فلزات ساختمانی: انواع فلزات پر کاربرد ساختمان سازی کدام اند؟ - سازه برتر



فلزات ساختمانی: انواع فلزات پر کاربرد ساختمان سازی کدام اند؟

همه شما یک آشنایی کلی با انواع فلزات دارید و به خوبی می دانید که این محصولات چه نقش پر رنگی در صنعت ساختمان سازی دارند‌. این روز ها بیشتر سازه های ساختمانی با استفاده از انواع فلز ساخته می شوند. دلایل متعددی وجود دارد که می توان استفاده از فلزات را در صنعت ساختمان توجیه کرد؛ اما نکته اینجاست که هر نوع فلز برای اجرای سازه های سنگین و مرتفع ساختمانی کارایی ندارد. به همین خاطر فلزات پرکاربرد ساختمانی دارای یک دسته بندی مشخص هستند و هر یک نیز با ویژگی ها و خواص مشخصی شناخته می شوند. فلزات ساختمانی این امکان را برای صاحبین پروژه ها فراهم ساخته اند که بهترین و مقاوم ترین سازه ها را تولید کنند. در ادامه به معرفی فلزات پر کاربرد صنعت ساختمان می پردازیم.

 

فلزات پر کاربرد ساختمان سازی

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که فلزات در دو دسته آهنی و غیر آهنی دسته بندی می شوند. همان طور که می دانید استفاده از فلزاتی همچون آهن یا آلومینیوم از سال های دور در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در عصر تکنولوژی و صنعت امروز آلیاژهای فلزی بسیاری هستند که برخی از آن ها به دلیل ویژگی های خارق العاده ای که دارند، کاربری بسیار بهینه ای در صنعت ساختمان ارائه می دهند.

مسلما عدم استفاده از این فلزات در قدم اول مقاومت سازه را به شدت کاهش داده و از عمر مفید سازه می کاهد. با توجه به اینکه ساختمان های امروزی به صورت برج های مرتفع ساخته می شوند، عدم استفاده از فلزات، ایمنی آن ها را تأمین نمی کند. به همین خاطر استفاده از فلزات ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است. هر چند این نکات برایتان روشن و واضح است؛ اما یاد آوری آن خالی از لطف نیست.
 
انواع فلزات ساختمانی پرکاربرد

به علاوه اینکه لازم بدانید در شناخت پر کاربرد ترین فلزات ساختمان سازی بیشتر از آشنایی با خواص تعریف شده برای این محصولات، درک و شناخت کاربری درست آن ها برای تأمین ایمنی سازه و استحکام آن مورد توجه قرار می گیرد.

از پر کاربرد ترین فلزات مورد نیاز در صنعت ساختمان می توان آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و چدن را نام برد. تمامی این فلزات با کاربری و ویژگی های تعریف شده برای آن ها علاوه بر صنعت ساختمان در صنایع متعدد دیگر نیز کارایی بهینه ارائه می دهند. در ادامه توضیحات بیشتری را راجع به هر یک از این فلزات مهم و پر کاربرد ساختمانی ارائه می دهیم.

 

آهن از پرکاربردترین فلزات ساختمان سازی

آهن به عنوان اولین و پر کاربرد ترین فلز ساختمانی شناخته می شود. ویژگی های منحصر به فرد و استحکام فوق العاده آهن جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمان به آن بخشیده است. اگر نگاهی به لیست فلزات پر کاربرد ساختمان سازی بیاندازید، خواهید دید که آهن رتبه اول را به خود اختصاص داده است. از ویژگی های مورد توجه و مهم این فلز پرکاربرد ساختمانی می توان مقاومت بسیار بالا، قابلیت ریخته گری، قابلیت چکش خواری، دوام و طول عمر زیاد، قیمت ارزان نسبت به فلزات دیگر و مواردی از این قبیل اشاره کرد. لازم به ذکر است که فلز آهن در برابر رطوبت آسیب پذیر بوده و دچار زنگ زدگی می‌شود. از این رو قبل از استفاده از این نوع فلزات ساختمانی آن را با رنگ های مخصوص ضد زنگ بهینه می سازند.

استحکام فوق العاده زیاد آهن سبب شده که سازه های احداث شده با این فلز تا سال های سال ایمنی و مقاومت داشته باشند. علاوه بر آن قابلیت شکل پذیری آهن باعث شده که این متریال به شکل های مختلف و گسترده در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.
فلزات پرکاربرد ساختمان سازی 

آلومینیوم

آلومینیوم به عنوان دومین فلز پر کاربرد ساختمان سازی از ویژگی های منحصر به فرد و قابلیت های بسیاری برخوردار است. نا گفته نماند که بسیاری از ویژگی های این فلز در سال های اخیر شناخته شده و مورد توجه قرار گرفت. توسعه علم و صنعت ساختمان سازی نیز در سال های اخیر در افزایش استفاده از آلومینیوم به عنوان یک متریال استاندارد بی تأثیر نبود.

آلومینیوم با ویژگی های منحصر به فردی از جمله : وزن بسیار سبک، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، قابلیت شکل پذیری بسیار بالا، زیبایی ظاهری، قابلیت استفاده در ساخت متریال های کاربردی ساختمان از جمله درب و پنجره، قیمت بسیار مناسب و موارد دیگر شناخته شده و به استفاده گسترده نسبت به سایر فلزات ساختمانی رسیده است.

طبیعتا هر متریال کاربردی در کنار مزایا و کاربری‌ فوق العاده، نقاط ضعف و ایراد هایی دارد. فلز آلومینیوم نیز مانند آهن از این قاعده مستثنا نیست. به عنوان مثال: آلومینیوم مقاومت زیادی در برابر تحمل بار و فشار ندارد. به همین خاطر آلومینیوم در اسکلت ‌های سنگین ساختمان جایگاهی ندارد و استفاده از آن بیشتر در ساخت اسکلت های سبک، پانل های شیروانی، قاب درب و پنجره و موارد دیگر دیده می شود.

می توان گفت فلز آلومینیوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و قابلیت شکل پذیری بالایی نیز دارد؛ اما خواص مکانیکی آن برای تحمل بار اضافی و گرما بهینه نشده است. یکی از دلایل اصلی استفاده گسترده از آلومینیوم و دسته آن در بین فلزات ساختمانی زیبایی و جلوه بصری این فلز است.
 
پرکابردترین فلزات ساختمان سازی

مس

مس به عنوان یک فلز غیر آهنی جزو پر کاربرد ترین فلزات ساختمانی دسته بندی می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های فلز مس زیبایی منحصر به فرد آن است. در ‌واقع به دلیل همین ویژگی به استفاده گسترده ای در صنعت ساختمان رسیده است. این فلز به دلیل زیبایی فوق العاده ای که نسبت به سایر فلزات دارد، بیشتر در نمای داخل ساختمان به عنوان یک متریال دکوراتیو و همچنین نمای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

قطعا برای این فلز پر کاربرد ساختمانی ویژگی های دیگری نیز تعریف شده است. فلز مس مقاومت بی مثالی در برابر پوسیدگی دارد. زیبایی فوق العاده این فلز ناشی از درخشندگی و جلای بسیار زیاد آن است؛ اما قیمت گران آن سبب شده بیشتر کاربران با وجود مزایای فوق العاده مس از استفاده گسترده آن صرف نظر کنند.

از دیگر ویژگی‌ های فلز مس می توان مقاومت در برابر خوردگی، رسانایی، انعطاف پذیری بالا، دوام زیاد، خواص ضد باکتریایی و موارد دیگر را نام برد. کاربرد فلز مس بیشتر در ساخت لوله، سیستم گرمایشی، سیم کشی برق، سقف سازی و ... مشاهده کرد. با توجه به خواص مس به راحتی می توان کاربری تعریف شده برای آن را توجیه کرد.

 

فولاد یکی از فلزات پرکاربرد ساختمانی

فولاد به عنوان یکی دیگر از پرکاربردترین فلزات ساختمانی شناخته می شود. فولاد از زمان های دور در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفته و هم اکنون نیز جزو مهم ترین و البته مقاوم ترین فلزات دسته بندی می شود. فولاد انواع مختلفی دارد و در واقع به صورت آلیاژ فلز مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که فلز فولاد همواره با فلزات دیگری از قبیل آهن ترکیب شده و انواع مختلفی از این فلز با قابلیت ها و خواص مختلف را به وجود می آورد.

فولاد از قابلیت شکل پذیری بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل به صورت گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از ویژگی هایی که در انواع فولاد وجود دارد از عنصر کربن موجود در آن حاصل می‌شود.
 
فلزات پرکابرد صنعت ساختمان سازی

در حقیقت کربن عنصر اصلی تشکیل دهنده انواع فولاد است. به این ترتیب انواع فولاد در چند نوع کم کربن، کربن متوسط و پر کربن دسته بندی می شوند. بر این اساس فولادی که کربن آن کمتر از دو درصد باشد، به عنوان آلیاژ چدن شناخته می‌شود.

چدن به دلیل قابل گیری آسان بیشتر برای ساخت لوله استفاده می شود. این ویژگی در واقع همان خاصیت انواع فولاد است. برخی از انواع فولاد بسیار نرم و شکل پذیر بوده و برخی دیگر سختی بالایی دارد. حال چدن با قابلیت شکل پذیری به عنوان یکی از فلزات ساختمانی پر کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. چدن نسبت به ضربه حساس است و دچار ترک خوردگی یا شکستگی می شود. برای اینکه بتوان به استفاده بهینه ای از این فلز ساختمانی رسید، می توان آن را با عملیات حرارتی در برابر ضربه مقاوم کرد. در کل چدن مقاومت کششی کمی دارد.

 

قیمت فلزات ساختمانی

حال که با فلزات پرکاربرد ساختمانی آشنا شدید، بد نیست مختصری به قیمت این متریال ها اشاره کنیم. حتما می دانید که فلزات مورد استفاده در ساختمان سازی به صورت خالص مورد استفاده قرار نمی گیرند و باید حتما به شکل آلیاژ درآیند. به همین خاطر هر یک از این متریال ها قابلیت ها و مقاومت متفاوتی ارائه می دهند.

در بندهای قبل به قیمت این فلزات اشاره‌ای کردیم. در کل باید بدانید قیمت هر یک از فلزات ساختمانی به آلیاژهای به کار رفته در آن، قابلیت ها و خواص هر فلز، میزان عرضه و تقاضا و قیمت جهانی فولاد بستگی دارد و قیمت آن بر اساس وزن هر فلز تعیین می شود. به منظور استعلام قیمت آهن حتما به بصورت آنلاین به معتبرترین سایت استعلام قیمت روز آهن آلات یعنی سایت https://ahanresan.ir/ مراجعه نمایید. 

 پرکابردترین فلزات در صنعت  ساخت و ساز

جمع بندی

فلزات بسیار متنوعی در طبیعت وجود دارد که تنها برخی از آن ها به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد و مقاومت بسیار زیاد برای استفاده در ساختمان بهینه شده اند. از این فلزات مورد استفاده در صنعت ساختمان می توان به آهن، آلومینیوم، مس و چدن اشاره کرد. هر یک از این فلزات بر اساس خواصی که دارند در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. برای هر یک نیز قیمت خاصی در بازار جهانی تعیین می شود.

 

برچسب ها : ساختمان سازی,آهن آلات,آهن,مقاطع فولادی