هنگام گم‌شدن کلید آپارتمان چیکار کنیم؟ بازکردن در ضد سرقت و حریق بدون کلید - سازه برتر



هنگام گم‌شدن کلید آپارتمان چیکار کنیم؟ بازکردن در ضد سرقت و حریق بدون کلید

آیا کلید در ضد سرقت یا در ضد حریق خود را گم کرده‌اید و به‌دنبال راهی برای بازکردنش هستید؟ با ایستادر همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این خصوص به شما بدهیم. گم‌شدن کلید درهای ضدسرقت و ضدحریق جزو مشکلاتی است که خیلی از افراد با آن مواجه می‌شوند و روش‌های گوناگونی برای حل مسئله وجود دارد. در برخی از موارد حتما نیاز به کمکِ افراد متخصص است و در برخی موارد از روش‌های ساده‌تر نیز می‌توان استفاده کرد و درها را گشود. در ادامه به اقداماتی که بعد از گم‌شدن کلید باید انجام دهید، خواهیم پرداخت.

 

هنگام گم‌شدن کلید آپارتمان چیکار کنیم؟ بازکردن در ضد سرقت و حریق بدون کلید

 

بازکردن در ضد سرقت بدون کلید

در ضد سرقت یک در امنیتی است و طبیعتاً قفل و کلید از مهم‌ترین و نفوذناپذیرترین بخش‌های آن به حساب می‌آید. به‌همین‌دلیل تا حد امکان باید مراقب بود تا کلید آن گم نشود و اگر بنا به هر دلیلی گم شد یا از بین رفت، امکان بازکردن در وجود دارد؛ اما کار خیلی راحتی نیست. در شرایطی که کلید گم شده باشد، برای در 2 حالت پیش‌بینی می‌شود؛ در حالت اول ممکن است در فقط بسته شده باشد و در حالت دوم ممکن است علاوه‌بر بسته‌بودن، قفل هم شده باشد. هر کدام از این حالت‌ها نیازمند یک روش و چاره‌جویی است که که در زیر به هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

وقتی که در ضد سرقت بسته است

وقتی در ضد سرقت بسته شده باشد، فقط زبانه‌ای که با دستگیره عمل می‌کند درگیر است نه همۀ زبانه‌ها؛ به‌همین‌دلیل بازکردن آن بدون کلید مانند سایر درهای معمولی، کار چندان سختی نیست و به‌راحتی امکان‌پذیر است. برای انجام این کار کافی است که فرد یک کارت عابربانک یا عکس رادیولوژی و مواردی شبیه به این را از بغل، وارد در کند طوری‌که بالای زبانه قرار بگیرد و سپس همزمان با پایین‌کشیدن کارت یا عکس، در را به سمت داخل ساختمان فشار بدهد. این کار را آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا سرانجام، زبانه به عقب کشیده شود و در باز شود. بازکردن در به این روش کار سختی نیست؛ اما باید به‌آرامی انجام شود تا در آسیب نبیند و به‌همین‌دلیل کمی زمان‌بر است و باید برای انجامش صبر و حوصله به خرج داد.

وقتی که در ضد سرقت قفل است

در حالت دوم که درب علاوه‌بر بسته‌بودن، قفل است، شرایط کمی دشوار می‌شود؛ زیرا همۀ زبانه‌های آن درگیرند و فرد باید از این مانع سخت عبور کند. به‌دلیل پیچیدگی قفل‌های درهای ضد سرقت، بازکردن دری که قفل شده باشد از توان افراد معمولی خارج است و تنها متخصصان و کلیدسازانی که با قفل‌های این نوع درها آشنا باشند، می‌توانند در را باز کنند.

برای انجام این کار نیز تنها 2 راه پیشِ رو است؛ یا باید قفل به‌طور کامل تعویض شود، یا کلیدساز به کمک ابزارهای مخصوص و کاربردی خود، در را باز کند. هر دو مورد از این کارها، امری تخصصی هستند و افراد نباید خودسرانه آن را انجام بدهند؛ زیرا دستکاری‌های ناشیانه و انجام حرکات مضری مثل ضربه‌زدن و فشارآوردن به در و ... می‌تواند به آن، آسیب‌های جبران‌ناپذیر بزند و در را از رگلاژ نیز خارج کند.

بازکردن در ضد حریق بدون کلید

اما درهای ضدحریق چه؟ آیا آن‌ها را هم می‌توان مثل در ضد سرقت، بدون کلید باز کرد؟ اصلاً در ضدآتش به‌عنوان یک در اضطراری برای خروج هنگام حادثه، باید قفل شود؟

بله! ضدحریق‌بودن در، تنها یکی از ویژگی‌های آن است و به این معنی نیست که قفلی ندارد یا نباید داشته باشد. به هر حال این درها برای حفظ امنیت هم که شده، نیاز به قفل دارند. در نتیجه، این شرایط ممکن است برای درهای ضد حریق نیز پیش بیاید و در این صورت باید با توجه به قفل در، برای بازکردن آن اقدام کرد.

برای بازکردن در ضد حریق بدون کلید، اگر امکان گشودن در با کارت اعتباری و... باشد، ساده‌ترین روش همین روش است و اگر این امکان وجود نداشته باشد، نیاز به افراد متخصص یا کلیدساز است که در سریع‌ترین زمان ممکن قفل در را عوض کنند یا با ابزارهای خود آن را بگشایند. نکتۀ مهم درمورد این نوع درها، این است که اگر از کیفیت کم برخوردار باشند و جنس قفل و بدنۀ آن‌ها ضعیف باشد، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را باز کرد و با فشارها و ضربه‌های ساده به قفل آسیب زد یا در را گشود؛ اما درصورتی‌که در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی باشد، یعنی از استانداردهای لازم برخوردار است، کیفیت و استحکام بالایی دارد و به‌همین‌دلیل بازکردن آن بدون کلید کار دشواری است؛ پس بهترین کار پیشگیری از بروز این حادثه است.

چه کنیم تا از چنین شرایطی در امان بمانیم؟

بهترین راه برای اینکه بدون کلید پشت در نمانیم و از مشکلات و هزینه‌های ناشی از آن در امان بمانیم، پیشگیری از بروز چنین حادثه‌ای است. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند صاحبان این درها را از داشتن کلید بی‌نیاز کند. برای مثال استفاده از قفل‌های دیجیتال یا اثر انگشتی یکی از این روش‌هاست که می‌توان از آن بر در ضد سرقت استفاده کرد. مزیت این قفل‌ها این است که نیاز به کلید ندارند و دغدغۀ گم‌شدن آن را به صفر می‌رسانند. علاوه‌براین، درصورت بروز اختلال در عملکردشان با برخی ترفند‌ها مثل ضربه‌زدن یا واردکردن ولتاژ غیرعادی و ... می‌توان برای چند ثانیه آن‌ها را از کار انداخت و درب را باز کرد.

برای درهای ضد حریق نیز امکان استفاده از قفل‌های دیجیتال وجود دارد و علاوه‌بر آن می‌توان از سیستم‌های کامپیوتری نیز کمک گرفت تا درصورت وقوع حادثه، افراد پشت در نمانند و جانشان به خطر نیفتد. برای این کار می‌توان سیستم را طوری تنظیم کرد که درصورت بروز آتش‌سوزی، قفل‌ها به‌صورت خودکار از کار بیفتند و افراد بتوانند سریع‌تر از خانه و ساختمان خارج شوند.

سخن پایانی

در دنیای امروز که حفظ امنیت خانه‌ها و ساختمان‌ها امر مهمی است، استفاده از در ضد سرقت و در ضد حریق بسیار رایج شده است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در خصوص این درها به وجود بیاید، گم‌شدن کلید و ماندن پشت در است که در  چنین شرایطی بنابر صرفا بسته‌بودن در یا قفل‌بودن آن، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها در را باز کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص از مشاوران ایستادر کمک بگیرید.