آشنایی کامل با انواع آلاچیق چوبی و مزایا و معایب آنها - سازه برتر



انواع آلاچیق چوبی و مزایا و معایب آنها

آشنایی کامل با انواع آلاچیق چوبی و مزایا و معایب آنها

چوب یک ماده بی‌انتهاست که در فضای باز و روف گاردن، بسیار خیره کننده و چشم گیر به نظر می‌رسد، به همین دلیل استفاده از آلاچیق چوبی، یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آلاچیق در ساخت ویلا به شمار می‌آید، زیرا ساخت آن انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را اندازه گیری کرد و کنار هم قرار داد.

طراحی یک آلاچیق چوبی پرکاربرد و جذاب، مانند سایر المان‌های معماری در پلان محوطه سازی، نیازمند دانستن اصول اولیه است که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

به نظر شما اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب چه چیزهایی هستند؟ آیا می‌توان آلاچیق‌های چوبی را با هر نوع چوبی ساخت؟ ما در این مقاله، طراحی و ساخت آلاچیق چوبی و انواع آن را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

مراحل طراحی و ساخت آلاچیق چوبی

در این بخش از مقاله سازه برتر، اطلاعاتی در خصوص مراحل ساخت و طراحی آلاچیق چوبی به شما می دهیم:

در مرحله اول بعد از اینکه محل قرار گرفتن آلاچیق چوبی را قبل از شروع طراحی مشخص کردید، وقت آن می‌رسد تا طرح ساخت آلاچیق را انتخاب کنید. برای طراحی یک آلاچیق جذاب و زیبا از جنس چوب، ابتدا باید سبک مورد نظرتان را مشخص کنید. آلاچیق‌های چوبی می‌توانند با سبک‌های متفاوتی همچون مدرن، سنتی، ایرانی، کلاسیک و ...ساخته شوند.

تفاوت هر یک از این سبک‌های آلاچیق در میزان به کاررفتن چوب‌های پر تراش و یا تزئینات طبیعی آن با گیاهان است. همچنین می‌توانید برای سقف آلاچیق چوبی خود یک گزینه متفاوتی از جنس چوب انتخاب کنید. مثل سقف‌های چوبی که گنبدی، شیبدار و متحرک باشند.

 

برآورد میزان چوب مورد نیاز

زمانی که طرح آلاچیق های چوبی را مشخص کردید، باید نوع چوب مصرفی و میزان آن را تعیین کنید. برای رسیدن به میزان چوب مورد نیاز، ضروری است تا همه مواردی که در مرحله قبلی گفته شد به دقت بررسی شود. شما با شناخت ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی یک چوب می‌توانید انتخاب درستی برای ساخت آلاچیق های چوبی داشته باشید. شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی که در آن ساکن هستید، تاثیر خیلی زیادی در انتخاب نوع و میزان چوب دارد.

 

ساخت آلاچیق چوبی

شروع ساخت آلاچیق با چوب

در این مرحله، شما باید مرحله اجرای آلاچیق را که شامل برشکاری و مونتاژ چوب‌ها می شود شروع کنید. بعد از تایید طرح آلاچیق، به اندازه هر قسمت از آن توجه داشته باشید تا برشکاری و نصب کارتان آسان‌تر انجام شود. اگر آلاچیق شما از نوع آلاچیق چوبی ترموود است، باید مراحل بیشتری قبل از برشکاری انجام شود. ترموود به زیرسازی اولیه دقیق‌تر و ابزار مخصوصی نیاز دارد.

 

رنگ آمیزی آلاچیق های چوبی

بیشترمتخصصین فعال در صنعت ساختمان، از ترموود برای ساخت آلاچیق‌ چوبی استفاده می‌کنند. ترموود نوعی چوب خشک شده است که رطوبت متعادلی دارد. ترموود را می‌توانید به هر رنگی که دوست دارید در بیاورید. بعضی از افراد در مرحله برشکاری آن را رنگ می‌کنند، اما بهتر است رنگ‌آمیزی آلاچیق با چوب آخرین مرحله کارتان باشد.

 

نورپردازی آلاچیق های چوبی

 در مرحله آخر می‌توانید با توجه به نورپردازی محوطه، نورپردازی این سازه چوبی را هماهنگ با فضای محوطه سازی ویلا طراحی کنید و محیط آن را به فضایی خاص و جذاب در شب تبدیل کنید. استفاده از ریسه های نورانی، چراغ‌های مخصوص، لامپ‌های LED علاوه بر زیبایی آلاچیق‌های چوبی باعث ایجاد فضایی با انرژی مثبت می‌شود.

 

انواع آلاچیق چوبی از نظر جنس

انواع آلاچیق چوبی از نظر جنس

بهترین چوب‌هایی را که می‌توان برای ساخت آلاچیق‌های چوبی از آن‌ها استفاده کرد، را در این بخش معرفی می‌کنیم:

 

چوب بلوط: این چوب تراکم خیلی بالایی دارد، می‌توانید از آن در هر شرایط آب و هوایی استفاده کنید. اما اغلب قیمت بسیار بالای این چوب مانع استفاده از آن در ساخت آلاچیق‌های چوبی می‌شود.

چوب کهور: چوب کهور دارای قابلیت استحکام بسیار زیاد، ظاهری صیقلی و تراکم بالا است. به همین علت یکی از محبوب ترین چوب‌ها برای ساخت آلاچیق‌های چوبی به شمار می‌آید. اما باید بدانید یکی از گران‌قیمت‌ترین چوب‌ها در آلاچیق‌سازی است.

چوب سرو: این چوب با قیمت مناسب و وزن سبکی که دارد، برای ساخت آلاچیق‌های چوبی گزینه مناسبی است.

چوب توسکا: چوب توسکا ظاهر خیلی زیبایی به آلاچیق چوبی شما می‌دهد. همچنین مقاومت بالای آن باعث شده تا بسیار پرطرفدار باشد.

چوب کاج: مقاومت بالای چوب کاج مانند توسکا سازه چوبی شما را در برابر رطوبت حفظ می‌کند.

چوب پلاست: ساخت آلاچیق و پرگولا با چوب پلاست، برای مناطقی که آفتاب داغ و بارش فراوانی دارند، مناسب است.

 چوب ترموود: این چوب برای شرایط آب و هوایی معتدل مناسب است. آلاچیق ترموود یک سازه چوبی چهار فصل است که در آن گرمای زیاد آلاچیق فلزی و سرمای طاقت‌فرسا را احساس نمی‌کنید.

چوب روسی: این چوب برای محیط‌ هایی که سایه هستند مناسب است. البته باید با رنگ مخصوص عمر آن را افزایش داد. چوب روسی برای آب و هوای مناطق شمالی با بارش زیاد مناسب نیست. این چوب در آفتاب شدید و باران دچار شکاف عمیق می‌شود.

 

انواع آلاچیق چوبی از نظر سبک

انواع آلاچیق چوبی از نظر سبک

آلاچیق چوبی کلاسیک

آلاچیق چوبی کلاسیک را می توان به عنوان واقعی ترین نوع آلاچیق در فضای طبیعی دانست. آلاچیق های کلاسیک را می توان در انواعی از مدل‌ها و به صورت گرد، چهار گوش، شش و هشت گوش در نظر گرفت در صورتی که در آلاچیق مدرن به این شکل قابل اجرا نیستند.

در آلاچیق‌های کلاسیک، کار بر روی چوب شاخص ترین مورد است. در این نوع آلاچیق از نرده دور و نرده های زیر سری سقف هم استفاده می شود. در کف آلاچیق برای زیبایی و حس بیشتر طبیعی بودن، از جنس چوب مشابه با آلاچیق چوبی استفاده می شود.

 

آلاچیق چوبی مدرن

این مدل آلاچیق، بیشتر از ساختار هندسی‌ تری نسبت به مدلهای دیگر پیروی می کند .چوب های استفاده شده در آلاچیق چوبی مدرن از ضخامت بیشتری در مقایسه با انواع دیگر آن دارد تا بتواند نمای قابل رویت تری از تیرک های دور بند بالا و ستون‌ها را به نمایش بگذارد. بیشتر شیب سقف آن دو طرفه طراحی می شود و از دو طرف دیگر تیرک‌ها هستند که خود را نمایش میدهند .

در سبک آلاچیق چوبی مدرن از انواع پیچ های گل دار برای اتصال قطعات استفاده می شود تا اتصالات خود را کاملآ نشان دهند .

در آلاچیق چوبی مدرن به جای استفاده از سکو و یا نیمکت از مبلمان استفاده می شود و همچنین شومینه را به جای بخاری به کار می برند .

برای پوشش سقف بیرونی آلاچیق چوبی مدرن، از متریال اصولآ صاف و هم سطح و در پوشش درونی اجرای سقف شیب دار داخلی لازم نیست و می توان با متریال غیرهمگون استفاده کرد.

 

آلاچیق چوبی سنتی

این نوع آلاچیق در واقع همان آلاچیق‌هایی هستند که تقریبآ همه می توانند با ترکیب شاخه درختان ویلا و باغ خود شکلی را به بسازند که نمای یک آلاچیق طبیعی را به وجود می آورد. در آلاچیق چوبی سنتی، نباید انتظار استفاده در زمان بارش را داشت، چون سقف آن آببندی شده نیست و بیشتر برای سایبان استفاده می شود.

 

آلاچیق چوبی ساده

آلاچیق چوبی ساده همان گونه که از اسمش پیداست از ساده ترین متریال٬‌ها و شکل‌ها صرفآ جهت ایجاد شکل کلی آلاچیق استفاده می شود .

