سپری چیست؟ کاربردهای سپری کدامند و آشنایی با انواع آن - سازه برتر



سپری چیست؟ کاربردهای سپری کدامند و آشنایی با انواع آن

سپری چیست؟

سپری از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع ساختمان‌سازی و ساخت و ساز است. این مقطع به دلیل شباهت به حرف تی انگلیسی با نام پروفیل T نیز شناخته شده و در ابعاد استاندارد به دو صورت پرسی و فابریک ساخته می‌شود.

این پروفیل از بال و جان باریک و بلند تشکیل شده و حتی گاه برای تولید این محصول تیرآهن را از میان به دو قسمت تقسیم می‌کنند. در صورتی که در یک سازه نیاز به داشتن اتصالات قوی با ضخامت بالا احساس شود از تقسیم کردن تیرآهن‌های سنگین و هاش برش داده شده به عنوان سپری استفاده می‌شود.

بازرگانی فولاد آیرومارت با سال‌ها تجربه در زمینه فروش حضوری، اینک اقدام به فروش اینترنتی انواع مقاطع فولادی نیز نموده است. در صورت تمایل به دانستن قیمت پروفیل سپری می‌توانید با شماره تلفن 02145306 تماس گرفته و یا به سایت iromart.com مراجعه نمایید.

 

ابعاد استاندارد سپری

با اینکه در بازار، سپری‌هایی با ضخامت 0.9 تا 2.5 میلی‌متر موجود است، سپری‌هایی که با ضخامت 2 میلی‌متر تولید می‌شوند، بیشتر از دیگر انواع سپری کاربرد دارند. دیواره‌های سپری یا همان بال‌های آن معمولاً به صورت هم اندازه تولید می‌شوند و اعدادی که برای سپری‌ها انتخاب می‌شود، بر اساس اندازه لبه یا دیوارهای آن است. به عنوان مثال اگر لبه سپری 20 میلی‌متر باشد به آن سپری نمره 2 گفته می‌شود.

 

انواع سپری فلزی

سپری‌ها را براساس موارد مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. برای نمونه اگر بخواهیم آن‌ها را بر اساس جنس نام ببریم باید به سپری‌های آهنی، مسی، آلومینیومی، برنجی و استیل اشاره نماییم. دیگر وجه تمایز سپری‌ها در نحوه ساخت آن است. گفته بودیم که سپری‌های به صورت فابریک و پرسی تولید می‌شوند اما تفاوت این دو چیست؟
این محصول از لحاظ ساخت به سپری‌های ساخته شده با کمک تکنولوژی نورد سرد (پرسی) و نورد گرم (فابریک) دسته‌بندی می‌شوند.

در روش نورد گرم یا روش فابریک به کمک دستگاه‌های نورد پیشرفته، سپری‌هایی با وزن کم اما مقاوم تولید می‌شود. پس اگر در انتخاب سپری، وزن معیار انتخاب باشد، باید به سراغ مواردی بروید که به کمک نورد گرم تولید می‌شوند.

در این روش شمش فولادی از دستگاه نورد اولیه عبور کرده و ضخامتش به استاندارد می‌رسد و برای کاهش ابعاد، فولاد برای دومین و سومین بار از دستگاه نورد عبور داده می‌شود. سپس سپری‌ها در طول‌های استاندارد 2 متری برش داده می‌شوند.

 اما محصولاتی که به روش نورد سرد یا پرسی تولید می‌شوند کاربرد بیشتری دارند، قطعات مرغوب‌تری هستند و قیمت آن‌ها نسبتاً کمتر است. در این روش شمش‌ها تنها یک بار از دستگاه نورد عبور داده می‌شود و در همین یک بار ضخامت به حد نصاب می‌رسد.

سپری‌های آهنی از نظر شکل ظاهری نیز به سه گروه:

  • سپری با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها برابر است.
  • سپری با اضلاع نامتساوی که در آن‌ها ارتفاع نصف عرض است.
  • سپری با ارتفاع زیاد

 از جمله پرکاربردترین انواع سپری‌های می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع سپری فلزی

سپری آلومینیومی

همان‌طور که می‌دانید آلومینیوم از جمله فلزات سبک است اما مقاوم در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت، تغییرات آب و هوایی و ضربه است. از سپری‌هایی که با کمک آلومینیوم ساخته می‌شوند برای روکاری، ساخت سقف‌های کاذب در سرویس‌های بهداشتی و حمام و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. دلیل این امر به ویژگی‌های فیزیکی این فلز بر می‌گردد. این محصول به دو شکل پرسی و فابریک تولید و به دو گروه لبه تیز و لبه گرد دسته‌بندی می‌شود.

