استفاده از شیشه برای نمای ساختمان - سازه برتر



استفاده از شیشه برای نمای ساختمان , نمای شیشه برای ساختمان , خواص شیشه , مشخصات شیشه , انواع شیشه , کاربرد شیشه

در این پست از سازه برتر با مطلبی درباره شیشه ، انواع ، کاربرد و خواص شیشه و همچنین ارائه نکاتی در مورد نمای شیشه ای در خدمت شما هستیم.

انوع شیشه و کاربرد آنها: انواع شیشه برای مصارف گوناگون در ضخامتها، رنگها و طرحهای مختلف تولید می شود. این شیشه ها با توجه به شرایط منطقه ای و نظر مصرف کننده می توانند مقدار نور، انرژی خورشید، حرارت و مقدار صدا را کنترل نمایند. انواع شیشه ضمن کنترل پارامترهای مذکور، شیک بوده و درطول سالهای متمادی تغییرکیفیت نمی دهند. از شیشه می توان جهت نمای ساختمانها و یا بصورت درب، پارتیشن، دکور داخل ساختمان، اطاقک شیشه ای، میز شیشه ای و به عنوان نرده استفاده کرد.

- شیشه های آبدیده (سکوریت) - شیشه های دوباره حرارت دیده - شیشه های کنترل کننده نور و حرارت خورشید : شیشه های رنگی غیر انعکاسی ، شیشه منعکس کننده نور خورشید SUN - REFLECT ، شیشه پارلیو PARELIO ، شیشه جام رفلکس (منکس کننده) REFLECT ، شیشه جام رفلکس (منکس کننده) REFLECT ، شیشه های دو جداره ، شیشه های ایمنی و ... - شیشه ضد گلوله - شیشه مسلح - شیشه ضد گلوله - شیشه مقاوم در مقابل حرارت - شیشه مقاوم در مقابل صوت - شیشه های تار

خواص شیشه: 1- خواص آکوستیک (صوتی)

انتقال صدا در شیشه به جرم وسختی شیشه یعنی به ضخامت آن و به نوع اتصال آن به پنجره  بستگی دارد. هرچه ضخامت شیشه بیشتر بوده واتصال آن به پنجره نرم و با استفاده از لاستیک باشد کمتر نوسان می کند و عمل عایق بودن را بهتر انجام می دهد.

2- خواص مکانیکی

- چگالی(جرم مخصوص): چگالی شیشه 2.5 بوده و درنتیجه جرم هر متر مربع شیشه به ازاء هر میلیمتر ضخامت برابر 2.5 کیلوگرم می باشد. یعنی هر متر مربع شیشه با ضخامت 10 میلی متر 25 کیلوگرم وزن دارد.

- سختی : سختی سطح شیشه برابر 6.5 واحد یعنی تقریبا برابر سختی کوارتز می باشد. یعنی قابلیت خط تولید شدن سطح آن مثل کوارتز است.

3- مشخصات اسپکتروفتومتری

هنگامیکه یک شعاع الکترومغناطیسی به یک شیشه برخورد می کند قسمتی از آن منعکس و قسمتی جذب و بقیه وارد اتاق می شود. نسبت هر یک از 3 فلوی مذکور به فلوی تابشی بترتیب ضریب انعکاس، ضریب جذب و ضریب انتقال نامیده می شود. انواع مختلف شیشه وجود دارد که دارای ضرایب متفاوتی می باشند و با توجه به نیاز و مورد مصرف می توان ضرایب مورد نظر را انتخاب نمود.

4- مشخصات انرژی

الف- انرژی تشعشعی طبیعی مقدار انرژی که یک تشعشع آنرا حمل می کند تابعی از طول موج است و توزیع انرژی تشعشع خورشیدی هنگامیکه ارتفاع آن در آسمان 20 درجه و هوا صاف است (برای سطحی عمود بر تشعشع ) بصورت زیر می باشد : - برای ماورای بنفش1 %         - برای نور مرئی 53 %      - برای مادون قرمز  46 %

ب- پدیده گلخانه ای انرژی خورشیدی که بداخل یک اتاق وارد می شود بوسیله اشیاء و جدارهای داخلی آن جذب می گردد. این اشیاء وجداره ها گرم می شوند و به نوبه خود تشعشع حرارتی ساطع می کنند که در مادون قرمز دور قرار دارد . شیشه ها حتی اگر شفاف هم باشند نسبت به این طول موجها کدر هستند و در نتیجه انرژی خورشیدی که وارد اتاق می شود همانجا محبوس می گردد و باعث ازدیاد دمای درون اتاق می گردد. این پدیده را پدیده گلخانه ای می گویند. نمای شیشه برای ساختمان: - نمای شیشه بخاطر شفافیت و ضخامت کم به هدر رفتن انرژی کمک شایانی می نماید و به هیچ عنوان عایق صوتی و حرارتی خوبی نمی باشد . شیشه های دوجداره عایق صوتی وحرارتی بهتری هستند. - دوام نمای شیشه ای به علت مقاومت کم در برابر ضربه وشرایط جوی کم می باشد. در هنگام زلزله نیز بدلیل خرد شدن شیشه و سقوط آن از ارتفاع بسیار خطر ناک است و می تواند صدمات جبران ناپذیری را وارد نماید. - تنوع طرح نماهای شیشه ای کم است. - نمای شیشه به دلیل جذب ذرات هوا ، به سرعت زیبایی خود را از دست می دهد. - سرعت نصب نمای شیشه به نسبت مصالح نوین دیگر همپایه بوده و می توان آن را از جمله نماهای با سرعت اجرای نسبتا خوب به حساب آورد. - نمای شیشه ای بار مرده کمتری را نسبت به سایر مصالح سنتی و همچنین مصالح نوین به سازه وارد می کند . این مورد را می توان از ارزشهای بارز نمای شیشه ای دانست. - نمای شیشه ای از تنوع رنگی خوبی برخوردار نیست و به همین دلیل قابل رقابت با دیگر نماهای نوین نمی باشد. - آتش سوزی یکی از عواملی است که برای نمای شیشه ای تهدید جدی به حساب می آید.

سازه برتر



  1. مصطفی قربانی

    Like