نور خطی چیست؟ کاربرد، تجهیزات و نگهداری آنها - سازه برتر



نور خطی چیست؟ کاربرد، تجهیزات و نگهداری آنها

امروزه چراغ خطی را می توان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم های روشنایی توصیه شده توسط معماران و نورپردازن فضاهای مدرن دانست. تنوع بالای چراغ های خطی در ساخت، نصب، شار نوری و ارائه کیفیت نور باعث شده تا این سیستم های روشنایی به عنوان چراغ های خطی توکار، روکار و آویز بر روی دیوارها و سقف فضاهای مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته شوند.

مقاطع چراغ خطی عمدتا به صورت ریلی یا مغناطیسی طراحی می شود تا بتوان به راحتی نکته تمرکز نوری بر روی محصولات و فضاهای مختلف را تغییر داد. بنابراین با استفادده از این سیستم روشنایی شما نه تنها می توانید از نور کافی در فضاهای مختلف بهره مند شوید؛ بلکه از نورپردازی های متنوع برای نمایش دادن محصول یا دیزاین یک فضا نیز می توانید استفاده کنید.

چراغ خطی منحنی

ابعاد چراغ خطی چگونه طراحی می شود؟

همانطور که قبلا بیان کردیم چراغ های خطی LED کاربردهای متعددی در طراحی فضا و روشنایی دفاتر، گالری ها، فروشگاه ها، خانه های مدرن و غیره دارند. این سیستم های روشنایی را می توان در طراحی نمای بیرونی ساختمان یا خطوط نور باریک زیر کابینت به طول 30 سانتی متر تا 70 متر تا و از خطوط پیوسته تا اشکال مختلف مربع، مستطیل و L شکل یا زاویه دار طراحی نمود.

در تکنولوژی جدید چراغ های خطی LED از چراغ های خطی مدولار استفاده می شود که قابلیت کنترل تمامی اجزای نور، کارایی نور و تامین نور کافی، کیفیت ظاهر یا رنگ و امکان سفارشی سازی آن برای کاربران مهیا می باشد. ابعاد چراغ خطی را می توان بر اساس عناصر به کار رفته در معماری و طراحی داخلی فضا به صورت کاملا پیشرفته تر طراحی کرد و نور خطی با کیفیتی را در اشکال مختلف خطوط پیوسته، مربع، مستطیل و یا هر شکل هندسی دیگر ایجاد کرد.

این ویژگی برگ برنده نورپردازی معماران و طراحان داخلی است زیرا نورهای خطی علاوه بر نورپردازی مناسب، کاربرد تزئینی نیز دارند و زیبایی بصری فضا را دو چندان می کنند.

چراغ خطی توکار

مزایای استفاده از چراغ خطی LED

سیستم روشنایی خطی LED به سادگی در بسیاری از فضاهای مختلف قابل هست ؛ فقط کافی است تا LED ها در محفظه‌های باریک و بلند در کنار هم قرار بگیرند تا نواری از چراغ‌ها را ایجاد کنند. قبل از ابداع سیستم روشنایی LED تامین نور کافی برای فضاهای بزرگ مانند دفاتر، انبارها و نشانگرهای خرده فروشی کاری پر هزینه و بسیار دشوار بود.

  • طول عمر طولانی

  • بهره وری انرژی

  • سازگار با محیط زیست

  • کاهش هزینه های قبض

  • فعالیت با میزان انرژی اندک و ولتاژ پایین

  • دارای کیفیت بادوام بسیار بالا

  • انتشار UV صفر

  • انعطاف پذیری در طراحی

 

استفاده از پروفیل چراغ خطی در نورپردازی فضای فروشگاه ها

استفاده از نور کافی باعث می شود تا حجم ها و فرورفتگی های سطوح نمایی بهتری داشته باشند که در نتیجه می توان فضایی دلنشین ایجاد کرد تا از طریق تناوب نور و سایه بر روی دیوارها و نماها ریتم داد. اگر به دنبال جلوه‌های نورپردازی شگفت‌انگیز و اصلی هستید ما پیشنهاد می کنیم بدون هیچ قید و بندی به سراغ پروفیل چراغ خطی بروید. زیرا این سیسام برای ایجاد محیط‌هایی ایده‌آل و طراحی نور برای فضاهای مختلف گزینه بسیار عالی ای هستند.

