وام بافت‌ فرسوده از حرف تا عمل / سند دار کردن بافت های فرسوده - سازه برتر



بافت های فرسوده , وام بافت های فرسوده , سند دار کردن بافت های فرسوده

وام بافت‌ فرسوده از حرف تا عمل / سند دار کردن بافت های فرسوده

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت های جدید طرح های دولت قبلی را قبول ندارند بنابراین طرحی همچون سنددار کردن اراضی بافت های فرسوده باید به سرعت انجام شود. علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: سنددار کردن اراضی بافت های فرسوده بایستی با سرعت عمل همراه باشد در غیر این صورت طرح موفقی نخواهد بود. وی با بیان اینکه اداره اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری، کمیسیون ماده 5 و اداره ثبت نقش بسیار مهم و کلیدی را در این زمینه ایفا می‌کنند گفت: تفاوت در نوع نگاه به بافت های فرسوده از سوی ارگان های مختلف موجب شده تا مدت زمان طولانی برای حل این تفاوت دیدگاه ها طی شود.

خسروی اظهار داشت: باید هماهنگی مناسبی بین این سازمان ها وجود داشته باشد تا کارها به سرعت انجام شود. عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه هر دولتی که شروع به کار می کند طرح های دولت قبلی را قبول ندارد گفت: هر دولتی که روی کار می آید سعی در دفع کردن طرح های دولت قبلی دارد زیرا معتقد است که اگر از آن پیروی کند دنباله رو آن دولت است بنابراین این طرح جدید می بایست قبل از پایان کار این دولت اجرایی شود.

.

لزوم اقدامات پیشگیرانه پس از اجرایی شدن این طرح: سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این طرح را که دولت بعد از حدود دو سال و اندی شروع کرده باید با مطالعه و پیش بینی های تمام جوانب کار پیش برود. وی نسبت به بهسازی و نوسازی و تعیین تکلیف املاک و اراضی در حاشیه شهرها اظهار خرسندی کرد و گفت: امیدواریم این اقدامات با طرح های جامع و تفصیلی همخوانی داشته باشد تا عملیاتی شود. هاشمی اظهار داشت: افرادی که استحقاق واگذاری این املاک را دارند و از امتیاز آن هیچ استفاده ای نکرده اند و یا تحت پوشش دستگاه های حمایتی قرار دارند باید از این امکانات برخوردار شوند. رئیس کمیسیون عمران به لزوم اقدامات پیشگیرانه در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید امکانات پیشگیرانه نیز بعد از این اقدامات صورت بگیرد و باب آن در این زمان بسته شود تا دیگر شاهد تعرض به املاک و اموال دولتی نباشیم.

.

قوانین دست و پاگیر بر سر بافت های فرسوده: نمایندگان ملت معتقدند که قوانین دست و پا گیر موجب شده که نوسازی بافت های فرسوده در چارچوب طرح ها روی کاغذ باقی بماند. مدتی پیش بود که عضوهیئت مدیره بانک مسکن از پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی برای بافت های فرسوده شهری خبر داد. این پرداخت در حالی قرار است با نرخ سود 14 درصد صورت گیرد که علیرضا بلوگوری با بیان اینکه دولت به دلیل حساسیت بر روی بافت های فرسوده یارانه ای برای نرخ سود تسهیلات ساخت و ساز مسکن در بافت های فرسوده در نظر گرفته و به کسر 10 درصد عقود مشارکت مدنی روی آورده، گفت: نرخ سود دوران مشارکت 24 درصد است اما با این کسر 10 درصد و یارانه ای که دولت برای دوران مشارکت در نظر گرفته نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن در بافت فرسوده به 14 درصد کاهش می یابد. بلوگوری گفته در این طرح جدید، مراکز استان ها و کلان شهرها 50 میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و سایر شهرها 30 میلیون تومان در بافت های فرسوده برای ساخت مسکن تسهیلات خواهند گرفت. عضو هیئت مدیره مدیره بانک مسکن می گوید، این تسهیلات می تواند 80 درصد ساخت یک واحد مسکونی را که زیر ساخت های لازم را دارد تأمین کند. البته در این طرح اقساط وام های اعطایی نیز به ترتیب 780 هزار تومان، 630 هزار تومان و 470 هزار تومان در نظر گرفته شده که در مدت زمان تقریبی 12 سال باید از سوی وام گیرندگان پرداخت شود.

.

