از مقاوم سازی ساختمان تا مقاوم سازی سكونتگاه - سازه برتر



 

از مقاوم سازی ساختمان تا مقاوم سازی سكونتگاه

 

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

از مقاوم سازی ساختمان تا مقاوم سازی سكونتگاه

 

چكيده:

مقاوم سازي ساختمانها در برابر زلزله اگر چه هدف مهم و باارزشي است، اما هدف مهمتر از آن، مقاوم سازي سكونتگاههاي انساني در برابر زلزله است . در حقيقت آنچه كه در پس اقدامات مقاوم سازي سازه ها در برابر امواج لرزه اي مد نظر قرار دارد، ايمن سازي سكونتگاههاي انساني است .

 

هدف نهايي دستيابي به سكونتگاههاي امن و فارغ از واهمة مخاطرات لرزه اي است . سكو نتگاهي كه زمين لرزه هاي كوچك و بزرگ در آن به فاجعه هاي انساني منجر نگردند.

 

اگر مطالب ياد شده در سطور بالا را بپذيريم، آنگاه اين پرسش اساسي مطرح مي شود كه آيا مقاوم سازي و ايمن سازي سكونتگاههاي انساني، تنها از طريق مقاوم سازي ساختمانها در برابر زمين لرزه ح اصل مي شود؟ تجريات مختلف در گوشه و كنار جهان اين امر را اثبات نموده اند كه تنها مقاوم سازي ساختمانها در برابر امواج لرزه اي، نمي تواند از بروز فاجعه هاي انساني به دنبال وقوع زلزله پيشگيري نمايد .

 

بروز فاجعه هاي انساني و وارد آمدن تلفات و خسارات فراوان به سك ونتگاه، علي رغم مقاوم بودن ساختمانها در برابر زلزله، پديده اي است كه بارها مشاهده شده است . بنابراين ايمن سازي سكونتگاههاي انساني و مقاوم سازي آنان در برابر زمين لرزه را بايد در حيط ه هاي ديگري غير از مقاوم سازي سازه ها جستجو كرد.

 

به نظر مي رسد يكي از مهمتر ين و كارآمدترين زمين هها براي مقاوم سازي سكونتگاههاي انساني در برابر خطرات زمين لرزه، شهرسازي است.

 

مقاوم سازي سكونتگاههاي انساني در برابر زلزله هنگامي تحقق خواهد يافت كه ايمن سازي سكونتگاهها در برابر خطرات زلزله به عنوان يك هدف اساسي در تمامي مراحل فرآيند شهرسازي مورد توجه برنامه ريزان و طراحان شهري قرار گيرد . با تمهيدات شهرسازي مي توان ميزان مقاومت سكونتگاههاي انساني در برابر خطرات زمين لرزه را بالا برد و از بروز فاجعه هاي انساني به دنبال رخداد زمين لرزه پيشگيري نمود.

 

چگونگي مقاوم سازي سكونتگاههاي انساني در برابر زمين لرزه از طريق روشهاي شهرسازي، موضوعي است كه در مقاله حاضر بدان پرداخته شده است.

 

واژه های كليدی: مقاوم سازی , مقاوم سازی سكونتگاه , مقاوم سازی ساختمان

كدمقاله: 508

نوع  ارائه : پوستر

حسن احمدي

استاديار گروه شهرسازي

دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت ايران

 

فرمت: pdf

حجم: 149 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود