مراحل ساخت استخر در ویلا و باغ و انواع استخر - سازه برتر



آنچه در این مقاله می خوانید: (برای مشاهده توضیحات هر کدام، روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.)

 

مراحل ساخت استخر در ویلا و باغ و انواع استخر

استخرها جنبه تفریحاتی و ورزشی دارند و با توجه به مکان و زمینه استفاده، انواع مختلفی دارند. ساخت استخر در ویلا، با توجه به مکانی که برای ساخت استخر، داخل ویلا در نظر گرفته شده و اندازه ویلا انجام می ‌شود.

استخر یکی از فضاهایی است که باید در ساخت ویلا لوکس و مدرن باید در نظر گرفت و ساخت استخر می ‌تواند جذابیت ویلا را افزایش دهد. شاید قبلا وجود استخر در منازل یا بعضی از ویلاها لازم نبود، ولی امروزه به عنوان یک قسمت مدرن، در ویلاها کاربرد دارد.

با توجه به نوع و مکان مورد نظر برای ساخت استخر در ویلا،  می‌ توان انواع استخرهای آجری، بتنی، بلوک سیمانی و … را نام برد که هر کدام از این استخرها برای مکان های خاصی استفاده می شوند.

در ادامه این مقاله از سازه برتر در مورد نحوه اجرا یا ساخت استخر، انواع استخر و هزینه ساخت استخر مطالبی را ارائه کرده ایم.

 

ساخت استخر در ویلا

مراحل اجرایی ساخت استخر در باغ و ویلا

به طور کلی مراحل اجرایی ساخت استخر در باغ شامل موارد زیر می ‌شود:

- طراحی ظاهر استخری که مدنظر داریم با توجه به مکان آن

- گرفتن مجوز ساخت

- خاک برداری مکان استخر

- صافکاری و شیب بندی در قسمت کفی استخر

- پیکربندی و آرماتوربندی کف استخر به همراه دیواره های آن

- انجام عملیات لوله کشی و جای گذاری آنها

- جای گذاری و نصب چراغ ها و کابل کشی در بخش های مختلف استخر

- بتن ریزی مخصوص کف استخر

- درست کردن دیوارهای استخر

- آب بندی دیوارها برای مقاومت بیشتر

- پر کردن قسمت پشتی دیوارهای استخر

- در انتها پر کردن داخل استخر

 

حال هر کدام از این مراحل را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

 

طراحی ظاهر استخر با توجه به کاربرد آن و مکان مورد نظر

طراحی استخر با توجه به کاربردی که دارد و اندازه فضای مورد نظر انجام می ‌شود و بیشتر مستطیل شکل است. پس در مرحله اول باید طرح مورد نظر خود را برای ساخت استخر در ویلا بکشید. برای طراحی استخر، توجه کنید که تمام جزئیات استخر از جمله عمق استخر، رنگ و دیگر ویژگی های آن را به خوبی مشخص کنید.

توجه کنید که استخرهایی که طرح پیچیده‌تری دارند، هزینه ساخت بیشتری دارند و مدت زمان طولانی‌تری، برای ساخت و اجرای مراحل ساخت نیاز دارند. پس در صورتی که کم کردن هزینه ها برایتان مهم است، سعی کنید از طرح های ساده‌تری برای ساخت استخر استفاده کنید.

 

گرفتن مجوز ساخت

گرفتن مجوز ساخت استخر نیاز به داشتن طرح ابتدایی دارد. پس از انتخاب طرح مورد نظر برای استخر ویلایی خود و مشخص کردن جزئیات، برای دریافت مجوز ساخت باید به شهرداری بروید. دریافت مجوز برای استخرهای بیرون از منزل، نیاز به دریافت مجوز ساخت استخر عمومی از سازمان تربیت بدنی شهرتان دارد.

 

خاکبرداری استخر ویلا

خاکبرداری برای ساخت استخر

با توجه به طرح مورد نظر و میزان عمق، همراه با جزئیات دیگر، نیاز به خاکبرداری مکان استخر خواهد بود. معمولا این کار را با بیل های مکانیکی یا ماشین های حفاری انجام می ‌دهند. باید تمام عوامل مربوط به جزئیات ساخت استخر که در تهیه فونداسیون و طرح آن در نظر گرفته شده است در این بخش اعمال شود.

