خروجي هاي اضطراری (بخش دوم) - سازه برتر



خروجي هاي اضطراری (بخش دوم)

 
حمل و نقل عمومي معلولين

استفاده کنندگان از ويلچير در حمل و نقل عمومي انگليس  در سال 1995 کشور انگليس قانوني را تصويب کرد مبني بر اينکه دست اندر کاران حمل ونقل عمومي و سازندگان وسايل حمل و نقل عمومي ، استاندارد هايي را در حمل و نقل عمومي براي استفاده راحت معلولين با ويلچير در نظر بگيرند. البته توصيه شده است که دست اندر کاران حمل ونقل عمومي به اين استانداردها کفايت نکنند و خدمات خود را براي معلولين بيشتر گسترش دهند

 

امکانات قطار و تراموا

 

1-جايگاه ويژه بر اساس قانون هر قطار حداقل بايد داراي يک جايگاه ويژه براي معلولين با ويلچير باشد ، قطار هاي بزرگتر بايد داراي تعداد بيشتري از اين جايگاهها باشند به طور مثال قطار هايي که 12 تا و يا بيشتر واگن هستند بايد 4 تا و يا بيشتر جايگاه معلولين با ويلچير داشته باشند.


 
 2- اطلاعات مقصدها در بيرون و داخل قطار و تراموا نوشته شده و اعلام نيز ميشوند.

 

 3- درها تراموا و BRT همسطح با ايستگاه هستند . ساير قطار ها وسايلي جهت سوار شدن معلولين دارند که بيشتر اوقات رمپ ها(ramp ) هستند .اکثر اين رمپ ها قابل حمل هستند و توسط کارمندان ايستگاهها براي معلولين گذاشته ميشوند. در قطار هاي بين شهري اگر فرد معلولي قطار رزرو کرده باشد، اين امکانات از قبل براي وي آماده خواهد شد.

 

درب هاي مخصوصي براي استفاده افراد معلول در نظر گرفته شده است که اين درب ها بزرگتر از حد معلول هستند.

 

يک چراغ همراه با علائم صوتي نشان ميدهند که در چه موقع باز و يا بسته ميشود.

 

4- داخل قطار و ترامواحدفاصل درب تا جايگاه ويژه معلولين به اندازه 850 ميليمتر پهنا دارد و فضاي کافي جهت دور زدن براي ويلچير وجود دارد. درب هاي داخلي اتوماتيک هستند و يا با يک تماس کوچک باز ميشوند. نرده ها و دستگيره ها رنگي و کاملاً قابل مشاهده هستند.
طول مکان ويژه ويلچير حداقل 1300 ميليمتر و پهناي آن 750 ميليمتر ميباشد.

 

راههايي براي جلب توجه در زمان هاي اضطراري وجود دارد. اگر واگن داراي تلفن باشد اين تلفن در جايي قرار داده شده که براي معلول قابل دسترسي باشد. و اگر داراي تلفن نباشد معلول ميتواند از کارمندان قطار تقاصاي موبايل کند که در اختيار وي قرار ميگيرد.

 

5- دستشويي در نزديکي محل معلولين با ويلچير حتماً يک دستشويي وجود دارد.

 

6- رستوران و غذاخورياگر معلولين نتوانند به رستوران و يا بوفه قطار بروند، غذاي آنها را برايشان مي آورند.

 

امکانات اتوبوس ها ي داخل شهری

 

براساس قانون اتوبوس هايي که ظرفيت جابجايي بيش از 22 مسافر رادارند بايد امکانات ويژه معلولين با ويلچير را داشته باشند و مشمول قانون فوق الذکر ميشوند.

 

درب ها اتوبوس هايي که سطح پايين تري نسبت به زمين دارند براي سوار کردن معلولين از رمپ استفاده ميکنند .گذاشتن و برداشتن رمپ ها به عهده راننده ميباشد. زاويه رمپ نسبت به زمين نبايد بيشتر از 8 درجه باشد. اتوبوس هايي که سطح آنها نسبت به زمين بلند تر است براي سوار کردن معلولين از بالا بر استفاده ميکنند.

 

حداقل پهناي درب اتوبوس ها 800 ميليمتر و پهناي راهروي وسط اتوبوس 750 ميليمتر است.

 

کف داخل اتوبوس بايد کاملاً مسطح و يا داراي شيب بيش از 5 درجه در ناحيه درب و بيش از 3 درجه در ساير نواحي نباشد.
2- جايگاه مخصوص ويلچيردر هر اتوبوس حداقل يک جايگاه مخصوص معلولين با ويلچير با حداقل بلندي 1300 ميليمتر و پهناي 750 ميليمتر و ارتفاع 1500ميليمتر وجود دارد.

 

معلولين جهت قرار گرفتن در جايگاه ويژه نياز دارند تا ويلچير را به جلو و يا عقب حرکت دهند، براي اين منظور ميله هاي عمودي وجود دارد که با کمک آنها فرد معلول ميتواند به راحتي در جايگاه قرار گيرد. اين جايگاه داراي يک صندلي تا شو ميباشد که در صورتي که معلولي در اتوبوس نباشد ديگر مسافرين ميتوانند از آن استفاده کنند. اين صندلي به راحتي باز و بسته ميشود.

 

در اکثر اتوبوس ها جايگاه هاي معلولين برعکس ديگر صندلي ها قرار دارد. در اين حالت ايمني براي معلول بيشتر است و از کج شدن ، چپه و وارونه شدن ويلچير جلوگيري ميشود. در اين حالت نيازي به بستن کمربند ايمني براي معلولين نيست.

 

 در تعداد کمي از اتوبوس ها جايگاه معلولين برعکس نيست و رو به جلو قرار دارد ، در اين اتوبوس ها رانندگان اتوبوس موظف هستند توسط تسمه هايي ويلچير را به جايگاه متصل کنند و کمربند ايمني هم وجود دارد که توسط معلولين بسته ميشود.

 

زنگ  در نزديکي هر جايگاه ويژه معلول يک زنگ قرار دارد که با فشار دست به صدا درميآيد.

 

ميله ها ميله هاي عمودي و افقي در قسمت هاي مختلف اتوبوس و در جايگاه ويژه معلولين وجود دارد. ورودي ها و خروجي ها داراي ميله در هر دو سمت هستند.

 

 امکانات اتوبوس هاي بين شهري اتوبوس هاي بين شهري نيز بايد همان امکانات اتوبوس هاي شهري را داشته باشند.

 

 که البته تفاوت هايي وجود دارد. تفاوت هاي اصلي شامل موارد زير است

 

 • جايگاه معلولين هميشه رو به جلو است و يک سيستم براي تثبيت کردن ويلچير و کمربند ايمني براي معلول وجود دارد.
 • سطح درب هاي ورودي و خروجي نبايد شيبي بيش از 5 درجه داشته باشد.

 

منبع: www.saze20.ir