چرا باید از چیدمان این وسایل کنار یکدیگر اجتناب کنیم؟ - سازه برتر



چرا باید از چیدمان این وسایل کنار یکدیگر اجتناب کنیم؟

نحوه چیدمان مبلمان در یک اتاق می‌تواند سبک آن را تعیین کند، آن را بزرگتر یا کوچکتر نشان دهد، در فضایی که برای عبور و مرور نیاز است تاثیر بگذارد و نیز باعث شود که کل فضای شما منسجم و یکپارچه یا برعکس شلوغ و به هم ریخته به نظر برسد.

به همین دلیل است که تمام طراحان دکوراسیون داخلی توصیه می‌کنند که قبل از خرید هر وسیله مخصوصاً عناصر بزرگتر مانند تخت دو نفره آن را بررسی کنید تا تناسب لازم را با سایر مبلمان اتاق شما داشته باشند. قبل از خرید هر چیزی باید عمل کرد، مقیاس اندازه و زیبایی آن را در نظر داشته باشید.

هنگام چیدمان دکوراسیون و قرار دادن وسایل در کنار یکدیگر مخصوصاً توسط افراد غیر حرفه‌ای، اشتباهاتی رخ می‌دهد که می‌توان به سادگی از آنها اجتناب کرد. در ادامه ما این اشتباهات و راه‌های اجتناب از آنها را به شما ارائه می‌کنیم.

اشتباهات چیدمان اتاق نشیمن

شاید تصور کنید که نسبت به سایر اتاق‌ها، چیدمان این فضا راحت‌تر است. اما بیشترین اشتباهات چیدمان دکوراسیون در این فضا رخ می‌دهد. از آنجایی که اتاق نشیمن محل فعالیت اکثر افراد خانواده است و شما از مهمانانتان در این فضا میزبانی می‌کنید، مهم است دکوراسیون آن تعاملی باشد. 

اولین اشتباه رایج در چیدمان این اتاق قرار دادن وسیله با اندازه بزرگ در فضای شلوغ و تنگ است. 

دومین اشتباه مشخص نکردن نقطه کانونی است. در اکثر اتاق‌های نشیمن، تلویزیون مرکز اتاق و نقطه کانونی آن است. مابقی مبلمان مخصوصاً مبل و صندلی‌ها را باید به گونه‌ای بچینید که همه افراد بدون مشکل به این نقطه دید داشته باشند. نکته مهم بعدی در چیدمان مبل‌ها و صندلی‌ها این است که فضای رفت و آمد کافی برای دسترسی به هر کدام را در نظر داشته باشید.

از سخت‌ترین چیدمان‌های اتاق نشیمن مربوط به فضاهایی است که در آن شومینه وجود دارد. شما باید یک خط فرضی از محلی که شومینه قرار دارد در دور تا دور اتاق بکشید. همه مبل‌ها، صندلی‌ها و وسایل دکوری را طوری قرار دهید که موازی با این خط و نه عمود بر آن باشند.

همه تصور می‌کنند که چیدمان یک فضای کوچک دشوار است اما چیدمان اتاق‌های بزرگ به مراتب سخت‌تر است. فضای خالی باقیمانده در اتاق‌های بزرگ بسیار بیشتر خواهد بود و اشتباهی که رخ می‌دهد این است که افراد سعی می‌کنند این فضاهای خالی را با وسیله پر کنند. در صورتی که برای زیباتر نشان دادن چنین محیط‌هایی، وجود فضای خالی ضروری است.

مزیت این فضاها این است که می‌توانید از مبلمان بزرگتر مانند یک جلو مبلی جدید به راحتی و بدون دغدغه از اینکه فضا را اشغال می‌کند و جایی برای رفت و آمد باقی نمی‌گذارد استفاده کنید.

اشتباهات چیدمان مبلمان اتاق خواب

اغلب افراد برای صرفه‌جویی در فضای اتاق خواب‌های کوچک، تخت را به سمت یکی از دیوارها از طرفین می‌چسبانند. این کار تعادل اتاق را به هم می‌زند. حتی اگر فضای اندکی در دو طرف تخت برای برای رفت و آمد وجود دارد تا جای ممکن از چسباندن تخت دیوار کناری اجتناب کنید. 

پنجره‌ها از عوامل دردسرساز در اتاق‌ها هستند و معمولاً افراد بدون توجه به موقعیت قرارگیری پنجره‌ها نسبت به چیدمان وسایل اتاق اقدام می‌کنند. برای مثال یکی از رایج‌ترین اشتباهات قرار دادن تاج تخت کنار پنجره است تا جایی که اتاق شما اجازه می‌دهد تخت را به گونه‌ای در اتاق قرار دهید که بتوانید زمانی که روی تخت خوابیده اید  یا نشسته‌اید به پنجره دید داشته باشید. 

اگر آنقدر خوش شانس هستید که یک اتاق خواب بزرگ نصیبتان شده است همان توصیه‌ای که برای اتاق نشیمن داشتیم را در این فضا نیز در نظر بگیرید. سعی نکنید که پر کنید تا جای ممکن فضای خالی برای حرکت در اتاق باقی بگذارید.

از جمله اشتباهات بسیار رایج در انتخاب وسایل برای اتاق خواب رعایت نکردن تناسب بین آنهاست. اگر یک تخت خواب کینگ سایز با ابعاد ۱۶۰ در ۲۰۰ انتخاب کرده‌اید، خساست را کنار بگذارید و یک جفت میز پاتختی بزرگ و شیک نیز برای آن خریداری نمایید. قرار دادن پاتختی‌های بزرگ در کنار یک تخت کوچک و یا بالعکس باعث می‌شود تناسب اتاق شما از بین برود و وسایل در کنار همدیگر زیبا به نظر نرسند.

رعایت تناسب بین وسایل اتاق خواب نسبت به سایر فضاها سخت‌تر است زیرا ما بیشتر فعالیت‌ها و کارهای شخصی مان را مانند خوابیدن، لباس پوشیدن، آرایش کردن و حتی حمام کردن را در این اتاق انجام می‌دهیم، که سبب می‌شود نتوانیم تعادل کافی بین کاربردی بودن هر وسیله و تناسب آن با دیگری را رعایت کنیم.

اشتباهات رایج در چیدمان آشپزخانه

یکی از اشتباهاتی که افراد در چیدمان وسایل آشپزخانه مرتکب می‌شوند این است که سعی دارند یک میز و صندلی در آن قرار دهند، اما زمانی که فضای کافی برای حرکت در اطراف میز دسترسی به کابینت‌ها و لوازم وجود ندارد قرار دادن یک میز و صندلی هرچند کوچک در آشپزخانه مشکل ساز است.

اگر هم استفاده از صندلی‌های پشت اپن را در آشپزخانه دارید باید مطمئن شوید زمانی که صندلی‌ها برای نشستن بیرون کشیده می‌شود به وسیله دیگری برخورد نمی‌کنند و یا مانع رفت و آمد سایر افراد خانواده نمی‌شوند.

اینکه یک عملکرد راحت در آشپزخانه داشته باشید بسیار مهم‌تر از سایر فضاهای خانه است. برای راحتی حرکت بین وسایل و لذت بردن از آشپزی وجود یک مثلث کاری در آشپزخانه کمک کننده خواهد بود. سه نقطه مهم آشپزخانه سینک ظرفشویی یخچال فریزر و اجاق گاز شما است و شما برای آشپزی دائم بین این سه گزینه در حال حرکت هستید. اینو چیدمان به شما این امکان را می‌دهند بدون اینکه به سایر وسایل برخورد کنید و یا خود را در خطر بیندازید به آشپزی مشغول شوید.

اگر فضای آشپزخانه‌تان این اجازه را می‌دهند حتماً از یک جفت صندلی راحت در کنار یک میز با ارتفاع مناسب استفاده کنید تا هم در حین آشپزی بتوانید دقایقی را استراحت کنید و هم از صرف یک میان وعده یا صبحانه در آنجا لذت ببرید.

اجتناب از اشتباه پر کردن بیش از حد فضا را در فضای آشپزخانه نیز توصیه می‌کنیم هر چه فضای کار شما خلوت‌تر باشد، دسترسی شما به وسایل راحت‌تر و محیط زیباتری خواهید داشت یک راه حل برای خلوت کردن فضای روی کلبینت‌ها و ایجاد محیط کار بازتر، خرید شلف دیواری و استفاده از آن به عنوان یک استند برای نگهداری لوازمی مانند ادویه‌ها یا ابزار ها است.

از دیگر اشتباهاتی که متعلق به همه فضاها است این است که تصوری از اینکه دوست دارید فضای شما چگونه به نظر برسد ندارید. داشتن یک تصویر ذهنی به چیدمان بهتر هر اتاق کمک می‌کند.

برای اینکه بعد از انتخاب و خرید وسایل دچار پشیمانی نشوید، قبل از سفارش ابعاد وسایل مورد نظرتان و فضایی که قرار است آن وسیله را در خود جای دهد، اندازه‌گیری کنید و مطمئن شوید که از حداکثر فضایی که می‌توانید به آن وسیله اختصاص دهید تعدی نکنید.

اکیداً توصیه می‌کنیم که اگر بودجه شما امکانش را برایتان فراهم می‌کند از مشاوره با یک طرح داخلی استفاده کنید تا چیدمان خانه خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. اما اگر ن گزینه‌ای برای شما امکان‌پذیر نیست، تا جای ممکن اطلاعات خود را افزایش دهید و قبل از انتخاب سفارش و یا خرید هر عنصر در موردش تحقیق کنید.