مراحل رسیدگی به پرونده های ملکی در دادگاه ها چگونه است؟ - سازه برتر



مراحل رسیدگی به پرونده های ملکی در دادگاه ها چگونه است؟

چکیده : خرید و فروش ملک امروزه یکی از شغل های پر طرفدار و پر سود  به شمار می آید،اما اخیرا به دلیل افزایش کلاهبرداری ها این کار به یکی از پر ریسک ترین کار ها محسوب می شود، شاید تا به کنون در اطراف خود مشاهده کرده باشید که افراد زیادی به دلیل کلاهبرداری، یا تبانی در خرید دچار مشکلات ملکی شده و تمامی سرمایه خود را به باد داده اند

 

انواع دعاوی ملکی

منظور از دعاوی ملکی چیست؟  به دعاویی که در خصوص ملک و املاک و تنظیم اسناد آن ایجاد می شود را دعاوی ملکی می گویند، امروزه به دلیل زیاد شدن کلاهبرداری ها، گران شدن تجهیزات ساختمان سازی، تغییر بهای اجاره، دعوی موجر و مستاجر در شهر تهران مراکز قضایی این شهر پر از پرونده های رسیدگی به دعوای ملکی شده است، به همین دلیل مقاله ما درباره انواع دعاوی ملکی و راه شکایت از آن است، در این مقاله قصد داریم شما را با مسائل دعاوی ملکی از جمله انواع دعاوی ملک و املاک، قوانین ملکی، مراحل شکایت از دعاوی ملکی و تمام موضوعاتی که لازم است در این باره بدانید را برایتان شرح دهیم، همچنین اگر در شرق تهران زندگی می کنید و به مشکلات ملکی دچار شده اید و به دنبال وکیل زبده و ماهری هستید که بتواند به خوبی به دعوی ملکی شما رسیدگی کرده و پرونده شما را به سرانجام برساند، می توانید به بهترین وکیل ملکی در شرق تهران مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

دعاوی ملکی چیست؟ + انواع دعاوی ملکی

به دلیل اهمیت مسائل مالی، ملک و املاک اهمیت زیادی پیدا کرده است، امروزه در کشور ایران به خصوص شهر تهران خرید خانه برای مردم یک امر دست نیافتنی محسوب شده و تقریبا می توان گفت تعداد محدودی از جمعیت شهر تهران صاحب خانه  هستند و بیشتر مردم اجاره نشین، این امر نیز به این دلیل نوسانات بازار، تحریم های اقتصادی و .. می باشد. به همین دلیل ما تحقیقاتی بر روی این مسئله انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که دعاوی ملکی جزء دعاوی به شمار می رود که بیشترین آمار قضایی را به خود اختصاص داده و همینطور یکی از مهم ترین دعاوی به شمار میرود، به همین منظور بهتر است برای پیگیری اینگونه پرونده ها از وکیل کمک بگیرد، در ادامه با انواع دعاوی ملکی آشنا می شویم.

  • دعاوی ملکی ثبتی:  این دسته از دعاوی ملکی به دلیل اهمیت بالا و دخیل بودن سند ملک به طور جداگانه دسته بندی و رسیدگی می شود، در برخی مواقع به دلیل سهل انگاری در تنظیم سند مشکلاتی به وجود می آید که برای رفع اینگونه از مشکلات باید از طریق طرح دعوی ملکی ثبتی اقدام کنید، در اینگونه از دعاوی وکیل می تواند کمک شایانی برای شما عزیزان باشد، ما پیشنهاد می کنیم اگر در شهر تهران زندگی می کنید به بهترین وکیل ملکی در غرب تهران مراجعه کنید، در بسیاری از موارد مشاهده کردید که حضور وکیل ملکی در دعاوی ملکی ثبتی بسیار مفید واقع شده و درصد برنده شدن پرونده را افزایش داده است، در این جا نیز نکته ای را باید ذکر کنم که دعاوی ملکی ثبتی خود انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن اشاره شده است.
  1. باطل کردن سند رسمی
  2. ابطال سند مالکیت معارض
  3. دعاوی مراحل ثبتی
  4. افراز املاک
  5. توقیف عملیات اجرایی
  • دعاوی ملکی کیفری:  در این نوع از دعاوی ملکی بنا به تخلفات عمدی مثل کلاهبرداری رسیدگی می شود، برای اینکه شکایت از کیفری از دعاوی ملکی تحقق پیدا کند ابتدا باید چند نکته را مد نظر داشته باشید، 1. سوء تفاهم ، اشتباه، سهل انگاری نباشد و جرم کلاهبرداری به شمار آید در غیر اینصورت در دادگاه مورد قبول قاضی واقع نمی شود، رسیدگی به دعاوی ملکی کیفری در صورت داشتن شاکی خصوصی  امکان پذیر است.

انواع دعاوی ملکی کیفری:

  1. جعل اسناد ملکی
  2. ارتکاب جرم کلاهبرداری در خرید و فروش و معاملات املاک
  3. خیانت در امانت
  4. خرید و فروش مال غیر
  5. تبانی در خرید و فروش
  6. استفاده از سند جعلی
  7. نداشتن مجوز در ساخت ملک
  8. نداشتن مجوز در تغییر کاربری زمین کشاورزی
  9. ورود غیر مجاز به ملک دیگران
  • دعاوی ملکی حقوقی: این نوع از دعاوی بیشترین آمار رسیدگی در مراجع قضایی را به خود اختصاص داده اند، در خصوص رسیدگی به این دعاوی بحث اصلی رسیدگی به این پرونده جبران خسارت های احتمالی، حل اختلافات و اشتباهات است.

 

انواع دعاوی ملکی حقوقی:

  1. دعوای الزام به تحویل ملک
  2. دعوای خلع ید
  3. الزام به تنظیم سند رسمی
  4. رفع مزاحمت و ممانعت از حق
  5. تصرف عدوانی
  6. فک رهن
  7. فروش ملک مشاع
  8. ابطال معامله صوری

قوانین ملکی شامل چه چیز هایی می شود؟

قوانین ملکی شامل چه چیز هایی می شود؟ 

خرید و فروش ملک امروزه یکی از شغل های پر طرفدار و پر سود  به شمار می آید،اما اخیرا به دلیل افزایش کلاهبرداری ها این کار به یکی از پر ریسک ترین کار ها محسوب می شود، شاید تا به کنون در اطراف خود مشاهده کرده باشید که افراد زیادی به دلیل کلاهبرداری، یا تبانی در خرید دچار مشکلات ملکی شده و تمامی سرمایه خود را به باد داده اند، برخی اشخاص به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از قوانین ملکی، سهل انگاری در خرید و فروش ملک تمامی سرمایه خود را از دست داده و اثرات جبران ناپذیری را برای خود به ارمغان می آورند.

 

در ادامه به بررسی مهم ترین قوانین ملکی که باید بدانید! می پردازیم.

  1. مالک یا وکالت نامه باید معتبر باید: این نکته را در نظر داشته باشید یکی از مقدماتی ترین کارهایی که باید انجام دهید بررسی وکالت نامه و یا یا مشخصات مالک است، شما باید ابتدا مدارک شناسایی و یا وکالت نامه رسمی را مورد بررسی قرار دهید برای این کار بهتر است حتما از یک وکیل ملکی کمک بگیرید.
  2. معاملات ملکی با ورثه: در معاملاتی که به این صورت است باید وکالت نامه از تمامی وراث گرفته شود و یا تمامی وراث در هنگام فروش حضور داشته باشند، در اینجا نکته ای که باید گفته شود این است که وکالت نامه از طرف وراث باید به صورت گواهی تحویل داده شود در این گواهی باید تاریخ فوت، مشخصات ورثه با امضاء و اثر انگشت آنها تحویل گرفته و با اطلاعات گواهی انحصار وراثت مطابقت داده شود.
  3. بررسی سند ملک: بعد از اینکه  تمامی مشخصات مالک درست بود سپس نوبت به بررسی سند ملکی می شود که این بررسی شامل1. سند در رهن بانک نباشد 2.توقیف توسط مراجع قضایی نباشد 3.تحت عنوان ضمانت در بانک و یا نهاد ها نباشد.
  4. مشخصات ملک را با سند تطبیق دهید: 1. نشانی کامل و درست در سند ثبت شده باشد 2. کد پستی ثبت شده باشد 3. حدود اربعه درست ذکر شده باشد.

مراحل شکایت از دعاوی ملکی

مراحل شکایت از دعاوی ملکی!

همانطور که در متن های بالا مطالعه کردید دعاوی ملکی به ۳ دسته دعاوی ملکی حقوقی، ملکی کیفری، ملکی ثبتی حال میخواهیم مراحل شکایت از هرکدام را به صورت مجزا برای شما عزیزان توضیح دهیم.

 

مراحل شکایت از دعاوی ملکی حقوقی: 

  • در این نوع از دعاوی بر خلاف دعاوی ملکی کیفری لازم نیست به پاسگاه و دادسرا مراجعه کنید بلکه باید مستقیما به دادگاه های عمومی و یا شورای حل اختلاف مراجعه کنید.
  1. در ابتدا باید دادخواست خود را تنظیم نمایید.
  2. بعد از تنظیم درخواست آن را ثبت نمایید.
  3. بعد از اینکه دادخواست شما ثبت شد آن را به مراجع قضایی رسیدگی به دعاوی حقوقی ارجاع می دهند.
  4. بعد از اینکه پرونده شما به مراجع قضایی ارجاع داده شد،به خواهان و خوانده اعلام می شود که در تاریخ و ساعت معین شده در آنجا حضور پیدا کنند، و در صورتی که صلاحیت این موضوع ثابت شود حکم صادر می شود و در صورت عدم صلاحیت به شعبه دیگری ارجاع داده می شود.

 

مراحل شکایت از دعاوی کیفری:

  1. تنظیم شکوائیه: در ابتدا شکایتی مبنی بر کلاهبرداری و یا جرم اتفاق افتاده تنظیم می نمایید. 
  2. ارائه شکوائیه به دادگاه: پس از اینکه دادخواست خود را تنظیم کرده آن را به دادسرا و یا کلانتری تقدیم کرده تا آن را ثبت کرده و تحقیقات لازمه را انجام دهند.
  3. صدور قرار نهایی: در صورت انجام تحقیقات و ثابت شدن جرم فرد خاطی مجرم شناخته شده و قرار جلب صادر می شود.
  4. رسیدگی پرونده در دادگاه: در صورت صدور حکم پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود تا قاضی به آن رسیدگی کند، در صورتی که قاضی حکم کیفر خواست بدهد حکم به محکومیت داده می شود و در غیر اینصورت حکم برائت صادر می شود.

 

مراحل شکایت از دعاوی ملکی ثبتی:

  1. ثبت گزارش: به دلیل اهمیت بالای این نوع از دعاوی ابتدا باید گزارش تخلف را ثبت کنید.
  2. رسیدگی در هیات نظارت: هیات نظارت بر تخلفات ملکی با ثبت گزارش موضوع را بررسی می کند.
  3. جلسات هیئت نظارت: این جلسات مبنی بر رسیدگی به تخلفات تشکیل می شود و معمولا دوبار در هفته است.
  4. رای هیات نظارت: به دلیل اینکه اختیارات حوزه هیات نظارت را قانون تعیین کرده است رای آن بسیار حائز اهمیت نیاز است، در گزارشاتی که این هیئت ارائه می دهد همه چیز از جمله محل تخلف، نوع تخلف، نحوه رسیدگی به آن نیز ثبت می شود یا بهتر است بدین گونه بیان کنیم که از مراحل آغازین پرونده و تا اتمام آن در گزارشات ثبت می شود.

منظور از دعاوی ملکی چیست؟

 کلام پایانی 

به پایان مقاله انواع دعاوی ملکی و راه شکایت از آن رسیدیم در این مقاله تمام سعی مان را کردیم تا به بهترین نحو مطالب را برایتان توضیح دهیم، در این مقاله تمام چیزهایی که لازم بود در رابطه با انواع دعاوی ملکی از آن اطلاع داشته باشید را به تحریر در آوردیم، امید بر این است مطالب برایتان مفید واقع شده باشد تشکر که مطالب ما را برای مطالعه انتخاب کردید همچنین از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

 

برچسب ها : انواع دعاوی ملکی,شکایت دعاوی ملکی,وکیل ملکی در شرق تهران,وکیل ملکی در غرب تهران