دانلود رایگان کتاب نقشه کشی برق ساختمان pdf - سازه برتر



دانلود رایگان کتاب نقشه کشی برق ساختمان pdf

کتاب نقشه کشی برق ساختمان توسط آقای رضا ترابی اصفهانی در 41 صفحه تهیه شده و در بخش کتاب های مهندسی عمران سازه برتر برای دانلود قرار گرفته است. در کتاب آماده شده همانطور که از نامش پیداست به طور خلاصه با کمک نقشه های طراحی شده با نرم افزار اتوکد، با نقشه سیستم برق بخشهای مختلف ساختمان آشنا خواهید شد.

 

 

مقدمه pdf کتاب نقشه کشی برق ساختمان

در این کتاب شما نقشه کشی برق را بر روی پلان آموزش خواهید دید و به کمک شمای فنی، مسیرهای لوله کشی برق و تجهیزاتی که به ابتدا و انتهای آن وصل خواهد شد را بر روی پلان نشان خواهید داد و علاوه بر زبان رسم از زبان نوشتار نیز برای انتفال منظور خود در نقشه ها کمک خواهید گرفت. همچنین با مجموعه ضوابط فنی و احرایی لازم برای طراحی نقشه های ساختمان های مسکونی (مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان) آشنا خواهید شد.

 

 

نقشه کشی برق ساختمان

طراحی نقشه کشی برق ساختمان اولین گام پیش از شروع فرآیند سیم کشی است. چرا که به واسطه آن محل قرارگیری لوله ها و قوطی ها بر اساس پلان بخش های مختلف مشخص می گردد. برای این کار لازم است تا متناسب با نقشه بخش های مختلف ساختمان، محل کلیدها، پریزها، لامپ ها، لوله های برق، جعبه تقسیم، جعبه فیوز و غیره مشخص گردد. علاوه بر آن در طراحی نقشه سیم کشی برق ساختمان یک طبقه، دو طبقه و 4 طبقه توجه به بندهای مقررات ملی ساختمان (مبحث 13) بسیار مهم بوده و لازم است در تمامی مراحل نقشه کشی مورد توجه قرار گیرد تا خسارت های ناشی از بی توجهی به آن حداقل شود.

نقشه سیم کشی برق ساختمان بسته به نوع پروژه و کاربرد ساختمان به دو روش توکار و روکار طراحی می شود. در سیم کشی روکار برق ساختمان سیم ها برای حفظ زیبایی، نظم و امنیت از یک لوله برق مخصوص یا داکت برای پوشاندن سیم ها از روی گچ دیوار عبور داده می شوند. مزیت این روش سیم کشی سادگی در عیب یابی و دسترسی به سیم ها است. همچنین سیم کشی توکار برق روشی بسیار متداول و قابل اجرا برای انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و غیره است. این روش به دلیل قابل رویت نبودن سیم ها نه تنها دارای ظرافت و زیبایی بوده بلکه امنیت بیشتری نیز نسبت به روش سیم کشی روکار دارد. سیم کشی توکار در دو حالت  انجام می شود.

در حالت اول از سیم های مخصوص مجهز به چند لایه عایق مستقیماً در زیر گچ استفاده می شود. در حالت دوم سیم ها از روی لوله های خرطومی و pvc عبور داده می شوند. معمولاً استفاده از لوله های برق می تواند امنیت و دسترسی بهتری برای عیب یابی برق ساختمان ایجاد کند. بنابراین با توجه به قرارگیری سیم ها در زیر گچ دیوار، سیم کشی توکار برق ساختمان در سه مرحله انجام می شود. مرحله اول در هنگام ساخت ساختمان، مرحله دوم بعد از کف کاری، کاشی کاری و سفیدکاری دیوار ها و مرحله سوم بعد از نقاشی و تمام کردن کف انجام می شود.

 

دانلود رایگان کتاب نقشه کشی برق ساختمان pdf

 

انواع نقشه برق ساختمان

انواع نقشه برق موجود در طراحی سیستم برق یک ساختمان به شرح زیر است:

 

۱- نقشه حقیقی

نقشه ای است که در آن نحوه اتصال و نصب قطعات الکتریکی نشان داده می شود.

 

۲- نقشه مسیر جریان

نقشه ای است که مسیر جریان مصرف کننده را نشان می دهد. از این نقشه بیشتر جهت تشریح اتصالات و عیب یابی مدار استفاده می شود.

 

۳- نقشه فنی و تک خطی

در نقشه فنی با استفاده از علایم اختصاری، نحوه مونتاز و نوع وسایل به کار رفته در مدار نشان داده می شود و بیشتر برای مونتاژ و برآورد هزینه استفاده می شود.

 

۴- نقشه فرمان

نقشه ای است که نحوه کنترل مدار را تشریح می کند و همان طور که از نام آن مشخص است فرمان قسمت قدرت از طریق این نقشه طراحی می شود.

 

۵- نقشه مدار قدرت الکتریکی

آن قسمت از مدار حقیقی که انرژی را از شبکه دریافت و به مصرف کننده منتقل می کند و جریان مصرفی موتور را از خود عبور می دهد، مدار قدرت می نامند.

 

۶- نقشه مونتاژ

برای نصب قطعات بر روی تابلو الکتریکی استفاده می شود که این نقشه نحوه جانمایی تجهیزات در تابلو را مشخص می کند.

 

۷- نقشه خارجی

نحوه ارتباط قطعات یک تابلوی الکتریکی و تجهیزات خارج از تابلو را نشان می دهد که از این نقشه برای تفکیک تجهیزات داخلی و خارجی و همچنین عیب یابی قطعات استفاده می شود.