 

سپری آهنی

این سپری در ساخت سازه‌های بزرگ ساختمانی و سازه‌های عمومی همچون پل‌ها و ... کاربرد دارد. همان‌طور که در بالا گفته شد این محصول نیز به کمک شمش‌های فولادی و به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شود.

بازرگانی فولاد آیرومارت در فروشگاه اینترنتی خود علاوه بر انواع سپری‌ها اقدام به فروش دیگر انواع مقاطع نظیر نبشی، ناودانی و ... نموده است. در صورت تمایل به دانستن قیمت نبشی در آینده می‌توانید از نمودارهای ارائه شده در فروشگاه اینترنتی iromart.com کمک بگیرید.

کاربرد سپری در صنایع

کاربرد سپری در صنایع

قبلاً هم گفته شد که سپری‌ها در ساخت و سازهای کوچک و بزرگ کاربرد بسیار زیادی دارند اما اگر به صورت مفصل به کاربردهای این محصول اشاره کنیم با لیست زیر مواجه خواهیم شد:

  • برای اتصال پل‌ها به ستون‌ها در سدسازی و پل‌سازی
  • ستون و خرپا در سازه‌های صلب 
  • ساخت انواع در و پنجره 
  • افزایش استحکام در اسکلت گلخانه‌ها 
  • در سقف‌های شیشه‌ای و ساخت سازه‌های فلزی 
  • به عنوان پایه در سقف‌های کاذب و سقف‌های نورگذر 
  • نماکاری خشک یا خشکه چینی 
  • به عنوان مهارکننده در ساختمان‌ها 
  • به عنوان مبلمان شهری در گاردریل‌ها (کنار اتوبان، کنار پل و...) 
  • برپایی زیرسازی‌های فلزی 
  • کلاف‌بندی دیوارهای بنایی یا وال پست 

 

کارخانه های تولیدکننده سپری

خوشبختانه امروز در ایران کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید سپری فعالیت می‌کنند. برای مثال می‌توان به جهان پروفیل پارس در تهران اشاره کرد که هر سال 476 هزار تن محصولات فولادی تولید می‌کند. شکفته مشهد نیز با ظرفیت سالانه 60 هزار تن سپری فعال است. کیان پرشیا که تولیدات خود را به ساخت پروفیل و لوله خلاصه کرده است سالانه 120 هزار تن محصول روانه بازار می‌کند. 

در انتها کارخانه صدرا پروفیل تهران را می‌توان نام برد که سالانه 180 تن لوله و پروفیل را به بازار ایران تزریق می‌کند.

 

عوامل مؤثر در قیمت سپری

در قیمت‌گذاری سپری‌ها عوامل بسیار زیادی تأثیر دارند که شاید مهم‌ترین آن‌ها عدم ثبات بازار باشد اما برای یک قیمت‌گذاری اصولی به چند فاکتور ضخامت سپری، روش تولید، شکل ظاهری و در انتها ابعاد توجه می‌شود. 

عوامل مؤثر در قیمت سپری

کلام آخر

ما در این مقاله به معرفی سپری پرداختیم. سپری پروفیل بسیار پرکاربردی است که در صنایع ساختمان‌سازی، ساخت پل و سدسازی کاربرد دارد. این محصول انواع بسیار متنوعی داشته و مهندسین با توجه به نیاز خود این محصول را از نظر جنس، ابعاد و ضخامت، انتخاب و در سازه به کار می‌برند.

کارشناسان بازرگانی فولاد آیرومارت با توجه به مختصات بازار و نوسانات قیمت مقاطع فولادی، آماده ارائه مشاوره به خریداران هستند. کافی است ‌به فروشگاه اینترنتی iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید. این مجموعه با ارائه قیمت انواع سپری، قیمت ناودانی 10، تیرآهن، میلگرد، ورق و ... به صورت لحظه‌ای تلاش دارد شرایط خریدی آگاهانه را برای مشتریان فراهم کند.