معرفی کامل پمپ تصفیه آب استخر و انواع آن - سازه برتر



پمپ تصفیه آب استخر و انواع آن

پمپ تصفیه آب استخر یکی از تجهیزات مهمی است که باید برای ضدعفونی کردن استخر فراهم شود. قبل از خرید و تعبیه این نوع پمپ‌ها، باید متخصصان تاسیسات استخر، فاصله استخر تا موتورخانه و حجم آب استخر و همچنین موارد تاثیرگذار دیگر را بررسی کنند تا پمپ‌هایی مناسب با سایز و نوع استخر خریداری شود.

کشورهایی همچون ایتالیا، چین، آمریکا و استرالیا در تولید پمپ‌های تصفیه آب استخری پیشتاز هستند. این کشورها در تلاشند تا بهترین محصولات را در زمینه سیستم‌های ضدعفونی کننده، کنترل ph و RX، صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه عمل فیلتراسیون استخر ارائه دهند.

ما در این مقاله از سازه برتر، شما را با ویژگی‌های پمپ تصفیه آب استخری و نحوه عملکرد و انواع آن آشنا می کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

 

پمپ تصفیه آب استخر

پمپ تصفیه آب استخر چیست؟

پمپ تصفیه آب استخری، در حقیقت از نوع پمپ‌های سیرکولاتور است و برای تصفیه و گردش آب استخر استفاده می شود. این نوع پمپ‌ها دارای هد پایین و دبی بالا می باشند. هد پمپ‌های استخری برای مقابله با افت فشار ناشی از تجهیزاتی است که بر سر راه لوله کشی آب استخر قرار می گیرند؛ تجهیزاتی از جمله فیلترهای تصفیه آب استخر (فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی، فیلتر دیاتومه ای)، کلرزن‌ها و مبدل‌های حرارتی سیستم گرمکن آب استخر یا جکوزی. همچنین باید این نکته را نیز در نظر گرفت، که عبور آب از داخل لوله‌ها، باعث افت فشار آب می شود و جبران این افت فشارها بر عهده پمپ استخر است.

در سال‌های گذشته که پمپ استخری به شکل امروزی ساخته نشده بود، در ساخت استخر، جهت تصفیه و گردش آب، از پمپ‌های سانتریفیوژ خانگی با دبی بالا استفاده می شد، به این شکل که قبل از مکش پمپ یا قسمت ورودی، یک استرینر جدا گانه یا صافی نصب می شد تا هر نوع مواد جامد و ناخالصی داخل آب استخر را در خود جمع کند. ولی در پمپ‌های استخر امروزی، پمپ و استرینر به صورت یکپارچه می باشند و به عبارتی دیگر استرینر همراه با پمپ کوپله مستقیم است، که این گونه طراحی باعث عملکرد بهتر پمپ با کیفیت و استاندارد بالاتری است.

 

ویژگی‌های فنی پمپ تصفیه آب استخری

عبارت پمپ استخر، برای تعریف کل واحد پمپ استفاده می شود که تشکیل شده از پروانه، موتور الکتریکی و دیفیوزر (که در واقع آب استخر را به حرکت در می آورد) و استرینر و محفظه ای که در آن جای داده شده است، می باشد. پمپ آب استخر برای تحت فشار قرار دادن آب استخر از نیروی گریز از مرکز استفاده می کند و به فشار اتمسفر، جهت انتقال آب از استخر به پمپ وابسته است.

پمپ استخرهایی که بر روی سطح زمین هستند، به وسیله نیروی گرانش کار می کنند و باید در قسمتی پایین‌تر از سطح آب استخر جایگذاری شوند. پمپ این گونه استخرها، قابلیت این را دارد که آب استخر را توسط لوله‌ها و فیلتر به استخر هدایت کند.

 

عملکرد پمپ تصفیه آب استخر

تمام عملکرد یک استخر به عملکرد پمپ وابسته است. بدون پمپ اصلی کل سیستم نظافتی کار نمی کند و نمی توان آب استخر را فیلتر کرد. بنابراین، دانستن برنامه عملکرد پمپ اصلی بسیار مهم است. پمپ تصفیه آب استخری، آب را از طریق اسکیمر و مجرای تخلیه اصلی از استخر بیرون می کشد و به سمت فیلتر هدایت می کند و به وسیله کانال برگشت اصلی به استخر برمی گرداند.