نورپردازی خطی به شما کمک می‌کند که زمینه‌های جذابی ایجاد نمایید که در آن برش‌های نور از هم عبور می‌کنند و فضا را، چه در داخل و چه در خارج زیبا تر جلوه دهید. همچنین پروفیل ها به نور اجازه می دهند تا بتوانید نور به هر جایی از فضا که نیاز دارید انتقال دهید که در گذشته آن را با تکنیک های گران و خاصی فراهم می کردید.

پروفیل چراغ خطی

محل مناسب برای نصب پروفیل های روشنایی

به دلیل اینکه سیستم نورپردازی خطی به شخصیت بخشیدن به فضا کمک می کند باید از دامنه طراحی بسیار گسترده ای برخوردار باشد. به همین دلیل می توانید برای ایجاد هارمونی جذاب در فضاهای مختتلف از بین پروفیل های گوشه ای، پروفیل های فرورفته و نیمه فرو رفته، پروفیل های دیوار، سقف و کف یکی را انتخاب کنید.

برای جلوه‌های مدرن و به‌ویژه چشمگیر یک میز در گوشه ای کافه یا اجسام داخل موزه و فروشگاه ها می توانید نور را با سطوح ادغام دهید و از پروفیل‌های روشنایی خطی نیمه فرورفته در این فضاها استفاده نمایید. همچنین پروفیل های LED زاویه دار و قابل تنظیم برای روشن کردن فضای داخلی، نمایش زیبای مبلمان و ایجاد نمای تزئینی ایده آل خواهند بود.

پروفیل های نورپردازی دیواری برای تعقیب نرده های راه پله های بزرگ یا محیط یک اتاق با پرتو نور دو جهت بسیار اصلی هستند. بنابراین می توان از پروفیل های کف که از تأثیر زیبایی شناختی زیادی برخوردار هستند برای در کنار پروفیل های نورپردازی دیواریبرای ایجاد مسیر راهنما یا تزیین فضاهای مختلف استفاده نمود.

علاوه بر این، می توان هر دو نوع این پروفیل ها را بر روی پله ها به صورت افقی یا عمودی یا در داخل و خارج آن قرار داد تا زیبای دید بسیار عالی را در شب ایجاد نمایند.

 

انواع متریال استفاده شده در فریم چراغ خطی

در فریم های چراغ های خطی از پلکسی استفاده می کنند و هم از پارچه های باریسول که قابلیت گذردهی نور به اندازه 75% را دارند. در حالیکه پارچه باریسول قابلیت 85% درصدی دارد می توان برای ایجاد فریم های چراغ خظی از مزیت های پارچه کشسان نسبت به ورقه های پلکسی نیز استفاده نمود. زیرا این پارچه خاصیت ضد آب و ضد رطوبتی دارند که باعث می شود گزینه بسیار مناسبی برای تامین نور کافی در محیط های مرطوب مانند استخر و سرویس بهداشتی و حمام باشند.

نورپردازی خطی در سقف

اهمیت ابعاد چراغ خطی در طراحی نورپردازی

توسعه افراز هوراد با پیروی از یک طراحی دقیق می تواند نتایج بسیار موثر و کاربردی را که نمایانگر یک سیستم نورپردازی بسیار دلپذیر است را برای شما ییکم سازد. چرا که بسیار مهم است تا بدانید نقاط نورپردازی را در کجا قرار دهید و چه نوع نوری برای هر محیط های مختلف مسکونی یا اداری مناسب است. مجموعه توسعه افراز هوراد عمدتا از سه نوع نورپردازی اصلی در طراحی سیستم های روشنایی استفاده می کند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند:

  • نورپردازی محیطی و نور پردازی تاکیدی

این دو روش اول می توانند یک راه حل عالی برای تامین روشنایی محیط اداری یا فرو شگاهی باشند که در طی آن نور مصنوعی و نور طبیعی به طور کلی با هم ترکیب می شوند. اگر در حال طراحی محیط های کاری یا قراردادی هستید، باید با دستورالعمل های استاندارد طراحی شده برای روشنایی کارآمد استفاده نمایید. در این مورد، پروفیل های روشنایی سقفی خطی که در امتداد فضای بالایی قرار دارند، به شما اجازه می دهند تا نور مستقیم در سراسر اتاق پخش کنید.

استفاده از پروفیل های مدولار در این سیستم روشنایی می تواند به شما این امکان را بدهد که به هر گوشه ای از محیط یا حتی مخفی ترین آن ها دسترسی داشته باشید.

  • نور پردازی کار

هدف از اجرای این نوع سیستم نورپردازی در حقیقت برجسته کردن عناصر خاص فضاهای مختلف اعم از اشیاء یا عناصر معماری و... است. برای این منظور، پروفیل های روشنایی خطی دارای نورافکن یک انتخاب پیشنهادی مناسب است، زیرا به شما اجازه می دهند جهت و در صورت نصب دیمر، شدت پرتو نور برجسته تنظیم نمایید. این نوع نورپردازی اغلب در فضاهای موزه ای مورد استفاده قرار می گیرد تا ترکیب مینیمالیسم با عملکرد کلی نورپردازی نمای زیباتری ایجاد کند.

استفاده از پروفیل نور پردازی کار به صورت سقفی از نظر راحتی بصری بسیار موثر بوده و حتی در محیط های مسکونی می تواند فضاها را قابل سکونت نماید. در عین حال این سیستم روشنایی با کاهش شدت نور امکان مدیریت نورپردازی خلق و خو را فراهم کرده و قابلیت تنظیم نور به ما کمک می کنند تا با ایجاد یک نور عمومی ملایم برای فضایی صمیمی و آرام بتوانیم زیبایی یا فضایی صمیمی را طراحی نماییم.

مقاطع چراغ خطی

مقاطع چراغ خطی

پروفیل های روشنایی خطی برای ماژول های LED به دلیل پایداری و دوام، خلاقانه ترین تکنیک برای تقویت اتاق ها با نور هستند.

میله های LED را می توان در داخل پروفیل های ساخته شده از مواد مختلف قرار داد که مناسب‌ترین آنها انوع فلزات هستند. زیرا پروفیل‌های آلومینیومی اجازه می‌دهند تا گرمای مناسبی پخش شود و از گرمای بیش از حد جلوگیری و به صورت یک سطح مقطع در طرح های بسیار متنوع در بازار موجود هستند که می تواند با هر نوع فضایی سازگار شود و هر نیازی را برطرف کند.

اگر می‌خواهید فضای روشنایی پویایی را ایجاد کنید باید پروفایل‌های روشنایی خطی مجهز به سیستم RGB را انتخاب کنید که نوری با سایه‌های مختلف و اوج دلپذیری ایجاد می‌کند. در واقع LED های RGB، با ترکیب شدت های مختلف رنگ های قرمز، سبز و آبی، جلوه های نوری همه جانبه را در محیط ها، چه نورپردازی خطی داخلی و چه در فضای باز، امکان پذیر می کند.

 

کلام آخر

به طور کلی فریم چراغ خطی به شما امکان نصب پروفیل های منعطف، امکان ایجاد پرتوهای نوری را فراهم می کند تا بتوانید به طور همزمان از نور پردازی های مختلف در کنار طرح های گرافیکی استفاده نمایید. این چراغ خطی را می توان بر روی زمین، دیوارها و سقف استفاده نمود تا روشنایی کافی را برای دفاتر، ادارات، فروشگاه ها، رستوران ها و... تامین کرد.

علاوه بر این، چراغ های خطی LED با کیفیت بالا برای استفاده در سوپرمارکت ها، خرده فروشی ها و سایر ساختمان های تجاری طراحی شده اند تا فضای دلنشینی را برای شما فراهم نمایند. بنابراین باید به طور هماهنگ با نورپردازی تاکیدی ارتباط برقرار نمود تا این سیستم نورپردازی با تعریف های مدرن و مد روز به کاملا ساده و بسیار موثر هماهنگ گردد.

بنابراین اتصالات نور خطی باید با توجه به نیاز کاربر و فضا های مختلف انتخاب یا به صورت سفارشی طراحی شوند. زیرا آگاهی در طراحی نور نه تنها راحتی بصری را تضمین می کند، بلکه که یک محیط با تمام جزئیات کامل در اختیار شما قرار می دهد که به عنوان یک رسانه بیانگر واقعی زیبایی و کارایی فضا های مختلف است.