با نانو عایق نما، نمای ساختمان خود را زیبا، مقاوم و آب بندی کنید - سازه برتر



با نانو عایق نما، نمای ساختمان خود را زیبا، مقاوم و آب بندی کنید.

چکیده : در مقاله زیر شما را با عایق نانو نما که بهترین عایق جهت ضد آب و آبگریز کردن نما و سطوح داخلی و خارجی ساختمان است آشنا می کنیم. به ویژگی ها، مزایا و نحوه اجرای آن ها می پردازیم تا اطلاعات کافی جهت خرید این محصول بی نطیر را داشته باشید.

 

همان طور که می ‌دانید با نزدیک شدن به فصولی مانند بهار که بارندگی رخ می ‌دهد، دغدغه دیگری به دغدغه هايمان افزوده می ‌شود. نگرانی برای آسیب دیدن و تخریب نمای ساختمان بر اثر نفوذ رطوبت، تابش نور و اشعه فرابنفش و دیگر عوامل محیطی، کاملا طبیعی است؛ اما اکنون آمده ایم تا برای همیشه نگرانی شما را برطرف سازیم و شما را با نوع جدیدی از عایق ساختمانی به نام عایق نانو نما آشنا کنیم و به ویژگی ها، مزایا و استفاده آن بر روی انواع نما بپردازیم.

 

نانو عایق نما، بهترین عایق جهت ضد آب و آبگریز کردن نمای ساختمان

نانو عایق نما، همانطور که از نامش پیداست، طبق فرمولاسیون ویژه‌ی نانو بر پایه آلکیل و سیلان ها فرآوری و عرضه شده است که با چسبندگی ۱۰۰٪ و ایجاد پیوند کنشی، در مصالح مورد استفاده نفوذ می‌ کند و درزهای آن را پوشش می‌ دهد. این عایق به دلیل جلادهی نما و مقاوم سازی آن در برابر نوسانات جوی و آسیب های احتمالی بر اثر نفوذ آب و رطوبت، این روزها آوازه صنعت ساختمان سازی شده است‌.

به یکی از انواع این عایق، میتوان به عایق های رنگی و کشسان نانو نما اشاره کرد که جهت آب بندی کلیه سطوح از جمله نمای ساختمان استفاده می شود و در بسته بندی های یک تا چند کیلویی موجود است.  شایان توجه است که استفاده آسان و بدون زیر سازی و پوشش دهی کامل انواع نما، آن را با سایر محصولات موجود در بازار متمایز کرده است.

عایق رطوبتی نما

ویژگی و مزایای عايق رطوبتی نما:

  1. از اتلاف انرژی ساختمان در فواصل گرم و سرد جلوگیری می کند و مصرف انرژی را متعادل می کند. (تنظیم انرژی و دما، بسیار حائز اهمیت می‌ باشد و یکی از پارامترهای مهم ساختمان سازی است.)

  2. عایق رطوبتی نما، خاصیت تنفس پذیری و چسبندگی فوق‌العاده ای دارد.

  3. آنتی باکتریال، ضد جلبک، ضد قارچ و ضد شوره می باشد.

  4. از واکنش های شیمیایی تخریب کننده بازداری می کند.

  5. ثابت نگه داشتن رنگ و بخشیدن شفافیت و جلا به سطح، از ویژگی‌های خاص آن است.

  6. از دیگر ویژگی‌های مهم این محصول، می‌توان به آبگریز کردن نما، دوام بخشیدن به نمای داخلی و خارجی و مقاومت در برابر اشعه خورشید اشاره کرد.

  7. عایق بندی نمای مورد نظر با عایق رطوبتی نانو، عملکردی بسیار سریع دارد و در مدت زمان کم، خشک می شود.

  8. شما می توانید با عایق رطوبتی نما، کلیه سطوح و نمای نافذ خود را مانند نمای بتنی، سیمانی، آجری و خشتی نیز آبگریز کنید.

  9. مایع نانو مانع ترک خوردگی و یخ زدگی می شود و به همین سبب، در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع نما جهت عایق کاری:

توجه داشته باشید که قبل از عایق کاری نمای ساختمانی، بایستی نسبت به نوع نما و سطح شناخت داشته باشید. همان طور که مطلع هستید، نمای یک ساختمان انواع متنوعی دارد که هر کدام با لوازم و مصالح به خصوصی احداث می شود.

از جهت نفوذ پذیر بودن نما و نفوذ پذیر نبودن آن در برابر آب، نماها را میتوان به دو دسته تقسیم میشوند. 

نماهایی که جذب آب ندارند همچون نمای سنگی، کاشی، سرامیکی، آجر نسوز نما و نماهای چوبی نفوذ ناپذیر

جهت عایق کاری و آبگریز کردن این نوع نماها و در کل سطوحی که جذب آب ندارند همچون فلزات، چوب های رنگ شده و سنگ های مصنوعی، می توان از محلول آبگریز نما استفاده کرد. این محلول ها ضد اشعه خورشید، ضد رسوب، جلبک و باکتری هستند و از نما در برابر نفوذ گرد و غبار و دوده شدن سطوح محافظت می کند و باعث جلوگیری از تغییرات رنگ مصالح به کار برده شده در نمای ساختمان می شود. در تصویر زیر، به یکی از محصولات آبگریز نما اشاره کرده ایم:

نانو آبگریز نما دکترنانو

نماهایی که جذب آب دارند همچون نمای سیمانی، آجری، بتنی، کاهگلی 

جهت آب بندی و آبگریز کردن نماهای اشاره شده و سطوحی که جذب آب دارند نیز می توان از انواع دیگر محلول های آبگریز نانو که موجود هستند استفاده کرد. این محلول ها نیز همچون نماهای نفوذ ناپذیر، دارای خاصیت ضد اشعه خورشید، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد جلبک می باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع عایق ها و محلول های نانو جهت ضد آب و آب گریز کردن انواع نما، می توانید اینجا را کلیک کنید.

فوق آبگریز نما

در ادامه به توضیح نماهای ذکر شده در قسمت بالا جهت عایقکاری می پردازیم:

  1. نمای کامپوزیت: نمایی که در آن ورقه های آلومینیومی به کار می‌ رود، نمای کامپوزیتی است. این نوع نما دارای قابلیت شستشو، وزن سبک، مقاوم در مقابل رطوبت، حرارت و صوت نیز می باشد؛ اما هزینه بیشتری نسبت به سایر نماها دارد و امکان آسیب دیدگی در لاستیک های بین ورقه زیاد می باشد. آسیب دیدگی آن موجب نفوذ رطوبت شده و استحکام ساختمان را کاهش می دهد. اگر شما هم از این نوع نما استفاده کرده‌اید، بهتر است هرچه سریع تر برای جلوگیری از آسیب و برای پوشش دهی درز و سطوح، نما را با مواد نانو عایق بندی کنید.

  2. نمای آجری: مصالح این نوع نما، در قالب و سایزهای مختلفی مانند آجر نمای نسوز، آجر دکوراسیون داخلی، آجر طرح چوب و لعاب دار حصیری به بازار عرضه می شود‌ و یکی از متریال‌ های پرطرفدار است. باید به یاد داشته باشید که در صورت عدم عایق کاری نما، بندکشی و درزهای آن از بین می روند و همین موجب زهکشی و جذب رطوبت به داخل می شود. اگر می خواهید نمای آجری شما دچار فرسودگی، لکه و نقص نشود و شستشوی آن آسان گردد، بهتر است برای آب بندی آن با مواد نانو اقدام کنید. نانو آجر نما به عنوان محافظ عمل کرده و پوششی را روی سطح آجر ایجاد می‌کند و از چسبیدن مواد مختلف و نفوذ گرد و غبار به نمای ساختمان و آسیب دیدن نما هنگام بارش باران، برف و شرایط آب‌ و هوایی مختلف و اشعه خورشید جلوگیری می‌ کند. امروزه مواد آب بندی خوبی جهت آب بندی و آبگریزی نمای آجری که جذب آب دارند به بازار عرضه شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید. البته به کیفیت، گارانتی داشتن و اصل بودن کالا توجه ویژه کنید.
    نانو آجر نما
  3. نمای سنگی: از دیگر انواع نما می توان به نمای سنگی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره کرد. این نوع نما، جلوه زیبا و جذابیت خاص را برای ساختمان به ارمغان می آورد. در کنار زیبایی، دوام بسیار بالا و کیفیت عالی سنگ های معدنی، مقاوم بودن در برابر نور و شرایط محیطی، آن را در لیست بهترین نماها قرار می دهد. لازم به ذکر است که نمای سنگی، آب و رطوبت زیادی را به خود جذب می کند و همین باعث لق شدن، شوره زدن و جذب آلودگی می شود؛ اما راهکار آن را در این مقاله به شما گفته ایم، آن هم چیزی جز عایق سازی نمای ساختمان با مواد نانو نیست.
  4. نمای چوبی: این نوع نما هم مانند دیگر نماها، در کنار مزایا و ویژگی های خود بسیار آسیب پذیر است. رطوبت و هوازدگی دو عامل بسیار مخرب این نما می باشد که باید چوب را در برابرشان مقاوم ساخت. بهره گیری از مواد مناسب نانو جهت عایق چوب، می تواند به نما جلا بخشد و آن را ضد آب و عاری از هرگونه لکه، ضد پوسیدگی و بادکردگی چوب کند. علاوه بر نماهای چوبی، بسیاری از سطوح چوبی دیگر همچون چوب های خام و رنگ شده، درب های کابینت و صندلی های چوبی نیز ممکن است رطوبت وارد بافت چوبی آن ها شود که استفاده از مواد نانو را جهت ضد آب و آبگریز کردن آن ها نیز توصیه می کنیم.
    انواع مواد نانو جهت ضد آب کردن نمای داخلی و خارجی ساختمان و سطوح چوبی خام و رنگ شده وجود دارد که از آن ها می توان به "روغن های گیاهی و غیر گیاهی ترموود" و واکس رزین اشاره کرد. روغن های گیاهی ترموود جهت محافظت چوب در مقابل حشرات و اشعه خورشید به کار می رود. رزین های آب بند نیز باعث حفظ ظاهر و ساختار نمای چوبی می شوند و از چوب در مقابل شرایط جوی، اشعه خورشید، خراش و ایجاد لک محافظت می کند.
    ضد آب کردن چوب با مواد نانو

  5. نمای شیشه ای: با آوردن اسم لکه، یاد نمای شیشه ای می‌ افتیم که اگر سطوح و درزهای آن را با نانو پوشش ندهیم‌، بر اثر بارندگی و عوامل مختلف، سطح شیشه شفافیت خود را از دست می دهد. محلول آبگریز نانو شیشه با فرمول پیشرفته خود، اجازه نشستن گرد و غبار و لکه های آب بر روی شیشه را نمی دهد و برای مدت طولانی سطح شیشه ای، پاکیزه می ماند. علاوه بر این، با پوشش دهی کامل درزها، مانع ورود و نفوذ رطوبت و آب می شود و از شیشه در برابر شیره گیاهان، حشرات و هر ماده دیگری که به شیشه بچسبد و ایجاد لک و کثیفی کند، بدون نیاز به مواد شوینده، محافظت می کند. همچنین از محلول های آبگریز شیشه، جهت آبگریز کردن شیشه های خودرو و سطوح سرامیکی نیز استفاده می شود.  

  6. نمای سیمانی: این نما نیز مانند تمام نماهای نامبرده به عایق رطوبتی نما احتیاج دارد. در مواقعی که در احداث دیوار و نما از مصالح مرغوب استفاده نمی شود، نما دچار ترک خوردگی می شود. از دیگر عوامل ترک خوردگی در این نوع نما، نشست ساختمانی است که مدت زیادی از ساختن آن نمی گذرد. پیشنهاد می کنیم جهت عایقکاری این نما، ابتدا درزهای ایجاد شده پوشش داده شود؛ سپس به عایق کاری بپردازید.

 

نکات و روش اجرای عایق رطوبتی نما

پیش از اقدام بهتر است به نکات اجرای اصولی توجه داشته باشید.

باید بدانید که فشرده سازی و ضخامت زیاد مواد عایق نانو، سبب کاهش مقاومت و کیفیت آن می شود.

بهتر است برای گرفتن نتیجه مطلوب، سطح را به صورت یکنواخت پوشش دهید و تمام درزها را بپوشانید. این امر به حفظ انرژی کمک به سزایی می کند.

با رعایت نکات قید شده می توانید نمای خود را مرحله به مرحله آب بندی کنید. در ابتدا هر گونه خرابی را در نمای خود بازسازی و سطح خود را پاکسازی کنید. پس از بازسازی محل مورد نظر، می توانید عایق رطوبتی نما را به صورت یکدست با ابزارهایی مانند غلتک و پیستوله روی نما اجرا کنید.

 

در آخر:

کما اینکه در توضیحات اشاره شد، محصولات عایق رطوبتی نانو با تکنولوژی توسعه یافته نانو، می توانند به شما در جلا بخشی، آب بندی و عایق کاری ساختمان، کمک به سزایی کنند. مقاوم سازی ساختمان و نمای آن یکی از مؤلفه های مهم در صنعت ساختمانی می باشد و عایق نانو نما این امر را اجرا کرده و از وارد شدن خسارات جبران ناپذیر، جلوگیری کرده است.