 

انجام صاف کاری و شیب بندی در قسمت کفی استخر

در برخی مواقع که می خواهند استخر در قسمت های مختلف، عمق و شیب متفاوتی داشته باشد نیاز به شیب بندی در قسمت های مدنظر است که در این مرحله مشخص می‌ شود. این کار معمولا با استفاده از یک غلطک مکانیکی انجام می ‌گیرد و در قسمت های کم عمق‌تر میزان شیب کمتری تعیین می ‌شود.

 

پیکربندی و آرماتوربندی دیوارها و کف استخر

با توجه به اینکه با استفاده از آرماتوربندی می توان میزان نیروی کششی استخر را مشخص کرد، باید در این مرحله دقت زیادی شود. در این مرحله با استفاده از میله هایی در قطرهای مختلف، قسمت های کف استخر و دیوار را پوشش می‌ دهند.

آرماتوربندی در اجرای استخرهای بتنی اهمیت زیادی دارد، چونکه بتن نمی ‌تواند نیروی کششی را متحمل شود و به یک رابط نیاز دارد. این مرحله مخصوصا برای جلوگیری از آسیب دیدن استخر و ساختمان به وسیله بلایای طبیعی مانند زلزله بسیار اهمیت دارد.

 

انجام عملیات لوله کشی و جایگذاری آنها

در این مرحله نیاز به یک لوله کش ماهر خواهید داشت که با توجه به نوع استخر، لوله کشی را انجام دهد. با توجه به اینکه لوله کشی نامناسب می ‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای استخر داشته باشد، این مرحله بسیار مهم است. مرحله لوله کشی، قبل از استفاده از مصالح مختلف برای پر کردن استخر و ساخت کف باید انجام شود.

 

جایگذاری چراغ ها و کابل کشی داخلی استخر

بعضی از استخرها در فضای داخلی خود چراغ هایی را دارند. روشنایی داخلی استخرها با استفاده از کابل کشی استخر انجام می ‌شود. توجه کنید که این بخش تاثیر زیادی در زیبایی و نمای استخر خواهد داشت، پس از یک سیستم کابل کشی و طرح خوب و مناسب استفاده کنید.

 

بتن ریزی استخر ویلا

بتن ریزی برای کف استخر

با استفاده از مصالح مختلف مانند بتن، قسمت های کف استخر را می‌ پوشانند. در مرحله بتن ریزی باید به میزان شیب قسمت های مختلف استخر و عمق آن  توجه کنید. همچنین در این مرحله از چسب بتن برای جلوگیری از نفوذ آب به قسمت های داخلی استخر استفاده می شود که مقاومت استخر را چند برابر می ‌کند.

 

درست کردن دیوارهای استخر

در این مرحله می ‌توان مانند مرحله قبل از بتن استفاده کرد. همچنین می توانید از بلوک های سیمانی برای ساخت دیوارهای استخر استفاده کنید.

 

افزایش استحکام دیوارها با آب بندی

برای انجام آب بندی، از ملات هایی حاوی پودر سنگ، سیمان سفید و چسب بتن استفاده می‌ کنند. برای انجام این مرحله، پس از آماده کردن ملات دو بار در قسمت های مختلف کف و دیوارها از آن استفاده می کنند و میزان آب بندی را آزمایش می‌ کنند.

در صورتی که هیچ مشکلی در این مرحله بوجود نیاید، می‌ توانید کف استخر را با استفاده از سرامیک و کاشی پر کنید. استفاده از کاشی مناسب و باکیفیت برای استخر، می‎ تواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی آن داشته باشد.

 

پر کردن قسمت پشتی دیوارهای استخر

در این مرحله پشت دیوارهای استخر را با استفاده از سنگ های شفته از جنس آهک پر می‌ کنند،  پس از تکمیل این مرحله می‌ توانید اقدام به ساخت فضای اطراف استخر برای افزایش نمای آن کنید.

