مشاوره ایمنی آتش نشانی: اهمیت، تاییدیه آتش نشانی، طراحی و اجرا - سازه برتر



مشاوره ایمنی آتش نشانی: اهمیت، تاییدیه آتش نشانی، طراحی و اجرا

چکیده : تأیید ایمنی آتش نشانی برای اطمینان از مطابقت ساختمان شما با مقررات ایمنی آتش‌سوزی و اجتناب از مسئولیت های احتمالی ضروری است. همچنین برای دریافت پایانکار ساختمان، تغییر انواع کاربری و تمدید مجوز برخی از واحدهای صنفی بسیار حائز اهمیت است.

 

شرکت ایمن پرتو آریا

معرفی

ایمنی در برابر آتش یکی از جنبه های ضروری هر ساختمان است و اطمینان از اینکه کسب و کار شما از خطر آتش سوزی محافظت می شود بسیار مهم است. مشاوره آتش نشانی بخش مهمی از این فرآیند است که به افراد کمک می کند تا خطرات احتمالی آتش سوزی را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای کاهش آنها انجام دهند. در این مقاله به بررسی اهمیت مشاوره آتش نشانی، تاییدیه آتش نشانی، طراحی سیستم های ایمنی آتش نشانی و اجرای سیستم های آتش نشانی می پردازیم.

 

مشاوره آتش نشانی

مشاوره آتش نشانی چیست؟

شرکت مشاور آتش نشانی که از سوی سازمان آتش نشانی هر شهر مورد تائید قرار میگیرد مسئولیت مهندسی سیستم های ایمنی و محافظت از حریق را بر عهده دارد. مشاوره آتش نشانی فرآیند ارزیابی خطرات ایمنی در برابر آتش سوزی ساختمان و ایجاد استراتژی هایی برای به حداقل رساندن خطرات آنها است. مشاوران آتش نشانی برای شناسایی خطرات احتمالی آتش سوزی و توسعه برنامه هایی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی همکاری می کنند که شامل مشاوره، طراحی، نظارت، اجرا و نگهداری سیستم های اعلام حریق، اطفا حریق، مدیریت دود پارکینگ، فشار مثبت ساختمان و ایمنی در معماری می باشد.

 

چرا مشاوره آتش نشانی مهم است؟

مشاوران ایمنی آتش نشانی می توانند خطرات آتش سوزی بالقوه را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای به حداقل رساندن آنها، کاهش خطر وقوع آتش سوزی و به حداقل رساندن خسارت در صورت آتش سوزی ایجاد کنند. همچنین وندورلیست سازمان آتش نشانی، لیستی از شرکت­­های مورد تائید جهت دریافت تائیدیه ایمنی و اخذ پایان کار آتش نشانی است. درخواست بازدید و اخذ تائیدیه ایمنی برای ساختمان (با انواع کاربری) فقط از طریق این شرکت­ها قابل ارسال و پیگیری می­باشد. گواهی تائیدیه آتش نشانی و ایمنی جهت دریافت پایان کار ساختمان و همچنین تمدید مجوز برخی واحدهای صنفی بسیار مهم و ضروری است.

 

مشاوره آتش نشانی و ایمنی شامل چه مواردی می شود؟

مشاوره آتش نشانی شامل مجموعه ای از فعالیت ها از جمله بررسی نقشه ها و دستورالعمل هایی که باید اجرا شوند، ارائه راهکار جهت اجرای صحیح قوانین با رعایت صرفه اقتصادی، شرکت در جلسات توجیهی و فنی، بازدید کارشناسی از پروژه و ارائه راهنمایی جهت اجرای صحیح قسمت های مختلف، طراحی سیستم های ایمنی شامل اعلام حریق، اطفا حریق، مدیریت دود پارکینگ، فشار مثبت ساختمان و ایمنی در معماری می باشد.

 

مزایای مشاوره آتش نشانی و ایمنی

مشاوره آتش نشانی و ایمنی مزایای بی شماری را برای کارفرمایان دارد که از جمله آنها میتوان به رعایت ضوابط سازمان آتش نشانی، تسهیل در اخذ تائیدیه آتش نشانی، طراحی مناسب با شرایط پروژه، کاهش خطر آتش سوزی و بهبود ایمنی برای افراد اشاره کرد. مشاوران ایمنی و آتش نشانی همچنین می توانند با شناسایی خطرات احتمالی و ایجاد راه حل های مقرون به صرفه برای به حداقل رساندن آنها، به افراد کمک کنند تا در هزینه خود صرفه جویی کنند.

اخذ تاییدیه آتش نشانی

تاییدیه آتش نشانی چیست؟

هر ساختمانی با کاربری های متفاوت نیاز است تا از سازمان های مختلف، تائیدیه های مخصوص به خود را داشته باشد. سازمان آتش نشانی تهران که مسئولیت تائید سیستم های ایمنی و محافظت از حریق را بر عهده دارد لیستی از شرکت های مهندسی را به عنوان شرکت های مورد تائید خود در نظر گرفته است تا از طریق این شرکت ها درخواست های مورد نیاز جهت انجام امور اداری نظیر طراحی و تصویب نقشه های معماری، اعلام حریق، اطفا حریق و سامانه مدیریت دود پارکینگ است انجام شود. بازدیدهای کارشناسان سازمان آتش نشانی از طریق همین شرکت ها میسر بوده و تمام کارفرمایان می بایست برای دریافت تائیدیه آتش نشانی به این شرکت ها مراجعه نمایند. در حقیقت تائیدیه آتش نشانی فرآیند اخذ تأییدیه از مقامات محلی است تا اطمینان حاصل شود که ساختمان شما با مقررات ایمنی آتش نشانی مطابقت دارد.

 

نحوه دریافت تاییدیه آتش نشانی

برای دریافت تائیدیه آتش نشانی، مالکین باید از شرکت های مورد تائید سازمان آتش نشانی در هر شهر درخواست عقد قرارداد نمایند. هر مجموعه با عقد قرارداد نسبت به مشاوره و طراحی پروژه به سیستم­های ایمنی از جمله سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق و سایر سیستم های مورد نیاز اقدام می­نماید. همچنین با توجه به استانداردهای سازمان آتش نشانی و شرایط اجرایی پروژه، راهکارهایی در چارچوب ضوابط و مقررات به کارفرما اعلام میکند تا تائیدیه ایمنی مربوطه را به سهولت دریافت نماید. ساختمانها همچنین باید به طور منظم تحت بازرسی و نگهداری ایمنی آتش نشانی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که ساختمان آنها با مقررات مطابقت دارد.

 

اهمیت تاییدیه آتش نشانی

تائیدیه آتش نشانی فقط از طریق شرکت های مشاور آتش نشانی انجام میگردد و تائیدیه آتش نشانی یکی از مراحل مهم در سازمان شهرداری هر شهر و یا مجوزهای صنفی می باشد. گواهی تائیدیه ایمنی و آتش نشانی جهت دریافت پایان کار ساختمان و همچنین تمدید مجوز واحدهای اداری، کلینیک ها، مراکز بهداشت و خدمات پرستاری بسیار مهم و ضروری است. عدم دریافت تاییدیه ایمنی آتش نشانی می تواند منجر به جریمه، پلمب قانونی، اقدامات قضایی و آسیب به شهرت افراد یا کسب و کارها شود.

 

طراحی سیستم های آتش نشانی

اهمیت سیستم های آتش نشانی

مهندسین طراح، به منظور طراحی بهتر در زمان عملکرد سیستم های ایمنی ساختمان را در حالت حریق در نظر گرفته و با رعایت استانداردهای هر حوزه، سعی در ارائه بهترین عملکرد هر سیستم دارند. حال زمانیکه طراحی این سیستم ها بدون درک از ماهیت حریق و بدون آموزش کافی انجام شده باشد نه کارآیی مناسب را خواهد داشت و نه در زمان حریق، به کمک ساکنین و یا نیروهای امدادی خواهد رسید. سیستم های ایمنی آتش نشانی که توسط یک متخصص طراحی شده باشد می تواند به تشخیص زودهنگام آتش سوزی، اطلاع رسانی ساکنان ساختمان و خاموش کردن آتش قبل از ایجاد خسارت قابل توجه کمک کنند.

به عنوان مثال در برخی پروژه های ساختمانی دیده شده است که به دلیل نزدیک بودن فن های اگزاست و فن های سیستم فشار مثبت، در زمان وقوع حریق در پارکینگ ها، بجای تخلیه دود پارکینگ به هوای آزاد از طریق سیستم اگزاست و هوارسانی و تامین فشار مثبت از طریق فن های مربوطه، دود پارکینگ از طریق فن ها دچار گردش شده و به فضای راه پله دمیده میشود. این عامل باعث میشود نه تنها سیستم اگزاست قابلیت تخلیه دود نداشته باشد بلکه باعث بروز مشکل در امر امداد رسانی و در ادامه آن باعث خفگی متصرفین خواهد شد.

 

فرآیند طراحی سیستم های ایمنی آتش نشانی

طراحی سیستم های ایمنی آتش نشانی شامل ارزیابی خطرات ایمنی در برابر آتش سوزی ساختمان و توسعه استراتژی هایی برای به حداقل رساندن آنها است. این سیستم ها شامل سیستم های اعلام حریق و سیستم های اطفا حریق، سامانه مدیریت دود، راه های خروج، علائم آتش نشانی و توسعه طرح های تخلیه باشد. سیستم های ایمنی آتش نشانی باید با ضوابط ایمنی آتش نشانی محلی مطابقت داشته باشند و برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها تحت بازرسی های منظم قرار گیرند.

شرکت های متخصص با تجربه خود در زمینه طراحی انواع سیستم های ایمنی و به بکارگیری مدلسازی نرم افزاری بر طبق استانداردهای بین المللی و ضوابط داخلی مطابق شرایط اجرایی پروژه میتوانند به کاهش هزینه های طراحی بپردازد و نتیجه آن پیشگیری صحیح و افزایش ضریب ایمنی در انواع محیط های مختلف در بسیاری از پروژه ها است.

 

انواع مختلفی از سیستم‌های ایمنی آتش‌سوزی وجود دارد که  می‌توانند برای محافظت از ساختمان در برابر خطر آتش‌سوزی اجرا شوند. عبارتند از:

  • سیستم اعلام حریق که در هنگام حریق نسبت به دود و حرارت ناشی از آن واکنش نشان داده و به وسیله تجهیزات اعلام دیداری و شنیداری به افراد حاضر در محل اطلاع رسانی کرده و به آنها هشدار میدهند. طراحی سیستم اعلام حریق بر پایه سه مدل طراحی سیستم متعارف (کانونشنال)، طراحی سیستم آدرس پذیر و طراحی سیستم وایرلس.
  • سیستم اطفا حریق که با شناسایی مدل های حریق به منظور پیشگیری از حریق به همراه با بکارگیری انواع موثر اطفا کننده ها شروع به عمل میکنند. سیستمهای اطفا حریق برحسب عامل اطفا کننده تقسیم بندی میشوند که به سه دسته کلی سیستم های اطفا آبی، سیستم های اطفا گازی و سیستم های اطفا فومی دسته بندی میشوند.
  • سیستم کنترل و مدیریت دود به عنوان روشی برای جلوگیری از انتشار دود و گازهای سمی حاصل از حریق و همچنین به منظور تهویه هوا انجام میشوند. سیستم های کنترل دود که با نام سیستم اگزاست نیز شناخته میشوند به دو صورت کلی تهویه هوای طبیعی و تهویه هوا با استفاده از سیستم های مکانیکی اجرا میشوند. سیستم های کنترل و مدیریت دود مکانیکی به دو صورت کانال کشی و طراحی جت فن قابل اجرا میباشند.
  • سیستم فشار مثبت در راه های خروج که باعث ایمن نگه داشتن مسیر خروج میشوند و این سیستم ها مسیر خروج را برای متصرفین عاری از دود خواهند کرد. سیستم فشار مثبت عموما در زمان حریق شروع به فعالیت کرده و تا زمان تخلیه کامل متصرفین به فعالیت خود به صورت پیوسته ادامه میدهد. بهترین راه برای طراحی این نوع سیستم، استفاده از سیستم های مکانیکی به همراه محاسبات دقیق است.

 

اجرای سیستم های ایمنی آتش نشانی

اهمیت اجرای سیستم های آتش نشانی

اجرای خوب کار یک تیم متخصص و متعهد است. مهندسین و پیمانکاران اجرایی با سواد و با تجربه در یک مجموعه تشکیل یک تیم کامل اجرایی متخصص، متعهد و مسئولیت پذیر را میدهد که نسبت به وظایف و اخلاق حرفه­ای خود کاملا اشراف داشته و در سریع­ترین زمان ممکن کار اجرایی را تحویل می­دهند. رعایت اخلاق حرفه­ ای، سرعت عمل بالا، هزینه بسیار کم و کیفیت اجرای عالی چهار فاکتور مهمی است که تیم اجرایی باید در کارنامه خود ثبت کرده باشد.

 

فرآیند اجرای سیستم های آتش نشانی

اجرای سیستم های ایمنی آتش نشانی پس از تکمیل فرآیند طراحی سیستم های آتش نشانی مانند سیستم اعلام حریق، سیستم اطفا حریق و سامانه مدیریت دود شروع خواهد شد. پس از طراحی و تصویب نقشه های آتش نشانی، مجریان تاسیسات مربوطه اقدام به مطالعه نقشه و هماهنگی با مشاور آتش نشانی میکنند و با دریافت دستورالعمل های لازم جهت انجام صحیح ضوابط و قوانین، شروع به اجرای هر بخش میکنند. نکته قابل توجه این است که مجریان سیستم های آتش نشانی باید همواره با مشاور آتش نشانی در ارتباط باشد تا اجرای با کیفیت و بدون ایرادی داشته باشد.

 

چالش های رایج در اجرای سیستم های آتش نشانی

اجرای سیستم های آتش نشانی و ایمنی برای ساختمان های ساخته شده و یا در حال بهره برداری بسیار چالش برانگیز تر و مهمتر از ساختمان هایی است که در حال ساخته شدن هستند. حضور افراد، عدم امکان تعطیلی در برخی واحدهای اداری یا صنفی باعث میشود مجریان سیستم های آتش نشانی با ملاحظات بیشتری شروع به کار نمایند. همچنین یکی از چالش های مهم در اجرای سیستم های آتش نشانی، آشنا نبودن مجریان مربوطه با نظرات مشاور آتش نشانی است. معمولا قبل از اجرای کار توسط پیمانکاران، نقشه های طراحی شده توسط مشاور به اطلاع پیمانکار و کارفرما میرسد و نحوه اجرای کار و کیفیت آن توسط مشاور گوشزد میگردد با این حال در برخی از موارد این جلسه هماهنگی برگزار نمیشود و باعث به وجود آمدن هزینه های اضافی میگردد.

 

نتیجه

وظیفه اصلی یک شرکت مشاور آتش نشانی این است که ارتباط بین کارفرما و پیمانکاران را به نحو مناسب و موثر برقرار کرده و به کارفرما راهکارهای لازم را در بهترین زمان ممکن ارائه نموده و نسبت به انجام دستورالعمل ­های ایمنی مقتضی در پروژه اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین این شرکت می بایست در زمینه طراحی سیستم های اعلام و اطفاء حریق (آبی، فومی و گازی)، بهینه سازی سیستم های ایمنی، مشاوره در خصوص سیستم های ایمنی و تجهیزات راهنمایی و اقدامات مقتضی را به همراه اسناد معتبر و مدارک ارائه نماید و امور جاری پروژه را برای دریافت تائیدیه آتش نشانی آماده کند.

 

سوالات متداول

اجرای سیستم ایمنی آتش نشانی چقدر طول می کشد؟

زمان لازم برای اجرای سیستم ایمنی آتش نشانی بستگی به اندازه و پیچیدگی ساختمان شما و نوع سیستم ایمنی آتش نشانی شما دارد.

 

برچسب ها : مشاوره آتش نشانی, اخذ تائیدیه آتش نشانی, سیستم اطفا حریق, سیستم اعلام حریق, سیستم مدیریت دود