تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی - سازه برتر



تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه های تصفیه آب صنعتی قادر به تصفیه آب در ظرفیت های بالا می باشند. این سیستم ها معمولا دارای ظرفیت بالاتر از 5 متر مکعب در شبانه روز هستند و اساس کار و روش فیلتراسیون آنها تکنولوژی اسمز معکوس می باشد که کامل ترین و بهترین روش برای تصفیه آب های لب شور و شور برای مصارف صنعتی، کشاورزی و هم چنین آب شرب است

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی بر اساس فرایند اسمز معکوس در ابعاد بسیار بزرگ تر از دستگاه های خانگی طراحی می شوند و از جمله دستگاه های پرکاربرد برای تصفیه و نمک زدایی آب جهت تولید آب سالم و بهداشتی می باشند. این دستگاه شامل مجموعه ای از سیستم پیش تصفیه و تصفیه اصلی می باشد که می تواند آب سالم را با ظرفیت های گوناگون تولید کند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی

برای انتخاب تجهیزات درست باید طراحی درستی صورت پذیرد. برای طراحی یک سیستم تصفیه آب صنعتی باید به نکات و پارامتر هایی توجه کرد تا حداقل بتوان بیشترین بازده را از آن بدست آورد. از جمله پارامترهای مهم برای طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی عبارتند از:

  • فشار جریان آب ورودی و خروجی
  • دبی جریان آب ورودی و آب تصفیه ضده خروجی
  • فشار جریان پساب خروجی
  • هدایت الکتریکی (EC ) آب ورودی و خروجی
  • دمای محیط و دمای آب ورودی به سیستم

 

تجهیزات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی را به چند دسته تقسیم کرد. با فرض اینکه سیستم تصفیه آب ما مبتنی بر فرآیند اسمز معکوس RO باشد می‌توان آنها را به دو دسته پیش تصفیه و تصفیه اصلی تقسیم بندی کرد. هر کدام از این بخش ها شامل اجزا و تجهیزاتی است که برای عملکرد درست سیستم لازم است.

 

سیستم پیش تصفیه شامل انواع فیلتر کارتریجی، فیلتر کربنی و فیلتر شنی

پیش تصفیه آب شیرین کن صنعتی

از فیلتر شنی جهت حذف جامدات معلق درشت، رنگ و بو استفاده می شود. فیلتر شنی ذرات معلق در آب مانند مواد آلی، پلانکتون ها، باکتری ها و ذرات رنگ را از آب جدا می کند. این فیلتر از یک مخزن، شیر چند راهی و بستر سیلیسی تشکیل شده است.

فیلتر کربنی به منظور خنثی کردن اکسید کننده های آزاد در آب مانند کلر استفاده می شود. این اکسید کننده‌ها در صورت تماس با سطح ممبران باعث آسیب‌های دائمی به آن می‌شوند. در مواردی که هدف تصفیه آب و تولید آب شرب است، استفاده از فیلتر کربن باعث بهتر شدن طعم و بو آب می شود.

از فیلتر های کارتریجی جهت حذف ذرات بزرگتر از ۵ میکرون استفاده می شود و بر اساس دبی آب ورودی تعداد آن مشخص می شود. به طور معمول فیلر کارتریجی بعد از فیلتر شنی و کربنی قرار می گیرد.

 

ممبران اسمز معکوس RO

ممبران تصفیه آب صنعتی

مهمترین و اصلی ترین قسمت دستگاه اسمز معکوس، ممبران یا غشا نیمه تراوا می باشد. در این بخش میزان جامدات محلول در آب تا حدود ۹۹.۶ درصد حذف می شوند. این قسمت بر اساس آنالیز آب، دبی و فشار آب ورودی طراحی می شوند.

ممبران ها نوعی فیلتر از جنس پلی آمید هستند که از چندین ورقه تشکیل شده اند. این ورق ها بصورت لوله شده در اطراف لوله پلاستیکی قرار گرفته اند و فقط اجازه عبور آب خالص را می‌دهد. در نتیجه ناخالصی‌هایی مانند آلاینده‌های شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی نمی‌توانند از منافذ ممبران عبور کنند.

 

پمپ فشار قوی

پمپ یکی از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس است. این پمپ نیرو لازم برای عملکرد درست فرایند اسمز معکوس را تامین می‌کند. از پمپ فشار قوی جهت تامین فشار مورد نیاز غشاهای نیمه تراوا یا همان ممبران استفاده می‌شود.

پمپ فشار قوی آب شیرین کن صنعتی

سیستم CIP

جهت تزریق اسید، باز و شست و شوی ممبران ها در دستگاه تصفیه آب صنعتی تعبیه شده است. زمانی که بازدهی دستگاه کاهش یافته و کیفیت آب خروجی کم می شود از این سیستم استفاده می شود.

 

سیستم اتوفلاش

اتوفلاش شامل یک پکپ تزریق و یک مخزن آب تصفیه شده می باشد. در هنگام از کار افتادن دستگاه یا خاموشی دستگاه تصفیه آب صنعتی این سیستم فعال شده و ممبران ها را با آب تصفیه شده شست و شو می دهد. در صورت نبود سیستم اتوفلاش، پس از خاموشی آب باقی مانده در دستگاه بر روی غشا ها رسوب کرده و تمامی ممبران ها را از بین می برد.

 

شاسی استقرار

تمامی تجهیزات اعم از فیلتر های پیش تصفیه، غشا و پمپ ها بر روی این شاسی نصب می شوند. جنس شاسی از استیل ضد زنگ انتخاب شده تا دچار زنگ زدگی نشود.

 

پکیج تزیق آنتی اسکالانت 

جهت جلوگیری از رسوب گذاری نمک های محلول در آب بر روی غشا های RO از سیستم تزریق آنتی اسکالانت استفاده می شوند. استفاده از آنتی اسکالانت در غلظت پایین باعث افزایش طول عمر ممبران ها می شود.

آنتی اسکالانت

تابلو برق

سیستم کنترل هوشمند دستگاه تصفیه آب صنعتی تابلو برق آن می باشد. این سیستم وضعیت کلی پمپ ها را کنترل کرده و در صورت بروز مشکل آلارمی برای اپراتور ارسال می کند.

 

گیج ، سنسور ها ، کلید های و لو پرشر سوئیچ و غیره

شیر ها و سنسور های فشار سنج در چندین نقطه از دستگاه تصفیه آب صنعتی نصب می شوند تا وضعیت فشار ورودی به هر مرحله را اندازه گیری کنند. در صورت مناسب نبودن فشار آلارم از سوی دستگاه ارسال می شود یا دستگاه به شکلی اتوماتیک خاموش می شود.

 

سنسور TDS متر

جهت اندازه گیری TDS آب خروجی و بررسی عملکرد دستگاه در بخش خروجی یک TDS متر نصب می شود. میزان TDS آب خروجی به طراحی دستگاه بستگی دارد ولی معمولا بر روی اعداد کم تر از 100 تنظیم می شود.

 

کدورت سنج

کدورت آب بر ساس کدورت سنج های الکترونیکی سنجیده می شود. این سیستم پس از سیستم های پیش تصفیه نصب شده و صحت فرایند پیش تصفیه را ارزیابی می کند. بالا بودن کدورت باعث گرفتگی غشاها و کاهش عمر ممبران های دستگاه می شود.

 

 

راه های افزایش کیفیت در فرآیند آب شیرین کن صنعتی

همانند هر دستگاه دیگری این دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز نیاز به مراقبت و بهره برداری درست دارد. روزانه باید کیفیت آب ورودی و خروجی بررسی شود تا صحت عملکرد دستگاه تایید گردد. سیستم ها TDS متر، کدورت سنج و فلو متر همگی ابزار هایی هستند که برای کمک به اپراتور در آب شیرین کن صنعتی نصب شده اند. در صورت بروز هر گونه مشکل بهتر است سیستم خاموش شود و با کمک دفترچه راهنما عیب یابی شود.

  • فیلتر های شنی و کربنی همگی پس از مدتی دچار گرفتگی شده و باید احیا شوند.
  • غشا ها در دوره های مختلف بسته به آب ورودی باید مورد شست و شو یا CIP قرار بگیرند.
  • ممبران ها هر چند سال یکبار باید تعویض شوند.
  • فیلتر کارتریجی هر چند ماه باید تعویض گردد.

رعایت همه نکات گفته شده باعث افزایش بهره وری و کیفیت آب در خروجی دستگاه تصفیه آب صنعتی خواهد شد.

 

مزیت های دستگاه تصفیه آب صنعتی

  1. استفاده از سیستم RO باعث کاهش مصرف انرژی و رفع مشکلاتی مانند خوردگی می شود که در سیستم های تبخیر این مزایا دیده نمی شوند.
  2. هیچگونه آلایندگی ندارد.
  3. نسبت به تغییرات کیفیت آب حساسیت ندارد و می تواند آب را همیشه با خلوص بالا تولید نماید.

 

مشاوره طراحی و انتخاب تجهیزات برای دستگاه تصفیه آب صنعتی

در صورت نیاز به دستگاه تصفیه آب صنعتی می توانید از سازندگان برتر این دستگاه ها در کشور کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره تخصصی از مهندسین محیط زیست و طراح آب شیرین کن، آب سازه را در گوگل سرچ نمایید و یا با شماره تماس های درج شده تماس حاصل بفرمایید. مشاورین ما تمام وقت آماده ارئه کمک و راهنمایی به شما می باشند.

02126410244

02126410245



 

برچسب ها : تصفیه آب صنعتی,دستگاه تصفیه آب صنعتی,تصفیه آب,تجهیزات تصفیه آب