آشنایی با انواع درب کشویی اتاقی - سازه برتر



آشنایی با انواع درب کشویی اتاقی

درب‌های ریلی یا کشویی برای اتاق‌ها، کمدها، سرویس بهداشتی و حتی ورودی منزل استفاده می‌شوند که انواع مختلفی نیز دارند. در این مقاله شما را با انواع درب کشویی اتاق آشنا می‌کنیم.

 

درب کشویی اتاق چیست؟

درب‌های که روی ریل کار می‌کنند و برای باز و بسته کردن آن‌ها را به دو طرف یا یک طرف می‌کشیم درب کشویی اتاقی یا ریلی می‌گویند. این درب‌ها به صورت روکار و توکار در دیوار کار گذاشته می‌شوند که در انواع چوبی، فلزی و شیشه‌ای موجود هستند.

 آشنایی با انواع درب کشویی اتاقی

انواع درب کشویی

درب کشویی اتاقی یا درب کشویی چوبی، به 2 صورت تک لنگه یا دو لنگه ساخته می‌شود. در نمونه تک لنگه، فقط یکی از درب‌ها به صورت روکار یا توکار روی یک ریل ساخته می‌شود و حرکت می‌کند. در مدل 2 لنگه یکی از درب‌‍ها ثابت است و دیگری روی ریل جابه جا می‌شود این نوع درب نیز انواع روکار و توکار دارد.

نمونه تک لنگه پرطرفدارتر و کم هزینه تر است. به درب‌های کشویی تک لنگه، پنهان شو نیز می‌گویند. چراکه موقع باز شدن به طور کامل درون دیوار قرار میگیرند.

 

درب کشویی توکار  و  روکار

درب کشویی روکار به صورت کشویی و بیرون از دیوار ساخته می‌شود اما نمونه توکار آن به درون دیوار فرو می‌رود. این درب طرفداران بیشتری نسبت به نمونه توکار آن دارد، چراکه کمتر جا گرفته و نصب راحت و آسان تری نسبت به نوع قبلی دارد.

مدل توکار نیز بسیار زیبا و مدرن است و برای طراحی آن باید فضای لازم برای فرو رفتن آن درون دیوار را داشته باشید.

هر دو نوع این درب‌ها در انواع جنس‌های چوب، فلز ، شیشه و حتی پلاستیک وجود دارند. ولی بدون شک جنس چوب آن از بقیه بهتر و مدرن تر است.

 انواع درب کشویی اتاقی

ویژگی درب های کشویی ریلی پنهان شو

مکانیزم ریلی کردن درب‌های اتاق یا درب ورودی منزل، موجب ساده سازی بیشتر شده و زیبایی منزل را دوچندان میکند. میتوانید تمام درب‌های منزل یا ساختمان مسکونی خود را کشویی اتاقی کنید. این نوع درب‌ها به سادگی و زیبایی باز و بسته می‌شوند.

مکانیزم درب اتاقی برای انواع درب‌های اتاق، ورودی و حتی سرویس بهداشتی کاربرد دارد.

 

درب های ریلی برای چه فضایی مناسب ترند؟

  • اتاق خواب ها
  • ورودی پارکنیک
  • ورودی ساختمان
  • کلوزت روم و پنتری روم
  • سرویس بهداشتی
  • مناسب به عنوان دیوایدر

 درب ریلی پنهان شو

خرید درب چوبی کشویی

برای خرید درب چوبی اتاقی یا کشویی چوبی باید به جنس چوب دقت کنید. البته می‌توانید از درب با چوب‌های با کیفیت بالا برای سرویس بهداشتی استفاده کنید اما درب‌های پی وی سی، ای بی اس یا پلی وود برای سرویس بهداشتی مناسب تر هستند.

چوبی که برای درب‌ها به کار برده می‌شود باید کیفیت بالایی داشته و ضدآب باشد. چوب‌های با کیفیت بالا موقع آبکاری دچار کاهش و تغییر سایز نشده و میتوانند بسیار مقاوم در برابر رطوبت و حشرات عمل کنند.

نکته مهم این است که اگر درب چوبی شما سنگین باشد باید از ریل های مناسب و با کیفیت بالا سافاده کیتند. هلاوه بر ان باید به تحمل دیوار و ساختمان هم توجه کنید. برای تهیه درب اتاقی ابعاد و وزن درب را مسبت به توان و مقاومت دیوار بسنجید.