 

پر کردن داخل استخر

در مرحله آخر شما می ‌توانید استخر را از آب پر کنید و از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید مکان مناسبی را برای قرار دادن موتورخانه استخر در نظر بگیرید. موتورخانه باید نزدیک پمپ آب و فیلتر باشد و در مکانی با ارتفاع کمتر از ارتفاع داخلی استخر قرار بگیرد. بعد از این مرحله، استخر شما آماده است و می‌ توانید از یک شنای عالی لذت ببرید.

 

 

انواع استخر برای ساخت در باغ و ویلا

ساخت استخر در ویلا یا در سایر مکان ها می‌ تواند به صورت سرباز یا سرپوشیده انجام شود.

استخرهای سرباز در فضاهای باز مانند فضای اصلی باغ ساخته می‌ شوند، در حالی که استخرهای سرپوشیده داخل ساختمان در یک محوطه بسته و دارای سقف ساخته می‌ شوند. با توجه به هزینه زیاد استخرهای سر پوشیده معمولا اکثر سازندگان ویلا از استخرهای سرباز استفاده می‌ کنند.

استخرهای روباز، امکان استفاده از فضای بیرونی باغ را فراهم می ‌کنند و نسبت به استخرهای سرپوشیده مناسب‌ تر هستند. مسلما شنا در یک فضای عالی در طبیعت با یک منظره عالی می‌ تواند لذت بیشتری داشته باشد.

طراحی و ساخت استخر تجهیزات و خدمات مختلفی از صنعت ساختمان را شامل می شوند که این تجهیزات و خدمات با توجه به نوع استخر تعیین می شوند. در ادامه به معرفی انواع استخر در ویلا و باغ می پردازیم.

 

 

انواع استخر از نظر محل استقرار

یکی از روش های تقسیم بندی انواع استخرها بر اساس محل استقرار آنها تعیین می شود. استخرها از نظر محل استقرار به سه نوع بالاتر از سطح زمین، روی زمین و درون زمین تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام از این استخرها را معرفی می کنیم.

 

استخر بالای زمین

در این سبک طراحی استخر، کاسه آن بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد و با جابجایی منزل می توان آن را به حیاط دیگری منتقل کرد. این نوع استخر برای مناطقی مناسب است که امکان حفاری زمین وجود ندارد. حتما متوجه شده اید که این استخرها به دلیل ظرفیت و عمق کم بیشتر برای تمرین یا تفریح مناسب هستند و نمی توان در آنها شیرجه زد.

استخر بالای زمین

 

استخر روی زمین

این استخرها در سطح زمین قرار می گیرند و اتصالات آب، برق و فاضلاب آن ها بطور ثابت تنظیم می شود. شیرجه زدن در استخرهای روی زمین هم به دلیل عمق کم امکان پذیر نیست. بسیاری از برنامه های آموزشی از این سبک استخر استفاده می کنند زیرا به راحتی زیر آب را برای آموزش غواصی و شنا نمایش داد.

استخر روی زمین

 

استخر درون زمین

استخرهای درون زمین عمق و ظرفیت بالایی دارند. برای ساخت این نوع استخر باید عملیات خاکبرداری انجام شود. کلیه اتصالات آب، فاضلاب و برق استخرهای داخل زمین به صورت ثابت تنظیم می شود. این سبک از استخر انتخاب خوبی برای ویلاهایی با مساحت زیاد است.

استخر درون زمین

 

 

انواع استخر از نظر جنس سازه

استخرها از مواد و مصالح مختلفی ساخته می شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و درک آنها می تواند به شما در انتخاب بهتر هنگام طراحی و ساخت استخر کمک کند. استخرها از نظر جنس به پنج نوع بتنی، فایبرگلاس، وینیلی، چوبی و شیشه ای تقسیم می شوند که در توضیحاتی را در خصوص هر کدام از این استخرها ارائه می کنیم.

