بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟ - سازه برتر



بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی وسیله ای است که وظیفه ی تامین فشار آب مورد نیاز برای اطفای حریق را فراهم می کند. همانطور که میدانید آب یکی از ابزارهای اصلی برای مهار آتش سوزی در ساختمان های مسکونی، تجاری، کارخانه ها و... می باشد. از سوی دیگر شبکه های آبرسانی به این ساختمان ها فاقد فشار لازم به منظور خاموش کردن آتش سوزی می باشند. از این رو بوسترهای پمپ آتش نشانی از ابزار اصلی آتش نشان ها می باشند. شرکت آوین پمپ با ارائه ی انواع بوسترهای پمپ آتش نشانی سعی می کند تا در مهار آتش سوزی ها به ماموران آتش نشانی کمک کند.

 

نحوه ی عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی دستگاهی است که از یک یا چند پمپ آب، تابلو فرمان، موتور محرک و تجهیزات جانبی تشکیل شده است. این بوستر ها باعث افزایش فشار و انتقال دبی مورد نیاز سیستم اطفاء حریق را دارند. معمولا سیستم آب رسانی شهری نیز توانایی تامین دبی لازم را ندارد. از این رو در مسیر ورودی بوسترها مخزن آب نیز تعبیه می شود. طریقه ی قرارگیری پمپ های آب بر روی بوستر به صورت موازی می باشد. از این رو پمپ ها به ترتیب روشن می شوند و پس از مهار آتش نیز یکی یکی خاموش می شوند. شرکت آوین پمپ، بوسترهای آتش نشانی را به دو صورت بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت و بوستر پمپ آتش نشانی سافت استارتری به بازار عرضه می کند. برای راحتی و سرعت بخشیدن به فرآیند مهار آتش معمولا دو پمپ اصلی و رزرو بر روی دستگاه بوستر قرار داده می شود. در صورت خرابی پمپ اصلی پمپ رزرو بلافاصله وارد مدار می شود بدین ترتیب شما می توانید همزمان با خاموش کردن آتش پمپ خراب را تعمیر کنید.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت

ویژگی بوستر پمپ دور ثابت چیست؟

در بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت برای تامین دبی و فشار مورد نیاز پرشر سوئیچ، پمپ مورد نظر را به صورت نوبتی انتخاب می کند. بوستر پمپ دور ثابت تولیدی شرکت آوین پمپ بصورت کاملا اتوماتیک و هوشمند بوسیله سیستم BMS با پروتکل MODBUS- RS485 وظیفه اطفاء حریق را بر عهده بگیرند. اگر در یک ساختمان بعضی از شیرهای آب باز باشند. بوستر پمپ دورثابت بلافاصله شروع به کار کرده و افت فشار ایجادشده را جبران خواهد کرد.

ویژگی بوستر پمپ دور ثابت چیست؟

بوستر پمپ دور متغیر

ویژگی بوستر پمپ سافت استارتی چیست؟

یکی از ویژگی های اصلی بوستر پمپ آتش نشانی سافت استارت، روشن نمودن پمپ ها بصورت نرم می باشد. سیستم سافت استارت مشکل استارت آنی و لرزش پمپ ها را تا حدود زیادی کاهش می دهد. بوستر پمپ سافت استارتی و ثابت از لحاظ شکل ظاهری کاملا مشابه هم هستند. دستگاه سافت استارت داخل بوستر پمپ از قابلیت برنامه نویسی برخوردار است. سافت استارت موجب صرفه جویی در مصرف برق می شود. سافت استارت موجب ثابت باقی ماندن فشار آب و کاهش ضربات هیدرولیکی می شود. قیمت دستگاه بوستر پمپ دور ثابت سافت استارتری نسبت به بوستر دور ثابت بالاتر است. این موضوع را در نظر داشته باشید که بوستر پمپ سافت استارتری برای زمانی قابل توجیه خواهد بود که برای تامین برق با محدودیت مواجه باشید در غیر اینصورت از استاندارد پمپ های آتش نشانی ایجاب می کند که بوستر پمپ آتش نشانی بصورت کاملا دورثابت در نظر گرفته شود.

ویژگی بوستر پمپ سافت استارتی چیست؟

اجزای مهم بوستر پمپ آتش نشانی

شناخت اجزای مهم بوستر های پمپ آتش نشانی

اجزای انواع بوستر پمپ آتش نشانی با توجه به نوع کاربرد با یکدیگر متفاوت می باشند. اما برخی از مهم ترین اجزای بوستر پمپ آتش نشانی عبارتند از:

  • پمپ: یکی از اجزای اصلی دستگاه بوستر پمپ می باشد. پمپ های مورد استفاده در دستگاه بوستر از نوع گریز از مرکز یا سانتریفیوژ انتخاب می شوند.
  • تابلو برق: این دستگاه وظیفه ی راه اندازی و توقف کار دستگاه بوستر پمپ آتش نشانی را به عهده دارد.
  • جوکی پمپ: نام دیگر جوکی پمپ، پمپ کوچک می باشد این ابزار مشکلات ناشی از نوسانات فشار آب را برطرف می کند.
  • گیج های فشار: ابزاری است که توسط آن می تواند فشار آب پمپاژ شده توسط بوستر پمپ آتش نشانی را پایش کرد.
  • شیریکطرفه: این ابزار از دستگاه بوستر پمپ آتش نشانی در برابر فشار زیاد آب محافظت می کند و از برگشت آب نیز جلوگیری می کند.
  • کلکتور بوستر پمپ آتش نشانی: دو نوع لوله کشی در دستگاه بوستر تعبیه می شود که عبارت از لوله مکش و لوله تخلیه آب
  • منبع تحت فشار: منبع تحت فشار وسیله ایی است که سه وظیفه را در بوستر پمپ آتش نشانی را به عهده می گیرد: 1- دفع ضربه قوچ و ضربات ناشی از استارت ناگاهانی پمپ ها 2- بالانس فشار در خط خروجی و جلوگیری از استارت لحظه ایی پمپ ها 3- ذخیره آب به میزان ظرفیت مخزن جهت پمپاژ در مواقع برداشت کم آب

شناخت اجزای مهم بوستر های پمپ آتش نشانی

الزامات بوستر پمپ آتش نشانی

آشنایی با الزامات بوستر پمپ آتش نشانی

شرکت آوین پمپ، پمپ های خود را متناسب با الزامات بوستر پمپ آتش نشانی ساخته و به بازار ارائه می دهد. یکی از الزامات بوسترهای آتش نشانی این است که از موادی با استحکام و کیفیت بالا برای ساخت آن ها استفاده می شود. بوسترهای ساخته شده توسط شرکت آوین پمپ مجهز به اتوماسیون پیشرفته و مانیتورینگ می باشند. بوسترهای جدید مجهز به سیستم های هوشمند هستند. یکی از اصول اولیه ی ساخت بوسترهای آتش نشانی استفاده از استانداردهای ایمنی و سلامت می باشد. بوسترهای آتش نشانی را باید در یک مکان امن و قابل دسترس نصب کنید. هرچند وقت یکبار بوسترها باید توسط کارشناس مربوطه بررسی شود تا در صورت بروز مشکل و ایراد بلافاصله رفع شود. بدین ترتیب بوسترها همیشه در بالاترین سطح آمادگی قرار می گیرند.

ساختار و ابعاد بوستر پمپ آتش نشانی

یکی از نکات مهم طراحی بوستر پمپ آتش نشانی مقدار دبی آب و فشار آن می باشد. امروزه جعبه ی آتش نشانی و هوزریل از ملزومات ضروری ساختمان ها برای خاموش کردن آتش محسوب می شوند. هوزریل برای ساختمانهایی با حداکثر زیر بنای 800 متر مربع مورد استفاده قرار می گیرند اما جعبه ی آتش نشانی مساحت بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد. لوازمی که داخل ساختمان برای اطفای حریق قرار داده می شود به ساکنین کمک می کند تا قبل از رسیدن ماموران آتش نشانی تا حدودی آتش را مهار کنند و از گسترش آن به سایر ساختمان ها جلوگیری کنند. برای محاسبه ی دبی مورد نیاز یک ساختمان از فرمول gpm=50×n (n=برابر است با تعداد جعبه آتش نشانی) استفاده می شود. برای محاسبه ی حجم مخزن باید در نظر داشته باشید که مخزن بوستر پمپ آتش نشانی می بایست پاسخگوی 30 دقیقه کار بوستر پمپ آتش نشانی تا زمان رسیدن نیروهای امدادی باشد.

از بوسترهای پمپ آتش نشانی در چه مواردی استفاده می شود؟

بوستر پمپ آتش نشانی عموما در ساختمان هایی استفاده می شوند که فشار آب، شبکه ی آبرسانی به منظور اطفای حریق کافی نباشد. معمولا در ساختمان های بلند مرتبه از آن جایی که تامین فشار آب در طبقات بالا امکان پذیر نیست قرار دادن بوستر پمپ الزامی است. در کارخانه هایی که مواد خطرناک و آتش زایی قرار دارد نیز باید از بوستر پمپ آتش نشانی استفاده کرد. در مناطق دورافتاده ای که معادن و سکوهای نفتی وجود دارد نیز وجود بوستر پمپ آتش نشانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سخن پایانی

شرکت آوین پمپ مجموعه ایی فنی و مهندسی است که بر پایه اصول و استاندارد های ملی و بین المللی اقدام به طراحی و تولید انواع بوستر پمپ آتش نشانی با بهترین مصالح و معتبرترین برند پمپ های آب می نماید. این شرکت دارای واحد تولیدی مستقل و مجهزی می باشد که به شما کمک می کند تا در ابتدا نیاز سنجی پروژه خود را انجام دهید و در آخر نسبت به خرید بوستر پمپ مورد نیاز پروژه خود اقدام کنید. شرکت آوین پمپ پایبندی به اصول حرفه ایی عرضه محصول با کیفیت و قیمت مناسب را ماموریت خود دانسته و در این راستا همواره به عرضه مستقیم بوستر پمپ و ارائه خدمات مهندسی و خدمات پس از فروش کالاهای خود احتمام می ورزد تا مشتریان بتوانند کالای خود را با قیمتی منصفانه خرید کنند.