رنگ کاری ساختمان - سازه برتر



رنگ کاری ساختمان

رنگ کاری ساختمان باید به گونه‌ای باشد که هم زمان پایداری و هم زیبایی خاصی داشته باشد. پتینه کاری ساختمان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که هر دو مورد را برای شما فراهم می‌کند. رنگ کاری ساختمان باعث خواهد شد تا در بلندمدت از نظر هزینه صرفه‌جویی کرده باشید و هم زمان از زیبایی خروجی بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق‌تری در مورد پتینه کاری بپردازیم.

بررسی ویژگی‌های پتینه

یکی از مهم‌ترین عوامل استفاده از پتینه به عنوان رنگ کاری ساختمان، عدم یکنواختی است که این کار دارد. این روش نقاشی ساختمان با توجه به گستردگی انواع رنگ‌ها، اشکال و بافت‌ها، قادر است حتی دیوار‌های ساده را به طور کامل تغییر دهد. همچنین پتینه کاری در دیوار‌ها، عمر طولانی دارد و در صورت آسیب‌دیدگی، ترمیم آن به سادگی امکان‌پذیر است.

نسبت به سایر روش‌های پوشش دیوار، این روش به سادگی کثیف نمی‌شود و گرد و غبار کم‌تری روی آن قرار می‌گیرد. علاوه بر این، بیشتر تکنیک‌های آن قابل شستشو هستند و در صورت آلودگی و کثیف‌شدن، قابلیت تمیزشدن آن‌ها وجود دارد. همچنین استفاده از این روش، راهکاری مفید برای پوشاندن ترک‌های دیوار و سقف است.

در فضای خانه، قسمت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان برای انجام پتینه کاری در نظر گرفت؛ از جمله دیوار‌های اتاق‌ها، سقف‌ها و ستون‌ها. از این روش می‌توان روی انواع سطوح مانند فلز، چوب، سیمان، گچ و کاغذ نیز استفاده کرد. به غیر از این مورد، انواع حالات مختلفی در ارتباط با پیاده‌سازی آن وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: حالت ابر و باد، حالت چوب، حالت سنگ و.... .

کاربردی‌های پتینه چیست؟

در این بخش با کاربرد‌های رنگ کاری ساختمان آشنا خواهید شد. این کاربرد‌ها می‌تواند با توجه به شرایط هر فردی، کاربردی یا غیر کاربردی باشد؛ بنابراین ارزش توجه دارد تا بتوانید در پایان با بررسی آن‌ها ایده‌آل‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

عمر طولانی

بر اساس شرایطی که این روش رنگ‌آمیزی ساختمان دارد، در بلندمدت دچار خرابی نمی‌شود و به خوبی پایدار می‌ماند. با توجه به این عمر مفید طولانی و مقاومتی که از خود نشان می‌دهد، می‌تواند برای محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مراکز تجاری، مواردی از این دست که تردد زیادی دارند و فرسایش دیوار‌ها بالاست، انتخاب مفیدی باشد.

جایگزین سادگی بیش از حد

بر خلاف رنگ‌آمیزی ساختمان با رنگ روغن که عامل سادگی بیش از حد دیوار‌هاست، استفاده از این روش باعث خواهد شد تا دیوار‌ها یا هر بستر دیگری که روی آن پتینه انجام می‌شود، از یکنواختی خارج شود و زیبایی خاصی کسب کند؛ بنابراین یکی دیگر از کاربرد‌های آن، از بین بردن یکنواختی رنگ دیوار‌هاست.

پتینه در چه بستر‌هایی قابل اجراست؟

از این روش می‌توانید در بستر‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دیوار‌ها

امکان دارد در گذشته دیوار‌های خانه شما به دلایل مختلفی مانند استفاده از دیوار به عنوان محل قرار‌گیری تابلو، دچار ترک، سیاهی و ... شده باشد؛ اما با استفاده از هنر پتینه، می‌توانید این ترک‌ها را به طور کامل از بین ببرید و دیوار‌های خود را به یک اثر هنری تبدیل کنید. یکی از بهترین دیوار‌هایی که می‌توانید پتینه کاری را روی آن اجرا کنید، دیوار اتاق پذیرایی است. این دیوار به دلیل جلوه خاصی که به خانه می‌بخشد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشش با استفاده از این روش رنگ‌آمیزی ساختمان است.

سقف‌ها

در صورت استفاده از رنگ‌آمیزی سقف خانه با روش پتینه کاری روی سقف، شاهد افزایش چشمگیر زیبایی آن خواهید بود. در واقع، هیچ تفاوتی بین سطح دیوار و سطح سقف وجود ندارد و شما می‌توانید از تمام تکنیک‌های این روش رنگ‌آمیزی برای سقف بستر مد نظر خود نیز استفاده کنید. در صورتی که سقف کوتاه باشد، برای بلندتر نشان‌دادن آن، توصیه می‌شود از رنگ‌های روشن استفاده کنید. اگر ارتفاع سقف بلند است، می‌توانید از ورق طلا یا ورق نقره برای افزایش زیبایی سقف بهره‌مند شوید.

ستون‌ها

از این روش علاوه بر دیوار و سقف، می‌توان در ستون‌های بزرگ خانه یا ساختمان‌های مختلف نیز استفاده کرد. در واقع، استفاده از پتینه روی ستون‌ها به خصوص در تالار‌های عروسی و رستوران‌های بزرگ، بسیار محبوب است و عامل ایجاد فضایی رویایی و بسیار زیباست.

انواع پتینه کدام است؟

انواع این روش رنگ‌آمیزی ساختمان بر پایه این روش عبارت‌اند از:

  • با استفاده از اسفنج

  • با استفاده از پارچه

  • با استفاده از خمیر یا پلاستر

  • با استفاده از ورق طلا

  • با استفاده از بتونه

  • با استفاده از روش رنگ‌برداری

با استفاده از اسفنج

در این روش از رنگ کاری ساختمان ، ابتدا بستر مورد نظر را رنگ کاری می‌کنند و سپس با استفاده از اسفنج روی آن ضربه می‌زنند. اسفنج باید دارای یک رنگ متفاوت نسبت به دیوار باشد و باید زمانی از آن استفاده شود که رنگ روی دیوار به صورت کامل خشک شده باشد. میزان زیبایی و ظرافت خروجی در روش استفاده از اسفنج به هنر و تجربه فرد هنرمند بر می‌گردد.

با استفاده از پارچه

در این روش مانند مورد قبلی با استفاده از پارچه بر بستر رنگ‌آمیزی شده به صورت دلخواه ضربه می‌زنند تا در پایان یک اثر هنری زیبا را شاهد باشند. در استفاده از این روش یک تکنیک وجود دارد؛ به این صورت که پارچه را تا کنید و به صورت یکنواخت روی محل رنگ‌آمیزی شده بکشید، این کار باعث می‌شود تا رفته رفته آن بستر اعم از دیوار، ستون، سقف و ... طرح خاصی به خود بگیرد. بهتر است در روش پتینه کاری ساختمان با پارچه، رنگ اولیه‌ای که پارچه روی آن کشیده می‌شود، رنگ روغن باشد.

 

خلاصه مطلب

در این مطلب با معرفی پتینه کاری به عنوان رنگ کاری ساختمان همراه شما بودیم و به بررسی انواع آن، کاربرد‌هایی که دارد، ویژگی‌هایی که دارد و مواردی از این دست پرداختیم. به شما توصیه می‌کنیم تا قبل از انتخاب نهایی نوع رنگ‌آمیزی ساختمان به خوبی بین گزینه‌های موجود مقایسه داشته باشید تا بهترین مورد را بر اساس سلیقه و شرایط خود انتخاب کنید.