 

استخر بتنی

از بین انواع مختلف استخر، استخرهای بتنی بیشترین انعطاف را دارند. اشکال و طرح هایی که قرار است در محوطه استخر اجرا شود با آرماتوربندی مناسب قابل اجرا هستند. اولین قدم در اجرای استخر بتنی تهیه نقشه مهندسی است. عملیات خاکبرداری، آرماتوربندی و ساخت فونداسیون طبق برنامه پروژه در فاز بعدی انجام خواهد شد.

از میلگردهای تقویت کننده برای تقویت استخرهای بتنی استفاده می شود. قالب های استاندارد بتن معمولا از چوب، فایبرگلاس یا فولاد ساخته می شوند. در واقع این نوع قالب گیری است که ظاهر سطح بتن را پس از برداشتن قالب مشخص می کند. پس از اتمام آرماتوربندی، بتن ریزی انجام می شود. پس از عمل آوری بتن که زمان آن با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و ضخامت لایه بتن متغیر است، نمای بتن با استفاده از روش ها و مواد مختلفی شکل می گیرد.

 

استخر وینیل

این استخرها با اسکلت پلیمری یا فلزی و در برخی موارد با استفاده از بلوک یا چوب فشرده روی زمین یا پس از کندن در زمین ساخته می شوند. در مقایسه با استخرهای بتنی، روی این قاب ها پنل های پیش ساخته کمتر و نصب راحت‌تری وجود دارد.

چنین استخرهایی گاهی به صورت یک کیت یکپارچه به مشتریان ارائه می شود که کاربر طبق دستورالعمل های ارائه شده آن را در محل مورد نظر نصب می کند. مواد قاب برای این استخرها معمولاً تحت تأثیر نیازهای مصرف کننده، محل استخر و بودجه در نظر گرفته می شود. پانل هایی که پوسته استخر را تشکیل می دهند معمولا از فولاد، آلومینیوم یا پلیمرهای مختلف ساخته می شوند.

ورق های فولادی تقویت شده با آرماتور افقی و عمودی به قطعات کوچک بریده شده و در کنار هم قرار می گیرند تا شکل نهایی استخر را تشکیل دهند. در این استخرها برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از جمله زنگ زدگی صفحات و آرماتورهای آن ها، از مواد گالوانیزه ساخته شده و یا از پوشش محافظ روی آن ها استفاده می شود. ورق های پلیمری نسبت به سایر گزینه ها گران‌تر هستند. آنها بسیار سبک وزن هستند و مقاومت آنها در برابر خوردگی بسیار بالا است. ورق پلیمری به همراه مواد تقویت کننده مربوطه به شکل دلخواه در می آید.

ساخت استخر وینیل

از نظر ساخت، استخرهای وینیل از آسترهای وینیل ساخته شده اند که بر روی یک قاب سفت نصب شده اند. بنابراین این استخرها می توانند از نظر شکل، اندازه، رنگ و طرح انعطاف پذیر باشند. ممکن است برخی از گزینه های از پیش طراحی شده، با کیفیت بالا و مقرون به صرفه را بیابید، اما استخرهای سفارشی نیز در دسترس هستند.

آسترهای وینیل در ضخامت های مختلف و در طرح ها و طرح های متنوع موجود است. می توانید با سازنده استخر خود صحبت کنید که کدام پوشش برای استخر شما مناسب است و از آنها بخواهید نمونه های مختلف را بررسی کنند. جزئیات و اضافات مانند پله ها، نیمکت ها، تاج های برنزه و دیگر عناصر طراحی را فراموش نکنید. درست مانند هر مدل دیگر استخر، شما می توانید از بین گزینه های مختلفی از استخر وینیل انتخاب کنید.

 

استخر فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس گروه دیگری از استخرها هستند که از فایبرگلاس یا پوسته های اکریلیک ساخته شده اند. بسته به نوع طراحی، این استخرها می توانند به صورت یکپارچه و یا به صورت قالب های جداگانه ساخته شوند. این نوع استخرها به ویژه به عنوان استخرهای روی زمین مناسب بوده و مقرون به صرفه هستند. در این نوع استخرها، پوسته فایبرگلاس بر روی یک قاب پشتیبان فلزی پلیمری قرار می گیرد.

یکی از معایب استخرهای فایبرگلاس این است که پوسته استخر ساخته شده باید به محل عملیات حمل شده و در نهایت بر روی فونداسیون مربوطه قرار گیرد. گهگاه به دلیل نبود فضای کافی برای رفتن پوسته ها از خروجی مجموعه تولید به محل استخر، پروژه قطع می شود. همچنین بسته به اندازه استخر، اغلب به جرثقیل برای بلند کردن پوسته ها و قرار دادن آنها در کاسه استخر نیاز است.

نوع ساخت استخرها، استخرهای فایبرگلاس به حیاط و منزل شما زیبایی می بخشد. استخرهای زیرزمینی فایبرگلاس می توانند بسیار ساده باشند یا با لوازم جانبی مانند کاشی های موزاییک زیبا، تاقچه های خورشیدی، حباب ها، چراغ های LED و غیره تزئین شوند. استخرهای فایبر گلاس به سبک های مختلفی مانند: کلاسیک خطی، فرم آزاد، سبک رومی و کلیوی یا ترکیبی از چندین ساخته می شوند.

استخرهای خطی با خطوط تمیز یک گزینه فوق العاده هستند. سبک های استخر آزاد می توانند منحنی های چشمگیر را برای ظاهری مدرن ترکیب کنند یا فضای شنای موجود را با طراحی موج‌دار آرام‌تر به حداکثر برسانند. اگر به دنبال یک شکل سرگرم کننده، معمولی و طبیعی برای استخر خود هستید، فرم آزاد می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

شکل های استخر فایبرگلاس رومانسک نشانه ای از ویلاهای روم باستان است. با دو لبه بلند و مستقیم در دو انتها، که توسط نیم دایره های قوسی شکل گرفته است. این ظاهر جاودانه به زیبایی با مینیمالیسم شیک منطقه استخر شما ترکیب می شود. استخر کلیه ظاهری شیک و مدرن ارائه می دهد و شکل نامتقارن آن به راحتی و بدون تغییر در فضاهای کوچکتر قرار می گیرد.

 

استخر چوبی

برخی از استخرها از انواع مختلف چوب سکویا، سرو، ساج، ماهون و غیره ساخته می شوند. البته این نوع استخر را می توان از هر نوع چوبی ساخت اما انواع ذکر شده در این نوع بادوام‌ترین و بهترین گزینه ها هستند. استخرهای چوبی با دوام و پایداری مشخص می شوند.

چوب یک ماده بسیار سخت است که در برابر تغییرات دما مقاومت می کند و استخر را طبیعی جلوه می دهد و برای محیط طبیعی عالی است. هزینه ساخت استخر چوبی بسیار کمتر از استخری است که نیاز به ساخت دارد و تنوع بیشتری دارد. این نوع استخرها به صورت استخرهای سرپوشیده یا روباز، روی زمین یا زیرزمین ساخته و طراحی می شوند و به صورت سفارشی در اندازه های مختلف ساخته می شوند.

ساخت استخر چوبی

عموماً این نوع استخرها از بلوط یا کاج ساخته می شوند. چوب باید برای جلوگیری از رطوبت، پوسیدگی، قارچ و حشرات درمان شود. با درمان چوب می توان از وجود مواد مضر برای سلامتی نیز جلوگیری کرد. یکی از مزایای این استخرها نصب و نگهداری آسان آنهاست. این کار بسیار سریع و آسان اتفاق می افتد و هر ویلا و باغی را به مکانی مناسب برای لذت بردن از لحظات آرامش و استراحت تبدیل می کند.

 

استخر شیشه ای

استخرهای شیشه ای را باید یکی از مجلل ترین و گران قیمت ترین استخرهای دنیا دانست که هزینه ساخت آنها نسبت به انواع دیگر استخرها بیشتر است. در واقع این نوع استخرها زیبایی بیشتری دارند و در خانه، باغ و ویلا لوکس به نظر می رسند.

لازم به یادآوری است که ساخت استخرهای شیشه ای مستلزم آن است که پیمانکار حرفه ای و دانش کافی داشته باشد و در ساخت آن حرفه ای عمل کند، زیرا برای افزایش استحکام قسمت های مختلف، مقاومت مصالح، بار ساکن، مقاومت فشار آب باید محاسبه شود و نیرویی را که شناگر هنگام شنا به دیوار وارد می کند نیز باید محاسبه شود.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در ساخت استخر شیشه ای، انتخاب مواد مناسب و مواد اولیه با کیفیت است. همانطور که قبلا ذکر شد، به دلیل فشار بر دیواره های سلول شیشه ای باید از مواد با کیفیت بالا استفاده شود.

سومین موردی که در طراحی و ساخت استخر شیشه ای باید در نظر گرفت، نحوه آب بندی آن است تا از مسائل دیگری مانند نشتی، ترک خوردگی دیوارها یا کف جلوگیری شود.

ساخت استخر شیشه ای

 

 

انواع استخر از نظر روش تصفیه آب و استقرار

همانطور که می دانید تصفیه آب برای حفظ سلامت افراد بسیار ضروری است، استخرها از نظر تامین آب، تعویض و گردش به سه گروه استخرهای راکد، استخرهای آب گذرا و استخرهایی با سیستم گردش آب بسته تقسیم می شوند. در ادامه این مقاله از سازه برتر به بررسی انواع استخر از نظر روش تصفیه آب و استقرار می پردازیم.

 

استخر آب راکد

به این نوع استخرها خزینه نیز می گویند که بیشتر شبیه مخزن آب بدون سیستم فیلتر گردش آب است و تا زمانی که آب استخر تمیز باشد قابل استفاده است و در صورت کثیف شدن آب باید تعویض شود و این نوع استخرها باید به ازای هر استفاده 500 گالن آب تعویض شوند.

می توان گاز کلر را برای استریل کردن آب قبل از استفاده به این استخرها اضافه کرد، اما این استخرها به دلیل ایراداتی که دارند قابل استفاده در اماکن عمومی نیستند.

 

استخر با جریان آب گذرا

این استخر به گونه ای طراحی شده است که آب آن از نهر یا رودخانه تامین می شود، زیرا اگر آب از لوله یا چاه تامین شود، ضایعات زیادی به همراه خواهد داشت. اگر آب از رودخانه یا نهرها تامین شود، خطر آلوده شدن به فاضلاب وجود دارد و باید کیفیت آن آزمایش شود و آب با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی شود.

در این طرح های استخر با جریان گذرا، هر شناگر به کمتر از 500 گالن آب در روز نیاز دارد که البته این مقدار برای ضدعفونی کم است، اما باز هم تعیین میزان ماده ضدعفونی کننده دقیق نیست.

 

استخر با جریان آب در گردش

نوع دیگر استخر با جریان آب در گردش می باشد که امروزه این سیستم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و دستگاه ها و سیستم های مناسبی برای تصفیه آب تولید شده است مانند پمپ های سیرکولاتور ، فیلترها ، کلرزن ها و غیره که از وسایل ضروری تصفیه آب می باشند و روش های موثری برای کنترل شرایط بهداشتی و حداکثر نفرات شناگر و حداقل هزینه برای تصفیه آب استخر می باشد.

بهترین و مطمئن‌ترین نوع همین شیوه تصفیه آب استخر جریان آب در گردش است. در این نوع استخرها به طور مرتب آب استخر با آب فیلتر شده و تصفیه شده تعویض می شود و آب استخری که ابتدا پمپاژ می شود باید کاملا کثیف در نظر گرفته شود. در قسمت خروجی، آب به نسبت آب کثیف و آب تمیز فراوان مخلوط می شود.

 

 

ساخت استخر پارکینگ

آیا ساخت استخر در پارکینگ امکان پذیر است؟

بله. ساخت استخر در پارکینگ هم انجام می شود. انواع استخرهایی که امکان ساخت آنها در پارکینگ وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

 

ساخت استخر بتنی در پارکینگ

ساختن یک استخر از جنس بتن در پارکینگ قابلیت اجرایی دارد، اما نکاتی هستند که باید به آنها توجه شود، اولین نکته ایجاد فضای مجزا توسط دیوار یا شیشه جهت محوطه استخر می باشد تا دمای آب استخر و محیط استخر کنترل شود.

