سیمان
- شناسه : 17642
- دسته بندی ها :
- برچسب ها :
سیمان مادهای چسبندهاست که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا میباشد و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته میشود. به جسم حاصل، پس از حرارت دادن کلینکر گویند و از آسیاب کردن آن به همراه مقدار مناسبی سنگ گچ سیمان تیپهای مختلف بدست میآید و همچنین اضافه نمودن پوزولان به کلینکر و گچ سیمان پوزولانی حاصل میشود. اندازه دانههای کلینکر۲۰–۵ میلیمتر و رنگ آن سبز تیره میباشد.
.
سیمان یا سمنت واژهایست که از لغت سمنتوم رومی گرفته شده و قدمت آن به پیش از میلاد میرسد. مصرف آن در ساختمان پانتئون شهر رم واقع در ایتالیا که مربوط به ۲۷ قبل از میلاد است، دیده شدهاست. در ساختمان گنبد این بنا که ۴۳ متر قطر دارد، مخلوطی از خردهسنگ و آهک پخته به کار رفتهاست.
ولی کشف سیمان به شکل امروز مربوط است به یک نفر بنای انگلیسی بنام ژوزف اسپدین که از پختن آهک و خاک رس در حرارت بالا و آسیاب کردن آن موفق شد ابتداییترین نوع سیمان را کشف نموده و آن را در تاریخ ۲۱ اکتبر ۱۸۲۴ به نام خود در انگلستان ثبت نماید و نام محصول به دست آمده را سیمان پرتلند گذاشت.
.
علت این نامگذاری همانطور که گفته شد آن است که سیمان از سمنتوم رومی گرفته شدهاست و پرتلند نام جزیرهایست در انگلستان که رنگ سیمان پس از سخت شدن به رنگ سنگهای ساحلی این جزیره در میآید، به همین دلیل نام پرتلند را به دنبال سیمان برای آن انتخاب نمودهاند. البته قبل از ژوزف اسپدین، اشخاص دیگری در فرانسه و انگلستان از پختن خاک رس و سنگ آهک مصالح مشابهی به دست آوردند ولی هیچکدام کار خود را دنبال نکرده و محصول خود را به ثبت نرساندند، ژوزف اسپدین نخستین شخصی بود که سیمان را در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان به ثبت رسانده و آن را ابتدا برای ساخت فانوس دریایی مورد استفاده قرار داد.
.
. اینکه از چه تاریخی مصرف سیمان در ایران باب شدهاست چندان مشخص نیست ولی آنچه که مسلم است ورود سیمان به ایران توسط بیگانگان بودهاست که از آن برای ساختن بناهایی نظیر کلیساها و سفارتخانهها و تأسیسات بندری استفاده شدهاست. با شروع قرن ۱۴ هجری شمسی سرعت گسترش کارهای زیربنایی، همزمان با تحولات صنعتی جهانی آنچنان گستردهاست
.
که کیفیت و کمیت محصولات سنتی ساختمانی جوابگوی نیازها نبودهاست و خصوصاً با شروع احداث راهآهن سراسری ضرورت استفاده از سیمان جهت ساخت پلها و تونلها و ایستگاهها کاملاً محسوستر گشت. از آنجایی که سیمان کالایی ارزان قیمت و سنگینوزن است و مصرف آن وقتی مقرون به صرفه است که محل تولید و مصرف، حتیالامکان نزدیک به یکدیگر باشند، لذا پس از مدتی که سیمان وارد میشد تصمیم بر این شد که با توجه به وفور مواد اولیه سیمان در ایران، از محل عواید حاصل از قند و شکر اقدام به تأسیس یک کارخانه ۱۰۰تنی (روزانه) سیمان بشود.
.
در سال ۱۳۱۰ این تصمیم شروع به عمل شده و مطالعات اولیه زمینشناسی منجر به انتخاب محلی واقع در ۷ کیلومتری جنوب تهران آن زمان و در کنار کوه بیبیشهربانو گردید. کار احداث این واحد با سرمایه ۸ میلیون ریالی در بهمنماه ۱۳۱۲ به پایان رسیده و بلافاصله بهرهبرداری از آن آغاز گردید. (تقریباً ۵۰ سال پس از ژاپن، ۶۰ سال پس از آمریکا، ۷۰ سال پس از آلمان و ۱۰۰ سال بعد از انگلیس). با گذشت زمان و فزونی تقاضا برای این محصول، نیاز به کارخانههای دیگر معلوم و آشکار شد؛ لذا در تاریخ ۱۳۱۴ کارخانه دیگری با ظرفیت روزانه ۲۰۰ تن خریداری و در سال ۱۳۱۵ در جوار کارخانه قبلی عملیات ساختمانی آن شروع و در سال ۱۳۱۶ بهرهبرداری از واحد دوم آغاز شد. شاید لزومی به گفتن ندارد که رکن اصلی هر بنایی سیمان و خواص معجزهآسای آن میباشد و هیچ سازه و بنایی بدون وجود سیمان قابل تصور هم نیست.
منبع: ویکی پدیا