بافت های فرسوده همچنان در انتظار: البته نباید فراموش کنیم که چند سالی است که نوسازی بافت های فرسوده شهری در دستور کار قرار گرفته‌ اما هنوز به دغدغه اصلی متولیان و مسئولان مربوطه تعدیل نشده است. چرا که تا پایان برنامه ششم توسعه یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی ضمن تأمین مالی باید نوسازی شود. بماند که تأمین مالی برای نوسازی این بافت‌ها میلیاردها تومان برای دولت آب می‌خورد! اما نکته مهمی که مطرح است، اینکه پرداخت وام ها مثل گذشته فقط در حد یک شعار باقی نماند و شرایط اجرایی شدن آن تمام و کمال مهیا شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند اگر نوسازی بافت های فرسوده مورد بی مهری قرار گیرد به مراتب بعد از حوادث طبیعی همچون زلزله  جدا از زیان های مالیش که سرسام آور است، ضررهای جانی آن هم قابل جبران نخواهد بود.

.

اصلاح شهر با نوسازی بافت های فرسوده: مجید جلیل سرقلعه عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیرامون پرداخت وام به بافت های فرسوده شهری گفت: اگر این وام ها صرفاً به جهت ساخت و ساز و البته نوسازی بافت های فرسوده شهری درنظر گرفته شود شاید بتواند به تسریع نوسازی این بافت ها کمک کند. وی افزود: در صورت اعطای تسهیلات به موقع به خارج شدن رکود نیز می تواند بی انجامد. این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این باور است که نوسازی بافت های فرسوده شهری به اصلاح و زیبا سازی شهر، کم شدن ترافیک و کاهش آلودگی و نیز در نهایت محدود شدن خسارات مالی در هنگام زلزله نیز منجر خواهد شد. وی در پایان گفت: امید است دولت برای این امر مهم اهتمام ویژه ای درنظر گیرد تا مشکلات ساکنان بافت های فرسوده شهری نیز برطرف شود.

.

با شعار نمی توان بافت های فرسوده را نوسازی کرد: سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز به اختصاص وام های مذکور برای نوسازی بافت های فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف  اصلی دولت که در قانون اساسی نیز بر آن تاکید شده، توجه به خانه دار شدن و تأمین سرپناهی مناسب برای اقشار کم درآمد جامعه است. وی افزود: متأسفانه در این مسئله دولت‌ها، کمتر توجه داشتند البته در دولت گذشته یکسری اقدامات اولیه برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد صورت گرفته، در دولت کنونی نیز وعده‌هایی داده شده اما هنوز طرح‌ها به درستی اجرا نشده است. نماینده مردم تهران با بیان اینکه اصل تخصیص وام آن هم با اولویت به بافت‌های فرسوده کار خوبی است ادامه داد: اما تجربه نشان داده این روش‌ها خیلی اثر بخش نیست چرا که در حد شعار مطرح شدن در زمان اجرا، از وام خبری نیست یا وام‌ها، بازپرداختشان با توان مالی مردم هماهنگ نیست. وی در پایان گفت: این وام‌ها هم رقم‌هایشان باید افزایش یابد و هم سود بازپرداختشان بتواند با شرایط مالی یک خانواده کم درآمد هم طراز شود.

.

قوانین دست و پا گیر حذف شود: علی نعمت چهاردولی عضودیگر کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص گفت: باتوجه به اینکه ساکنین بافت‌های فرسوده چیزی درحدود 20 میلیون نفر جمعیت را شامل می‌شود بنابراین برای نوسازی هر چه سریعتر این بافت‌ها باید اقدامات مناسب صورت گیرد. وی معتقد است هم اکنون که برای نوسازی بافت‌های فرسوده فرصت داریم بنابراین زمان را مدیریت کنیم و تأمین هزینه‌های آن نیز صورت گیرد و البته این وام‌ها آنقدر کارساز نمی‌باشد چرا که مردم مشکلات عدیده‌ای در بافت‌های فرسوده دارند. این عضوکمیسیون عمران مجلس به فراهم کردن مقدمات و زیر ساخت‌های نوسازی این بافت‌ها اشاره کرد و گفت: باید طرح جامعی برای سبک وسیاق خانه‌ها، دسترسی‌های محلی، تجمیع پلاک‌ها و دیگر موارد مد نظر قرار گیرد چرا که تجمیع پلاک‌ها نزدیک به 6 ماه طول می‌کشد. وی در پایان گفت: حذف قوانین دست و پا گیر از دیگر راه کارهاست. در یک جمع بندی می‌توان گفت: طرح‌هایی که دولت برای احیای بخش مسکن و رونق آن در نظر گرفته باید هدفمند و مدیریت شده اجرایی شود و گرنه آش همان آش است وکاسه همان کاسه.

.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان