عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی - سازه برتر



عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی

در ساختمان سازی به قسمت بیرونی یک ساختمان نما گفته می شود. در طراحی ساختمان، نما مهمترین بخش به شمار می رود زیرا نما چارچوب کار برای بقیه اجزای ساختمان را مشخص می کند. بسیاری از نماها ارزش تاریخی دارند و در کشورهای گوناگون قوانین سختگیرانه ای در مورد موضوع تغییر نما وجود دارد که برخی از این قوانین هر گونه دگرگونی در نماهای تاریخی را ممنوع می کند. نمای ساختمان یکی از اجزاء بسیار مهم ساختمان است به همین خاطر در این مطلب از سازه برتر عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی را مورد بررسی قرار داده ایم ؛ برای مشاهده ادامه این مطلب با ما همراه باشید. عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

1- نما و حفاظت ابتدایی ترین و حتی از لحاظ قدمت اولین وظیفه ای که نما عهده دار گردید، حفاظت بود. انسان ها برای حفاظت از عوامل جوی و اقلیمی، برای خود فضایی را به نام خانه ایجاد کردند. عدم وجود منفذ در ساختمان گرچه جلوی باد، باران، گرما و سرما را می گرفت، ولی ساختمان را از نور و تهویه لازم محروم می کرد. هرچه نیاز به این مواهب زیادتر شد، نیاز به ایجاد روزنه در دیواره ساختمان افزایش یافت و در نتیجه نیاز به پوسته دیگری به نام نما جهت حفاظت بیشتر، به وجود آمد.

نمای ساختمان به عنوان یک محافظ باید مشخصه های فنی زیر را داشته باشد: - عایق بودن نسبت به سرما و گرما مصالح مختلف ساختمانی ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی ویژه مختلفی دارند و در نتیجه عملکرد حرارتی متفاوتی خواهند داشت. یک سیستم نمای موفق، نمایی است که زیبایی و بهره وری انرژی را با هم داشته باشد. داشتن نمایی که عملکرد حرارتی خوبی داشته باشد مستقیما مصرف انرژی را تحت تاثیر قرار می دهد لذا در نمای ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

- عایق بودن نسبت به صوت نمای ساختمان می تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده ال و مناسب عمل کند. توجه به این ویژگی به خصوص برای ساختمان هایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری و یا در کنار مسیر گذر اصلی واقع شده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

- مقاومت در برابر زلزله - مقاومت در برابر ضربه - مقاومت در برابر یخ زدگی - مقاومت در برابر آتش سوزی - مقاومت در برابر ریزش - انعطاف پذیر بودن در اجرای نما - سبک بودن - قابل اجرا بودن در ساختمان های مرتفع

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

2- نما به عنوان رابط نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علی رغم حفاظت محیط داخل از بیرون، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. مثلا امکان تابش نور به داخل و یا امکان استفاده از چشم انداز بیرون وجود داشته باشد.

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

3- نما به عنوان یک معرف همان طور که که لباس فرد، معرف شخصیت وی می باشد، خانه نیز به مانند لباس دوم باید معرف شخصیت و مقام اجتماعی مالک خود باشد. در معماری غرب نما دارای حالت نمایش است، بدین صورت که در همان وهله اول کسی را که پشت آن زندگی می کند، نشان می دهد. در واقع نما معرف شخصیت خانوادگی و طبقه اجتماعی صاحبخانه است. نما علاوه بر معرفی شخصیت مالک، معرف موقعیت مکانی ملک و نوع کاربری ساختمان نیز می باشد.

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

4- نمای هر ساختمان به عنوان عنصری از نمای مجموعه شهری ما در فضای شهری با یک ساختمان روبه‌رو نیستیم، در واقع هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب می‌شود که زشتی آن بر فضاهای عمومی تأثیرگذار است و زیبایی آن منوط به هماهنگی با سایر عناصر آن مکان است. ساختمان یک موجود منزوی و خود بسنده نیست که بتواند تمام توجه طراح و مالک را به خود جلب کند ، بلکه می‌بایست با حفظ شخصیت و اعتبار خود، عنصری از یک جامعه وحدت یافته باشد.

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

5- زیبایی نما نما صورت ظاهر و منظره خارجی هر ساختمان است و پوششی مخفی و به دور از انتظار عموم نیست. نما همواره مورد توجه عموم قرار می گیرد، لذا زیبایی جزء جدایی ناپذیر هر نما می باشد. همچنین زیبایی و چگونگی نما معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان نیز می باشد.

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

6- نمای ساختمان و شرایط محیطی نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده های هوا در مناطق مختلف، متفاوت می باشند. مصالحی که در نماهای شهرهای بزرگ و صنعتی که آلایندگی بالا دارند، به کار می رود در مقایسه با مصالح کاربردی برای نمای شهرهای کوچک که هوای پاک دارند متفاوت است. همچنین نمای ساختمان در مناطق سردسیر به لحاظ میزان مقاومت در برابر یخ زدگی یا عایق بودن نسبت به سرما و گرما با نمای قابل کاربرد در مناطق گرمسیر متفاوت می باشد.

عملکردهای نمای ساختمان و عوامل موثر در نماسازی , وظایف نمای ساختمان , عوامل موثر در نماسازی

.

7- قیمت تمام شده نما یکی از شاخصه های بسیار مهم در انتخاب نما، قیمت تمام شده آن است. هرچه قیمت نما افزایش یابد، قدرت خرید کاهش یافته و دایره مصرف کنندگان آن نما محدودتر خواهد شد.

.

8- سرعت اجرای نما با توجه به اینکه طولانی شدن در بهره برداری از هر پروژه ساختمانی می‌تواند عامل افزایش هزینه‌ها و افت ارزش پول شود، لذا سرعت در اجرای نما بسیار موثر خواهد بود.

.

مجموعه تصاویر نمای ساختمان

آلبوم تصاویر معماری خارجی ساختمان

مجموعه تصاویر آلبوم نمای ساختمانی از کارهای اجرا شده و طراحی شده در سطح جهان گردآوری شده است. این مجموعه شامل بیش از ۶۳۰۰ تصویر از تصاویر نمای مسکونی , آپارتمانی , تجاری و اداری ، ویلایی ، خانه های کوهستانی ، خانه های جنگلی ، نمای شیشه ای ، نمای کامپوزیت ، نمای سنگ ، نماهای آلومینیومـی ، برج و همچنین نمای مراکز عمومی است. تمامی تصاویر با کیفیت بالا هستند. این مجموعه کمک بسیار بزرگی به طراحان و افرادی است که می خواهند جدیدترین طرح های نمای خارجی را در اختیار داشته باشند و از ایده های بروز آن استفاده کنند و به راحتی با استفاده از این بانک تصاویر نما نمای ساختمان خود را انتخاب و اجر نمایند.

برای دریافت مجموعه تصاویر نمای ساختمان کلیک کنید.