور دارای انواع: چیلر آبی و کندانسور هوایی است.

در زمان طراحی و ساخت چیلرها براساس منطقه آب و هوایی، تغییراتی می‌بایست در ابعاد کندانسورهای چیلرها داده شود. عموما مناطق گرمسیر در مقایسه با مناطق معتدل، کندانسور بزرگتری لازم دارند. مهمترین دلیل، افزایش دمای مناطق گرمسیر در مقایسه با مناطق سردسیر است.

 

اجزا و قطعات چیلر ساختمانی

سیکل تبرید چیلر ساختمان شامل چهار قطعه اصلی کندانسور، شیر انبساط، کمپرسور و اواپراتور است. قطعات دیگر چیلرهای ساختمانی شامل شیر برقی، فیلتر درایر، سایت گلاس، بال ولو، رسیور، تابلو برق، سیستم کنترل و شاسی و بدنه فلزی چیلر ساختمانی است.

در طی سیکل تبرید چیلر، گرما فضاهای داخلی ساختمان توسط آب چیلد جذب می‌شود و در اواپراتور چیلر به مبرد منتقل می‌شود. مبرد با حرکت به سمت کمپرسور، فشار و دمای آن افزایش می‌یابد و در نهایت، گرمای مبرد توسط کندانسور، تخلیه می‌شود و مبرد مایع پس از خنک شدن و عبور از شیر انبساط، در داخل اواپراتور، مجددا گرمای آب را جذب می‌کند. در ادامه اجزای مهم چرخه تبرید چیلر ساختمانی به صورت مختصر، توضیح داده می‌شود.

 

کندانسور چیلر ساختمان

کندانسور چیلر ساختمان الیماکول

در سیکل چیلر، کندانسور وظیفه تخلیه حرارت داخل سیکل چیلر به محیط بیرون را دارد. در چیلرهای هواخنک که کندانسور از نوع هوایی است، هوای محیط بیرون با گردش بر روی کویل های کندانسور، حرارت مبرد را جذب می‌کند. در چیلرهای آب خنک ساختمانی، گرمای مبرد در کندانسور آبی توسط آب خنک کولینگ تاور جذب می‌شود و از کندانسور چیلر خارج می‌شود.

 

کمپرسور چیلر ساختمان

کمپرسور چیلر ساختمان الیماکول

کمپرسور وظیفه افزایش فشار و دمای مبرد را در سیکل چیلر ساختمانی بر عهده دارد. کمپرسورهای اسکرال عموما از نوع هرمتیک یا بسته هستند و لذا غیر قابل تعمیر هستند. کمپرسورهای پیستونی و اسکرو، از نوع نیمه بسته یا سمی هرمتیک هستند و در مواقع نیاز به تعمیر، می‌توان به قطعات داخلی آنها دسترسی داشت. از کمپرسورهای پیستونی و اسکرال در چیلر ساختمانی با ظرفیت پایین و از کمپرسور اسکرو در چیلرهای ساختمانی با ظرفیت بالا استفاده می‌شود.

 

شیر انبساط چیلر ساختمان

شیر انبساط وظیفه شکستن فشار و ایجاد فرآیند اختناق در سیکل تبرید چیلر برعهده دارد. این شیر از مهمترین قطعات سیکل سرمایش چیلر ساختمان است و وظیفه کاهش دما و کنترل دبی جریان مبرد در اواپراتور چیلر ساختمانی را بر عهده دارد. در حین عبور مبرد از شیر انبساط، مبرد مایع پرفشار به مبرد کم فشار دوفازی مایع و گاز تبدیل می‌شود.

دو نوع شیر انبساط در چیلرهای تراکمی ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرها به نام شیر انبساط ترموستاتیک با اکولایزر خارجی و شیر انبساط الکترونیکی شناخته می‌شوند.

هر دو نوع شیر میزان سوپرهیت خروجی از اواپراتور را به عنوان پارامتر کنترلی، تحت کنترل دارند و لذا، این شیرها را به نام شیر سوپرهیت نیز می‌شناسند.

 

اواپراتور چیلر ساختمان

اواپراتور وظیفه جذب حرارت در چیلر ساختمان و کنترل دمای آب چیلد را بر عهده دارد. در چیلرهای تراکمی ساختمانی الیماکول، عموما اواپراتور از نوع پوسته لوله یا Shell & Tube می‌باشد. در این مدل اواپراتور، آب از داخل پوسته فولادی عبور می‌کند و مایع مبرد در درون لوله های مسی تزریق می‌شود.

تبادل حرارت بین آب چیلد و مبرد درون لوله های مسی، منجر به افزایش دمای مبرد و کاهش دمای آب چیلد می‌شود. برای افزایش راندمان اواپراتور های چیلر ساختمان، از ستاره های آلومینیومی به نام توربولاتور استفاده می‌شود تا با افزایش اغتشاش و توربولانسی جریان، راندمان انتقال حرارت ماکزیمم شود.

 

شیر برقی چیلر ساختمان

شیر برقی چیلر نوعی شیر مغناطیسی است که با تحریک سیم پیچ آن، مسیر جریان مبرد را قطع و وصل می‌کند. علت نام گذاری این شیرها به شیر برقی، همین امر است که با تحریک الکتریکی شیر، عملگر شیر فعال می‌شود. این شیرها از نوع NC یا نرمالی کلوز هستند و بدین معنی است که در صورت قطع جریان برق این شیرها، مسیر مبرد بسته می‌شود. معمولا این شیرها وظیفه در خط مایع سیکل تبرید چیلر نصب می‌شوند و برای حفاظت از ورود مایع مبرد به کمپرسور در شرایط خاموشی کمپرسور، نقش بسیار اساسی و مهمی بر عهده دارند.

 

کاربرد چیلر ساختمان

چیلر ساختمان براساس نوع ساختار و قطعات داخلی، در کاربردهای گوناگونی از ساختمان با مساحت های متفاوت به کار می‌رود.

بخشی از مهمترین کاربری های چیلر در ساختمان به شرح ذیل است:

  • چیلر ایرکاندیشن جهت ساختمان مسکونی در انواع آب خنک وهوا خنک

  • چیلر ایرکاندیشن جهت ساختمان ها و مجتمع های اداری

  • چیلر ایرکاندیشن جهت ساختمان های آموزشی، پژوهشی و دانشگاه ها

  • چیلر ایرکاندیشن در مجتمع های چند منظوره تجاری، اداری و فرهنگی

  • چیلر ایرکاندیشن در صنایع اتاق تمیز و شرکت های داروسازی

 

چیلر ایرکاندیشن

کاربری

ماکزیمم ظرفیت برودتی

مینی چیلر آپارتمانی

واحد های مسکونی تکی و ویلا

12 تن تبرید

چیلر هواخنک اسکرال

آپارتمان های مسکونی تا 3000 متر

80 تن تبرید

چیلر اسکرال مدولار

مجتمع های مسکونی و اداری

تا 250 تن تبرید

چیلر هوایی اسکرو

مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری

600 تن تبرید

چیلر آب خنک اسکرو

مجتمع های چند منظوره اداری، تجاری و فرهنگی

800 تبرید

چیلر اسکرال هواخنک

ساختمان های مسکونی تا پنج طبقه

20 الی 80 تن تبرید

مینی چیلر چگونه کار می کند؟

مینی چیلر چگونه کار می کند؟ | عملکرد مینی چیلر

مینی چیلرها کوچکترین نوع چیلرهای تراکمی هستند که براساس سیکل تبرید تراکمی بخار کار می‌کنند.
انواع چیلر تراکمی ‌از جمله مینی چیلر آپارتمانی بر اساس سیکل تبرید تراکمی بخار یا سیکل معکوس چرخه کارنو عمل می‌کنند. بخار مبرد کم فشار که از سمت اواپراتور توسط کمپرسور مکیده می‌شود، توسط کمپرسور متراکم شده و دما و فشار آن افزایش می‌یابد. گاز پرفشار خروجی از کمپرسور وارد کویل کندانسور مینی چیلر آپارتمانی شده و از طریق فن کندانسور، هوا بر روی کویل کندانسور جاری می‌شود و تبادل حرارت بین گاز پرفشار و هوای بیرون اتفاق می‌افتد و دمای گاز افت کرده و به مایع پرفشار تبدیل می‌شود.

مایع خروجی از کندانسور، وارد شیر انبساط شده و با فرآیند اختناق و شکستن فشار که اتفاق می‌افتد، به مخلوط مایع-گاز با دمای پایین تبدیل می‌شود و وارد اواپراتور می‌شود. مایع مبرد با دمای بسیار کم، از آب در گردش در اواپراتور حرارت را جذب کرده، تبخیر می‌شود و به گاز کم فشار تبدیل می‌شود و توسط کمپرسور مکیده می‌شود. این سیکل عملکرد، دائما تکرار می‌شود و مینی چیلر در یک سیکل عملکرد پیوسته، آب را متناوبا خنک می‌سازد.

منبع: مینی چیلر آپارتمانی الیماکول، راهکار تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی [ بازار ]

 

کاربرد چیلر الیماکول در انواع ساختمان ها

چیلرهای الیماکول، همانطور که گفته شد در انواع گوناگونی از ساختمان ها و ابنیه سنگین جهت تامین آب خنک مورد نیاز سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه بخش عمده این کاربردها توصیف می‌گردد.

 

چیلر الیماکول در ساختمان مسکونی و آپارتمانی

چیلر الیماکول در ساختمان مسکونی و آپارتمانی

چیلرهای الیماکول جهت ساختمان های مسکونی کم واحد، تک واحد و آپارتمان های کوچک، در دو نوع مینی چیلر آپارتمانی الیماکول و چیلر اسکرال هوایی الیماکول طراحی و تولید می‌شود. این چیلرها عموما در بام ساختمان نصب می‌شود و بر حسب طرحواره سیستم تهویه مطبوع که به صورت مستقل یا مرکزی می‌باشد، به مصرف کننده های آب چیلد در واحد مسکونی که فن کویل ها و داکت فن کویل ها هستند، متصل می‌شوند. آبی که در چیلر الیماکول سرد می‌شود، توسط پمپ یا پمپ های سیرکولاتور به سمت فن کویل ها پمپ می‌شود و با برخورد به لوله های مسی کویل ها، دمای سطح کویل به شدت افت می‌کند. هوای داخل واحد ها و اتاق ها، با برخورد به کویل ها، سرد شده و به دمای مورد نظر می‌رسد و در داخل فضای اتاق پخش می‌شود و دمای فضا را کاهش می‌دهد.

 

چیلر الیماکول در ساختمان اداری

در ساختمان های اداری، گرمای تولید شده در داخل واحد اداری ناشی از تراکم افراد و کارکرد تجهیزات اداری مانند کامپیوترها، پرینتر، ماشی نالات اداری و . . . است. به دلیل تراکم افراد، در ساختمان های اداری که از چیلر الیماکول جهت خنک کاری فضا استفاده می‌شود، از ترکیب هواساز و فن کویل استفاده می‌شود تا بتوان علاوه بر کنترل دما، هوای تازه مورد نیاز ساکنین را تامین کرد و در صورت وجود بو و آلاینده ها، آنها را هوای تازه کاندیشن شده تصفیه کرد.

چیلرهای الیماکول برای ساختمان های اداری در حالت مستقل به صورت مینی چیلر آپارتمانی و در واحد های اداری بزرگ و یا ساختمان های اداری، به صورت چیلر اسکرال هوا خنک و چیلر مدولار هوایی طراحی و تولید می‌شود. این چیلرها در بام نصب می‌شود و توسط لوله های رفت و برگشت که در رایزر یا داکت نصب می‌شود، به مصرف کننده ها شامل هواساز هوای تازه و انواع فن کویل ها و یا داکت فن کویل ها متصل می‌شوند.

