آزمون طراحی معماری نظام مهندسی چگونه است؟ - سازه برتر



آزمون طراحی معماری نظام مهندسی چگونه است؟

آزمون طراحی معماری نظام مهندسی مرحله مهم و حساس برای فارغ‌التحصیلان رشته معماری است. آزمون‌های نظام مهندسی در سه گرایش طراحی، نظارت و اجرا برگزار می‌شود و ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد آزمون طراحی معماری از آمادگی برای آزمون گرفته تا معرفی منابع و مواردی این چنینی را بررسی کنیم. همراه ما بمانید و با چگونگی آزمون طراحی معماری آشنا شوید.

 images_1675063705.png

 

آشنایی با آزمون طراحی معماری نظام مهندسی

به‌طور کلی آزمون‌های نظام مهندسی بهترین راه‌ ورود به بازار کار رشته‌های مهندسی است و برای این امر داوطلب باید نمره قبولی را در این آزمون‌ها کسب کند. سازمان نظام مهندسی به منظور بهبود سطح کیفی دانش فنی و اجرای قوانین این سازمان هر ساله آزمون‌هایی را در 7 رشته مهندسی برگزار می‌کند. یکی از رشته‌ها معماری است که آزمون آن با سه گرایش طراحی، نظارت و اجرا برگزار می‌شود.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی، ترافیک، عمران، برق و معماری مجاز به عضویت در سازمان مهندسی به شرط پرداخت حق عضویت سالانه هستند. اگرچه برای عضویت در این سازمان سنوات یا شرکت در آزمون ضروری نیست، اما اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی منوط به قبولی در آزمون نظام مهندسی است.

در خصوص رشته معماری نیز قبولی در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی به فارغ‌التحصیلان این رشته مجوز اشتغال به کار می‌دهد. قبول شدگان پس از تأیید صلاحیت از مزایای شغل خود بهره‌مند خواهند شد.

 

هدف از برگزاری آزمون طراحی معماری نظام مهندسی

آزمون طراحی معماری نظام مهندسی و آزمون سایر گرایش‌های این رشته با هدف تأیید مدرک فارغ‌التحصیلی مهندسین برای ورود حرفه‌ای به بازار کار صورت می‌گیرد. در واقع اگر شما حتی مدرک دکترای مهندسی معماری را هم داشته باشید، اما در آزمون شرکت نکنید یا اینکه موفق به اخذ نمره قبولی در آن نشوید، مدرک شما صرفاً یک مدرک دانشگاهی باقی خواهد ماند؛ بنابراین به جز شرکت در پروژه‌های خصوصی و کسب درآمد اندک بهره‌ چندانی نخواهد داشت.

برای اینکه سال‌های تحصیل شما و مدرکی که دریافت کرده‌اید بی‌نتیجه نباشد، باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید و موفق به کسب نمره لازم شوید. لذا  اولین قدم‌های شما برای ورود حرفه‌ای به بازار کار با آمادگی برای آزمون طراحی معماری شروع خواهد شد. این آمادگی مستلزم مطالعه منابع و مواد آزمونی است که هر ساله از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود.

در ادامه مقاله مراحل و شرایط شرکت در آزمون طراحی معماری و موفق شدن در آن را توضیح داده‌ایم. همچنین  در خصوص تاریخ آزمون طراحی معماری، نهاد برگزارکننده و منابع آزمون طراحی معماری مطالبی را ذکر کرده‌ایم.

 

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

برای شرکت در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی و سایر آزمون‌های رشته‌های هفت‌گانه این سازمان داوطلب حتما باید شرایط زیر را داشته باشد.

  • شرط فارغ‌التحصیلی و داشتن مدرک حداقل کارشناسی
  • داوطلبان باید حداکثر تا سه سال پس از اخذ مدرک کارشناسی و 2 سال پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد و حداکثر 1 سال پس از اخذ مدرک دکترا نسبت به شرکت در آزمون اقدام کنند. در غیر اینصورت اجازه شرکت در آزمون نظام مهندسی را نخواهند داشت.
  • داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته هستند، هر 5 سال از تاریخ اخذ مدرک کاردانی آن‌ها برابر با 1 سال کارشناسی محاسبه می‌شود.
  • داوطلبان پسر که کارت پایان خدمت ندارند نیز مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی معماری هستند. البته با این شرط که حداقل تا 4 سال پس از قبولی مدارک لازم را به نظام مهندسی تحویل دهند. سپس به آن‌ها پروانه اشتغال به کار داده می‌شود.

images_1675063761.png

تاریخ آزمون طراحی معماری نظام مهندسی

تمامی آزمون‌های نظام مهندسی معمولاً در 2 روز آخر هفته برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر این آزمون‌ها در دو نوبت طراحی و اجرا برگزار شده است. تاریخ دقیق آزمون طراحی معماری نظام مهندسی و سایر آزمون‌های نظام مهندسی هر ساله بر اساس تصمیم ساختمان نظام مهندسی و توسط نهادهای مربوطه اعلام می‌شود.

ثبت‌نام در آزمون معماری نظام مهندسی و سایر آزمون‌های این سازمان دو ماه قبل از روز برگزاری آزمون انجام شده و نتایح آن معمولا 2 الی 3 ماه بعد از آن از طریق سایت دفتر مقررات ملی اعلام می‌شود.

 

منابع آزمون معماری نظام مهندسی

آمادگی برای آزمون طراحی معماری مستلزم مطالعه و درک مفاهیم موجود در منابع آزمونی اعلام شده از سوی نهادهای برگزارکننده این آزمون است. لازم به ذکر است که آزمون طراحی معماری نظام مهندسی و سایر آزمون‌های سازمان زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود. بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این سازمان موظف است تا به تناسب نیاز جامعه و با توجه به تعداد متقاضیان آزمون‌های مذکور را در فواصل زمانی مشخص برگزار کند.

منابع آزمون طراحی معماری نظام مهندسی شامل مبحث سوم (حفاظت از ساختمان‌ها در مقابل حریق)، مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان)، مبحث پانزدهم (ضوابط مربوط به طراحی آسانسورها و پلکان برقی)، مبحث هجدهم (عایق‌بندی و تنظیم صدا)، مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی)، مبانی طراحی معماری، جزئیات اجرائی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت است.

لازم به ذکر است علاوه بر این موارد می‌توان تاحد زیادی به سوالات ادوار گذشته آزمون طراحی معماری نیز اکتفا کرد. این سوالات پس از مطالعه منابع ذکر شده در آمادگی برای آزمون طراحی معماری بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

 

تعداد سوالات آزمون و شرایط قبولی

آزمون نظام مهندسی معماری در دو گرایش نظارت و اجرا در 60 سوال طراحی می‌شود. پاسخ صحیح دادن به 30 سوال به منزله قبولی در آزمون است. هر چند که ما توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید به 35 سوال پاسخ بدهید. برای این توصیه دو دلیل داریم؛ یک اینکه با این 5 سوال در ازای پاسخ‌های اشتباه احتمالی، همچنان شانس قبولی پا‌برجا خواهد ماند. گاهی نیز ممکن است به دلیل اشتباه در برخی سوالات امتیاز آن سوال حذف شود که در این صورت با چند سوال اضافه می‌توانید مطمئن باشید که باز هم حد نصاب قبولی را پاسخ داده‌اید.

images_1675063791.png

کلام پایانی

آزمون طراحی معماری نظام مهندسی یکی از آزمون‌های رشته‌های هفتگانه است که به منظور ورود حرفه‌ای به بازار کار مهندسی برگزار می‌شود. داوطلبان واجد شرایط برای قبولی در این آزمون باید حداقل به 30 سوال از 60 سوال پاسخ صحیح بدهند. قبولی در آزمون‌های نظام مهندسی از جمله آزمون طراحی معماری به معنی اشتغال به کار حرفه‌ای و بهره‌مندی از مزایای شغل مهندسی است. موفقیت شما را در تمام آزمون‌های زندگی‌تان از خداوند بزرگ و مهربان خواستاریم.

 



  1. مونا

    سلام. من سوالی داشتم ازتون. من سال آینده میخام در آزمون طراحی معماری شرکت کنم میخاستم بدونم آیا تاریخ دقیق آزمون مشخص هست؟ و اینکه چطوری میشه به سوالات آزمون دسترسی پیدا کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. رضا یاری

    خانم مونا تاریخ برگزاری معمولا اوایل سال مشخص میشه. در کل آزمون طراحی معماری انصافا تجربه و دانش بالایی میخاد و هرکسی نمیتونه توش موفق بشه. ما که هنوز گیر کردیم پشتش