 

اجزای تشکیل دهنده پمپ تصفیه آب استخری

اجزای تشکیل دهنده پمپ تصفیه آب استخری

کفشور

در عمیق‌ترین قسمت استخر و در جایی که شیب استخر برای هدایت آب به سمت استخر طراحی شده است، کف شور تعبیه می شود. کف شور در حقیقت آب استخر را به سمت مکش پمپ یا ورودی استخر می آورد.

 

اسکیمر

اسکیمرها که به عنوان برگ گیر نیز شناخته می شود، در لبه‌های استخر نصب می شوند و آلودگی یا اجسام سبک شناور در آب استخر را جمع آوری می کنند. اسکیمر حشرات، برگ‌ها، لوسیون‌ها و قطرات چربی را از سطح آب استخر جمع آوری می کند و آب اضافی را به پمپ و سیستم فیلتراسیون بر می گرداند.

 

سرریز

در قسمت بیرونی و هم سطح لبه استخر، یک لوله سرریز تعبیه شده است که با متلاطم شدن سطح آب در حین شیرجه، آب بیرون رفته از استخر را جمع آوری کرده و به سیستم تصفیه برمی گرداند.

 

مجراهای برگشت

آب تصفیه شده از طریق لوله برگشت اصلی در فشار معین پمپ استخر، به استخر باز گردانده می شود.

 

 

انواع پمپ تصفیه آب استخر

انواع پمپ تصفیه آب استخر

دسته بندی پمپ استخری بر اساس سرعت، شامل موارد زیر می شود:

پمپ استخری تک سرعته

پمپ استخری دو سرعته

پمپ استخری با سرعت متغیر

 

پمپ استخری تک سرعته

پمپ‌های استخری تک سرعته، با یک دور خاص کار می کنند. در واقع موتور الکتریکی آن‌ها با یک سرعت ثابت می چرخد، که در سال‌های گذشته بیشتر استفاده می شدند، ولی امروزه به کار بردن آن‌ها دیگر رایج نیست.

 

پمپ استخری دو سرعته

پمپ‌های استخری دو سرعته، بسته به نیاز با دو حالت دور پایین و دور بالا کار می کنند، که این عملکرد باعث کاهش برق مصرفی پمپ می شود. مسلما این مدل پمپ در مقایسه با مدل تک سرعته، توانایی بیشتری در تأمین دبی و هد مورد نیاز استخر دارد.

 

پمپ استخری دور متغیر

پمپ‌های استخری دور متغیر، سرعت متغیر دارد و در ساخت ویلا، برای استخرهای پیشرفته و مجهز استفاده می شوند. این نوع پمپ‌های استخری دارای طول عمر و راندمان بالاتر، میزان صدای کمتر و در عین حال دارای قیمت گران‌تری نسبت به دو مدل قبلی است.

 

ثبت آگهی ساختمانی در سازه برتر

اگر در حوزه صنعت ساختمان و معماری و بخصوص در زمینه طراحی و اجرای ویلا یا تولید و فروش تجهیزات ویلا فعالیت دارید، می توانید خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر تبلیغ کنید. آگهی ساختمانی شما در سازه برتر دائمی است و نیاز به پرداخت هزینه مجدد برای تمدید ندارد.

ضمن اینکه شما همکاران عزیز می توانید بدون محدودیت، در آگهی خود از توضیحات و تصاویر و فیلم های تبلیغاتی استفاده کنید و کسب و کار خودتان را بطور کامل معرفی کنید و با توجه به اینکه مخاطبان سایت سازه برتر شرکت ها و افراد مرتبط با ساختمان و معماری هستند، تبلیغات شما بصورت مستقیم به مخاطبان هدف شما نمایش داده می شود و افزایش فروش را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و سفارش آگهی دائمی، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

جنس مواد بدنه پمپ تصفیه آب استخر

جنس مواد بدنه پمپ تصفیه آب استخر

پمپ‌های استخر، باید در برابر مواد شیمیایی که در آب استخر هستند مانند کلر مقاومت خوبی داشته باشند. بهترین ماده برای ساخت این پمپ‌ها پلاستیک فشرده در صنعت ساختمان است که بهتر از موادی مانند فولاد و برنز در برابر ضدعفونی کننده‌ها و اسیدهای آب استخر مقاومت می کند. پلاستیک استفاده شده در ساخت پمپ استخر کیفیت بالایی دارد و در مقابل سایش ناشی از شن و ماسه و همچنین دمای آب استخر (حدود 27 درجه سانتیگراد) و آب جکوزی (تا 41 درجه) مقاوم است، که باعث عمر طولانی پمپ استخر می شود.

 

وظایف پمپ استخری

پمپ استخر، مهمترین قسمت سیستم آب استخر است و در حقیقت قلب این سیستم به حساب می آید، تمام عملکرد استخر به عملکرد پمپ وابسته است. از مهمترین وظایف پمپ استخر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از رکود آب در استخر و در نتیجه از گرفتگی گل و لای کف و دیوارهای استخر جلوگیری می کند

ضدعفونی و تمیز کردن آب با چرخش آن

از ورود هر گونه مواد جامد ناخالص و معلق به آب استخر جلوگیری می کند

افت فشار آب در سیستم‌های تصفیه و گرمکن آب استخر را جبران می کند

 

کاربرد پمپ تصفیه آب استخر

برعکس سایر پمپ‌های گردشی که در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، پمپ‌های استخر فقط در استخرها استفاده می شوند و کاربرد آن‌ها محدودتر است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های پمپ سازی، آن‌ها را تولید نمی کنند و فقط برخی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تولید آن‌ها تخصص دارند. کاربردهای پمپ استخر شامل موارد زیر است:

گردش آب استخر

گردش آب جکوزی

گردش حوضچه آب سرد

گردش آبی پارک آبی، شامل آب رودخانه آرام، استخر موج، استخر سرسره آبی

 

کاربرد پمپ تصفیه آب استخر

زمان استفاده از پمپ استخری

اگرچه پمپ‌های استخر به صورت دائمی کار می کنند و عمر طولانی دارند، اما بهتر است اجازه دهید مدتی را در طی شبانه روز استراحت کنند. این مدت استراحت، می تواند طول عمر پمپ آب را افزایش دهد و بهترین زمان استراحت می تواند در ساعات اوج مصرف برق شهری یعنی از ساعت 18 تا 23 باشد. در استخرهای شلوغ و عمومی که امکان بستن سیستم گردش آب استخر وجود ندارد، پیشنهاد می شود از پمپ‌های آب متعدد به عنوان سیستم گردش آب استفاده شود و شیفت کاری بین آنها با برنامه ریزی مشخصی تقسیم شود. به عنوان مثال، هر پمپ باید به مدت 4 تا 5 روز در مدار گردش آب استخر بماند و بعد از آن با پمپ بعدی جایگزین شود.

برای استخرهای ویلایی و خانگی، معمولاً کارکردن پمپ حدوداً 5 ساعت در روز کافی است. در طول روز به تقسیم این زمان به چند قسمت باید دقت کرد و با توجه به کیفیت آب استخر، می توان زمان کار پمپ آب استخر برای تصفیه و افزودن کلر را افزایش داد.

 

شیوه انتخاب پمپ استخری

برندها و مدل‌های زیادی از پمپ‌های استخر تولید می شود، که هر کدام مشخصات فنی و ویژگی‌های خاص خود را دارند تا از سایر مدل‌ها متمایز شوند. برای انتخاب یک پمپ استخر مناسب، در ابتدا باید حجم آب استخر خود را بر اساس متر مکعب حساب کنید. سپس در نظر بگیرید که برای حفظ شفافیت آب، آب استخر باید حداکثر ظرف مدت 8 ساعت به صورت کامل به گردش در آید و از سیستم ضد عفونی و تصفیه عبور کند. با کاهش این زمان، پمپ‌هایی با دبی بالاتر مورد نیاز است.

پمپی که در گردش آب استخر قدرتمندتر باشد در حالی که برق کمتری مصرف کند، همیشه نسبت به مدل‌های دیگر انتخاب بهتری است. اما این به این معنی نیست که یک پمپ قوی‌تر همیشه بهترین انتخاب برای استخر شما است.

امروزه پمپ‌های ایرانی به شدت قابل رقابت با پمپ‌های خارجی هستند و کیفیت بالای پمپ‌های داخلی باعث شده است که از نظر عملکرد و کیفیت در مقابل رقبای خارجی امتیاز قابل قبولی کسب کنند.

 

پمپ تصفیه آب استخر پرورش ماهی

فرآیند تصفیه آب، نیازمند یک چرخه شیمیایی و فیزیکی است که به وسیله آن، آب مورد نیاز برای پرورش ماهی احیا و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. در واقع تمام تجهیزاتی که در فرآیند پاکسازی، تصفیه و احیای آب در استخرهای پرورش ماهی نقش دارند، در مجموع به عنوان دستگاه تصفیه آب شناخته می شوند.

 

پمپ تصفیه آب استخر پرورش ماهی

عوامل تاثیر گذار در تصفیه آب استخر پرورش ماهی

آب استخر با ویژگی خاص خود، قطعا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر کارخانه پرورش ماهی است. pH، غلظت، دما، شوری، اکسیژن و سختی آب، نکات کلیدی هستند که در فرآیند تصفیه آب در استخر ماهی باید بیشتر بررسی و کنترل شوند. در اینجا توضیحات بیشتری در این خصوص می دهیم:

  1. به طور مداوم اکسیژن آب را کنترل کنید، زیرا کم شدن اکسیژن باعث آسیب به موجودات آبزی می شود.
  2. یکی از نکات مهم دمای آب و میزان شوری آن است. در این مورد باید توجه داشت که دمای مناسب و شوری بسته به نوع ماهی متفاوت است.
  3. آب استخر پرورش ماهی باید به طور مکرر کنترل شود تا از ورود مواد شیمیایی و اجسام خارجی جلوگیری شود.
  4. یکی از نشانه‌های کنترل خوب pH رنگ آب می باشد. معمولا رنگ آب مناسب برای پرورش ماهی، زرد مایل به سبز است.

 

اهمیت تنظیم سختی آب در تصفیه آب استخر ماهی

یکی از وظایف مهم پمپ تصفیه آب در استخرهای پرورش ماهی، کنترل و تنظیم سختی آب است. اگر سختی آب زیاد باشد، برای آب استخر باید از سیستم تصفیه و فیلتراسیون آب استفاده کرد. علاوه بر این، زمانی که کیفیت آب سخت نیست و استخر خاکی اسیدی دارد، می توانید آهک کشاورزی را به خاک استخر اضافه کنید و سپس حوضچه را پر کنید.

 

اهمیت تنظیم مقدار PH در تصفیه آب استخرهای ماهی

برای تنظیم PH آب لازم است ابتدا مقدار آن اندازه گیری شود، پس از آن باید از مواد مخصوص موجود در بازار برای رسیدن به PH مورد نیاز و تصفیه آب استخر ماهی استفاده کرد.

 

اهمیت اکسیژن رسانی برای تصفیه آب در استخر ماهی

در نظر بگیرید که اکسیژن یکی از مهمترین عواملی است که باید کنترل شود، که با توجه به آن حوضچه‌ها همچنین باید طوری طراحی شوند که امکان هوادهی از طریق روش‌هایی مانند استفاده از تجهیزات مکانیکی هوادهی یا قرار دادن طول حوضچه در جهت وزش باد فراهم شود.

 

 

سخن پایانی

پمپ تصفیه آب استخر، به عنوان قلب تپنده استخر محسوب می شود. همه ما می دانیم که اگر قلب ناگهان از تپش بایستد چه اتفاقی خواهد افتاد. عملکرد پمپ تصفیه استخر نیز شبیه عملکرد قلب انسان است. در واقع پمپ وظیفه سیرکوله کردن آب را برعهده دارد. به گردش در آوردن آب باعث می شود که مواد ضدعفونی کننده و شیمیایی، به طور مساوی در سراسر استخر پخش شوند و از راکد ماندن آب استخر جلوگیری کنند.

امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله در خصوص پمپ تصفیه آب استخر به شما دادیم، برایتان مفید بوده باشد.