اجرای میلگرد بستر در 10 مرحله - سازه برتر



اجرای میلگرد بستر در 10 مرحله

اجرای میلگرد بستر

اجرای میلگرد بستر، از گام‌های اولیه و بسیار مهم برای مقاوم‌سازی یک سازه به مانند پل، ساختمان و دیگر سازه‌های عظیم یا کوچک است. اجرای درست میلگرد بستر از جنبه‌های مختلفی، خصوصا از جنبه ایمنی، اهمیت بسیار بالایی دارد و در صورت عدم توجه به نکات فنی مهم در ساخت آن، عواقب مالی و حتی جانی زیادی خواهند داشت. اما در مقابل، اجرای درست و مناسب آن می‌تواند مقاومتی شگفت انگیز به سازه شما داده و سازه را در مقابل زلزله و طوفان‌های سهمگین هم مقاوم می‌کند.
باتوجه به اهمیت بالای این موضوع، در ادامه مطلب قصد داریم به صورت کامل به بررسی اجرای میلگرد بستر در 10 مرحله بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

 

اجزای تشکیل دهنده میلگرد بستر

اجرای میلگرد بستر، 10 مرحله کلی دارد که قطعا در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت اما پیش از آن بهتر است قدری درباره اجزای تشکیل دهنده میلگرد بستر صحبت کنیم چراکه فرایند و مراحل اجرای آن، به صورت مستقیم به اجزای تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

میلگرد بستر، از میلگرد و مفتول و همچنین بتن ساخته می‌شود؛ با وجود این سه عضو شاید فکر کنید که اجرای این سازه ساده باشد اما برعکس، اجرای میلگرد بستر امری نیازمند تخصص و تجربه بالا است. جدا از بحث اجرای اصولی میلگرد بستر، استفاده از مصالح با کیفیت، مخصوصا میلگرد نیز اهمیت بالایی دارد. البته لازم به ذکر است که به واسطه نقش پر رنگ میلگرد در اجرای میلگرد بستر، قیمت تمام شده این سازه بیشتر از همه چیز به قیمت روز میلگرد آجدار و سایر انواع میلگرد به کار رفته در سازه بستگی دارد.

 

مراحل اجرای میلگرد بستر

میلگرد بستر یک روش تقویت ایمنی است که روش‌های اجرا و همچنین جزئیات آن می‌تواند در طی زمان تغییر کند. به عنوان مثال زلزله اخیر رخ داده در کرمانشاه دیدگاه بسیاری از مهندسان را برای اجرای این سازه تغییر داد! اما به صورت کلی، در اصول حال حاضر دنیا، 10 مرحله کلی برای اجرای آن وجود دارد. البته لازم به ذکر است که جزئیات فرایند اجرای میلگرد بستر بسیار پیچیده است بررسی کل جزئیات این عمل قطعا در یک نوشته نمی‌گنجد! در ادامه به بررسی این 10 مرحله پرداخته‌ایم.

 

پیش تهیه و برش میلگرد‌ها 

همانطور که پیشتر گفته شد، میلگردها اجزای اصلی میلگرد بستر هستند و باید با کیفیت مناسب و به میزان لازم تهیه شوند. تهیه میلگرد از جوانب مختلف کار سختی است و توصیه می‌شود اگر تجربه لازم را ندارید، حتما از افرادی با تجربه در این زمینه مشاوره دریافت کنید.

شما می‌توانید قیمت انواع میلگرد آهنی و قیمت میلگرد استیل در سایزها و برندهای مختلف را از وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com استعلام بگیرید و به‌صورت آنلاین، سفارش خود را ثبت نمایید. 
بعد از فراهم شدن میلگرد به میزان لازم، باید میلگرد‌ها را با استفاده از ابزار آلات مناسب با ابعاد مشخص و کاملا دقیق، با کم‌ترین ضریب خطای ممکن برش داد و برای اجرا آماده کرد. توجه داشته باشید که در فرایند برش نباید هیچ‌گونه له‌شدگی یا پاره‌شدگی بر روی میلگرد‌ها که معمولا ناشی از استفاده از دستگاه بی‌کیفیت است، وجود داشته باشد.

 

نصب ویبراتور 

ویبراتور‌ها دستگاه‌هایی برای ایجاد ارتعاش با فرکانس بالا هستند که برای از بین بردن فضای خالی و حباب‌های بین بتن، قبل از بتن‌ریزی روی فضا کار گذاشته می‌شود. همچنین این دستگاه برای بهبود چگالی و تراکم بتن نیز مفید است و به صورت کلی، شرایط بتن ریخته شده در اجرای میلگرد بستر را بهبود می‌بخشد.

اجزای تشکیل دهنده میلگرد بستر

نصب روکش محل بتن‌ریزی 

پیش از بتن‌ریزی باید سطح بستر مورد نظر را با استفاده از روکش‌های مخصوصی پوشاند. این روکش‌ها کمک می‌کنند تا بتن به خوبی در محل مورد نظر قرار بگیرد و به صورت کنترل شده پخش نشود. همچنین اتصال بتن به زمین از طریق این روکش‌ها محکم‌تر و با کیفیت‌تر است.

