جواز ساخت چیست؟ - سازه برتر



جواز ساخت چیست؟

جواز ساخت مجوزی است که قبل از احداث ساختمان، باید از شهرداری درخواست شود. سندی که شهرداری پس از طی مراحل قانونی صادر می کند، جواز ساخت نام دارد. این سند را باید قبل از شروع هر نوع هر نوع ساخت و سازی، از شهرداری دریافت کنید. اگر مالک شخصا اقدام به ساخت نماید، خودش باید مجوز ساخت را از شهرداری دریافت نماید. در احداث برخی ساختمان ها که به دست پیمانکار سپرده می شود، معمولا خود پیمانکار موظف به دریافت مجوز شهرداری می باشد. برای دریافت مجوز ساخت نیاز است که تعدادی مراحل قانونی طی شده و هزینه های مورد نیاز پرداخت شود.

هدف از دریافت جواز ساختمان این است که اصول شهرسازی و مشخصات ایمنی و فنی در ساخت ساختمان، رعایت شود. زمانی که می خواهید ساختمان خود را بیمه کنید، از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنید و همچنین ساختمان مورد نظر را بیمه کنید، حتما به مجوز ساخت نیاز دارید. با دریافت مجوز می توانید از تجربه و حضور مهندسین ناظر استفاده کنید. مهندسان ناظر کمک می کنند تا از اشتباهات و بروز خطا در ساخت و ساز جلوگیری شود و از این طریق در هزینه های ساخت و ساز صرفه جویی می شود. بدون گرفتن این مجوز، ساخت ساختمان غیر قانونی بوده و مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. جهت مطالعه مطالب تکمیلی در مورد اخذ جواز ساختمان اینجا کلیک نمایید.

جواز ساخت چیست؟

جواز ساخت

 

آیا جواز ساخت برای تمامی ساختمان ها صادر می شود؟

جواز ساخت برای تعمیرات ساده و بازسازی های جزئی مورد نیاز نمی باشد. برای احداث ساختمان جدید، برای بازسازی های کلی، تغییرات زیاد و برای زیاد کردن متراژ بنا، به این مجوز نیاز دارید. در مناطق شهری، جواز ساختمان توسط شهرداری منطقه ساخت و در منطقه روستایی توسط دهیاری صادر می شود.

 

مراحل مورد نیاز برای دریافت جواز ساخت

پس از مراجعه به شهرداری منطقه و طی مراحل قانونی لازم، می توانید مجوز ساخت را دریافت کنید. مراحل مورد نیاز در ادامه ذکر شده است.

تشکیل پرونده

اولین مرحله برای دریافت جواز ساخت، مراجعه به شهرداری منطقه و تشکیل پرونده می باشد. امروزه تشکیل پرونده را می توان در برخی دفاتر خدمات الکترونیکی نیز انجام داد. در این مرحله باید مدارک لازم را آماده کرده و در زمان تشکیل پرونده به همراه داشته باشید. مدارکی مثل اصل سند مالکیت و کپی آن، برگ تسویه حساب عوارض شهرداری سال جاری و سال های قبل، برگ تسویه حساب جهت عوارض نوسازی، کارت ملی و شناسنامه به همراه کپی آنها و ثبت درخواست کتبی صدور پروانه.

طراحی نقشه برای دریافت جواز ساخت

طراحی نقشه برای دریافت جواز ساخت

 

درخواست صدور بازدید از ملک

در مرحله دوم اخذ جواز ساختمان، پس از تشکیل پرونده باید درخواست بازدید دهید. زمانی که پرونده تایید شد، مسئول مربوطه در شهرداری برای دیدن مکان احداث ملک، مراجعه خواهد کرد. در این بازدید موارد زیادی مثل ابعاد ملک، عرض بنا، تعداد طبقه و موارد دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این بازدید برای صدور مجوز ساخت ساختمان های چند طبقه نیز، موثر می باشد. به عنوان مثال اگر متراژ ملک از یک اندازه مشخصی کمتر باشد، مجوز ساخت تنها برای چهار طبقه صادر خواهد شد.

