بررسی تفاوت قیمت آهن در سال 1402 نسبت به سال قبل - سازه برتر



بررسی تفاوت قیمت آهن در سال 1402 نسبت به سال قبل

قیمت آهن در ایران دارای نوسانات خیلی زیادی دارد. اغلب اوقات نوسانات پیش آمده دچار تغییرات بسیار گسترده قیمت آهن در بازه های زمانی روزانه نیز می گردد. آهن و فولاد یکی از فلزاتی می باشد که از دوره کشف تا به امروز از زندگی بشر جدا نگردیده است، توسعه شهرها سبب این مساله شده است تا در قسمت های متفاوت زندگی از آهن استفاده شود.

برای درک نمودن بهتر این مساله اگر شما به اطراف زندگی خود نگاهی بیندازید، مشاهده می نمایید که آهن آلات حضور بسیار پررنگی در زندگی شما و همه دارد. به عنوا مثال اسکلت خانه‌ یا محل کار، لوله ها، در و پنجره ها، میز و صندلی، لوازم خانگی، خودرو، و….

در علم اقتصاد؛ قیمت هر کالا توسط عرضه و تقاضای آن کالا تعیین می گردد. بنابراین عامل مستقیم و اصلی ای که بر قیمت آهن آلات تاثیر می‌گذارد، عرضه و تقاضای محصولات فولادی می باشد. عوامل دیگر به صورت غیرمستقیم و به علت تاثیرگذاری آن ها بر روی میزان عرضه و تقاضا، قیمت را تحت تأثیر خود قرار می دهند.

اکنون این سوال مطرح می شود که میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن و فولاد کشور به چه معناست؟ به مجموع آه ‌آلات تولیدی در داخل کشور که در بازار آماده فروش می باشند و واردات آن ها عرضه‌، و به جمع آهن آلات مورد تقاضا در داخل کشور و میزان صادرات آن ها، تقاضا می‌گوییم.

هر چقدر که قیمت آهن و فولاد افزایش پیدا نماید، تولید و عرضه آن بیشتر و میزان تقاضای آن کمتر خواهد شد. تا زمانی که بالاخره در نقطه ای از بازار به تعادل می رسد.

در این مطلب می خواهیم شما را با عوامل مهم و موثر بر قیمت آهن و هم چنین انواع آهن آلاتی که در ساخت خانه، خودرو، در و پنجره و هر وسیله آهنی که در اطراف خود مشاهده می کنید، و به بررسی تفاوت قیمت آهن در سال 1402 نسبت به سال قبل بپردازیم.

برای مشاوره پیش از خرید آهن آلات با کارشناسان فروش تیم آهن لند : https://ahanlands.com با شماره های 02191010666 و 06153222100 میتوانید تماس بگیرید.

 



بررسی تفاوت قیمت آهن در سال 1402 نسبت به سال قبل

پیش‌ بینی عرضه و تقاضای فولاد در سال 1402

برطبق آمار مرکز جهانی فولاد، برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، تولید فولاد ایران در دو ماهه اول سال 1402، تقریبا با ده ماهه اول 1401 برابر بوده است. اما مشکل اصلی در تولید آهن اسفنجی و مقاطع و محصولات ثانویه فولادی است که به دلیل کمبود برق در تابستان و گاز طبیعی در زمستان با کاهش تولید روبرو بوده اند. بنابراین التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در صورت حل نشدن مشکل انرژی و قطعی برق و گاز در بخش تولید در سال 1402 هم باقی خواهد ماند. با توجه به عملکرد دولت مسلما در تابستان و زمستان 1402 با مشکلات در تولید مقاطع فولادی و التهاب در بازار مقاطع فولادی روبرو خواهیم بود.

مساله دیگر این نکته است که حتی در صورت افزایش تولید مقاطع، رکود در بخش تقاضا و صنایع مصرف کننده باعث رکود در بازار 1402 مانند تابستان 1401 می شود. بنابراین افزایش تقاضا باعث رونق در بازار می شود که با توجه به شرایط کشور هیچ یک از عوامل افزایش تقاضا حداقل در سال 1402 تحقق پیدا نمی کنند.



عواملی که باعث افزایش تقاضای داخلی می‌شوند:

  • رشد اقتصادی مثبت و پایان تورم (که مطمئناً در سال 1402 امکان‌پذیر نیست)

  • پایان رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند صنعت ساختمان

  • شروع پروژه‌های دولتی ساخت و ساز

به دلیل رکود در بازارهای داخلی، بدون شک مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر بوده و بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است؛ هم چنین التهاب و افزایش افسارگسیخته قیمت مقاطع فولادی در اواخر سال 1401 باعث شده است که بخش تقاضا تا چندین ماه بازار را پیش خور کرده باشد. این امر در صورت ثبات قیمت ارز باعث رکود بازار آهن در اوایل سال 1402 خواهد شد. هرچند با عملکرد دولت مسلما افزایش نرخ ارز و شوک افزایش قیمت ناشی از آن در سال 1402 هم اتفاق خواهد افتاد.

 

قیمت دلار در سال 1402

قیمت دلار و نوسانات ارزی به نظر می رسد که مهم‌ترین عامل اثرگذاری بر اقتصاد، بازار فولاد ایران و هم چنین نحوه پیش‌ بینی قیمت آهن آلات در سال 1402 باشد. مهم‌ترین و اولین تأثیر افزایش در قیمت دلار، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و درنتیجه افزایش قیمت تولید می شود.

دومین اثر بالا رفتن قیمت دلار ترغیب تولیدکنندگان به انجام صادرات مقاطع فولادی و به دست آوردن درآمد دلاری از آن است. این امر سبب کاهش مقاطع در بازار داخلی ایران و در نهایت بالا رفتن قیمت می شود. تاثیر روانی افزایش نرخ دلار و ارز نیز بر افزایش قیمت های مقاطع آهنی و فولادی بسیار تأثیرگذار می باشد. هم چنین بالا رفتن قیمت دلار، سبب افزایش قیمت‌های پایه‌ای عرضه آهن آلات در بورس کالا شده است و در نهایت افزایش نرخ آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار 1402 را به دنبال دارد.



پیش‌ بینی قیمت آهن در سال 1402 در بازار جهانی (2023)

قیمت جهانی فولاد، یک فاکتور بسیار تأثیرگذار در پیش‌ بینی قیمت آهن آلات و محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد، قیمت نبشی و قیمت ورق‌های فولادی در بازار داخلی است. جهان در شش ماه اول سال 2022 شاهد کاهش قیمت جهانی آهن و فولاد بود. در ادامه با نگاهی به میزان تولید جهانی فولاد تا پایان سال 1401 می‌توان نتیجه گرفت، بهبود چشم‌انداز بازار (به دلایل کنترل تورم، پایان محدودیت‌های کرونایی در چین) و شروع پروژه های ساخت و ساز چین منجر به افزایش تولید و تقاضای جهانی فولاد شده و درنتیجه باعث افزایش قیمت جهانی آهن و فولاد در اواخر سال 1401 شده است.

در ادامه باید دید عوامل افزایش نرخ کامودیتی ها و مواد اولیه مانند جنگ اوکراین، پایان محدودیت‌های کرونایی چین، کاهش تورم و رکود در صنایع چگونه عمل می‌کنند. براساس همین روند آیا اختلال در زنجیره تأمین، افزایش قیمت انرژی و مواد خام باعث تداوم افزایش بهای تمام‌شده فولاد در جهان مانند اواخر 1401 می‌شود یا نه.



مواردی که سبب رشد قیمت جهانی فولاد در شش ماه دوم سال 1401 شده است :

  • پایان محدودیت‌های کرونایی در چین و بهبود رشد اقتصادی چین و سایر کشورها

  • موفق بودن سیاست کشورهایی مانند آمریکا در کنترل تورم پساکرونایی در جهان

  • کاهش و ثبات قیمت انرژی در جهان

  • شروع پروژه های زیرساختی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فولاد

  • رشد صنایع مصرف‌کننده فولاد مانند ساختمان و خودرو

 

 

پیش بینی نرخ آهن در سال 1402

"قیمت تمام شده مقاطع فولادی به قیمت شمش عرضه شده در بازار بستگی دارد"

در ادامه پیش‌ بینی قیمت آهن سال 1402 باید عنوان کنیم که در اقتصاد بیمار حال حاضر، پس از هر افزایش قیمتی در بازار آهن ناشی از شوک دلار، بازار آهن دچار یک رکود سنگین و اصلاح محدود قیمتی می شود تا دوباره با جهش قیمت دلار افزایش یابد.

به‌صورت کلی تورم بالای 40 درصد، کنترل دستوری قیمت‌ها ، رشد 100 درصد نرخ دلار و باقی ماندن مشکلات خط تولید مانند تحریم‌ها و قطع گاز طبیعی و برق برای تولیدکنندگان منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود. ازاین‌رو با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات و مصرف فولاد، ادامه تحریم‌ها، تورم بالا و افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای اساسی در سال 1402، باید برای پیش‌ بینی قیمت آهن آلات بگوییم که پس از یک رکود دوباره در بازار آهن با افزایش قیمت مقاطع فولادی تا پایان سال 1402 روبرو خواهیم بود.