 

قالب بندی 

هر کجا که نیاز به بتن‌ریزی باشد، بدون شک قالب‌بندی بخشی از فرایند کاری است و اجرای میلگرد بستر نیز از این قاعده مستثنی نیست! در ابتدای شروع فرایند بتن‌ریزی باید قالب‌هایی را برای شکل دادن به بتن در محل بتن‌ریزی قرار داد. این قالب‌ها می‌توانند به فرم‌های مختلف و از متریال‌های مختلفی باشند اما موضوعی که بیشتر اهمیت دارد، دقت در قرار دادن آنها است.

 

قرار دادن میلگرد‌ها 

در یک مرحله قبل از بتن‌ریزی، باید میلگرد‌ها را کار گذاشت این مرحله باید کاملا از روی نقشه صورت بگیرد به این صورت که میلگرد‌ها با فواصل دقیق و معین از هم قرار بگیرند. در این مرحله باید با استفاده از ابزارهای دقیق فاصله سنجی، فواصل بین میلگرد‌ها را با کم‌ترین ضریب خطای ممکن تعیین کرد.

 

بتن‌ریزی 

اکنون که قالب‌ها سر جای خود هستند و میلگرد‌ها نیز با فواصل معین و دقیق کارگذاری شده‌اند، می‌توان اقدام به بتن‌ریزی کرد که یکی از مهم‌ترین مراحل در اجرای میلگرد بستر است. در این مرحله، بتن به صورت یک‌جا درون قالب و در محل مورد نظر ریخته می‌شود.

 

شناوری بتن 

بتنی که در مرحله قبل ریخته شد، بدون شک مشکلاتی دارد! اول از همه اینکه به خوبی پخش نشده و به صورت نامساوی در بخش‌های مختلف قالب قرار گرفته و همچنین دارای حباب‌هایی است. اگر خاطرتان باشد، پیشتر گفتیم برای برطرف کردن این مشکلات باید از ویبراتورها استفاده کنیم که خوشبختانه قبلا آنها را نصب کرده‌ایم. تنها کافی است که از ویبراتور استفاده کنید تا هوای داخل بتن از بین رفته و بتن به خوبی پخش شود. تنها موضوعی که در این مرحله اهمیت دارد این است که بلافاصله بعد از ریختن بتن و تا زمانی که بتن سفت نشده باید این کار را انجام داد.

 

صیقل کردن سطح بتن 

بتن بعد از سفت شدن دارای سطحی نامنظم است که این شرایط از نظر ظاهری خیلی جالب نیست. از این رو تلاش می‌شود تا پیش از سفت شدن کامل، سطح بتن یکنواخت شود تا یک سطح مرتب و صاف برای محل بستر میلگرد ایجاد شود.

 

خشک شدن 

 بتن برای خشک شدن معمولا 24 ساعت زمان نیاز دارد. در این مرحله از اجرای میلگرد بستر، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید و تنها توصیه می‌شود که بتن را با پوششی تیره بپوشانید تا در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و همچنین گرد و خاک قرار نگیرد.

 

نصب میلگردهای فولادی 

نصب میلگرد‌های فولادی آخرین مرحله از مراحل اجرای میلگرد بستر است. پس از خشک شدن بتن، میلگردهای فولادی روی بستر نصب می‌شوند و با سیم و قفل‌های مناسب به بستر متصل شده و آرماتور بندی می‌شوند. چیزی که در این مرحله اهمیت بالایی دارد، دقت به محکم بودن اتصالات و همچنین پیروی از محاسبات صورت‌گرفته در نقشه است تا سازه بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

مراحل اجرای میلگرد بستر

کلام آخر

در بین تمام روش‌های مقاوم‌سازی، یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌ها، اجرای میلگرد بستر است! این روش را می‌توان برای انواع سازه‌های مختلف، از ساختمان‌های کوچک تا عظیم‌ترین پروژه‌های شهری مانند پل‌ها و غیره اجرا کرد. میلگرد بستر روشی مدرن است و اجرای آن باید کاملا مطابق با اصول مدرن مهندسی و محاسبات دقیق باشد و از این رو، باید برای این کار از نیروی متخصص و باتجربه کمک گرفت.

همانطور که پیشتر گفته شد، یکی از مهم‌ترین نکات در اجرای میلگرد بستر تهیه مصالح آهنی با کیفیت است و نباید بدون تجربه لازم اقدام به خرید کنید. از این رو یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما مجموعه آیرومارت است! آیرومارت به عنوان یکی از معتبر‌ترین فروشندگان انواع آهن آلات ساختمانی در کشور فعالیت می‌کند.

با توجه به این که تمام محصولات آیرومارت از تولید کنندگان معتبر و با حجم بالا تامین می‌شوند، با خرید از آیرومارت می‌توانید از مزایایی نظیر قیمت رقابتی و مشاوره فعالان با تجربه صنعت آهن نیز بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره رایگان و بررسی قیمت انواع آهن آلات، از قیمت میلگرد 16 اصفهان گرفته تا هر محصول دیگر در هر استان دیگری، کافیست به سایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل کنید.