قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی - سازه برتر



قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

استفاده از آسانسور در کنار صرفه جویی وقت در برابر استفاده از پله، در حفظ سلامتی و جلوگیری از احساس درد در زانو و کمر بسیار کارآمد جلوه می‌کند. ساختمان‌هایی با قدمت زیاد توجهی به نصب و راه اندازی آسانسور نداشته‌اند چون مانند حال قوانینی برای نصب آن در ساختمان‌ها لحاظ نشده بود، امروزه قانونی مبنا بر نصب آسانسور برای ساختمان‌های بیشتر از 3 طبقه وضع شده است. هدف نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی رفاه ساکنان خواهد بود، با این حال ممکن است جای مناسبی برای نصب و راه اندازی آن وجود نداشته باشد و مجبور باشید خودتان جای مناسبی را فراهم کنید. برای نصب در این شرایط، قوانینی وجود دارند که ملزم به رعایت آن‌ها هستید.

 

نصب آسانسور در آپارتمان

اقدام اولیه: رضایت ساکنین

اولین اقدامی که در نصب آسانسور برای آپارتمان قدیمی باید انجام دهید، جلب رضایت تمامی ساکنین ساختمان است. چرا که بر اساس ماده 23 قانون تملک آپارتمان، تمامی ساکنین ساختمان موظف هستند که در هزینه‌های ناشی از خرید، نصب و راه اندازی شریک باشند. پیش آمده است که در این شرایط ساکنین واحدهای همکف و طبقه‌ی اول به دلیل بلا استفاده بودن آسانسور برای آن‌ها فکر کنند پرداخت هزینه‌ای بر گردنشان نخواهد بود، ولی کل هزینه بر طبق شرایطی که در آخر مقاله توضیح می‌دهیم، باید بین ساکنین تقسیم شود.

 

مراحلی که باید برای نصب آسانسور طی کنید

  • گرفتن مجوز: برای گرفتن مجوز اول باید ساختمان توسط کارشناس مربوطه بازدید و بررسی شود. مکان مناسب برای نصب آسانسور نیز توسط کارشناس‌ها انتخاب خواهد شد. بعد از آن نقشه‌ی ساخت به منظور تایید از سوی سازمان نظام مهندسی مورد بررسی و مجوز ساخت صادر خواهد شد.
  • محل نصب آسانسور: محل نصب آسانسور مشخص می‌کند به مجوز شهرداری نیز نیاز خواهید داشت یا خیر. اگر در داخل ساختمان محل مناسبی برای نصب، توسط کارشناسان پیدا و تایید شد دیگر نیازی به مجوز شهرداری نخواهید داشت. ولی در صورتی که محل مناسب در ساختمان یافت نشد ناچار به نصب در قسمت خارجی ساختمان خواهید بود که به مجوز شهرداری نیاز دارد. پس از اخذ مجوز، آن قسمت جزئی از زمین ساختمان می‌شود. در صورتی که این را نادیده بگیرید، شهرداری قادر به توقف و حتی تخریب پس از انجام عملیات خواهد بود.

  • نصب آسانسور: بعد از گرفتن مجوزهای لازم و طی شدن فرایندهای قانونی، نیاز است نصب و راه اندازی را به کارشناسانی سپرد که در کنار مسئولیت پذیری، اعتبار خود را ثابت کرده باشند. هزینه‌های ناشی از خرید، نصب و راه اندازی به عهده‌ی ساکنین است که هزینه‌های ناشی از همکاری با شرکت خدمات نصب نیز شامل آن می‌شود.

 

ابعاد مورد نیاز برای نصب آسانسور

ابعاد مورد نیاز برای نصب آسانسور 

یکی از مشکلاتی که در نصب آسانسور برای ساختمان‌های قدیمی وجود دارد، در نظر گرفته نشدن جای آن در هنگام نقشه‌کشی و ساخت آپارتمان است. برای فراهم نمودن مکان آن به نظر و بررسی یک کارشناس نیاز دارید که در صورت نیاز می‌توانید قسمتی از ساختمان را تخریب کنید یا یک محیط بیرون از ساختمان را آماده سازی نمایید. برای همکاری با کارشناسی ماهر در این زمینه می‌توانید به شرکت نصب آسانسور و خدمات مربوط به آن مراجعه نمایید. فضای مورد نیاز شامل موارد زیر می‌شود:

  • 1 متر مربع برای نصب آسانسور 5 نفره
  • 0.8 متر مربع برای نصب آسانسور 4 نفره
  • 0.6 متر مربع برای نصب اسانسور 3 نفره

 

نکاتی درباره نصب آسانسور که باید بدانید

  1. پیش از بررسی و یافت محل نصب برای آسانسور، استحکام و مقاومت ساختمان باید توسط کارشناس فعال در این زمینه بررسی و تایید شود. ساختمان‌هایی که سال‌های زیادی از ساخت آن گذشته باشد، بافتی فرسوده دارند و معیارهای لازم را برای نصب آسانسور نخواهند داشت. با نادیده گرفتن این مورد ممکن است در آینده مشکلاتی جبران ناپذیر رخ دهد.
  2. معمولا پس از انجام مراحل بررسی و  تایید محل نصب آسانسور، مجبور می‌شوید برخی قسمت‌ها را تخریب نمایید یا حتی اگر نیاز باشد تاسیساتی همچون لوله‌کشی، برق‌کشی و دیگر اتصالات را از آن قسمت جابه‌جا نمایید. طبیعتا انجام این عملیات نیازمند مهارت و تجربه‌ای است که تنها از دست متخصصان ماهر و با تجربه بر میاید، پس با سهل انگاری خود را در خرجی بزرگتر نیندازید.

 

قوانین تقسیم هزینه ها در بین ساکنین

شرایط تقسیم نمودن هزینه‌ها در میان ساکنین به طور مساوی انجام نمی‌شود و قوانینی برای آن وضع شده است. واحدهای طبقه‌ی اول، باید هزینه‌ای دو برابر از هزینه‌ی واحدهای همکف تقبل نمایند، ساکنین طبقه دوم موظف هستند که دو برابر هزینه‌ی طبقه‌ی اول را پرداخت نمایند، واحدهای طبقه سوم دو برابر هزینه‌ی طبقه دوم و تا آخرین طبقه به همین صورت تقسیم می‌شود. ولی در صورت خرابی آسانسور هزینه خدمات تعمیر آسانسور بین افراد به صورت مساوی تقسیم می شود.

 

نکاتی درباره نصب آسانسور

جمع بندی

وقتی قصد نصب آسانسور برای آپارتمان‌های قدیمی را می‌کنید، باید بدانید که نسبت به شرایط خانه‌های تازه ساخت مراحل پیچیده‌تری را باید از سر بگذرانید. چرا که در صورت نبود محل مناسب برای نصب، مجبور به تخریب برخی قسمت‌ها خواهید شد که هزینه‌های مربوطه را افزایش می‌دهد. البته باید بدانید که هزینه‌های حاصل از خرید، نصب و راه اندازی آسانسور همگی بر عهده‌ی تمامی ساکنین آپارتمان خواهد بود و طبقات همکف و اول نیز از این قاعده مستثنا نیستند.