آموزش مقدماتی نقشه کشی صنعتی - سازه برتر



آموزش مقدماتی نقشه کشی صنعتی

اهمیت آموزش نقشه کشی صنعتی در چیست؟ نقشه کشی یک هنر باستانی است که تمدن‌های مختلف در جهان اشکال متفاوتی از آن را به نمایش گذاشته‌اند. ترسیم یک نقشه قبل از شروع ساختمان‌سازی از این جهت اهمیت دارد که نظم و ترتیب عملیات و اصول سازه رعایت می‌شود.

با پیشرفت علم و ظهور شاخه‌های مختلف صنعت، علم نقشه کشی پا را فراتر از ساختمان گذاشته است. امروزه صنایعی مانند نقشه کشی برق صنعتی و صنعت مکانیک نیز از تکنیک‌ها و ابزارهای نقشه کشی استفاده می‌کنند.

به همین دلیل عبارت آموزش صفر تا صد نقشه کشی صنعتی کمی رؤیایی و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. اما باید بدانید این‌طور نیست؛ چراکه اصول پایه‌ای و مقدماتی در نقشه کشی تمام این صنایع تا حد زیادی یکسان است. برای اطمینان از این مسئله این مطلب را از دست ندهید. در ادامه همه چیز را در مورد نقشه کشی توضیح خواهیم داد تا تصویری کامل از این رشته در ذهن خود داشته باشید.

آموزش مقدماتی نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی با اتوکد

Autocad یک نرم‌افزار نقشه کشی همه فن حریف است. این نرم‌افزار به دلیل قدرت بالایی که دارد به عنوان پلتفرم اصلی آموزش‌های آکادمیک استفاده می‌شود. از رسم فنی گرفته تا نقشه‌ها و مدل‌های سه بعدی را می‌توان تنها به عنوان گوشه‌ای از توانمندی‌های این نرم‌افزار Drawing مثال زد.

اتوکد به‌عنوان اولین نرم‌افزار در زمینه رسم نقشه شناخته می‌شود که شیوه مدرن نقشه کشی را ارائه کرد. این نرم‌افزار اولین بار در سال ۱۹۸۲ عرضه شد که مورد استقبال مهندسان و صنعتگران سراسر دنیا قرار گرفت. با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته این پلتفرم توانست تمام قله‌های طراحی و نقشه کشی را فتح کند.

امروزه وقتی حرف از نقشه کشی به میان می‌آید اتوکد اولین گزینه‌ای است که در ذهن مخاطب تداعی می‌شود. برای آشنایی بیشتر شما با اتوکد در ادامه برخی از قابلیت‌های منحصر به فرد این نرم‌افزار در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آموزش نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی ساختمان صنعتی با اتوکد

از آنجایی که نقشه کشی بیشتر با صنعت سازه و ساختمان‌سازی شناخته می‌شود این موضوع را به عنوان اولین مورد در نظر گرفتیم. اینکه اتوکد قدرت بالایی در ترسیم نقشه ساختمان دارد از دید کسی پنهان نیست. به همین دلیل وقتی از آموزش صفر تا صد نقشه کشی صنعتی بحث می‌کنیم به احتمال زیاد با این نرم‌افزار کار خواهیم کرد.

اتوکد علاوه بر رسم فنی توانایی تولید نمای سه بعدی ساختمان را نیز دارد. درواقع یک فضای اختصاصی در اختیار کاربر می‌گذارد که نقشه خود را در حالت 3D به کارفرمای خود نشان دهد. همچنین این قابلیت تصویر دقیق‌تری از نمای تمام شده ساخت و ساز به نمایش می‌گذارد.

نقشه کشی برق صنعتی با اتوکد

یکی از قسمت‌های اصلی هر نقشه صنعتی را نقشه برق تشکیل می‌دهد. وقتی بخواهیم یک ساختمان یا حتی ماشین و هر چیز مکانیکی را بسازیم باید ابتدا برای تمام اجزای آن نقشه تهیه کنیم. از نقشه تأسیسات و لوله کشی گرفته تا برق صنعتی از این قسمت‌ها به شمار می‌روند.

سازندگان اتوکد هیچ یک از این قسمت‌ها را بی نصیب نگذاشته‌اند؛ بنابراین یک پلتفرم کارآمد دیگری برای نقشه کشی برق صنعتی طراحی کرده‌اند. این نرم‌افزار با نام اتوکد الکتریکال (Autocad Electrical) شناخته می‌شود. اتوکد الکتریکال یک منبع ترسیم نقشه برق صنعتی با علائم اختصاری است.

نقشه کشی مکانیک صنعتی در اتوکد

مکانیک و صنایع وابسته به این رشته از جمله حوزه‌هایی هستند که نیاز یک پلتفرم قدرتمند برای طراحی، پیاده‌سازی و آزمایش دارند. شما برای طراحی یک ماشین ساده مانند دوچرخه تا ساخت تجهیزات پرنده و دریانوردی باید از علوم مکانیک کمک بگیرید.

بنابراین شما به عنوان یک طراح برای طراحی نقشه مکانیکی صنعتی در اتوکد تمام امکانات لازم را با بازدهی و کارایی بالا در اختیار دارید. این نسخه از اتوکد نیز مکانیکال اتوکد (Autocad Mechanical) نام دارد.

 

نقشه کشی صنعتی با سالیدورک

اگر بخواهیم یک جایگزین قدرتمند برای اتوکد معرفی کنیم می‌توانیم از سالید ورک نام ببریم. Solidworks بر خلاف همتای خود تخصصی در نقشه کشی ساختمان ندارد. اما صنایع دیگر را به صورت تخصصی و حرفه‌ای زیر پرچم خود قرار داده است.

نرم‌افزار ترسیم فنی سالید ورک در نوامبر سال ۱۹۹۵ متولد شد. مأموریت اصفلی این پلتفرم طراحی صنعتی در حوزه مکانیک است. اما به دلیل وابستگی رشته مکانیک به صنایع مختلف دیگر سازندگان این نرم‌افزار نیز تصمیم به ورود به بخش‌های مختلف گرفتند.

فیلم آموزش نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی مکانیک صنعتی با سالیدورک

همان‌طور که گفتیم سالیدورک اولین بار برای طراحی صنعتی در رشته مکانیک و قطعات مکانیکی معرفی شد. این پلتفرم در رشته خود تخصص بسیار بالایی دارد. شما می‌توانید با این نرم‌افزار با یک طرح دو بعدی و نقشه اولیه شروع به طراحی کرده و سپس آن را به طرح سه بعدی ارتقا دهید.

پس از طراحی تمام قطعات مورد نظرتان سالیدورک قابلیت اتصال آن‌ها به همدیگر با کمک مکانیزم خاصی را به شما خواهد داد. در نهایت می‌توانید در یک فضای شبیه‌سازی عملکرد یکپارچه بخش‌های مختلف ماشین خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

نقشه کشی برق صنعتی با سالیدورک

نقشه کشی برق در رشته مکانیک نیز اهمیت بالایی دارد؛ چراکه سیم کشی‌های مورد نیاز در یک سیستم مکانیکی بدون نقشه خوانی میسر نیست. اما وقتی صحبت از سالید ورک می‌شود باید از همخوانی و سازگاری نقشه مکانیکی و نقشه برق اطمینان داشته باشیم.

به همین دلیل نسخه سالیدورک الکتریکال نیز ساخته شد. Solidworks Electrical یک پلتفرم قدرتمند در زمینه نقشه کشی برق به شمار می‌رود. سازگاری آن با پدربزرگ خود نیز قدرت مانور بیشتر به طراح می‌دهد.

 

نقشه کشی صنعتی با کتیا

CATIA یک نرم‌افزار نقشه کشی است که تخصصی متفاوت دارد. این پلتفرم برای طراحی قطعات در مقیاس‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود. کتیا بیشتر در طراحی قطعات و بخش‌های مختلف پروژه‌های ساخت هواپیما و فضاپیما به کار می‌رود. اگر به فعالیت در حوزه‌ صنایع هوا و فضا علاقه دارید یادگیر این پلتفرم می‌تواند نقطه ورود مناسبی برای شما باشد.

تاریخ اولین معرفی کتیا سال ۱۹۷۷ است اما فعالیت رسمی آن از سال ۱۹۸۲ یعنی دقیقاً هم‌زمان با اتوکد شروع شد. چه در تاریخ تولید این نرم‌افزار و چه امروز هیچ رقابتی میان کتیا و اتوکد وجود ندارد؛ چراکه کاربری این دو پلتفرم کاملا متفاوت است.

نقشه کشی صنعتی

نقشه خوانی

یکی از مهارت‌های اصلی در آموزش نقشه کشی صنعتی توانای خواندن نقشه است. در یک آموزش صفر تا صد نقشه کشی صنعتی پرداختن به این مهارت باید در صدر برنامه باشد. برای این منظور معمولاً جزوه نقشه خوانی تهیه شده و در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد.

نقشه خوانی به شما کمک خواهد کرد طرح‌های افراد دیگر را بررسی کنید و این امر نیز به رشد شما در این صنعت می‌انجامد. پس اگر به دنبال فیلم آموزش نقشه کشی صنعتی هستید این موضوع را در سرفصل‌های آن رصد کنید.

 

حرف آخر

نقشه کشی پایه و اساس بسیاری از علوم به شمار می‌رود. درواقع با رسم فنی یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی برای اجرای فرایند ساخت و تولید انجام داده‌ایم. این دلیل به تنهایی می‌تواند بهترین انگیزه برای یادگیری نقشه کشی باشد.

اغلب دانشجویان رشته‌های معماری و مکانیک آشنایی کاملی با ابزار‌های و تکنیک‌های طراحی ندارند. این موضوع باعث می‌شود برای ورود به بازار کار با چالش‌های بزرگی روبرو شوند. از این جهت نیاز به آموزش گام به گام نقشه کشی صنعتی هر روز بیشتر احساس می‌شود.

این مقاله با هدف آشنایی مقدماتی کاربران با نقشه کشی و ابزار‌های مختلف آن تهیه و منتشر شد. امیدواریم مورد قبول شما عزیزان باشد. در صورت وجود هرگونه ابهام لطفاً سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.