مهم‌ترین نکات خرید سازه پارچه‌ای | بررسی کاربردها + راهنمای خرید - سازه برتر



مهم‌ترین نکات خرید سازه پارچه‌ای | بررسی کاربردها + راهنمای خرید

سازه پارچه ای بازار گل اراضی عباس آباد

سازه‌های پارچه‌ای(غشایی، چادری)، سازه‌هایی هستند که در آن‌ها از پارچه به عنوان عنصر اصلی باربر استفاده می‌شود. این سازه‌ها به دلیل سبکی، انعطاف‌پذیری و زیبایی، کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف دارند. کاربردهای سازه‌های پارچه‌ای در دکوراسیون و طراحی بسیاری از مکان‌ها قابل توجه است و زیبایی چشمگیر آن، باعث شده تا به انتخابی پرطرفدار تبدیل شود. در این مطلب به بررسی این سازه‌ها، کاربردهای آن و نحوه خرید سازه پارچه‌ای مناسب می‌پردازیم.

 

همه‌چیز درباره تاریخچه سازه‌های پارچه‌ای

سابقه استفاده از سازه‌های پارچه‌ای به هزاران سال پیش برمی‌گردد. از جمله این کاربردها در طی تاریخ می‌توان به خیمه‌ها، چادرها، و گنبدهای پارچه‌ای اشاره کرد. در قرن بیستم، با پیشرفت فناوری‌های ساخت و ساز، استفاده از سازه‌های پارچه‌ای(سازه های چادری) نیز گسترش یافت. امروزه، این سازه‌ها در مکان‌های مختلفی مانند ورزشگاه‌ها، سالن‌های کنسرت، فرودگاه‌ها، روف گاردن، حیاط ویلاها و پارکینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع سازه‌های پارچه‌ای کدامند؟

باتوجه به ویژگی‌هایی مانند وزن کم، انعطاف بالا و طراحی خاص، سازه‌های پارچه‌ای به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربردهای خاصی دارند. فرم‌های سازه‌های چادری متنوع است، سه فرم پرکاربرد این سازه‌ها شامل فرم زین اسبی، خیمه‌ای و قوسی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

  • زین اسبی(Saddle): فرم زین اسبی یکی از زیباترین فرم‌های سایبان پارچه‌ای است که دارای هندسه دو قوسی است. این فرم از سازه پارچه‌ای، به المان‌های سازه‌ای کمتری نسبت به فرم‌های دیگر نیاز دارد و همین موضوع باعث شده است علاوه بر ایجاد سایه و مقاومت در برابر شرایط نامساعد جوی از این سایبان به عنوان المان دکوراتیو زیبا در استخر ویلاها، حیاط، ورودی سالن‌ها، روف گاردن و سایر فضاها استفاده شود.
  • سازه‌‌های خیمه‌ای(High Point): فرم خیمه‌ای یکی از فرم‌های اصلی و مشتری‌پسند در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. در طراحی این فرم از سازه‌های چادری برای انتقال نیروها به زمین از ستون‌های میانی و کناری استفاده می‌شود. گاها برای اجتناب از ایجاد ستون در فضای میانی، از ستون‌های معلق نیز استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع سازه، پوشش فضای بیرونی رستوران‌ها و کافه‌ها، روف گاردن است.

  • سازه‌های قوسی(Arc): این نوع سازه‌های پارچه‌ای دارای قوس و انحنای مختلف و جذابی هستند ولی به المان‌های بیشتری نیاز دارند. در این نوع از فرم‌ها، آرک‌ها توسط تیرهای اصلی و ستون‌ها مهار می‌شوند. از جمله کاربردهای آرک می‌توان به ایجاد محیط سرپوشیده برای استراحت در حیاط، سایبان پارچه‌ای و سایبان مراکز عمومی اشاره کرد.

سازه پارچه ای خیمه ای

مزایای استفاده از سازه‌های پارچه‌ای

تا اینجا با کاربردها و انواع سازه پارچه‌ای آشنا شدیم. در ادامه به بررسی مزایای این سازه‌های مدرن و اهمیت آنها می‌پردازیم. مزایای استفاده از سازه‌های پارچه‌ای عبارتند از:

سبک وزن و مقرون به صرفه

وزن سازه‌های پارچه‌ای(چادری) کم است، به همین دلیل نیاز به فونداسیون‌های بزرگ و سنگین ندارند. این امر باعث کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و مقرون به صرفه بودن آن‌ها، همچنین کاهش تأثیر سازه بر محیط زیست می‌شود. 

انعطاف پذیری

سازه‌های چادری می‌توانند به راحتی در اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته شوند. این امر باعث می‌شود که این سازه‌ها را بتوان در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده کرد. طراحی با حداقل ستون در دهانه‌ها و اندازه‌های بزرگ سایبان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سایبان است.

قابلیت ایجاد فرم‌های متنوع

سازه‌های پارچه‌ای می‌توانند فرم‌های متنوع و زیبایی را ایجاد کنند که در سازه‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. این ویژگی باعث می‌شود که این سازه‌ها علاوه بر جنبه‌های کاربردی، جنبه‌های زیبایی ‌شناختی نیز داشته باشند.

قابلیت کنترل نور و دما

پارچه‌های استفاده شده در سازه‌ها می‌توانند در برابر اشعه ماوراء بنفش و تابش خورشید مقاوم ظاهر شوند. این امر باعث می‌شود که نور خورشید به طور یکنواخت در فضا توزیع شود و دمای داخلی در شرایط مطلوبی نگه داشته شود.

مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی

سازه‌های غشایی می‌توانند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند باد، باران و برف مقاومت کنند. البته به یاد داشته باشید که سازه‌های پارچه‌ای با توجه به طراحی درست، مقاومت و زیبایی لازم را خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود که این سازه‌ها برای کاربردهای دائمی و موقت مناسب باشند.

سازه چادری رستوران

کاربردهای سازه‌های پارچه‌ای کدامند؟

سازه‌های پارچه‌ای به دلیل مزایای متعددی که دارند، به سرعت در حال گسترش هستند و به عنوان یک گزینه محبوب برای سازندگان و طراحان ساختمان به شمار می‌روند. کاربرد سازه‌های پارچه‌ای بنابر نوع آن‌ها متفاوت است. از مهم‌ترین کاربردهای سازه‌های پارچه‌ای می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پوشش بخش‌های مختلف استادیوم‌های ورزشی (مثل استادیوم ورزشی مونیخ)

  • ایجاد مراکز خرید سرپوشیده (مانند پوشش سقف باغ ماهان واقع در مجتمع تجاری ایران مال)

  • سایبان پارکینگ برای ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی (مانند پارکینگ فرودگاه بین المللی بغداد)

  • پوشش پیاده‌رو (مثل بوستان بنادر تهران در اراضی عباس آباد و میدانگاه امیرکبیر)

  • پوشش فضاهای ورزشی، زمین بازی و ورودی ساختمان‌ها (مانند آمفی تئاتر پارک آب و آتش و باشگاه ورزشی فیت جیم)

  • پوشش حیاط مرکزی (مانند پوشش حیاط ساختمان تاجیکی)

  • ایجاد سایبان، سقف، دیوار، دکور و فضاهای داخلی (مثل مجموعه رستورانی باشگاه انقلاب تهران و رستوران سی فود اراضی عباس آباد)

  • پوشش روف گاردن (مانند روف گاردن شرکت کیسون و بانک کارآفرین)

 

راهنمای کامل خرید سازه پارچه‌ای

برای خرید سازه پارچه‌ای، نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. تعیین نیاز و کاربرد سازه

اولین قدم در خرید سازه پارچه‌ای، تعیین نیاز و کاربرد سازه است. شما باید مشخص کنید که سازه را برای چه منظوری می‌خواهید استفاده کنید. آیا قصد دارید از آن به عنوان سایبان، آلاچیق، سقف کاذب، سالن ورزشی، استادیوم، پارکینگ یا سایر کاربردها استفاده کنید؟ با تعیین نیاز و کاربرد، می‌توانید نوع سازه، اندازه آن، و سایر ویژگی‌های آن را مشخص کنید. فراموش نکنید که مشاوران و طراحان سازه‌های پارچه‌ای با توجه به تجربه و تخصصی که دارند، می‌توانند بهترین پیشنهاد را در مورد خرید سازه پارچه‌ای و کاربرد آن به شما ارائه دهند.

2. بررسی شرایط محیطی

شرایط محیطی محل نصب سازه نیز از جمله عوامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. آیا سازه در معرض باد، باران، برف، یا سایر عوامل آب و هوایی قرار خواهد گرفت؟ با بررسی شرایط محیطی، می‌توانید نوع پارچه و سایر متریال مورد استفاده در ساخت سازه را انتخاب کنید. نکته مهم در مورد شرایط محیطی و اجرای سازه پارچه‌ای، انجام مهندسی سازه با توجه به منطقه‌ای است که پروژه در آن قرار دارد. در نظر گرفتن پوسته‌های پارچه‌ای برای مقاومت بیشتر در برابر شرایط جوی، در نظر گرفتن فضای لازم برای تامین نور داخل سازه و موضوعات دیگر، از جمله نکات حیاتی برای اجرای سازه محسوب می‌شوند.

3. بررسی بودجه

قیمت سازه‌های پارچه‌ای به عوامل مختلفی مانند طرح و نوع سازه، اندازه آن، مواد مورد استفاده، و سایر عوامل بستگی دارد. بنابراین، قبل از خرید سازه پارچه‌ای باید بودجه خود را مشخص کنید. با بررسی بودجه، می‌توانید گزینه‌های مناسب‌تری را برای خرید انتخاب کنید. طراحی و مهندسی، وزن سازه، میزان مصرف پارچه بر اساس فرم انتخابی و نوع پارچه در تعیین قیمت، سایبان پارچه‌ای دخیل است. 

4. انتخاب یک شرکت معتبر

پس از بررسی موارد بالا، باید یک شرکت معتبر برای طراحی و ساخت سازه پارچه‌ای انتخاب کنید. یک شرکت معتبر باید دارای تجربه و سابقه کافی در زمینه طراحی و ساخت سازه‌های پارچه‌ای باشد. با انتخاب یک برند معتبر، می‌توانید از طراحی خاص، کیفیت ساخت و نصب سازه چادری اطمینان حاصل کنید.

شرکت معتبر، مسئولیت طراحی و مهندسی دقیق و محاسبات سازه‌ای مهم را برعهده دارد و به‌ همین دلیل انتخاب یک شرکت باتجربه با گروه متخصصی که دارد، برای شروع پروژه اهمیت ویژه‌ای دارد. بعضی از طراحان با طراحی سازه‌های بزرگ آشنایی کافی دارند و بعضی دیگر در زمینه اجرای سازه پارچه‌ای در مقیاس کوچک، متخصص هستند. بنابراین، با توجه به مقیاس پروژه و تجربه شرکت مورد نظر، باید برای اجرای سازه پارچه‌ای اقدام کنید.

5. دریافت مشاوره از یک متخصص

اگر در زمینه خرید سازه پارچه‌ای تجربه کافی ندارید، توصیه می‌شود از یک متخصص مشاوره بگیرید. یک متخصص می‌تواند به شما در انتخاب نوع سازه، اندازه آن، و سایر ویژگی‌های آن کمک کند. با دریافت مشاوره از یک متخصص، می‌توانید خریدی مطمئن‌تر داشته باشید.

سازه پارچه ای آمفی تئاتر پارک آب و آتش

نکات مهمی که هنگام خرید سازه پارچه‌ای باید به آنها توجه کنید

در ادامه، به بررسی برخی از نکات مهم در خرید سازه پارچه‌ای می‌پردازیم:

اندازه سازه

با توجه به سطح پوشش مورد نیاز کارفرما، طراحی و مهندسی صورت گرفته و اندزه  و وزن سازه بر اساس طرح کشیده شده، محاسبه می‌شود.

متریال مورد استفاده

متریال مورد استفاده در ساخت سازه‌های پارچه‌ای، از جمله پارچه، اسکلت سازه، و سایر اتصالات، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. پارچه‌های مصرفی در ساخت سازه‌ها باید در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشند. اسکلت آن نیز باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا بتواند وزن سازه را تحمل کند.

گارانتی

بسیاری از شرکت‌ها در حین خرید سازه پارچه‌ای توسط مشتری، برای محصولات خود گارانتی ارائه می‌دهند. این موضوع نشان‌دهنده کیفیت محصولات شرکت سازنده است. قبل از خرید، حتماً از گارانتی ارائه شده توسط شرکت سازنده مطمئن شوید.

با رعایت نکات مطرح شده، می‌توانید خریدی مطمئن و رضایت‌بخش داشته باشید.

 

کلام آخر

در این مطلب به آشنایی کامل با نکات مهم خرید سازه پارچه‌ای پرداختیم و ویژگی‌های مهم این نوع سازه‌ها را بررسی کردیم. شرکت سازه‎‌های پارچه‌ای دیبا کنار شماست تا همیشه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را به شما ارائه دهد. برای خرید محصولات سازه‌ پارچه‌ای همچنین طراحی و اجرای سایبان‌های سفارشی می‌توانید با تیم مشاوره و فروش گروه دیبا تماس بگیرید و راهنمای کاملی دریافت کنید. دیبا متخصص طراحی و اجرای انواع سازه‌های پارچه‌ای در ایران است که از نمونه کارهای اجرا شده آن می توان به سازه های پارچه ای اجرا شده در پارک آب و آتش (آمفی تئاتر، سازه چادری رستوران سی فو، بازار گل)، پوشش سقف ETFE باغ ماهان واقع در بازار بزرگ ایران مال اشاره کرد.

 

پاسخ به سوالات متداول:

  1. سازه پارچه‌ای چیست؟ سازه‌های پارچه‌ای، سازه‌هایی هستند که در آن‌ها از پارچه به عنوان عنصر اصلی باربر استفاده می‌شود.

  2. مهم‌ترین کاربردهای سازه پارچه‌ای در صنایع مختلف چیست؟ از مهم‌ترین کاربردهای سازه پارچه‌ای می‌توان به پوشش بخش‌های مختلف مراکز تجاری، استادیوم‌های ورزشی، پوشش فضاهای ورزشی، زمین بازی و ورودی ساختمان‌ها، ایجاد سایبان، سقف پارکینگ، دیوار، دکور و فضاهای داخلی اشاره کرد.

  3. چه نکاتی در خرید سازه پارچه‌ای مهم‌اند؟ توجه به شرکت مجری طرح، اندازه سازه، بودجه، مقیاس پروژه، مشورت گرفتن از افراد متخصص طراحی، فروش و نکاتی از این قبیل، برای خرید سازه پارچه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد.

  4. هزینه سازه پارچه‌ای نسبت به مصالح ساختمانی چقدر است؟ هزینه سازه پارچه‌ای نسبت به مصالح ساختمانی کمتر و حمل و نقل آن‌ها آسانتر است.

سایبان چتری

 

برچسب ها : سازه پارچه ای,سازه چادری,سایبان,سازه غشایی