بررسی گزارش کارشناس

در مرحله سوم کارشناس طرح از طرف شهرداری به محل پروژه فرستاده می شود. کارشناس بررسی می کند که آیا ملک مورد نظر با طرح های عمرانی شهرداری مغایرت دارد یا خیر. اگر مغایرتی وجود داشته باشد، نیاز است که اصلاحات و تغییراتی صورت گیرد.

طراحی نقشه برای دریافت جواز ساخت

در مرحله چهارم دریافت جواز ساخت، به درخواست شهرداری باید نقشه ملک مورد نظر طراحی شود. طراحی نقشه یک مرحله بسیار مهم در این مسیر می باشد. در نقشه تعداد طبقات، تعداد پارکینگ و متراژ و موارد دیگر مشخص می شود. نقشه پس از طراحی، به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی ارسال شده و در آنجا مورد بررسی قرار می گیرد. ممکن است نقشه ارائه شده به اصلاحاتی نیاز داشته باشد که در همان جا اصلاحات انجام می شود. پس از انجام اصلاحات مورد نیاز، نقشه مجددا ارسال شده تا تاییدیه دریافت شود.

مراحل دریافت جواز ساخت و ساز

مراحل دریافت جواز ساخت و ساز

 

پرداخت عوارض شهرداری

در مرحله پنجم دریافت جواز ساخت، پس از اصلاح و تایید نقشه در شهرداری، عوارض نوسازی و شهرسازی محاسبه شده و مالک باید این هزینه ها را پرداخت کند.

آماده سازی مدارک پیش نویس

در مرحله ششم پس از پرداخت هزینه های نوسازی و شهرسازی، باید مدارک پیش نویس را آماده کنید. آماده کردن مدارک در دفاتر خدمات شهری انجام شده و شما باید فرم درخواست ناظر را تکمیل نمایید. پس از گذشت مدتی با شما تماس گرفته خواهد شد و ناظر به شما معرفی می شود. پس از معرفی ناظر، قراردادی بین مالک و ناظر بسته می شود. برگ قرارداد بین ناظر و مالک و مدارک دیگری مثل تاییدیه نقشه، نقشه تاسیسات برق و مکانیک و مدارک دیگر، باید به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود.

صدور جواز ساخت

در مرحله هفتم دریافت جواز ساختمان، پس از تاییدیه های الکترونیکی لازم در دفاتر الکترونیکی، تایید نقشه، تایید درخواست توسط رئیس صدور پروانه ساخت، معاون معماری و شهرسازی و در پایان تایید شهردار، مجوز ساخت صادر خواهد شد.

هزینه دریافت جواز ساخت

برای دریافت جواز ساخت و ساز، نیاز است که مراحلی که در بالا ذکر شد را طی کنید. هنگام طی کردن این مراحل، لازم است هزینه هایی پرداخت شود. این هزینه ها با توجه به شهر و منطقه، با توجه به متراژ ساختمان، تعداد پارکینگ و طبقات متفاوت می باشد. مسکونی یا تجاری بودن ملک نیز در مقدار هزینه تاثیرگذار هستند.

اعتبار جواز ساختمان

اعتبار جواز ساخت با توجه به طبقات و متراژ ملک مشخص می شود، این اعتبار معمولا دو ساله می باشد. شهرداری مدت زمان کافی را برای ساخت و ساز در نظر می گیرد. اگر تعویقی در ساخت و ساز اتفاق بیفتد، به مالک اخطار داده شده و باید عوارض تعویق را پرداخت کند. در این زمان به شما مهلت داده می شود تا به ادامه ساخت و ساز بپردازید، اگر نتوانید در مهلت تعیین شده ساخت بنا را تکمیل کنید، امکان تمدید مجدد وجود نخواهد داشت.