 

چیلر الیماکول در مجتمع های چند منظوره و برج ها

در مجتمع های چند منظوره اداری، تجاری و فرهنگی و برج های مسکونی و اداری، حجم زیادی از برودت می‌بایست تولید شود. علت در اینست که به دلیل ابعاد بسیار زیاد مجموعه فضاها و یا کاربردهای گوناگون، عملا تنها انتخاب چیلر اسکرو الیماکول خواهد بود.

این چیلرها در موتورخانه و یا بام نصب می‌شود و به هواسازها و فن کویل ها سرویس دهی می‌کنند. عموما از چندین پمپ سنگین زمینی برای انتقال حجم بسیار زیاد آب چیلر استفاده می‌شود. ویژگی سیستم چیلر و فن کویل و هواساز، برای مجتمع ها چند منظوره و برج ها در اینست که می‌توان با اتصال بویلر به لوله های آب چیلد، در زمستان گرمایش ساختمان را نیز تامین نمود و لذا، هزینه تمام شده نهایی این سیستم، معقول و اقتصادی خواهد بود.

 

چیلر الیماکول در بیمارستان و کلینیک ها

چیلر الیماکول در بیمارستان و کلینیک ها

بیمارستان محیط های درمانی هستند و لذا حضور بیماران مختلف و افراد بسیار زیاد، منجر به ایجاد انواع آلودگی ها و میکروارگانیسم ها در هوای داخل بیمارستان می‌شود. سیستم های تهویه مطبوع بیمارستان، وظیفه دارند تا با رقیق کردن هوا، سطح آلودگی را به میزان استاندارد برسانند. تنها سیستم تهویه مطبوع که می‌تواند چنین شرایطی را فراهم کند، سیستم های تهویه مطبوع مبتنی بر چیلر الیماکول و هواساز هایژنیک است.

اهمیت کیفیت چیلر در عملکرد بیمارستان به حدی بالاست که اگر به هر دلیل، سرویس دهی هواساز هایژنیک مختل شود، به سرعت باعث افزایش آلودگی در فضا می‌شود که مهمترین خطر آن، برای بیماران عمل شده و پرسنل بخش های آلوده نظیر اتاق های ایزوله و ICU و . . . است.

 

جمع بندی و راهنمای خرید چیلر ساختمانی از الیماکول

چیلرها کاربرد بسیار گسترده در انواع ساختمان را دارند.چیلرهای تراکمی الیماکول در انواع مختلف اعم از:

  • مینی چیلر

  • چیلر اسکرال ساده

  • چیلر اسکرال مدولار

  • چیلر اسکرو آبی

  • چیلر اسکرو هوای

طراحی و تولید می‌شود. چیلرها بر حسب طرحواره سیستم تهویه مطبوع؛ ظرفیت و تعداد، در بام و یا در موتورخانه ساختمان نصب می‌شوند.

با توجه به اینکه انتخاب چیلر و سیستم تهویه مطبوع به مساحت و حجم فضای کاری، کاربری ساختمان اعم از مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی، بیمارستانی و... و الزامات شرایط آسایشی، قیمت و هزینه سرمایه گذاری، دقت کنترل پارامترهای رطوبت و غبار وابسته است، لذا خرید چیلر ساختمان منوط به جمع آوری داده ها، بررسی نیازمندی ها و الزامات خریدار است.

ما در الیماکول شرایطی را فراهم کرده ایم که در زمان قبل از خرید کلیه مشاوره های لازم را به خریداران چیلرهای ساختمانی بدهیم تا بهترین و مناسبترین سیستم تهویه مطبوع را برای ساختمان انتخاب نمایید. برای مشاهده انواع چیلر های الیماکول و مشاهده و خرید چیلر ساختمان به وبسایت الیماکول، شرکت تولید کننده چیلر https://elimacool.com مراجعه نمایید.

الیماکول؛ کیفیتی ماندگار

 

برچسب ها : چیلر ساختمان,تهویه مطبوع ساختمان