آيين‌نامه مربوط به ايمن سازي و مقاوم سازي ساختمان ها - سازه برتر



 

آيين‌نامه مربوط به ايمن سازي و مقاوم سازي ساختمان ها


لزوم ايمن سازي و مقاوم سازي ساختمان‌ها و در ديدي وسيع تر ايمن سازي شهرها، نكته‌اي نيست كه بتوان به خصوص در اجرا ناديده‌اش گرفت

.

دراين زمينه قوانين قابل توجهي وجود دارد كه صرف نظر از معطل ماندن احتمالا‌برخي از آنها در حوزه عمل، موارد متنوعي را شامل شده و از زواياي مختلفيبه مساله مقاوم‌سازي و ايمن‌سازي توجه كرده است. آيين‌نامه مربوط بهايمن‌سازي و مقاوم‌سازي ساختمان‌ها، يكي از مفاد طرح جامع در قانون برنامهچهارم توسعه و به شرح زير است

:

ايمن‌سازي و مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و شهرها به منظور كاهش خسارات انساني و اقتصادي ناشي از حوادث غيرمترقبه شامل:

1-  كليهسازندگان و سرمايه‌ گذاران احداث بنا در كليه نقاط شهري و روستايي وشهرك‌ها و نقاط خارج از حريم شهرها و روستاها ملزم به رعايت آيين‌ نامه (ايران) در رابطه با طراحي ساختمان‌ها و اقتصادي در مقابل زلزله مي‌باشند. وزارت مسكن و شهرسازي مكلف به اعمال نظارت عاليه در مراحل مختلف طراحي وساخت ساختمان‌ها مي‌باشد.

2-  استاندارد كردن مصالح و روش‌هاي موثر در مقاوم‌ سازي ساختماني تا پايان برنامه چهارم و حمايت از توليد كنند گان آنها.

3-  صدور پايان كار براي ساختمان‌هاي عمومي و مجتمع‌هاي مسكوني آپارتماني منوط به ارائه بيمه‌ نامه كيفيت ساختمان مي‌ باشد.

4-  صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران و وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي ، علوم، تحقيقات و فناوري مسكن و شهرسازي و آموزش و پرورش مكلف‌اند خطرات ناشياز سكونت در ساختمان‌هاي غيرمقاوم در مقابل زلزله و لزوم رعايت اصول فنيدر ساخت و سازها و نيز چگونگي مقابله با خطرات ناشي از زلزله را به مردم آموزش دهند.

5-  وزارت امور اقتصادي ودارايي مكلف است با استفاده از تجارب ساير كشورها، نظام بيمه ساختمان وابنيه در مقابل زلزله و ساير حوادث را گسترش داده و راهكارهاي همگاني شدنبيمه حوادث را مشخص و مقدمات قانوني اجراي آن را فراهم نمايد.

6-  دولت مكلف است بازسازي و نوسازي بافت‌هاي قديمي شهرها و روستاها و مقاوم‌سازيابنيه موجود در مقابل زلزله را با استفاده از منابع داخلي و خارجي مذكوردر بند <ب> ماده (12) اين قانون آغاز و ترتيباتي اتخاذ نمايد كه حداكثر ظرف 10سال عمليات اجرايي مربوط به اين امر در كل كشور خاتمه يابد.

7-  وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت‌‌هاي تابعه مكلف‌اند بااستفاده از آخرين فناوري‌ها ، سيستم خدماتي آب ، برق و گاز ، مخابرات وسوخت‌رساني را به گونه‌اي ايمن‌ سازند كه در اثر بروز حوادث ، خدمت‌رساني مختل نگردد.

8-  در صورت عدم رعايت آيين‌نامه‌هاي مربوط يا عدم اجراي صحيح نقشه‌هاي طراحي شده توسط مهندسين مشاور يا مهندس محاسب يا سازندگان ساختمان‌ها اعم از پيمانكار و كارفرما ومهندس ناظر مربوطه مكلف به جبران خسارت وارده به ساكنين و مالكين (درصورتي كه خود مقصر نباشند) مي‌باشند. در صورت تكرار ، پروانه كار مقصرين لغو خواهد شد.

 

انتشار توسط : www.saze20.ir