مقاوم سازی در بناهای تاريخی با نگاهی به پرديس - سازه برتر



 

مقاوم سازی در بناهای تاريخی با نگاهی به پرديس

 

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

مقاوم سازی در بناهای تاريخی با نگاهی به پرديس

 

چكيده

ما در سرزميني زندگي مي كنيم كه در طول تاريخ خود شاهد حوادث گوناگوني بوده است حوادث طبيعي و غيرطبيعي كه در طي سالها بر اين مرز و بوم گذشته و گذشتگان ما همواره سعي در مقابله با آن را داشته اند. زمين لزره جزو طبيعت و ذات اين سرزمين است پس بايد آنرا شناخت و با آن زندگي كرد و آنرا از محدوديت به يك امكان تبديل كرد خصلتي كه مردم ما در تمام طول تاريخ پربارشان به آن شهرت داشته اند.

 

در اين مجموعه سعي گرديد بخش كوچكي از فعاليتهاي دفتر اجرايي طرح پرديسان كه در زمينه مقاوم سازي بناهاي تاريخي صورت گرفته عرضه شود و راهكارها و اقداماتي كه در زمينه مقاوم سازي بناهاي تاريخي پروژه هايي از قبيل پرديس شهرستانك- پرديس آرشام بم و پرديس ماكو انجام شده مورد نقد و بررسي قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن بيان گرديده است.

 

در اين مجموعه نحوه برخورد با دو تيپ از بناهاي تاريخي شامل بناهاي خشتي-گلي و سنگي مورد بررسي قرار گرفته است. و بكارگيري اصول سنتي در ساخت مجدد اين بناها و استفاده از تكنولوژي جديد مورد نقد قرار گرفته است. نحوه اجراء كلاف كشي در بناهاي تاريخي و محدوديت هاي موجود در اين گونه بناها مورد توجه قرار گرفته كه گاهاً منجر به اين مي شود كه عملاً هيچ گونه اقدام موثري در زمينه مقاوم سازي بناها نمي توان انجام داد.

 

ارزشهاي معماري و تزئينات وابسته به معماري بناهاي تاريخي همان اندازه كه چشم نواز و زيبا مي باشند بعنوان يك عامل بازدارنده در امر مقاوم سازي عمل مي كنند. با اين حال نبايستي فراموش نمود اصل اصلي در كنار تداوم حيات بناهاي تاريخي حفظ جان انسانها  مي باشد.

 

در نهايت براساس تجربيات و مطالعات نگارنده يكسري از عواملي كه موجب تخريب بناهاي تاريخي در مقابله با زلزله مي شود ارائه گرديده است. كه چنانچه در رفع آن اقدام شود. تاحدي ضامن پايداري بناهاي تاريخي خواهد شد.

 

اميد است آنچه ارائه گرديده بتواند در جهت پيشرفت دانش مقاوم سازي در بناهاي تاريخي قدمي هر چند كوچك محسوب گردد.

 

 

واژه های كليدی: سازه آجری, آسيب پذيری لرزه ای, مقاوم سازی

كد مقاله : 512

نوع  ارائه: پوستر

محمد رضا تابش پور

دانشكده عمران، دانشگاه صنعتي شريف

tabesh_mreza@yahoo.com

 

فرمت: PDF

حجم: 151 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود