آناليز و روشهای بهبود رفتار لرزه ای سازه های خشتی - سازه برتر



 

آناليز و روشهایبهبود رفتار لرزه ای سازه های خشتی

 

چکیده

كشور ما از جمله كشورهايي است كه داراي آثار تاريخي فراوان مي باشد . موقعيت اقليمي آن شرايطي را فراهم نموده كه گونه هاي مختلفي از معماري با توجه به مصالح بومي در آن شكل گرفته است . با توجه به وسعت گسترده سطح كوير در كشور بد يهي است كه بخش زيادي از آثار ما را بناهاي خشتي تشكيل مي دهند، بر اساس مطالعات انجام شده قدمت اين آثار گاهاً به بيش از هزار سال مي رسد .

 

مانند مجموعه زيگوات چغازنبيل ، تپه سيلك كاشان يا مجموعه خشتي ارگ بم كرمان . سازگاري مناسب ، اقتصادي بودن ، سهولت و سرعت در تهيه از جمله پارامترهايي است كه در اين نوع مصالح (خشت) را در منطقه كوير فرا نموده است . در دوره و عصر ما نيز با توجه به تغييراتي كه در روند زندگي اجتماعي رخ داده است وپيشرفتهاي چشمگيري كه در عصر تكنولوژي صورت پذيرفته هنوز هم خشت مي تواند به عنوا ن يك مصالح مورد اعتماد در برخي از نقاط كشور بكار رود و بناهاي خشتي بهترين كارايي را داشته باشند.

 

لذا شايسته است ماكه داراي اين ثروت عظيم ملي هستيم با برنامه ريزي صحيح ضمن بكارگيري مجدد پتانسيل هاي نهفته در اين مجموعه اين سرمايه هاي ملي را حفظ نموده و در راستاي زندگي امروز و كاربردهاي جديد از آنها استفاده نمائيم , اقدام در جهت حفاظت , مرمت و احياء بناهاي خشتي مي تواند اولين قدم در جهت معرفي صحيح پتانسيل هاي نهفته در اين مجموعه باشد. لذا در اين تحقيق پس از بررسي هاي گوناگون نمونه هاي بلوك و دي وار و در نهايت سازه خشتي مورد نظر و شناخت نقاط ضعف سازه در مقابل اعمال بار زلزله طرح مرمتي و پايدار سازي سازه خشتي مطابق با پتانسيل هاي موجود محلي پيشنهاد شده است.

 

 

فرمت: pdf

حجم: 492 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود