مقايسه ضوابط آئين نامه 2800 ايران ( ويرايش دوم ) با دستورالعمل بهسازی لرزه ای برای ساختمانهای فولاد - سازه برتر

مقايسه ضوابط آئين نامه 2800 ايران ( ويرايش دوم ) با دستورالعمل بهسازی لرزه ای برای ساختمانهای فولاد

  • شناسه : 114


 

مقايسه ضوابط آئين نامه 2800 ايران ( ويرايش دوم ) با دستورالعمل  بهسازی لرزه ای برای ساختمانهای فولادی

 

چكيده

در سالهاي اخير ، آئين نامه هاي طراحي سازه هاي مقاوم در برابر زلزله با توجه بيشتري مورد بررسي كارشناسان امر قرار گرفت . تحقيقات انجام شده نشان مي دهد، شيوه طراحي بر اساس معيار نيرو كه در آئين نامه ها رايج مي باشد ، نمي تواند به عنوان معيار مناسبي جهت پيش بيني رفتار المانهاي سازه در نظر گرفته شود .

 

اين امر به دليل رفتار غير ارتجاعي اجزاي سازه مي باشد . در ناحيه غير ارتجاعي با توجه به تغييرات جزئي نيرو ، تغيير شكلها به عنوان معيار حاكم بر رفتار اعضا حائز اهميت مي باشد ، بدين سبب مبحثي نوين با عنوان طراحي بر اساس سطوح عملكرد در دستورالعملهائي مانند 273,356 ATC40,FEMA  بوجود آمد . با جايگزيني اين روش به جاي طراحي بر اساس نيرو ، مي توان عملكرد اجزاي مختلف سازه را بهتر پيش بيني كرد .

 

در اين كار پژوهشي ، رفتار لرزه اي سيستمهاي بادبندي X شكل ، به دليل كاربرد وسيع و چشمگير آن همگرا از نوع در صنعت ساختمان ، مورد بررسي تحليلي قرار گرفته است . ساختمانهاي مورد بررسي توسط آئين نامه طراحي ساختمانها در برابر زلزله ( استاندارد 2800 ) ويرايش دوم طراحي شده اند و سپس با استفاده از ضوابط  دستورالعمل بهسازي ساختمانهاي موجود كه مطابق 273,356 FEMA  مي باشد ، ارزيابي مي گردند .

در اين تحقيق ساختمانهاي مورد بررسي به ترتيب 16،10،4 طبقه با سيستم مهاربندي هم محور مي باشد . آناليز استاتيكي غير خطي به عنوان روش تحليل سازه ها انتخاب شده است و نرم افزار مورد استفاده 7.44  SAP2000-Ver  مي باشد. آناليز ساختمانها در دو سطح خطر- 1و 2 طبق تعاريف دستورالعمل بهسازي صورت گرفته است . پارامترهاي مدلسازي و معيارهاي پذيرش بر اساس فصل 5 دستورالعمل بهسازي براي المانهاي مختلف در نظر گرفته شده است .

 

در ساختمان 4 طبقه ضعف در عملكرد مهاربندهاي فشاري و در ساختمانهاي 10 و 16 طبقه، ضعف در مهاربندهاي فشاري طبقات مياني و تحتاني در سطح خطر- 1 و نيز ضعف مهاربندهاي كششي در سطح خطر- 2 در طبقات تحتاني مشاهده گرديد . رفتار ستونها در ساختمان 4 طبقه مطابق سطح عملكرد موردنظر مي باشد و در ساختمانهاي 10 و 16 طبقه، ستونها در طبقات مياني و تحتاني رفتار كنترل شونده توسط نيرو داشته اند و از لحاظ عملكرد ضعيف برآورد شده اند .

 

فرمت: pdf

حجم: 222 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود