نبشی کشی دیوار هبلکس - سازه برتر



نبشی کشی دیوار هبلکس

چکیده : یکی از مزایای اجرای دیوار با بلوک هبلکس، عدم نیاز به نبشی کشی‌های متداول می‌باشد. هبلکس دارای بست‌های مخصوص است که مسلح کردن دیوار را بسیار ساده می‌کند.

 

images_1708509156_65d5c7e4b152f.png

یکی از مزایای اجرای دیوار با بلوک هبلکس، عدم نیاز به نبشی کشی‌های متداول می‌باشد. هبلکس دارای بست‌های مخصوص است که مسلح کردن دیوار را بسیار ساده می‌کند. از جمله مزایای استفاده از بست هبلکس، هزینه تمام شده کمتر در مقایسه با والپست‌‌های منقطع می‌باشد.

 

اتصال سازه به هبلکس

برای اتصال سازه به هبلکس می‌توان از بست رادیکالی استفاده نمود. این بست برای اتصال ستون به هبلکس و اتصال تیر به هبلکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بست باید دارای حداقل ضخامت 2میلی‌متر، حداقل عرض 3سانتی‌متر و حداقل طول 30سانتی‌متر باشد و جنس آن نیز باید گالوانیزه باشد.

بست رادیکالی با ایجاد فاصله‌ مناسب بین ستون و تیر با هبلکس، مانع از ایجاد ترک در دیوار هبلکس در زمان زلزله می‌شود. این فاصله ایجاد شده باید با مصالح انعطاف پذیر مانند یونولیت و پشم سنگ پر شود.

images_1708509235_65d5c833af445.png

هشتگیر کردن بلوک هبلکس

طبق آیین نامه2800 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هشتگیر کردن دیوارها ممنوع می‌باشد. در مورد هبلکس، برای اتصال دیوار داخلی به دیوار خارجی می‌توان از بست رادیکالی استفاده نمود. بست رادیکالی با جداسازی دیوار خارجی و دیوار داخلی، مانع از برخورد دو دیوار در تنش‌هایی مانند زلزله می‌شود. لازم به ذکر است فاصله ایجاد شده باید با مصالح انعطاف پذیر مانند یونولیت و پشم سنگ پر شود.

images_1708509515_65d5c94bc145d.webp

تیغه چینی با هبلکس

برای اتصال بلوک‌های هبلکس در یک ردیف، از بست تخت هبلکس استفاده می‌شود. بست تخت هبلکس عملکردی مشابه با میلگرد بستر در دیوارهای اجرا شده با بلوک سیمانی  و سفال را دارد. بست تخت هبلکس یا بست تخت میخکوب، بر روی درز بین دو بلوک در یک ردیف، بوسیله 4عدد میخ 7سانتی‌متری، بلوک‌های هبلکس را به یکدیگر متصل می‌کند.

 

images_1708509463_65d5c917a1f7a.png

 

 



  1. بنفشه خیرخواه

    مطلب بسیار خوبی بود. ما هم در پروژمون از بست رادیکالی و بست تخت استفاده کردیم. تا70درصد به صرفه تر از نبشی کشی هست.

  2. مهندس خیرخواه

    آموزش کاربردی بود. ممنون از مطالب خوبتون. انشالله در پروژه های آینده از بست های هبلکس استفاده خواهیم کرد

  3. حسین کیانی

    توضیحی کامل درباره بست هبلکس. ممنون از مطلب کاربردیتون

  4. قاسمی

    ما از بست رادیکالی استفاده کردیم. هم به صرفه هست و هم نصب آسانی داره.