ساندویچ پانل: بهترین راه برای ساخت ساختمانی مدرن و اقتصادی - سازه برتر



ساندویچ پانل: بهترین راه برای ساخت ساختمانی مدرن و اقتصادی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت قطعات ساختمانی و نیاز به ساخت انواع سازه ها مختلف با سرعت بیشتر و مقرون به صرفه تر، استفاده از مصالح ساختمانی پیش ساخته در بین متخصصان و مهندسان عمران و ساختمان روز به روز بیشتر شده است. یکی از پرطرفدار ترین و پرمصرف ترین مصالح ساختمانی نوین و پیش ساخته که در اکثر ساختمان های مدرن استفاده می شود، ساندویچ پانل است.

ساندویچ پانل با دارا بودن ساختاری مقاوم و نصب آسان بر روی انواع سازه های پیش ساخته و اسکلت ها ساختمانی، بهترین انتخاب برای ساخت انواع سازه نظیر انواع کانکس، سوله ها و خانه های پیش ساخته و ... است. در این مقاله از سازه 20 به صورت کامل و تخصصی در خصوص انواع ساندویچ پانل های ساختمانی صحبت می کنیم و درباره مزایا و قیمت آن به بحث گفتگو میپردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سفارش و خرید ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل (Sandwich Panel) به مصالح نوین ساختمانی با ابعاد مختلف گفته می شود که از ساختاری سه لایه تشکیل شده است. این مصالح به دلیل ویژگی های ساختاری و خاص خود در ساخت انواع سازه های پیش ساخته استفاده میشود. همانطور که بیان کردیم این سازه ساختاری سه لایه دارد. دو لایه ورق فولادی در زیره و رویه آن با جنس ورق آلوزینک، گالوانیزه، استیل و آلومینیوم تشکیل شده است و در میان آن با استفاده از فوم های عایق میانی از جنس پلی استایرن، پلی یورتان، پشم سنگ و پشم شیشه استفاده شده است.

 

انواع ساندویچ پانل

به طور کلی در کارخانه های تولید کننده انواع سازه ها و مصالح ساختمانی، ساندویچ پانل ها برای چهار کاربری تولید و عرضه می شود. این چهار کاربری و طرح به ترتیب به شکل های ساندویچ پانل دیواری، پانل سقفی، پانل ساندویچی کلین روم و ساندویچ پانل های سردخانه تقسیم می شود. در ادامه به صورت ویژه در ارتباط با هر کدام از این مدل پنل های ساختمانی صحبت می کنیم.

1- ساندویچ پانل دیواری‎

پانل های دیواری هم مانند تمامی ساندویچ پنل ها دارای ساختاری سه لایه می باشد، که این ساختار با توجه به نوع کاربری و درخواست کاربر متفاوت است. در برخی از مواقع پانل های ساندویچی دیواری، به جهت استفاده در مناطق بد آب و هوا و حساس تولید می شوند که باید در آن از ورق ها و فوم های با ضخامت بیشتر و مقاوم تر استفاده کرد. این پانل ها به دو روش نیمه اتومات غیر پیوسته (دیس کانتینیوس) و یا تمام اتومات پیوسته (کانتینیوس) تولید می گردند.

این نوع پانل ها دارای 4 مدل ساندویچ پانل دیواری دو رو ورق، پیچ پنهان، یک رو ورق و خاص تولید و عرضه می شود.

 

2- ساندویچ پانل سقف

این نوع پانل ها به دلیل ساختار مناسب و همچنین وجود لایه ای عایق با کیفیت بالا در میان آن، مناسب ترین نوع سازه برای ساخت سقف انواع ساختمان، کانکس، سوله و ... تبدیل شده است. این نوع پانل ها همانند پانل های دیواری، دارای ویژگی هایی نظیر عایق حرارتی، ضخامت مناسب و عالی، ماندگاری بالا، طراحی و ظاهر مناسب و ... هستند و تفاوت آن ها با ساندویچ پانل های دیواری، بابت شکل و برآمدگی هایی بر روی لایه رویه پانل های سقفی است. این طراحی بیشتر بابت هدایت هر گونه آب باران، برف و سایر موارد و همچنین مقاومت بیشتر پانل ها سقفی در برابر ضربه و فشار و ... طراحی شده است.

انواع ساندویچ پانل های سقفی به طور کلی به سه شکل شادولاین، طرح آردواز و پیچ مخفی طراحی و تولید شده است.

انواع ساندویچ پانل

3- پانل های ساندویچی کلین روم ( اتاق تمیز)

ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز، به پانل های گفته می شود که به صورت اختصاصی جهت پوشش انواع اتاق تمیز یا ایزوله استفاده می شود. از پانل های اتاق تمیز در کارخانه ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و ... استفاده می شود و این نوع پانل ها براساس استاندارد های بهداشت جهانی و با دارا بودن مجوز های بهداشتی و سلامت تولید و روانه بازار می شوند. این نوع پانل ها دارای ویژگی هایی نظیر عایق حرارت و رطوبت، صاف و تمیز، مقاوم در برابر مواد آلوده و شیمیایی، محافظ ورود هوا به داخل مجموعه و ... است.

4- ساندویچ پنل سردخانه

همانطور که از نام این پانل ها پیداست، این پنلها بیشتر به جهت پوشش دیواره و سقف های انواع سازه های سردخانه استفاده می شود که به صورت کلی به دو شکل کیپ درز و قدیمی تولید و روانه بازار می شود و انواع آن به چهار صورت سردخانه ای بالای صفر، پایین صفر، متحرک و دو مداره تقسیم می شود.

 

ساختار ساندویچ پانل

حال که با انواع ساندویچ پنل ها آشنا شده ایم، وقت آن است تا در خصوص اجزا سازنده آن با یکدیگر گفتگو کنیم. ساندویچ پانل ها به طور کلی از دو لایه ورق فولادی در لایه رویه و زیره خود تشکیل شده اند که در میان آن با لایه ای عایق فوم پر شده است. حال این موضوع که برای ساخت انواع ساندویچ پانل از چه میزان و ضخامتی از اجزایی که گفتیم، با توجه به نیاز کار فرما و نوع کاربری و شرایط استقرار سازه و پروژه تعیین می شود. در ادامه به بررسی جامع موضوعات میپردازیم.

عوامل موثر بر کیفیت ساخت ساندویچ پانل

انواع ورق ساندویچ پنل

در ساخت انواع ساندویچ پانل ها از ورق های فولادی مختلفی به جهت مقاومت سازه و جلوگیری از ضربه و فشار آن استفاده می شود.

  • ورق گالوانیزه: یکی از پر استفاده ترین ورق های جهت پوشش لایه های زیره و رویه انواع ساندویچ پانل، ورق های گالوانیزه است. این نوع ورق ها به دلیل ویژگی های نظیر وزن سبک، خاصیت زنگ زدگی در ساخت محصولات و سازه های ساختمانی کاربرد دارد و به جهت دارا بودن قیمتی مناسب و مقرون به صرفه نسبت به سایر ورق ها و همچنین مقاومت بالا، روز به روز بر محبوبیت این نوع ورق های افزوده شده و کارفرما ها به دنبال استفاده از این ورق ها در انواع سازه ها هستند.
  • ورق آلوزینک : یکی دیگر از ورق های پر کاربرد در ساخت انواع ساندویچ پانل های ساختمانی، ورق های آلوزینک است. اینگونه پانل ها به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار و داشتن ترکیباتی از آلومینیوم و روی به جهت استفاده در پانل هایی با ویژگی های ضد زنگ زدگی، مقاومت بالا و ... استفاده می شود.
  • ورق آلومینیوم: یک از معروفترین و قدیمی ترین ورق های مورد استفاده در ساخت انواع پانل های ساندویچی نظیر دیواری، سقفی، کلین روم و سردخانه، ورق هایی از جنس آلومینیوم است اینگونه ورق ها به دلیل دار بودن وزنی پایین و مقاومت بالا در برابر پوسیدگی، از قدیم الایام برای ساخت انواع ساندویچ پانل ها استفاده می شود. همچنین پانل هایی با رویه و زیره ورق آلومینیوم به دلیل دارا بودن خاصیت شکل پذیری (انعطاف پذیر) دارای کیفیتی بیشتری نسبت به سایر پانل ها هستند.

 

انواع فوم های عایق میانی

نقش فوم هایی میانی در ساختار ساندویچ پانل ها، نقشی کلیدی و به جهت حفاظت سازه در برابر هر گونه سرما، صدا، رطوبت و آلودگی است. از انواع فوم های عایق میانی به جهت عایق بندی سازه استفاده می کنند که انواع آن در طراحی و ساخت انواع سازه متفاوت است.

  • فوم های پلی یورتان: فوم های پلی اورتان یکی از عایق های حرارتی برای ساخت انواع پانل های ساندویچی است. این فوم ها می توانند هوا را به راحتی از خود عبور دهند و در برابر هر گونه کشش سطحی استحکام بالایی دارند. این فوم ها به دلیل مقاومت بالا در باربر تغییرات ناگهانی دما، انبساط و انقباظ، وزن سبک و مقاومت در برابر ضربه و ترک بسیار در ساخت لایه میانی انواع پانل استفاده می شود.
  • فوم پلی استایرن EPS: این نوع فوم ها بیشتر با نام یونولیت یا پلاست فوم در بین متخصصان شناخته شده است. ترکیباتی مولکولی فوم های ای پی اس داری 97 درصد هوای محبوس شده است و همین امر موجب شده است تا این فوم ها به سه صورت معمولی، منبسط و فشرده تولید شوند و دارای وزنی سبک نیز باشند.
  • فوم پلی استایرن XPS: نوع دیگری از فوم های عایق حرارتی و میانی مورد استفاده در ساخت انواع پانل های ساندویچی، پانل های اکس پی اس یا پلی استایرن اکسترود شده است. این نوع فوم ها دارای سطح و ارتفاع کمتری نسبت به فوم های پلی استایرن معمولی بود و به همین جهت عایق بسیار خوب حرارت و صدا محیط می باشند.
  • فوم پشم سنگ: یکی از بهترین فوم های مورد استفاده در صنایع ساندویچ پنل سازی، پانل های با ساختار میانی پشم سنگ است. اینگونه عایق ها در باربر حریق بسیار مقاوم بوده و به هنگام آتش سوزی تا حدود چند ساعت مقاوم بوده و آسیب نمی ببینند. فوم های پشم سنگ دارای سه نوع رولی، تخته ای و تور دار می باشد که برای انسان و محیط زیست هیچگونه ضرری ندارد.

 

مزایا ساندویچ پنل

این سازه پیش ساخته کامپوزیتی سه لایه یکی از بهترین، اقتصادی ترین و مناسب ترین مصالح مدرن ساختمانی برای پوشش انواع دیوار ها و سقف هاست. در ادامه به سایر مزایای این مصالح ساختمانی پیش ساخته میپردازیم.

  • کیفیت بالای ساخت پانل ساندویچی
  • قیمت مناسب هر متر مریع آن نسب به مصالح ساختمانی سنتی
  • استفاده از فوم و ورق های با کیفیت
  • ضد حریق و آتش سوزی
  • ماندگاری و عمر مفید طولانی
  • مقاوم در برابر نفوذ حرارت و رطوبت
  • ضد زنگ و حشرات
  • پایداری در برابر زلزله تا 9 ریشتر
  • امکان جابجایی سازه
  • نصب و اجرای آسان
  • قابلیت شتسشو

 

کاربرد انواع ساندویچ پنل

ساندویچ پانل ها به دلیل ویژگی ها و خصوصیاتی که دارند، دارای کاربردهای متنوعی می باشند. در ادامه در خصوص کاربرد های آن به صورت مختصر توضیحی می دهیم.

  • ساخت انواع کانکس پیش ساخته
  • ساخت انواع ساختمان صنعتی
  • ساخت آشیانه هواپیما
  • ساخت پمپ بنزین و جایگاه های تعمیرگاهی
  • ساخت اتاقک های نگهبانی
  • ایجاد و تولید انواع سوله های ورزشی، تجاری، نمایشگاه ها
  • و...

 

قیمت انواع ساندویچ پانل

همانطور که تا الان خواندیم، انواع ساندویچ پانل ها از مواد و تجهیزات مختلفی تشکیل شده است و سطح کاربری و مواد ساخت آن در شرایط مختلف، متفاوت است. قیمت گذاری این محصولات هم به همین دلایل نظیر ابعاد و ضخامت، جنس ورق ها، جنس فوم میانی، نوع کاربری سازه و ... متفاوت است و نمی توان برای آن قیمت مشخصی تعریف کرد.

لیست قیمت ساندویچ پانل

خرید ساندویچ پانل

شما عزیزان به جهت خرید انواع ساندویچ پنل باید به چند ویژگی بسیار هم و کلیدی دقت کنید و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید. این موارد به شرح زیر است:

  1. سابقه کار کارخانه تولید کننده ساندویچ پانل
  2. دارا بودن مجوز ها و استاندارد های لازم جهت ساخت پانل ها
  3. مقرون به صرفه بودن
  4. داشتن گواهینامه استاندارد CE اروپا
  5. نسبت به نیاز و محیط خود بخرید

یکی از بهترین شرکت های صنعتی در امر تولید و طراحی انواع ساندویچ پانل، کارخانه صنعتی پانل بارون است. این کارخانه با دارا بودن تمامی استاندارد ها و گواهینامه های بین المللی و ملی، توانسته است سالانه حدود میلیونها متر مربع ساندویچ پانل را تولید و روانه بازار کند و سهم عظیمی از بازار تولید و عرضه انواع ساندویچ پانل را مال خود کند.

شما عزیزان می توانید جهت آشنایی بیشتر با این شرکت و همینطور استعلام و اطلاعات از قیمت و نحوه ثبت سفارش انواع پانل با شماره های 05136228800 و 05136228814 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس: مشهد، بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی، هاشمی رفسنجانی 1/34 مراجعه فرمایید.

تولید کننده ساندویچ پانل

جمع بندی:

در این مقاله از سازه 20 سعی کردیم شما عزیزان را با بزرگترین و بهترین مصالح ساختمانی یعنی ساندویچ پانل ها آشنا کنیم و در خصوص نحوه خرید و مزایا آن با شما گفتگو کنیم. در پایان از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. اگر سوالی در خصوص این مقاله دارید با ما در میان بگذارید.

 

برچسب ها : ساندویچ پانل,پانل,پانل بارون,قیمت ساندویچ پانل,ساندویچ پانل دیواری,ساندویچ پانل سقفی,بارون,sandwich panel,panelbaron,baron,خرید ساندویچ پانل