معرفی شغل مونتاژ کاری {شرح وظایف + درآمد} - سازه برتر



شاید بار کلمه «مونتاژ» را شنیده باشید، اما در مورد مفهوم آن اطلاعات زیادی نداشته باشید. مونتاژ به معنای کنار هم قرار دادن قطعات است. بسیاری از برندهای معتبر دنیا برای تولید محصولات خود از این روش استفاده می‌کنند. برای مثال برند ایسوس برای تولید لپ‌تاپ‌های خود، قطعات مختلف آن را از چندین شرکت خریداری کرده و سپس آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد. مونتاژ در صنعت سینما نیز کاربرد دارد و به معنای تدوین است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با صنعت مونتاژ آشنا کنیم.

 

مونتاژ کاری چیست؟

بسیاری از افرادی که در شرکت‌های تولید ماشین، لوازم خانگی و یا سایر دستگاه‌ها فعالیت دارند، در واقع در خط مونتاژ هستند. این افراد قطعات یک دستگاه یا ماشین را روی هم سوار می‌کنند تا به کارایی برسد. با این حساب شاید تصور کنید مونتاژ کاری ساده است و به راحتی می‌تواند چند قطعه را تهیه کرد و در کنار هم قرار داد تا یک دستگاه یا خودرو بدست آید. در حالی که مونتاژ کار باید با اصول چینش قطعات و نحوه اتصال آن‌ها به همدیگر آشنا باشد.

از سوی دیگر انتخاب قطعاتی که بتوانند در کنار هم به خوبی عمل کنند، از دیگر نکاتی است که شغل مونتاژ کاری نیاز دارد.

مونتاژکاری فقط برای تولید خودرو، دستگاه‌های پیچیده یا لوازم خانگی نیست. بلکه حتی از آن برای تولید درب و پنجره‌های UPVC نیز استفاده می‌شود. به طوری که بعد از خرید پنجره دوجداره شما متوجه مونتاژ شدن پروفیل‌ها روی هم نمی‌شوید.

 

خط مونتاژ در صنایع مختلف

حالا که با مفهوم مونتاژ آشنا شدید، خوب است بدانید که این شغل در کجا کاربرد دارد. به طور کلی مونتاژ باعث افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف شده است و در آن قطعات برای انتقال از یک مرحله به مرحله بعد، حرکت داده می‌شود. برای مثال در زمان ساخت لوازم خانگی، خودرو، دستگاه‌های صنعتی و .... از این روش استفاده می‌شود تا قطعات در کنار هم قرار بگیرند.

اما قبل از اینکه مونتاژ دستگاه‌ها انجام شود، ابتدا طرح اولیه دستگاه را تهیه می‌کنند. سپس مطابق با طرح تهیه شده، قطعات مختلف در کنار هم چیده می‌شود.

 

مونتاژ کاری در صنایع مختلفی کاربرد دارد که عبارتند از:

مونتاژکاری تجهیزات الکترومکانیکی

برای ساخت تجهیزات الکترومکانیکی، مونتاژ کاری برای سر هم کردن تجهیزات الکترونیکی مثل گردش نما، دینام سنج، قرقره مغناطیسی، ترمز، کنترل گرهای نشتی، کمک فرمان، محرک‌ها و .... استفاده می‌شود. افرادی که در این شغل فعالیت دارند، باید دارای مدرک فنی حرفه‌ای، ریاضیات و یا کاردانی برق و نصب آسانسور باشند.

مونتاژ کاری تجهیزات کامپیوتری

یکی از حوزه‌های فعالیت یک فرد مونتاژ کار، متصل کردن قطعات مختلف رایانه در کنار همدیگر است. این فرد باید با تمامی قطعات رایانه آشنا باشد که از جمله باید به مادربرد، پردازنده‌ها، کارت گرافیک و .... اشاره کنیم. دانش این فرد فقط به شناخت قطعات محدود نمی‌شود و باید با اصول نصب و توسعه قطعات نیز آشنا باشد.

مونتاژ درب و پنجره UPVC

ممکن است شما برای خرید پروفیل در و پنجره مستقیما به سراغ افرادی بروید که در زمینه مونتاژ فعالیت دارند. این افراد قطعات و پروفیل‌های PVC را به همدیگر متصل می‌کنند تا درب و پنجره مورد نظر شما را بسازند. مونتاژکار درب و پنجره باید با تمامی برندهای معتبر از جمله هافمن پروفیل PVC و یراق آلات مثل فولکس واگنی، لیفت دو حالته و ... آشنا باشد.

استحکام درب و پنجره‌ نه تنها تا حدود زیادی به پروفیل‌های مورد استفاده بستگی دارد، بلکه نحوه اتصال آن‌ها به همدیگر نیز اهمیت زیادی دارد. عایق بودن درب و پنجره UPVC در مقابل رطوبت، گرد و غبار و آلودگی صوتی تا حد زیادی به مهارت مونتاژ کار بستگی دارد که قطعات را به درستی به همدیگر متصل کند.

مونتاژ کاری صنعتی

یکی دیگر از کاربردهای مونتاژ کاری در تولید تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی است. به این صورت که قطعات مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند و بعد از طی کردن مرحله تست و بررسی کامل محصول، یک دستگاه در بازار عرضه می‌شود. از جمله کاربردهای این مونتاژگاری باید به تولید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی، فضایی، صنایع دفاعی، الکترونیکی و خودروسازی اشاره کنیم.

تولید و مونتاژ اسباب بازی

بسیاری از اسباب بازی‌ها با روش مونتاژ تهیه می‌شوند. به این صورت که هر یک از قطعات آن‌ها توسط شرکت‌های متفاوتی تولید می‌شود و سپس مونتاژکار آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد. اتصال و نصب قطعات، تست و بررسی کامل اسباب بازی از جمله اقدامات یک مونتاژکار در تولید اسباب بازی است.

وظایف مونتاژ کار چیست؟

مونتاژ کارها باید از دانش کافی برای کنار هم قرار دادن و اتصال قطعات به یکدیگر دانش کافی داشته باشند. برخی از آن‌ها در این زمینه تحصیلات آکادمیک دارند و برخی دیگر نیز با مدرک فنی حرفه‌ای می‌توانند وارد بازار کار صنعت مونتاژ کاری شوند. اما مسئولیت‌ها و وظایف این افراد عبارت است از:

داشتن تخصص فنی مونتاژکاری

اولین شرط ورود به این صنعت داشتن تخصص و مهارت در مورد تجهیزات و دستگاه‌های در حال تولید است. برای مثال اگر قرار است در صنعت خودروسازی به عنوان مونتاژکار استخدام شوید، باید اطلاعات کافی در مورد قطعات مختلف خودرو و کارایی آن‌ها را داشته باشید. اگر می‌خواهید در صنعت لوازم خانگی به عنوان مونتاژ کار فعالیت کنید، باید در زمینه لوازم خانگی، قطعات و نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

داشتن دقت بالا در حین کار

یک مونتاژ کار باید برای متصل کردن و سر هم کردن قطعات مختلف دانش کافی داشته باشد تا دچار اشتباه نشود. در مرحله بعد دستگاه تست و بررسی می‌شود و در صورت اشتباه مونتاژکاران دوباره به مرحله بازبینی و تولید برمی‌گردد.

مهارت استفاده از ابزارها

مونتاژ کار باید بتواند برای اتصال قطعات به یکدیگر از ابزارهای این کار استفاده کند و با کاربرد هر ابزار آشنا باشد. مهارت کار کردن با ابزارها سرعت و دقت مونتاژکاری را افزایش می‌دهد.

در آخر

شغل مونتاژکاری به عنوان یکی از پرکاربردترین مشاغل در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، تولید لوازم خانگی، تولید اسباب بازی، تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی و .... است. فردی که به عنوان مونتاژکار استخدام می‌شود با قطعات مختلف یک دستگاه و محل قرار گرفتن و نحوه اتصال آن‌ها به یکدیگر آشناست.