درباره مواد عایق حرارتی سرامیکی چه می‌دانید؟! - سازه برتر



درباره مواد عایق حرارتی سرامیکی چه می‌دانید؟!

عایق حرارتی سرامیکی که با نام عایق پشم سرامیک نیز شناخته می‌شود، از بهترین عایق‌های حرارتی موجود برای بهینه‌سازی مصرف انرژی به شمار می‌رود و همچنین می‌توان از آن برای آکوستیک کردن فضاهای مختلف استفاده کرد. وجود آلومینا در ترکیبات اصلی پشم سرامیک، منجر به کاربرد گسترده عایق‌های سرامیکی شده است. در مقاله پیش روی با خواص این ماده و مزایای عایق‌های سرامیکی ساخته شده با آن، مطالب مفیدی را بیان کرده‌ایم.

آلومینیوم اکسید چیست؟

اکسید آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی ساخته شده از اکسیژن و آلومینیوم است. این ماده به نام‌های مختلفی از جمله آلفا آلومینا، آلوندم یا آلاکسید نیز شناخته می‌شود. اکسید آلومینیوم به‌صورت پودر کریستالی سفید رنگ و بی‌بو است و با فرمول Al 2 O 3 نشان داده می‌شود. این ماده یکی از رایج‌ترین اکسیدهای آلومینیوم است. اکسید آلومینیوم با روش‌های مختلفی تولید می‌شود که بسته به روش تولید، کارکردهای متفاوتی پیدا می‌کند.

ماده آلومینیوم اکسید دارای خواص شیمیایی منحصربه‌فرد است و کیفیت‌های مکانیکی، شیمیایی و حرارتی عالی دارد که منجر به ارائه راه‌حل‌های بهتر برای تولید و ساخت کم‌هزینه در صنایع مختلف می‌شود. استفاده از این ماده در ترکیبات عایق‌ حرارتی سرامیکی باعث شده این عایق‌ها نسبت به سایر محصولات هم ردیف خود، ویژگی‌ها و مزایای بهتر و بیشتری داشته باشند.

مزایای عایق نسوز سرامیک

Mineral wool، Ceramic wool به فارسی پشم سرامیک، نوعی عایق حرارتی با دانسیته بسیار بالاست که می‌توان از آن به‌عنوان محافظ دما برای هر فضا و وسیله‌ای از آن استفاده کرد؛ از این‌روی در صنایع مختلفی به‌کار برده می‌شود. به‌طورکلی ویژگی‌های عایق‌های حرارتی سرامیکی و مزایای آن نسبت به سایر محصولات مشابه به شرح زیر است:

  • در برابر حرارت بالا تا 1400 درجه سانتی‌گراد مقاوم است.

  • در برابر شوک‌های حرارتی مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

  • امکان خرید عایق حرارتی سرامیکی در ابعاد و اندازه‌های سفارشی وجود دارد.

  • در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی موثر است.

  • غیرقابل اشتعال است.

  • ضریب انتقال حرارت بسیار پایین دارد.

  • از قدرت انبساط بالایی برخوردار است.

  • وزن کمی دارد و بسیار نازک است.

  • دارای خواص آکوستیکی به میزان قابل قبول است. (جاذب صدا و صوت است)

  • منعطف است و قابلیت فرم‌دهی بالایی دارد.

  • قیمت آن مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

ترکیبات عایق پشم سرامیک

در ترکیبات اصلی عایق پشم سرامیک از الیاف سرامیکی و مشتقات آن که شامل آلومینا و سیلیکاست، استفاده می‌شود. به‌طورمعمول، ترکیبات نهایی این محصول شامل Na2O، MgO، CaO، Fe2O3، SiO2، Al2O3 و K2O است. چنین ترکیباتی باعث می‌شود این ماده تحمل شوک‌های حرارتی بالا را داشته باشد و در برابر سایش نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

گفتنی است گاهی در تولید عایق حرارتی سرامیک، ترکیب منسوجات سرامیکی با فلامینت‌های فلزی یا شیشه‌ای به‌کار برده می‌شود و همچنین با روکش کردن یک طرف عایق با آلومینیوم، منجر به افزایش انعکاس حرارت و در نتیجه جذب کمتر حرارت خواهند شد.

کاربرد عایق پشم سرامیک در زمینه‌های مختلف، تأثیر زیادی در بهینه‌سازی تولید و همچنین بهبود نتیجه داشته است. برای مثال، با استفاده از این مواد در ساخت دیوار، نیازی به دیوارهای ضخیم نیست و دیوارهای کم ضخامت به معنی استفاده کمتر از موادی مثل بتن می‌شود. به‌علاوه این عایق‌ها می‌توانند به‌عنوان یک پرکننده مناسب برای فضای خالی اجسام به‌کار برده شوند.

انواع عایق‌ حرارتی سرامیکی

در حال حاضر، عایق‌های سرامیکی در اشکال پنبه، طناب، پارچه، نوار، پتو، کاغذ و برد در بازار موجود هستند. رایج‌ترین فرم‌های عایق پشم سرامیکی اشکال پتویی، طنابی و تخته‌ای هستند. هر کدام از این فرم‌ها علاوه‌بر ویژگی‌های کلی، مشخصات خاص خود را هم دارند که بسته به آن‌ها در مصارف مختلفی به‌کار برده می‌شوند.

پشم سرامیکی پتویی یا رولی

این محصول با عنوان فیبر سرامیکی نسوز یا پشم سرامیکی رولی هم شناخته می‌شود. پشم سرامیکی رولی معمولا در ابعاد بین 60 سانتی‌متر تا یک متر تولید می‌شود. این محصول قوی، سبک و بادوام است و می‌تواند دمای بسیاری بالایی را تا 1400 سانتی‌گراد را تحمل کند و حتی تحمل دمای 160 درجه سانتی‌گراد را نیز برای آن پیش‌بینی کرده‌اند. مقاومت کششی عایق حرارتی سرامیکی پتویی بسیار بالاست؛ بنابراین دوام و ماندگاری بیشتری دارد.

پشم سرامیکی طنابی

پشم سرامیکی ریسمانی یا طنابی برای مقاوم‌سازی در برابر حرارت‌های بالا بسیار مناسب است و در واقع از آن به‌جای مفتول و تسمه استفاده می‌شود و پتو سرامیکی را نگه می‌دارد. شکل این عایق شبیه به طناب است و به دلیل برخورداری از انعطاف بالا برای گره زدن و نگهداری عایق‌های پتویی بسیار مناسب است.

پشم سرامیکی تخته‌ای

یکی دیگر از انواع عایق‌های حرارتی سرامیکی رایج، نوع تخته‌ای یا پانلی است. این محصول نیز با استفاده از الیاف نسوز سرامیکی ساخته می‌شود و شکل آن مکعبی و کاملا فشرده است. بافت این ماده بسیار سخت و سفت است؛ بنابراین صاف می‌ایستد. مقاومت حرارتی پیش‌بینی شده برای این ماده 1700 درجه سانتی‌گراد است. عایق‌های تخته‌ای علاوه‌بر مقاومت بالا در برابر حرارت، در برابر ضربه‌های شدید و صوت نیز مقاوم هستند. بیشترین محل کاربرد این ماده، دیواره‌های کوره‌های مذاب است.

 

قیمت عایق حرارتی سرامیکی

بسته به نوع عایق پشم سرامیکی و همچنین ابعاد و اندازه مورد نیاز، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود؛ اما مهم‌ترین عامل مؤثر در قیمت‌گذاری این محصول، قیمت مواد اولیه آن مورد استفاده در ساخت آن است. برای مثال باتوجه به قیمت آلومینا در ایران، انواع پشم‌سرامیکی قیمت‌گذاری می‌شوند. سپس قیمت نهایی بسته به مقدار موردنیاز تعیین می‌شود. نوسانات قیمت دلار نیز عامل تأثیرگذار دیگر در محاسبه قیمت عایق‌های حرارتی سرامیکی به شمار می‌رود.

جهت خرید پشم‌ سرامیکی با قیمت مقرون‌به‌صرفه بهتر است به فروشنده‌ها و تولیدکننده‌های مرجع و معتبر مراجعه کنید. در این صورت به دلیل حذف واسطه‌ها، محصول را با قیمت مناسب‌تری تهیه خواهید کرد.

مطالبی درباره عایق‌های حرارتی سرامیکی و مواد تشکیل‌دهنده آن

در این مطلب راجع‌به انواع عایق حرارتی سرامیکی یکی از بهترین و پرکاربردترین عایق‌های حرارتی موجود صحبت کردیم و مزایای این ماده را نسبت به سایر محصولات مشابه توضیح دادیم. همانطور که بیان کردیم، این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، امکان خرید در ابعاد و تیراژ دلخواه، انعطاف‌پذیری بالا، خاصیت جذب صدا و بسیاری موارد دیگر در صنایع گوناگون به‌کار برده می‌شود.

 

برچسب ها : عایق حرارتی,عایق حرارتی سرامیکی,عایق پشم,عایق