دانلود مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی - سازه برتر



معماری ایرانی در زمان ساسانی , مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی , دانلود مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی

دانلود مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی

مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی را در این بخش از سازه برتر برای دانلود قرار داده ایم. این مقاله در در فرمت word بوده و دارای 36 صفحه می باشد. در این مقاله به بررسی شرحی بر معماری دوره اسلامی و تاثير آن بر هنر “روم غربی” و هنر اسلامی، ويژگی هاي معماری اين دوران، طاق، قوس، گنبد، شرحی بر شهر مدائن پايتخت ايران ساسانی و شهر سلوكيه،‌ شهر صد دروازه،‌ طاق كسری و و ويژگي‌های معماری آن، مراسمی كه در اين بنا انجام می شده، كاخ سفيد بنای ديگر ساسانی در نزديكي شهر تيسفون، اسامی هفت شهری كه مدائن را تشكيل مي‌داده و شرحي دربارة آنان، فتح مدائن و انهدام آن ـ وصف مدائن از شعرا و سخنوراني كه پس از ويراني آن را ديده‌اند، متن شعر فردوسي و خاقاني و ترجمة قصيده "بحتري" درباره ايوان مدائن ـ توصيف قالي بهارستان و تخت صاقديس و ارزش هنري هريك پرداخته است.

ساسانيان سازنده شهرهاي بسياري بوده كه ويرانه هاي چندي از آنها كه بجا مانده، نمودار شكوه و بزرگي و بلندنظري آنها مي‌باشد. در كتاب شهرستانهاي ايران كه به زبان پهلوي مانده، نام صدها شهر كه شاهنشاهان ساخته‌اند، و تا چندي پس از آنها نيز آبادان بوده است، ياد شده. در اين گفتار به ذكر يكي از معظمترين و پزشكوهترين آن مي‌پردازد.

بطور مقدمه بايد گفته شود، كه معماری عهد ساسانی با ا حداث طاقهاي آجري بجاي پوششهاي چوبي كه سرانجام در اثر پوسيدگي يا موريانه يا آتش‌سوزي ويران مي‌گرديد، و همچنين نياز كاخها را به ستونهاي زياد كه تالار گسترده‌اي را به شكل جنگلي از ستون سنگي يا چوبي درميآورد، و هنگام پذيرائي ناگزير عده‌اي در پشت ستوها ديده نمي‌شدند، و از لحاظ فرش هم توليد اشكال مي‌نمود، حل كرده بودند و با بكار بردن طاقهاي هلالي مرتفع دهنه‌دار، كه فشار آن فقط بر روي حرزهاي دو سو بوده، از بكار بردن ستون و پوشش چوبي بي نياز گرديدند.

.

عنوان: معماری ایرانی در زمان ساسانی فرمت:  doc حجم: 268 KB رمز: www.saze20.ir

معماری ایرانی در زمان ساسانی , مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی , دانلود مقاله معماری ایرانی در زمان ساسانی

.

پروژه عمران | دانلود پاورپوینت عمران و دانلود پاورپوینت معماری


 width= sazee3