سقف شیبدار ، راهکاری جدید برای مراقبت از پشت بام - سازه برتر



سقف شیبدار ، راهکاری جدید برای مراقبت از پشت بام

سقف شیبدار یکی از انواع سقف ساختمان است که در مناطق آب‌وهوایی مختلف به ویژه مناطق پربارش ساحلی و سردسیر کشور کاربرد زیادی دارد.‌ این نوع سقف، نسبت به سقف‌های معمولی و مسطح مقرون به صرفه‌تر است و نیاز به مراقبت کمتری دارد. سقف‌های مسطح معمولا پس از مدتی بر اثر بارش برف و باران با مشکلات متعددی از جمله ترک برداشتن پشت بام و نم پس دادن به داخل ساختمان، مواجه می‌شوند و نیاز به تعمیر دارند. در حالی‌که در سقف‌های شیبدار باران و برف به راحتی به وسیله لوله‌های ناودانی از سطح سقف سرازیر می‌شوند و نیازی به برف‌روبی ندارند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری را درباره ویژگی‌ها، انواع و پوشش‌های سقف شیبدار در اختیار شما قرار دهیم.

image_1656304484.png

سقف شیبدار چه ویژگی‌هایی دارد؟

احتمالا بارها در هنگام سفر به مناطق شمال کشور، سقف‌های شیبدار زیادی را مشاهده کرده‌اید. معمولاً برای انتخاب نوع سقف به موارد متعددی از جمله کاربری ساختمان، سلیقه طراح ساختمان و نوع آب‌وهوا توجه می‌شود. سقف شیبدار یا همان سقف شیروانی دارای ظاهری مثلثی شکل و شیبدار است که مانع از تجمع آب باران در سقف می‌شود. شیب موجود در این سقف، آب باران را به وسیله ناودان به اطراف ساختمان هدایت خواهد کرد. با توجه به بارش باران زیاد در شمال، همه ساختمان‌ها را با انواع مختلف سقف‌های شیبدار می‌سازند‌. مهم‌ترین و بارزترین ویژگی این سقف شیب دار بودن آن است. ارزانی و مقرون به صرفه بودن، طراحی ظاهری زیبا و منحصر به فرد، رنگبندی متنوع، جذابیت‌های بصری، وزن پایین و عدم وارد شدن فشار زیاد به ساختمان، طول عمر بالا، داشتن قابلیت عایق برودتی و صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در مصرف انرژی، نصب بسیار راحت، امنیت بالا و مقاومت در برابر آتش‌سوزی از ویژگی‌های دیگر سقف‌های شیبدار محسوب می‌شوند.

 

 

مراحل اجرای سقف شیبدار چگونه است؟

با توجه به تنوع معماری در ساختمان‌های ایران، زیرسازی انواع مختلف سقف شیبدار شاید کمی با یکدیگر متفاوت باشد. اما به‌طور کلی مراحل اجرای سقف شیبدار تقریبا یکسان است. آهن کشی به‌عنوان اولین مرحله از اجرای سقف‌های شیبدار می‌باشد. شیب مناسب برای آهن کشی، 32 درجه است.  پس از اینکه ستون‌ها خرپاها در جای خود قرار گرفتند؛ فریم کشی پروفیل‌ها آغاز می‌شود. فاصله پروفیل‌های 30 و 60 باید بین هفتاد تا هشتاد سانتی‌متر باشد. البته این فاصله با توجه به نوع سقف قابل تغییر است. پس از اتمام مرحله آهن کشی، نوبت به اجرای عایق بندی سقف با استفاده از موادی مانند پشم سنگ، توری مرغ، کارتن پلاست و پشم شیشه می‌رسد. در این مرحله از اجرای سقف شیبدار، ابتدا باید توری مرغ برای ثابت ماندن پشم سنگ و شیشه روی سقف بسته شود. در بعضی از ساختمان‌ها مانند دامداری‌ها و سالن‌های نگهداری از مواد غذایی به دلیل داشتن قابلیت شستشو کارتن‌ پلاست به جای توری مرغ، کاربرد دارد. در مرحله بعدی ورق‌های شیروانی در انواع و طرح‌های منتخب روی سقف اجرا می‌شود. برش ورق‌های شیروانی به‌صورت طولی توسط دستگاه فرز انجام می‌شود. این دستگاه با سرعت بسیار بالا، ورق‌ها را برش می‌دهد. برای جلوگیری از زنگ زدن ورق‌های برش داده شده لبه‌های آن را رنگ می‌کنند. ورق‌های آماده شده روی بخش افقی ستون‌های متصل شده به خرپا قرار می‌گیرد. انتهای هر یک از ورق‌ها با استفاده از پلاستیک یا نوار چوب، بسته می‌شود. برای محکم شدن ورق‌ها در سقف شیبدار از پیچ مخصوص استفاده می‌شود‌. ورق‌های بعدی باید به اندازه 5.5 سانتی‌متر روی ورق کنار خود، قرار بگیرد. این روند تا پوشانده شدن کامل سقف شیبدار ادامه دارد.

image_1656304529.png

معرفی انواع سقف شیبدار از نظر طراحی

  • سقف شیبدار یک طرفه یا تک شیب. یکی از انواع سقف شیبدار که فقط به یک طرف شیب دارد و به‌صورت قرینه ساخته نمی‌شود؛ سقف شیبدار یک طرفه یا تک شیب است. این سقف‌ها با شیب تند، طرفداران زیادی دارند؛ ولی کمترین شیب آن‌ها حداقل باید 45 درجه در نظر گرفته شود. این نوع سقف بیشتر در تراس ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارد. این نوع سقف برای نصب در مناطقی مناسب است که بادهای شدیدی نداشته باشد.
  • سقف شیبدار دو طرفه یا دو شیب. سقف شیبدار دو طرفه از پرطرفدارترین انواع سقف‌ شیروانی به‌شمار می‌رود و زیبایی ظاهری ساختمان را افزایش می‌دهد. این نوع سقف هم به شکل متقارن و هم به شکل نامتقارن، نصب می‌شود. دوام و ماندگاری سقف‌ شیبدار دو طرفه نسبت به سقف مسطح بیشتر است. سبک بودن وزن، عایق صوتی بودن، کمک به ثابت ماندن دمای ساختمان، عدم هدر رفتن انرژی از مهمترین مزایای سقف شیبدار دو طرفه یا دو شیب به شمار می‌روند.
  • سقف شیبدار چهار طرفه یا چهار شیب. سقف‌های شیبدار چهار طرفه که نام دیگر آن‌ها سقف فرانسوی می‌باشد؛ در هر طرف خود دارای دو شیب هستند و چهار شیب در کنار هم یک سقف کوتاه و کم ارتفاع ایجاد می‌کنند. شیب بخش پایینی سقف چهار طرفه، نسبت به شیب بخش بالای آن بیشتر است. در بسیاری از منازل از این نوع سقف به‌عنوان اتاق شیروانی استفاده می‌شود‌. هزینه نصب سقف‌های شیبدار چهار طرفه نسبت به انواع دیگر بیشتر است. اما هزینه‌های مراقبت و نگهداری کمتری دارد.
  • سقف شیبدار گرد. یکی از زیباترین انواع  سقف‌ شییدار در تمام جهان که برای کاخ‌ها و منازل باشکوه و مجلل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سقف گرد است. این نوع سقف ظاهری بسیار شیک و فوق‌العاده دارد. البته جنس سقف‌های شیبدار گرد ممکن است متفاوت باشند. این سقف‌های شیبدار گرد در جنس‌های مختلف چوبی، فلزی، سنگی و غیره ساخته می‌شوند‌.
  • سقف شیبدار کتابی. یکی دیگر از انواع سقف شیب دار سقف‌های کتابی نام دارند. طراحی این نوع سقف شیروانی به این صورت است که همواره یکی از شیب‌ها، بالاتر از شیب دیگر قرار گرفته است. نمای ظاهری این سقف از جذابیت بالایی برخوردار است.
  • سقف شیبدار ترکیبی. سقف‌های شیبدار ترکیبی به‌عنوان یکی دیگر از انوع سقف شیبدار دارای طراحی منحصر به‌فردی هستند. این سقف‌ها دارای چند بخش مختلف می‌باشند و شیب هر بخش با بخش‌های دیگر متفاوت است.

image_1656304687.png

برای سقف شیبدار از چه پوشش‌هایی استفاده می‌شود؟

پوشش pvc یکی از پرطرفدارترین پوشش‌های استفاده شده در سقف‌های شیبدار است. این پوشش رنگ بسیار پایداری دارد و با قیمت مناسب ارائه می‌شود. پوشش pvc در مقابل برف، باران، گرما و سرما، ضربه، طوفان بسیار مقاوم هستند. پوشش شینگل نوع دیگری از پوشش‌های به کار رفته در سقف‌ شیبدار است که برای پوشش سقف سوله‌ها و ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش از قیمت ارزانی برخوردار است. رنگ بندی متنوع، مقاومت در برابر سرما، گرما، باد، باران و غیره، سبک بودن وزن، شامل پنج لایه حاوی سنگریزه، قیر، فایبرگلاس، چسب، سیلیکون، دوام و طول عمر بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشش شینگل محسوب می‌شود. پوشش اندوویلا نوع دیگری از پوشش سقف شیبدار است که با مواد سلولزی و فیبر بازیافتی تولید می‌شود. این پوشش از ورق شینگل و ورق pvc قیمت پایین‌تری دارد. سازگاری با آب‌وهوای مناطق شمالی ایران، مقاومت در برابر گرما، سرما، طوفان، باد، قیمت پایین، نصب راحت، رنگ بندی متنوع از مهمترین ویژگی‌های پوشش اندوویلا محسوب می‌شود. پوشش تحته OSB نیز با تحت فشار قرار گرفتن خرده چوب و خاک اره تولید می‌شود و قیمت ارزانی دارد. تخته‌های OBS به کار رفته در سقف‌های شیبدار به راحتی نصب می‌شوند و دارای ویژگی‌هایی مانند سبک بودن وزن، متورم نشدن، رنگ‌پذیری، سازگاری با محیط و قابل بازیافت بودن است. ساندویچ پنل و ورق طرح سفال نوع دیگری از پوشش‌های به کار رفته در انواع سقف شیبدار است و با ورق‌های آلومینیوم یا ورق گالوانیزه تولید می‌شود. مقاومت بالا در مقابل نوسانات دما، سبک وزن، دوام و عمر بالا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امکان بازیافت از مزایای این نوع پوشش به شمار می‌رود.

 

 

قیمت سقف شیبدار به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت سقف شیبدار با توجه به مساحت سقف، نوع طراحی سقف، نوع پوشش و متریال به کار رفته مانند آردواز و شینگل و هزینه اجرای سقف شیبدار، دستمزد نصب متفاوت است. اجرای سقف شیبدار شامل مراحل زیرسازی، عایق کردن و نصب پوشش‌ سقف می‌باشد. برای زیرسازی از خرپاهای چوبی یا فلزی استفاده می‌شود. هزینه زیرسازی چوبی، همواره ارزان‌تر از زیرسازی فلزی است. برای کاهش هزینه و قیمت سقف شیبدار، بهتر است که طراحی و نصب آن به افراد متخصص و حرفه‌ای سپرده شود. کسانی که تجربه کافی در زمینه نصب سقف‌های شیبدار را دارند؛ نوع پوشش سقف را با توجه به آب‌وهوا و منطقه جغرافیایی ساختمان انتخاب می‌کنند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. انتخاب جنس و طراحی مناسب علاوه بر کاهش قیمت سقف شیبدار در افزایش طول عمر آن نیز موثر است. محاسبه قیمت نهایی این نوع سقف، بر اساس واحد متر مربع محاسبه می‌شود.

image_1656304658.png

خرید سقف شیبدار شرکت آرمان پوشش

اگر برای خرید سقف شیبدار به دنبال یک شرکت معتبر هستید که خدمات خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهد؛ پیشنهاد می‌کنیم که به سایت شرکت آرمان پوشش با آدرس اینترنتی https://armanpooshesh.com/activity/gable-roof/ مراجعه کنید. این شرکت فعالیت رسمی خود را از سال 1369 در زمینه ارائه خدمات مختلف ساختمانی و فعالیت‌های عمرانی آغاز کرد و اکنون با بیش از سی سال سابقه درخشان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های ارائه دهنده خدماتی مانند نصب و اجرای سقف‌های شیبدارشینگل، آردواز و غیره، طراحی و ساخت آلاچیق و اسکلت‌های فلزی در ایران به شمار می‌رود. جهت مشاهده نمونه‌کارهای این شرکت می‌توانید به بخش نمونه کار در سایت مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه ثبت سفارش  و خرید سقف شیبدار با شماره تلفن‌های موجود در سایت، تماس بگیرید.