آشپزخانه مطبخ دار مدرن و کلاسیک چیست؟ - سازه برتر



آشپزخانه مطبخ دار مدرن و کلاسیک چیست؟

آشپزخانه مطبخ دار در چند سال اخیر با استقبال بالایی در ساختمان ها مواجه شده و شرایط بهتری برای پخت و پز فراهم کرده است. این نوع آشپزخانه ها از دو بخش آشپزخانه تمیز و کثیف یا همان مطبخ تشکیل میشود که با درب یا دیوار از هم جدا هستند. در ادامه این نوع آشپزخانه، ویژگی ها و نحوه طراحی آنها در سبک های مدرن و کلاسیک را معرفی خواهیم کرد.

آشپزخانه مطبخ دار

آشپزخانه مطبخ دار چیست؟

یکی از چالش های بسیار مهم در منازل امروزی، قابل مشاهده بودن آشپزخانه از سالن پذیرایی و سایر بخش ها است. به همین دلیل نه تنها بوی غذا در منزل پخش میشود، بلکه بهم ریختگی ظرف و ظروف در حین آشپزی نیز جلوه مناسبی ندارد. برای رفع این مشکل از آشپزخانه های قدیمی ایرانی الهام گرفته شده و با ایده های جدید تلفیق شده است. آشپزخانه مطبخ دار از دو بخش آشپزخانه تمیز و آشپزخانه کثیف تشکیل شده است. بخش تمیز آن تا حد امکان بدون وسایل پخت و پز است و تنها وسایل ظروری قرار میگیرد. در مطبخ وسایل پخت و پز و پنتری روم یا کابینت حبوبات و غلات نصب میشود.

با توجه به اینکه پخت و پز و وسایل اضافه از آشپزخانه تمیز حذف می شوند، مطبخ تاثیر زیادی بر نظم و جلوه ظاهری آشپزخانه دارد. علاوه براین، بوی غذا نیز با تهویه مناسب مطبخ می تواند به طور کامل از فضای خانه حذف شود.

 

انواع آشپزخانه مطبخ دار

مدل های متنوعی برای این آشپزخانه ها ارائه شده و متناسب با شرایط داخل ساختمان اجرا میشوند. از نظر محل اجرای مطبخ در ساختمان می توان آنها را در دو گروه دسته بندی کرد:

آشپزخانه مطبخ داخلی

همان طور که از نام این آشپزخانه مشخص است، در داخل ساختمان اجرا میشود. در انتها یا پشت آشپزخانه اصلی بخشی به عنوان مطبخ در نظر گرفته میشود. برای جداسازی این دو بخش از دیوار یا درب استفاده میشود. مساله بسیار مهم در طراحی مطبخ های داخلی، استفاده از سیستم های تهویه قوی است که اگر به آن دقت نشود بوی غذا در داخل ساختمان پخش میشود. علاوه براین، تا حد امکان باید مطبخ داخلی بزرگ در نظر گرفته شود تا افراد در زمان پخت و پز احساس خوبی داشته باشند.

آشپزخانه مطبخ دار داخلی

آشپزخانه مطبخ خارجی

در ساختمان هایی که آشپزخانه اصلی متراژ کمی دارد، از فضای بالکن و تراس، حیات خلوت و پشت بام می توان برای اجرای آشپزخانه کثیف استفاده کرد. ایده طراحی آشپزخانه کثیف در بالکن بسیار زیاد است و با کمی خلاقیت می توانید مدل های بسیار جذاب و در عین حال کاربردی را برای آن اجرا کنید. دقت داشته باشید که سیستم تهویه قدرت کافی برای بیرون کردن بوی غذا از این فضا را داشته باشد. در غیر این صورت بوی غذا به داخل ساختمان منتقل میشود که قطعا خوشایند نخواهد بود.

 

آشپزخانه کثیف مدرن

در دیزاین و طراحی داخلی این آشپزخانه ها سبک های مختلفی اجرا میشود که یکی از پرطرفدارترین آنها، سبک مدرن است. یکی از مهم ترین ویژگی های این اشپزخانه ها در سبک مدرن، سادگی و نظم آن است که با درب های کشویی و آکاردئونی و کابینت ها فراهم میشود. با توجه به اینکه اغلب آشپزخانه ها فضای کمی دارند، با درب های کشویی یا ریلی مطبخ از آشپزخانه اصلی جدا میشود.

در اشپزخانه تمیز در این سبک سینک ظرفشویی، گاز رومیزی و کابینت ها قرار گرفته و بخش اعظم آشپزی در مطبخ انجام میشود.

آشپزخانه کثیف مدرن

آشپزخانه کثیف کلاسیک

تفاوت آشپزخانه کثیف کلاسیک و مدرن بیشتر در نوع وسایل به کار رفته در آنها است. کابینت های این آشپزخانه ها از نوع چوبی هستند و فضای کمی نسبت به مدل های مدرن شلوغ تر بنظر می رسد. مطبخ کلاسیک بیشتر برای اشپزخانه های بزرگ اجرا میشود و رنگ های به کار رفته در آنها قهوه ای تیره و روشن هستند.

آشپزخانه کثیف کلاسیک

نکات مهم در اجرای آشپزخانه مطبخ دار

اجرای مطبخ در اشپزخانه مزایای متعددی را به همراه دارد، اما با رعایت نکردن استانداردها نتیجه ای کاملا عکس دریافت می کنید. برخی از اصول مهم در اجرای این آشپزخانه ها عبارتند از:

  • تا حد امکان با درب یا دیوار مطبخ را از اشپزخانه اصلی جدا کنید. مطبخ نباید از بیرون قابل مشاهده باشد.
  • نه تنها در آشپزخانه اصلی، بلکه در مطبخ نیز بهتر است کابینت و شلف نصب شود.
  • سیستم تهویه قوی در هر دو بخش آشپزخانه نصب کنید تا بوی غذا به داخل ساختمان منتقل نشود.
  • اگر مطبخ را در تراس اجرا می کنید، حتما به نظم آن دقت داشته باشید. چون نمای ساختمان تحت تاثیر قرار میگیرد. بهتر است جلوی تراس با پنجره های شیشه ای پوشانده شود.
  • اگر مطبخ را در بالکن، پشت بام و حیاط اجرا می کنید، حتما سینک ظرفشویی در این محل نصب کنید.
  • برای راحتی بیشتر می توانید فضای اشپزخانه را به صورت L اجرا کنید. در این صورت مطبخ در قسمت شکستگی قرار گرفته و پنهان میشود.
  • از قرار دادن یخچال فریزر در مطبخ تا حد امکان خووداری کنید؛ بهتر است یخچال فریزر در قسمت تمیز اشپزخانه قرار بگیرد. تنها وسایل پخت و پز و اضافه به مطبخ منتقل میشوند.
  • برای مطبخ از کابینت های ساده تر استفاده کنید.

 

جمع بندی

آشپزخانه مطبخ دار یا آشپزخانه کثیف در ساختمان های جدید اجرا شده و تاثیر زیادی بر آسایش افراد در حین پخت و پز دارد. در این مدل ها آشپزخانه به دو بخش کثیف و تمیز تقسیم بندی شده و در قسمت کثیف یا همان مطبخ وسایل پخت و پز قرار میگیرد. این آشپزخانه ها می توان علاوه بر داخل منزل، در تراس، بالکن، حیاط، حیاط خلوت و پشت بام نیز اجرا کرد. در هر صورت باید به سیستم تهویه و نظم محیط توجه داشت.

منبع: دکونیوز