 

ارتفاع استخر در پارکینگ

می توان با توجه به نقشه های فنداسیون ساختمان یک استخر دفنی ایجاد کرد، ارتفاع لازم سالن این استخرها حدود 2 متر از سطح آب تا سطح پایین سقف می باشد تا از سرگیر بودن سقف و خطرات جانی جلوگیری کند.

 

ابعاد استخر در پارکینگ

ابعاد استخر در پارکینگ محدود است، ابعاد این استخرها بستگی به محل فنداسیون و ابعاد پارکینگ خواهد داشت.

 

تصفیه خانه استخر در پارکینگ

تعیین محل تصفیه خانه یکی از مهمترین مراحل ساخت استخر در پارکینگ است، به این دلیل که کد ارتفاعی تصفیه خانه، باید ترجیحا حدود ۲۰ سانتی متر پایین‌تر از تراز کف استخر باشد.

 

طراحی استخر پارکینگ

این بخش تعیین کننده عمر استخر شما خواهد بود. تمام موارد مجموعه با مشاوره تخصصی انجام می شود و روند اجرا توسط پیمانکار و طراح  استخر دنبال می شود.

اجرای سیمان کاری سقف استخر و سیستم تهویه باید در مراحل پروژه قرار گیرد تا مانع از رشد جلبک در سقف و غیر قابل کنترل شدن دمای محیط استخر شود.

استفاده از مواد آب بندی درجه یک نقش مهمی در آب بندی استخر پارکینگ خواهد داشت.

 

استخر فایبرگلاس در پارکینگ

اخیرا استفاده از استخرهای آماده یا همان استخرهای فایبرگلاس افزایش یافته است، اما آیا می شود استخر فایبرگلاس را در پارکینگ نصب کرد؟

بله امکان نصب استخر فایبرگلاس در پارکینگ وجود دارد اما به صورت فنی اجرا نمی شود. استخر فایبرگلاس به صورت اکسپور و بر روی سطح پارکینگ قرار داده می شود، توجه به ارتفاع استاندارد جهت استفاده بی خطر از استخر فایبرگلاس اهمیت زیادی پیدا می کند که علت آن ارتفاع کوتاه پارکینگ ها می باشد.

 

استخر موقت در پارکینگ

اگر ساخت استخر دائمی برایتان  پر هزینه است، می توانید از استخر های موقت استفاده کنید،  این استخرها از جنس برزنت هستند و می توان با مبلغی در حدود یک بیستم استخر بتنی، یک استخر موقت ایجاد کنید که قابلیت  جابجایی دارد و می توان از آن در باغ و حیاط نیز استفاده نمود.

این استخر ها گارانتی دارند و در صورت آسیب به  راحتی قابل ترمیم هستند، همچنین فضایی جهت تاسیسات احتیاج ندارند و از دردسر تخریب هم رهایی پیدا می کنید.

 

اگر قصد ساخت استخر در پارکینگ خود را دارید بهترین راه، احداث استخر بتنی است؛ چون یک استخر مقاوم با ارتفاع سرگیر مناسب و مطابق با ابعاد موجود خواهید داشت.

 

 

هزینه ساخت استخر بتنی

برای این که بدانیم ساخت استخر بتنی چقدر هزینه دارد باید به موارد زیر توجه کنیم:

هزینه آرماتور

هزینه کاشی

هزینه بتن

هزینه چسب و آب بندی

هزینه تجهیزات تصفیه استخر

هزینه تجهیزات موتورخانه گرمایشی

هزینه سیستم برق و روشنایی

هزینه لوله و اتصالات

نکته: به جز موارد بالا که باید خریداری شود، هزینه‌ های نصب و دستمزد هم باید در نظر گرفته شود.

 

 

ساخت استخر خانگی

11 ایده برای ساخت استخر کوچک خانگی

چند ایده برای ساخت استخر کوچک خانگی وجود دارد که به آن اشاره می کنیم:

 

1- از طراحی گوشه ‌‌‌ای استفاده کنید

اگر حیاط باغ یا خانه شما بزرگ نیست و شما نمی توانید یک فضای بزرگ برای ساخت استخر در نظر بگیرید، می توانید طراحی استخر گوشه ای را به کار ببرید.

 

2- طراحی استخر

طراحی استخر باید با بقیه حیاط یا باغ شما هماهنگی داشته باشد. اگرچه طرحهای زیادی برای استخرها وجود دارد، اما گاهی اوقات یک مربع، دایره یا مستطیل می تواند بهترین طرح باشد.

 

3- مقداری چمن را قربانی کنید

ممکن است لازم باشد برخی از ملزومات باغ مانند زمین چمن را برای جا دادن استخر جدید خود از بین ببرید، اما ارزشش را دارد.

 

4- طراحی استخر عمیق

اگر نمی توانید یک استخر بزرگ داشته باشید، می توانید یک استخر عمیق درست کنید و از آن لذت ببرید.

 

5- گیاهان

برای اینکه یک استخر کوچک واقعا به چشم بیاید، باید سعی کنید گیاهان زیبا و ضخیم با پوشش زمین را در اطراف استخر بکارید! گیاهان و گل هایی که می توانند منطقه شنای شما را زیباتر کنند را اضافه کنید.

 

6- سایه های فضای باز

سعی کنید ساختن استخر در کنار ساختمان هایی که در بیشتر قسمت های روز سایه زیادی ایجاد می کنند و همچنین مناطقی که درختان زیادی دارد، خودداری کنید.

 

7- لبه شیشه ای استخر

لبه های استخر شیشه ای باعث می شود استخر به طور طبیعی خیلی بزرگتر از آنچه که  هست به نظر بیاید، توهمات نوری یک روش خوب برای استفاده بیشتر از تاسیسات کوچک است.

 

8- ایمنی استخر

استخرها باید دارای ایمنی زیادی باشند. نوع موادی که استخر را احاطه کرده است، عمق استخر و حصار را نیز باید در نظر داشته باشید.

 

9- استفاده از تجهیزات اضافی

استخر شما بدون داشتن آب گرم کامل نیست؛ پس در نتیجه این سازه باید یک سیستم گرمایشی داشته باشد که بتواند برای نگه داشتن دمای آب در سطح متعادل مناسب باشد.

 

10- ساخت استخر در بالای ساختمان

ساخت استخر در طبقه آخر یک ساختمان بسیار جالب است، اما باید از حصارهای محکم در اطراف استخر و عرشه استفاده شود. همچنین ساختمان باید مقاوم باشد.

 

11- روشنایی

وسایل روشنایی اطراف استخر، می توانند زیبایی بینظیری به محیط بدهند و فضای خاصی را برای زمان شنا تنظیم کنند.

 

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

جمع بندی

ما در مجموعه تولید محتوای ساختمانی سازه برتر تلاش کردیم که در این مقاله تمام مراحل ساخت استخر در ویلا را برای شما همراهان گرامی شرح دهیم تا بتوانید دید بهتری در مورد زمان و مراحل مورد نیاز برای اجرای استخر داشته باشید و همچنین بتوانید با انواع استخر نیز آشنا شوید و با توجه به سلیقه و بودجه مورد نظرتان، بتوانید استخر مورد نظرتان را انتخاب کنید.

البته قطعا این مقاله می تواند کاملتر شود و به همین جهت در صورتی که شما خدمات طراحی و ساخت استخر برای ویلا را ارائه می کنید و در این خصوص تجربه دارید، می توانید تجربیات خود را در قسمت نظرات این مقاله ثبت کنید و به بهبود کیفیت این مقاله کمک کنید.

علاوه بر این می توانید خدمات و محصولات خود که با استخر یا ویلا و یا بطور کلی با صنعت ساختمان مرتبط است را در سایت سازه برتر معرفی کنید و از ظرفیت این سایت برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی سازه برتر