 

۸- نقشه ترمینال ها

به جای نقشه خارجی و نقشه مونتاژ می توان از نقشه ترمینال ها استفاده کرد. در این نقشه، فقط ترمینال های تابلو فرمان به همراه سیم های ورودی و خروجی ترسیم می شود.

 

 

فهرست مطالب کتاب نقشه کشی برق ساختمان pdf

مقدمه

محتوای نقشه ها

1- علائم

2- نقشه پلان ها

الف) پلان روشنایی

-چیدمان در پلان روشنایی

- مداربندی در پلان روشنایی

ب) پلان پریزها

-چیدمان و مداربندی در پلان پریز برق، تلفن و آنتن

3- نمودار تابلوها

-تابلو اصلی (کنتور)

- تابلو اشتراکی

- تابلو تقسیم واحدها

4- نمودارهای رایزر

- آنتن مرکزی

- سیستم تلفن

- سیستم آیفون

- روشنایی راه پله ها

- تابلوهای توزیع و تقسیم

5- جزییات نقشه

6- توضیحات نقشه

نقشه کشی برق به کمک نرم افزار اتوکد autocad

 

 

عنوان: کتاب نقشه کشی برق ساختمان

نویسنده: رضا ترابی اصفهانی

موضوع: کتاب مهندسی عمران

تعداد صفحات: 41 صفحه

فرمت: pdf

حجم فایل فشرده: 835 KB

زبان: فارسی

برای دانلود pdf کتاب نقشه کشی برق ساختمان از کادر پایین توضیحات اقدام کنید

 


عیب یابی برق ساختمان

عیب یابی سیم کشی برق دارای مراحلی می باشد که به آن خواهیم پرداخت:

 

1- فیوز برق ساختمان

ابتدا باید به سراغ فیوز ها بروید. چون با بررسی فیوز برق متوجه خواهید شد که دلیل، اتصالی برق بوده یا قطعی کلی شبکه برق. در صورت قطعی فیوز برق دو مورد وجود دارد:

 - فیوز برق مشکل پیدا کرده و باید تعویض شود.

 - فیوز به دلایل اتصال داخلی منزل یا اداره قطع شده که بهتر است توسط برقکار بررسی شود.

توجه: در صورت نیاز به تعویض فیوز، بهتر است که فیوز جدید با همان مشخصات قبلی تهیه شود.

 

2- سیستم روشنایی باید بررسی شود اما چطور؟

ممکن است در هنگام بررسی لامپها و کلیدها به همان مورد بر بخورید که باعث اتصالی و قطعی برق شده است در این حالت کلید، سرپیچ را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض شود.

 

3- روشنایی ساختمان

در صورتی که مشکل از روشنایی نبود، به سراغ پریزها بروید. چون در خانه تعدادی لوازم برقی وجود دارند که همیشه به پریز برق وصل هستند. به همین دلیل با بررسی آنها می توان فهمید که مشکل از پریزها بوده یا نه.

ممکن است به دلایلی مانند رطوبت، شل شدن پریز یا سیم، اتصالات داخل پریز و … در داخل پریز اتصالی بوجود آمده باشد یا قطع شده باشد. حتما با فازمتر مشکل عیب یابی را چک کنید. حتما قبل از چک کردن کلی برق را قطع کنید.

 

4- سوخته شدن سیم های ساختمان

ممکن است به دلایل ولتاژ بالا، کهنه شدن و فرسودگی سیم ها و رطوبت شدید، قسمتی یا تمام سیم های ساختمان بسوزد. که با بررسی سیم کشی ساختمان می توان متوجه علت شد.

 

5- سه فاز شدن برق ساختمان

برق ساختمان شهری سه فاز است اما در صورتی که از شوفاژ خانه یا دستگاه های پر مصرف بیش از حد استفاده شود، اقدام به دریافت کنتور سه فاز می کنند که به همین علت فاز قطع شده و تمام لوازم برقی قطع خواهند شد. در این صورت باید تابلو برق بررسی شود و فاز قطع شده، وصل شود.

 


کلمات کلیدی:

دانلود کتاب نقشه کشی برق ساختمان pdf, دانلود رایگان pdf نقشه کشی برق ساختمان, دانلود pdf نقشه کشی برق ساختمان, آموزش نقشه کشی برق ساختمان، نقشه کشی برق، برق کشی ساختمان، آموزش سیم کشی، روش جدید سیم کشی ساختمان pdf،

دانلود کتاب مهندسی عمران pdf، دانلود کتاب مهندسی ساختمان pdf، دانلود رایگان کتاب مهندسی عمران pdf، دانلود رایگان کتاب مهندسی ساختمان pdf، دانلود pdf مهندسی عمران, دانلود pdf مهندسی ساختمان, دانلود رایگان pdf مهندسی عمران, دانلود رایگان pdf مهندسی ساختمان, کتاب های مهندسی عمران، کتاب های مهندسی ساختمان،

عیب یابی برق ساختمان pdf، نقشه های برق ساختمان pdf، دانلود رایگان نقشه برق مسکونی، نقشه برق ساختمان، دانلود کتاب آموزش نقشه کشی برق ساختمان با فرمت pdf، لوله گذاری برق ساختمان pdf، گام به گام طراحی و سیم کشی برق ساختمان های مسکونی، نقشه خوانی برق ساختمان pdf، آموزش نقشه کشی ساختمان pdf، آموزش نقشه خوانی ساختمان بتنی pdf، آموزش سیم کشی ساختمان pdf، نقشه سیم کشی ساختمان به زبان ساده، کتاب اموزش نقشه کشی برق ساختمان با اتوکد

 



  1. محمود

    عالی

  2. علی

    خیلی عالی

  3. رستم کیانی

    عالی

  4. امیر نوروزی

    عالی

  5. امیرحسین علیپور

    عالی

  6. امیر

    عالی