زندگینامه کامران دیبا و معرفی آثار او - سازه برتر



زندگینامه کامران دیبا و معرفی آثار او , زندگینامه کامران دیبا , معرفی آثار کامران دیبا

زندگینامه کامران دیبا و معرفی آثار او

در این بخش از سازه برتر با مطلبی تحت عنوان زندگینامه کامران دیبا و معرفی آثار او با شما همراه خواهیم بود. کامران دیبا (طباطبایی)  در 14 اسفند 1315  در تهران متولد شد. کامران دیبا آرشیتکت برنامه ریز شهری و نقاش ایرانی در رشته معماری دانشگاه هاروارد واشنگتن دی سی تحصیل کرد. در سال 1343 هجری در این رشته فارغ التحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعه شناسی ادامه داد. در سال 1345 به تهران بازگشت و یک سال بعد رئیس و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور “DAZ” شد. "DAZ" در ایران پروژه های بزرگ و گوناگونی را به انجام رسانید و به سرعت توسعه یافت به طوریکه در سال 1356 صد و پنجاه پرسنل داشت.

دیبا در ایران صرفا در بخش دولتی فعالیت می کرد. وی به سنت های بومی و هم چنین نیاز های جامعه شهری مدرن و اثر متقابل انسان علاقه مند بود. پروژه نیمه تمام "شهر جدید شوشتر" (1356-1359) در خوزستان که وی آرشیتکت و برنامه ریز آن بود بیشترین موفقیت خود را مرهون الگوهای ساختاری و گونه های ساختمانی سنتی است که دیبا مورد استفاده قرار داده است. وی این شیوه را جایگزین طراحی بر اساس الگوهای غربی (که مورد حمایت افراد با نفوذ و سردمداران بود) نمود. این شهر با ظرفیت جمعیتی بالغ بر 30000 نفر در راستای یک شاهراه اصلی ارتباطی طراحی شد. چهارراه ها ، میادین عمومی و محله های کوچک در اطراف آن شکل می گرفتند و وجود باغ ها و بازارها زندگی اجتماعی را تقویت می کرد. بناهای آجری شاعرانه دیبا معماری شاخصی را خلق می کند که زیبا و با شکوه است. از دیگر کارهای شاخص وی در ایران شامل چندین ساختمان در دانشگاه جندی شاپور (1355-1357) است. اما بنایی که شاید شناخته شده ترین اثر وی باشد موزه هنرهای معاصر تهران (1355) است که با سقف های نیم هلالی اش یادآور بادگیرهای سنتی خاورمیانه است. وی موسس و هم چنین اولین مدیر موزه بود. (1346-1347) دیبا به عنوان مشاور و برنامه ریز شهری در وزارت مسکن و توسعه شهری ایران خدمت کرد. هم چنین دفتر وی طرح جامعی برای برخی شهرها ارائه داد که از جمله آنها خرمشهر بندری مهم در خلیج فارس است. جایی که وی با طراح یونانی A.Doxias که در بخش خصوصی فعالیت می کرد همکاری کرد. کامران دیبا در سال 1356 ایران را به قصد زندگی در پاریس و واشنگتن دی سی ترک کرد تا به صورت شخصی کار کند. پروژه های وی شامل طرح های خانه سازی در ویرجینیا و طرح توسعه هتل ها در اسپانیاست. وی در سال 1356 به عنوان منتقد با دانشگاه "کرنل" همکاری کرد. دیبا به عنوان یک نقاش چندین نمایشگاه انفرادی در ایران بر پا کرد. وی همچنین گردآورنده و واسطه فروش آثار نقاشی معاصر غرب بود.

.

پروژه های معروف کامران دیبا: موزه هنرهای معاصر تهران پارک و فرهنگسرای شفق دفتر مخصوص ملکه ایران پارک و فرهنگسرای نیاوران منزل مسکونی (موزه) پرویز تناولی نمازخانه جنب موزه فرش مسجد جندی شاپور شهرک شوشتر ویلای «پیرونه» (اسپانیا) ویلای «اسپارتینا» (اسپانیا)

.

مطالب پیشنهادی در مورد کامران دیبا:

بررسی آثار یک معمار ایرانی ( کامران دیبا )

اعلام نارضایتی کامران دیبا از وضعیت نا مناسب موزه هنرهای معاصر تهران در شبکه های اجتماعی

باغی میان دو خیابان؛ چهار هزار و یک روز از زندگی کامران دیبا

پاورپوینت معماری انتزاعی

پاورپوینت فرهنگسرای نیاوران

.

زندگینامه معماران بزرگ


مجموعه پاورپوینت های دانشجویی عمران و معماری

این مجموعه شامل بیش از ۷۰ پاورپوینت عمران و معماری است که در سایت سازه برتر منتشر شده است. شما با خرید این محصول می توانید تمام این پاورپوینت ها را یکجا دریافت کنید و دیگر نیازی به جستجوی تک تک پاورپوینت ها ندارید. پاورپوینت های موجود در این مجموعه هم برای دانشجویان معماری و هم برای دانشجویان عمران کاربردی بوده و در طول دوره تحصیلی خود ( از ابتدای کارشناسی تا انتها ) می توانند از پاورپوینت های موجود جهت آموزش استفاده نمایند.

جهت دریافت این مجموعه اینجا کلیک کنید.
 width= sazee3