معرفی قطعات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس - سازه برتر



معرفی قطعات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

قطعات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس تاثیر زیادی بر کیفیت خروجی دارد و یکی از مهم ترین دلایل تفاوت در این دستگاه نوع اجزای به کار رفته در آنها است. به همین دلیل لازم است قبل از خرید نسبت به اجزای داخلی و نقش هر یک اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه لیست کامل قطعات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی RO را به کمک مهندسین شرکت آبسازه و صدرامهاب که از فعالان حوزه تولید تجهیزات آب و فاضلاب هستند ارائه خواهیم داد.

اجزای دستگاه تصفیه آب شیرین کن صنعتی

اجزای دستگاه تصفیه آب شیرین کن صنعتی

یکی از چالش ها در تصفیه آب اشامیدنی و صنعتی بالا بودن شاخص TDS است و نشان دهنده مقدار مواد محلول در آب می باشد. برای کاهش این شاخص از روش های متعددی استفاده میشود که یکی از اصلی ترین آنها اسمز معکوس است. در دستگاه آب شیرین کن صنعتی از روش RO یا اسمر معکوس استفاده شده و به کمک ممبران ها ذرات ریز موجود در آب جداسازی میشوند.

با توجه به اینکه این دستگاه ها خلاف رفتار طبیعت عمل می کنند و آب شور به سمت شیرین هدایت میشود، نیاز به اجزا و تجهیزات خاصی برای پیاده سازی این روند خواهد بود از قبیل:

 

فیلتر شنی؛ مهم ترین اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی در پیش تصفیه

یکی از گام های بسیار مهم در روند تصفیه آب صنعتی، جداسازی ذرات ریز جامد و معلق در آب است. برای این منظور مرحله پیش تصفیه پیاده سازی میشود و به شدت در افزایش عمر ممبران ها در گام های بعدی تاثیرگذارند. فیلتر شنی یکی از قطعات کاربردی در این مرحله است که برای کاهش گل و لای و ذرات ریز معلق در آب استفاده میشود. در این تجهیزات از لایه های سیلیس و شن و ماسه برای جداسازی ذرات معلق در آب استفاده میشود.

ذرات معلق در آب بعد از عبور از لایه های شن و ماسه ای این قطعه روی دانه های سیلیس تجمع پیدا می کنند. در نتیجه آب بدون ذرات به مرحله بعد هدایت میشود. برای حفظ راندمان دستگاه باید به صورت دوره ای دانه های سیلیس با بک واش تمیز شوند یا سیلیس جدید در دستگاه قرار بگیرد.

اجزای آب شیرین کن صنعتی

فیلتر کربنی

از دیگر اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی می توان به فیلتر کربنی اشاره کرد. کربن اکتیو نوع خاصی از کربن تولید شده از چوب است که جاذب بسیار قوی به شمار می رود. به محض عبور آب از روی لایه های کربن اکتیو موجود در این قطعه، یون های مثبت و منفی موجود در آب جذب کربن میشوند. در نتیجه طعم و بو و مزه آب تا حد زیادی از این طریق بهبود پیدا می کند.

 

پمپ فشار قوی RO

در حالت عادی آب شیرین به سمت شور تمایل به حرکت دارد اما در دستگاه های تصفیه آب عکس آن باید اجرا شود. یعنی با فشار آب حاوی املاح به سمت ممبران ها هدایت شوند و به آب شیرین تبدیل شوند. به همین دلیل یکی از مهم ترین اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی، پمپ های فشار قوی هستند. این پمپ ها با فشار زیاد آب را به سمت ممبران ها هدایت می کنند و سرعت تصفیه با استفاده از آنها افزایش پیدا می کند.

هر اندازه این پمپ ها قدرت بیشتری داشته باشند، آب سریع تر به سمت ممبران ها هدایت میشود. در نتیجه می توان گفت مصرف انرژی دستگاه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. پمپ هایی که توان کمی دارند باعث کاهش راندمان دستگاه و کارایی آن خواهند شد و برای ظرفیت های بالا دستگاه با اختلال مواجه میشود.

 

ممبران اسمز معکوس

یکی دیگر از اصلی ترین قطعات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمر معکوس، ممبران است. ممبران ها در این دستگاه برای جداسازی ذرات موجود در آب و کاهش TDS استفاده میشوند. با توجه به اینکه کیفیت آب خروجی دستگاه چقدر باید باشد نوع ممبران تفاوت دارد. در حالت کلی انواع ممبران های میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون در تعدادهای مختلف در این دستگاه ها استفاده میشود.

ممبران های میکروفیلتراسیون قادرند ذرات بزرگتر از 0.3 تا 10 میکرون هستند. برای جداسازی ذرات بزرگتر از 0.01 میکرون از اولترافیلتراسیون و برای جداسازی ذرات 0.001 میکرون از نانوفیلتراسیون استفاده میشود. با افزایش ظرفیت دستگاه و کیفیت خروجی، نوع و تعداد ممبران ها نیز تغییر خواهد کرد.

ممبران اسمز معکوس

محفظه ممبران اسمز معکوس

در تمام دستگاه های آب شیرین کن صنعتی محفظه ای برای نگهداری ممبران ها تعبیه میشود. اندازه و ظرفیت محفظه بر اساس تعداد ممبران های مورد نیاز در دستگاه تعیین میشوند. یکی از ویژگی های بسیار مهم این محفظه، جنس آن است. برای جلوگیری از خوردگی با ذرات موجود در آب این قطعه از جنس فایبرگلاس تولید میشوند.

محفظه ممبران با نام های دیگری از قبیل پرشروسل Pressure vessel نیز شناخته شده است و ممبران ها را به صورت سری داخل خود قرار داده و تحت فشار هستند. SIDE port، end port انواع پرشل وسل بر اساس ورود آب هستند که در این دستگاه استفاده میشوند.

محفظه ممبران اسمز معکوس

فلومتر اسمز معکوس

از این تجهیزات برای اندازه گیری دبی آب ورودی و خروجی دستگاه استفاده میشود. به طور مداوم باید این فاکتورها اندازه گیری شوند تا در روند تصفیه اختلال ایجاد نشود. فلومترهای پرکاربرد در این دستگاه شامل آلتراسونیک و توربینی و روتامتری هستند.

فلومتر اسمز معکوس

تابلو برق

برای کنترل نحوه عملکرد تمام اجزای داخلی دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس تابلو برق طراحی میشود. برندهای مختلفی این قطعات را تولید می کنند که از معتبرترین آنها می توان به اشنایدر و زیمنس اشاره کرد.

 

Tds متر

از دیگر اجزای موجود در دستگاه های ro می توان به tds متر اشاره کرد. این قطعه tds آب ورودی و خروجی را اندازه گیری می کند. در صورت عدم تغییر tds در خروجی دستگاه، فرآیند cip یا شستشوی آن انجام میشود. با فعال شدن cip شستشوی ممبران ها انجام میشود و در صورت لزوم ممبران ها باید تعویض شوند.

 

فشار سنج

همان طور که از نام این قطعه مشخص است، برای اندازه گیری فشار در بخش های مختلف دستگاه کاربرد دارد. این قطعه روی لوله های انتقال آب نصب میشود. علاوه براین قبل و بعد محفظه ممبران و قبل و بعد ممبران های میکرونی نصب میشوند تا فشار اندازه گیری شود.

کیفیت تمام این قطعات تاثیر مستقیم بر خروجی دستگاه و طول عمر آن دارد. برخی از دستگاه ها که با قیمت های ارزان ارائه میشوند، دارای قطعات بسیار بی کیفیتی بوده و به همین دلیل خروجی آنها کیفیت ایده آل را نداشته و در مدت کوتاه خراب میشوند. برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمر معکوس با کیفیت تضمین شده و خدمات پس از فروش می توانید از طریق شماره تلفن های ۰۲۱-۲۶۴۱۰۲۴۴  و ۰۲۱-۲۶۴۱۰۲۴۴ با کارشناسان آبسازه تماس بگیرید.