کدام یک بازار مسکن را به آرامش می رساند؟ - سازه برتر



آرامش بازار مسکن , بازار مسکن , اخبار مسکن

کدام یک بازار مسکن را به آرامش می رساند؟

در حال حاضر طرح های مختلفی از جمله اخذ مالیات از خانه های خالی مطرح شده است اما وزیر راه و شهرسازی معتقد است با جلوگیری از فروش قانون می توان این بازار را به آرامش رساند. این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن نسبت به ماه های گذشته بسیار بهبود یافته و به نظر می رسد در آستانه باز شدن مدارس بازار رهن و اجاره التیام یافته و قیمتها  تعدیل شده است. اکثر مشاوران املاک معتقد هستند قیمت اجاره در ماه پایانی فصل نقل و انتقالات و به دلیل جابه جا شدن اکثر مستاجران قیمت کاهش یافته و اکثر  واحدهای خالی  به اجاره رفته است. این در حالی است که در ماه گذشته مشاوران املاک معتقد بودند قیمت اجاره افزایشی بیش از 20 درصد داشته که در حال حاضر این افزایش قیمت به 15 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، برخی از مشاوران املاک معتقد هستند بسیاری از واحدهای تازه ساخته شده به دلیل طمع مالکان خالی مانده و آنها حاضر هستند واحدهای خود را خالی نگه دارند اما به قیمت پایین برای فروش و اجاره نگذارند. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت هفته گذشته قانون مالیات بر خانه ها را به تصویب برساند و این موضوع باعث ترس بسیاری از احتکارکنندگان واحدهای نوساز شد و آنها را به فکر فروش و اجاره واحدهای خود انداخت اما در خصوص مالیات خانه های خالی نظرات مختلفی از سوی مسئولان مطرح گردید به طوری که علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است این قانون از سال آینده اجرایی می شود، قانون دریافت مالیات از خانه های خالی نقش موثری در کاهش این واحدها را دارد و بازار را سامان دهی می کند. عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با نظر مثبت در این خصوص، معتقد است: این قانون نقش بسیار مهمی در بازار مسکن دارد اما سازمان امور مالیاتی نباید به فکر کسب درآمد از طریق این قانون باشد. دولت باید به گونه‌ای این طرح را اجرایی کند تا بتواند بازار مسکن را رونق بخشد. حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مالیات بر خانه های خالی گفت: این قانون از سال آینده اجرایی می شود و اگر بخواهد اثرگذاری داشته باشد سال آینده مشخص می شود. سازمان امور مالیاتی در حال حاضر ابزاری برای شناسایی خانه های خالی ندارد و ایجاد این ابزار زمان بر است. وی افزود: دولت باید در ابتدا ابزارهای لازم را برای شناسایی این واحدها ایجاد کند سپس اقدام به دریافت مالیات کند. برهمین اساس؛ دولت در ابتدا باید ابزار‌های لازم را برای شناسایی این خانه ها فراهم و سپس به فکر ایجاد طرح بیفتد. در خصوص دریافت مالیات از خانه های خالی نیز عباس‌ آخوندی مخالفت های بسیاری کرده است بطوری که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است دریافت مالیات از خانه های خالی هیچ اثری بر این بازار ندارد. وی در این خصوص معتقد است، اصلی ترین مشکل دولت فروش قانون است دولت باید ابتدا با فساد فروش قانون در کشور مبارزه کند سپس به فکر دریافت مالیات باشد. وی تصریح کرد: تا زمانی که فساد در حوزه فروش قانون مطرح باشد اخذ مالیات از خانه های خالی فایده ای ندارد. در صورتی که قانون به درستی در کشور اجرا شود سهم زمین در بخش مسکن بهبود می یابد و در نتیجه قیمت مسکن و رهن و اجاره نیز متعادل می شود.

از صحبت های مسئولان در این حوزه می توان نتیجه گرفت که متاسفانه افزایش قیمت زمین در سال های اخیر اصلی ترین دلیل برای بالا رفتن قیمت مسکن است بنابراین دولت باید به جای اخذ مالیات به فکر کاهش قیمت زمین باشد و باید تدابیری را اتخاذ کند که به راحتی مجوز ساختمان های چند طبقه صادر نشود. گفتنی است، کاهش قیمت زمین زمینه ساز کاهش قیمت رهن و اجاره در کشور می شود و می توان آینده روشنی را برای این بازار پیش بینی کرد.

.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

. برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید