کسب مجوز خلبانی پهپاد نقشه برداری - سازه برتر



کسب مجوز خلبانی پهپاد نقشه برداری

برای داشتن مجوز پرواز پهپاد نقشه برداری و اخذ تصویر از منطقه جهت تهیه نقشه، فرد خلبان باید مجوز خلبانی پهپاد نیز داشته باشید. اخذ مجوز خلبانی پهپاد، نیازمند طی دوره های آموزشی است که توسط مربیان مجرب و زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری در مراکز مجاز آموزش پهپاد برگزار می‌ شود. در نهایت، در پایان دوره و در صورت قبولی در آزمون ‌ها، گواهینامه خلبانی پهپاد به او اعطا می گردد. پس از اخذ گواهی خلبانی پهپاد، می توان با ارائه مدارکی نسبت به دریافت مجوز پرواز کوادکوپتر و هلی شات اقدام نمود. در این مقاله شرایط، مراحل و مستندات کسب مجوز خلبانی پهپاد توضیح داده می شود، پس با ما همراه باشید.

 کسب مجوز خلبانی پهپاد

 کسب مجوز خلبانی پهپاد

ویژگی دوره دریافت مدرک خلبانی

خلبانی پهپاد یک فرایند آموزشی است که کاربران پهپاد در سطح کشور، برای دریافت گواهینامه خلبانی پهپاد، باید دوره‌ های آموزشی ویژه ای را گذرانده و در آزمون ‌های تئوری و عملی موفق شده باشند. تنها با این شرط است که موفق به دریافت گواهینامه خلبانی پهپاد می گردند. این دوره ‌ها باید در مراکز مجاز آموزش پهپاد که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری است، توسط مربیان مجرب برگزار شود. برای دریافت گواهینامه خلبانی پهپاد، باید شرکت در دوره‌ های مقررات پروازی، ثبت نام پلاک پهپاد، و ارائه معرفی نامه از شرکت معتبر خریداری شده انجام شود.

دوره ‌های آموزشی خلبانی پهپاد شامل دوره‌ های عمومی و تخصصی مولتی روتور، تصویربرداری هوایی و نقشه برداری هوایی است. این دوره ها بر اساس استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری می باشد. در واقع مواد آموزشی دوره خلبانی پهپاد، شامل قوانین و مقررات، اصطلاحات هوانوردی و پهپادی، ساختار شناسی پهپادها، سیستم های ارتباطی، الزامات ایمنی پرواز، اصول عملکرد سیستم ها و زیر سیستم های پهپادی، محدودیت های عملیاتی، تعمیر و نگهداری، سیستم های کمک ناوبری، مدیریت شرایط اضطراری، آیرودینامیک و مکانیک پرواز، نرم افزارهای کنترل پرواز، پروسه های عملیاتی، الزامات نگهداری، هواشناسی، مانورهای پروازی پایه، مانورهای کنترلی، تیک آف و لندینگ صحیح می ‌باشد.

همچنین این دوره ‌ها شامل مواردی مانند قوانین و مقررات هوایی، آشنایی با انواع پهپادها، آیرودینامیک و مکانیک پرواز، نگهداری و تعمیر پهپاد ‌ها، هواشناسی، مدیریت شرایط اضطراری و سایر مباحث مرتبط است.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت پلاک پهپاد

با توجه به اهمیت ثبت پلاک پهپاد و الزام ثبت پهپادهای غیرنظامی در سازمان هواپیمای کشوری و دریافت شماره پلاک برای هر پهپاد و دریافت مجوز پرواز کوادکوپتر و هلی شات، به مدارک مختلفی نیازمند است. معمولا ثبت پهپاد به نام مالک شرکت درخواست دهنده صورت می گیرد. در ادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت پلاک پهپاد را شرح می دهیم:

  1. تکمیل فرم های مربوطه ثبت پلاک
  2. شرکت در دوره های مقررات پروازی
  3. ارائه معرفی نامه از شرکت معتبر خریداری شده
  4. ثبت نام در سامانه جامع پهپادهای غیرنظامی سازمان هواپیمای کشور
  5. ارائه مدارک هویتی عمومی شامل: مدارک مالک حقیقی، مدارک مالک حقوقی، عکس کامل، تصویر عکس پرسنلی، تصویر رنگی عکس پرسنلی مدیر عامل، تصویر شماره سریال، تصویر روی کارت ملی و غیره است.

نمونه گواهینامه پهپاد نقشه برداری

نمونه گواهینامه پهپاد نقشه برداری

مجوزهای مورد نیاز جهت پرواز پهپاد نقشه برداری

به طوركلي جهت استفاده از پهپاد نقشه برداری، لازم است سه دسته مجوز  اخذ گردد:

  • اخذ مجوز ایمنی: این نوع مجوز، معمولا از سازمان هواپیمایی کشوری صورت گیرد و عموما شامل مواردی مانند صدور گواهینامه خلبانی، کارت شناسایی پهپاد و مجوز برای پرواز در مناطق و ارتفاع هایی با محدودیت پروازی می باشد.
  • اخذ مجوز امنیتی: از مراجع ذی صلاح (در صورتیکه منطقه مورد نظر نزدیک به مناطق نظامی باشد، اجازه پرواز پهپاد منوط به اخذ مجوز های خاص امنیتی خواهد بود)
  • اخذ مجوز فنی: از سازمان نقشه برداری کشور یا نهادهای مرجع رسمی دیگر در حوزه نقشه برداری و مورد تایید سازمان نقشه برداری کشور (در این مورد شرکت باید علاوه بر کسب حداقل رتبه سه نقشه برداری زمینی و فتوگرامتری، مجوزهای لازم انجام عملیات فتوگرامتری پهپاد را طبق آخرین مصوبات دفتر نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه اخذ نمایید)

به این نکته توجه نمایید که آخرین دستورالعمل های ابلاغی توسط مراجع قانونگذاری در حوزه ها ایمنی، مجوز پرواز و فنی ملاک خواهد بود. بنا به گفته دفتر نقشه برداری آربن، اخذ مجوزهای پرواز باید بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و منتشر شده دستگاه ها و ارگان های مرتبط در زمان پرواز باشد.