آلاچیق چوبی ساده، در ابعاد کوچک به صورت آماده در کنار جاده‌های برون شهری هست و می توان آن را خریداری کرد.

 

آلاچیق چوبی بسته

آلاچیق چوبی بسته، به آلاچیق هایی گفته می شود که در واقع نمای شبیه به کلبه را دارند. در برخی مدل‌ها در اطراف آن از دیواره چوبی استفاده می شود. از این مدل‌ها بیشتر به صورت پاییزه زمستانه استفاده می کنند، البته مدل‌هایی هم هستند که امکان متحرک و قابل برداشتن و نصب مجدد این دیواره‌ها و یا پنجره ها در نظر گرفته شده است و بصورت چهار فصل از آنها استفاده می کنند.

بیشترین کاربرد آلاچیق چوبی بسته، در محیط های کوهستانی هست و می توان از آن‌ها در رستوران‌های سر باز اطراف شهر هم استفاده کرد.

 

آلاچیق چوبی ارزان

آلاچیق چوبی ارزان

آلاچیق چوبی ارزان آلاچیق‌هایی هستند که از انواع چوب خورده با ضخامت کم یا پرت چوب ساخته می شود. این نوع آلاچیق‌ها چون دیگر امکان پرداخت ظاهر چوب درآنها نیست ظاهری خشن را به نمایش می گذارند.

این نوع آلاچیق بیشتر برای باغ های میوه کاربرد دارد و در ویلا، خانه و یا پشت بام در قسمت روف گادرن نه تنها زیبایی ندارد بلکه ظاهر فضا را هم تحت تاثیر قرار می دهد و دلنشین نیست.

 

 

آلاچیق چوبی ترمووود ایرانی

این آلاچیق در پایان اجرا، کیفیت خود را در مقایسه با نمونه خارجی نشان می دهد . در این نوع ترمووود که در ایران تولید می شود از چوب‌های درخت‌های کاج روسیه استفاده می شود . این نوع ترمووود از درجه پخت فرموله شده فنلاند بهره نمی برد و هنوز امتحان خود را پس نداده است، البته از نظر ظاهری تفاوت خیلی زیادی با ترموود اصلی دارد و قیمت آن حدود سی تا چهل درصد از ترموود اصل کمتر است.

این نوع ترموود، از لحاظ ابعادی که دارد با ترموود اصلی متفاوت است و تمام ابعاد ترمو اصل، در هر سایزی را شامل نمی شود. نکته اصلی که وجود دارد این است که بیشتر این نوع ترموود تقلبی است و چوب معمولی روسی است و در زمان تحویل فقط رنگ ترموود روی آن خورده و ظاهرا ترموود هست و شما هزینه ترمو را داده اید ولی چوب روسی رنگ شده تحویل گرفته اید .مجری شما باید این تضمین را جهت واقعی بودن چوب ترموود به شما بدهد .

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در حوزه صنعت ساختمان و بخصوص در زمینه ساخت ویلا و تجهیزات آن فعالیت دارید، می توانید تبلیغات خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید و از ظرفیت بالای این سایت برای معرفی کسب و کار خود و جذب مشتریان و مخاطبان جدید استفاده کنید. برای معرفی خدمات و محصولاتتان در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

آلاچیق چوبی دست دوم

آلاچیق چوبی، به صورت آماده استحکام و دوام کمی دارد و در زمان جابه جایی در قسمت‌های اتصالات آن، شکست بندها را به دنبال دارد و در آخر آلاچیق شما ساختار از هم گسیخته پیدا می کند و در محل جدید مقاومت و شکل ظاهری خود را از دست می دهد. به همین دلیل استفاده از آلاچیق چوبی دست دوم پیشنهاد نمی شود.

ولی اگر آلاچیق فلزی دست دوم پیدا کنید، این مشکل را ندارید و به راحتی می توانید آن را جا به جا کنید و مورد استفاده قرار دهید .

 

آلاچیق چوبی روف گاردن

آلاچیق چوبی در روف گاردن، به ایجاد یک منطقه نشیمن خیره‌کننده، کاربردی و آرامش بخش در فضای روف گاردن کمک می‌کند. بعد از ساخت می‌توانید برای بهبود جلوه طبیعی چوب از رنگ آمیزی استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را متناسب با دیگر اجزای موجود در روف گاردن خود نقاشی کنید. درعین حال، چوب به صورت طبیعی تحت تاثیر عناصر آب و هوایی قرار می‌گیرد و به نگهداری زیادی نیاز دارد.

مقاومت الوار چوبی نسبت به سایر مواد در برابر آتش بسیار کم است. البته بعضی از چوب‌ها نسبت به بقیه مقاوم‌ ترند. بنابراین، اگر در قسمتی از روف گاردن، آلاچیق خود را نصب کردید که خطر آتش‌سوزی وجود دارد، با سازنده آلاچیق خود مشورت کنید تا بتوانند بهترین چوب را برای شرایط شما پیشنهاد دهند.

 

مزایای آلاچیق چوبی

مزایای آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی هزینه نسبتاً مناسبی در مقایسه با سایر متریال دارد و به راحتی در دسترس هست.

آلاچیق چوبی با محیط اطراف و نورپردازی‌ها خیلی خوب هماهنگ می‌شود.

حس طبیعی و با اصالت و پیوند با طبیعت، در افراد را به وجود می آورد.

تنوع بسیاری در تزئینات در ستون‌ها، پایه‌ها، سقف و … دارد.

 

معایب آلاچیق چوبی

در بسیاری از مواقع سازندگان آلاچیق‌های چوبی از متریال مناسب و با کیفیت در ساخت استفاده نمی‌کنند.

آلاچیق‌های چوبی و چهار چوب آن‌ها ممکن است در معرض خطر حشرات و جوندگان و همین طور پوسیدگی در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی قرار بگیرند.

 

 

نکات مهم برای سفارش آلاچیق چوبی

  • به هنگام سفارش آلاچیق، نقشه و طرح تمام شده آلاچیق و نمای آن در محیط مد نظرتان را قبل از اجرا، از شرکت مورد نظر تقاضا کنید تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

 

  • مورد دیگری که باید به آن دقت کنید، جنس چوب مورد نظر است. با توجه به این که متریال‌های متفاوتی وجود دارند سعی کنید متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظرتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

  • درهنگام تصمیم‌گیری برای خرید آلاچیق چوبی، میزان بودجه خود را نیز مورد توجه قرار دهید. چرا که در آلاچیق‌های چوبی برای افزایش مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات موذی، نیازمند استفاده از انواع رنگ‌های مخصوص و چسب‌هایی برای کاور آن می‌باشید و همچنین برای ایجاد هماهنگی بیشتر، نیازمند کاربرد طرح‌های ویژه و نور پردازی می‌باشید و این موارد هر کدام سبب افزایش هزینه‌های شما می‌ شود.
  • برای سفارش آلاچیق به شرکت‌های معتبر مراجعه کنید، چرا که طراحی و اجرای آلاچیق‌ها نیازمند مسائل فنی و مهندسی است و در صورتی که این نکات فنی در ساخت رعایت نشود، آلاچیق به سرعت تخریب می‌شود.

 

  • عوامل زیادی در افزایش طول عمر آلاچیق‌های چوبی مؤثر هستند. مراقبت‌های سالیانه در صورتی که به درستی رعایت شود، در افزایش طول عمر آلاچیق چوبی خیلی مؤثر است. در آلاچیق‌های چوبی به منظور افزایش مقاومت چوب، باید از رنگ‌های مخصوص چوب و یا چسب و محلول‌ها استفاده کرد، تا چوب آلاچیق را از آسیب حشرات و جوندگان در امان نگه دارد و همچنین از پوسیدگی آن جلوگیری ‌کند. در صورتی که موارد ذکر شده رعایت نشود، آلاچیق دچار آسیب می‌شود.

 

قیمت آلاچیق چوبی

قیمت آلاچیق چوبی

قیمت آلاچیق چوبی مطابق دستمزد ساخت آلاچیق و متراژ لازم چوب محاسبه می شود. به خاطر نوسانات قیمت، هزینه ساخت آلاچیق چوبی مطابق قیمت روز محاسبه می گردد.

گاهی ممکن است در ساخت آنها از چوب‌های زیادی استفاده شود که قیمت آن را جزء به جزو باید محاسبه دقیق کرد. آلاچیق چوبی هیچ قیمت مشخصی ندارد، زیرا در ساخت آن از انواع چوب استفاده می شود که هر نوع از این چوب‌ها با توجه به کیفیتی که دارند قیمت‌های متفاوتی دارند.

توصیه ما به شما این است که به دنبال قیمت آلاچیق نباشید و برای این کار ببینید با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید، چه نوع آلاچیقی را می توانید انتخاب کنید .

 

 

سخن پایانی

آلاچیق چوبی یکی از فضاهای دلنشین برای استراحت و نشستن در باغ یا فضای سبز است. این نوع سازه چوبی این روزها بسیار کاربردی بوده و طرفداران زیادی دارد. به همین منظور ما در این مقاله هر آن چیزی که باید در مورد طراحی و ساخت آلاچیق با چوب و انواع آن بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم.

آیا شما هم با ساخت یک آلاچیق از جنس چوب در فضای سبز موافقید؟ نظرات و تجربیات خود را در همین صفحه با ما در میان بگذارید.