بررسی مديريت امكان سنجی اسكان موقت پس از زلزله با مطالعه موردی منطقه ای از تهران - سازه برتر



 

بررسی مديريت امكان سنجی اسكان موقت پس از زلزله با مطالعه موردی منطقه ای از تهران

 

 

 

گردآورندگان:

محمد حسن سبط

دانشيار دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه صنعتي امير كبير تهران

sebt@aut.ac.ir

مازيار حسيني

استاديار مهندسي زلزله و سازه و رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران

maziar@iiees.ac.ir

محمد علي صديقي

كارشناس ارشد مهندسي و مديريت ساخت، دانشكده عمران، دانشگاه امير كبير

alisedighi2000@yahoo.com

 

چكيده

از مشكلات بسيار مهم پيش روي در مديريت بحران پس از هر زلزله مي توان به مساله اسكان موقت بازماندگان اشاره نمود. با توجه به اهميت موضوع پژوهشي جهت شناخت راه كارهاي گوناگون اسكان موقت، امكان سنجي هر يك از آن ها به منظور يافتن يك روش مديريتي كارآمد جهت اسكان موقت حادثه ديدگان پس از زلزله با استفاده از مطالعات ميداني در يكي از مناطق تهران به انجام رسيده است.

به لحاظ مديريتي روش هاي اسكان به سه دسته اردوگاهي، پراكنده و پيشنهادي، تقسيم مي گردند. روش تحليلي كه در اين مطالعه به منظور امكان سنجي گزين هها مورد استفاده قرار گرفته، روش "تحليل هزينه - فايده" مي باشد كه به عنوان يكي از كارآمدترين روش ها در امكان سنجي فعاليت ها در مقابله با بحران هاي طبيعي به كار مي رود.

متغير وابسته در اين تحقيق انتخاب روش اسكان و متغيرهاي مستقل، هزينه و رضايتمندي مردم در نظر گرفته شده است. به منظور تعيين هزينه ها در هر روش پارامترهايي از قبيل هزينه تسطيح، تهيه سرپناه، احداث سرويس هاي بهداشتي، تأمين سيستم گرمايشي، تأمين آب و برق اضطراري و آموزش مد نظر قرار گرفته است.

همچنين پارامترهاي رضايتمندي شامل نزديكي به محل سكونت، امنيت، بهداشت، رعايت حري مهاي خانوادگي، توزيع عادلانه امكانات و مشاركت مردمي با استفاده از پرسشنامه در يك جامعه آماري به روش خوشه اي انتخاب و مورد ارزيابي و امتيازدهي قرار گرفته و ميزان تأمين هر يك در رو شهاي سه گانه اسكان مشخص گرديده است.

بررسي هاي انجام شده نشان داده است كه هزينه لازم جهت كسب يك درصد رضايتمندي براي هر نفر در روش پيشنهادي نسبت به ساير رو شها كمترين و پس از آن روش اردوگاهي قرار دارد كه در نتيجه روش پيشنهادي به عنوان روش برتر برگزيده شده است.

در ادامه روش پيشنهادي بر روي محدوده مورد مطالعه اعمال گرديده و از آنجا كه اين روش به تنهايي پاسخگوي تقاضاي اسكان نخواهد بود، طرح مديريتي جهت اسكان با استفاده از ساير راه ح لها نيز ارائه شده است.

 

در صورتی که تمایل دارید این مقالات را در ایمیل خود دریافت نمایید اینجا کلیک کنید.

 

 فرمت: pdf

حجم: 349 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود