دانلود رایگان کتاب اصول مهندسی سدسازی pdf - سازه برتر



دانلود رایگان کتاب اصول مهندسی سدسازی pdf

اصول مهندسی سدسازی عنوان کتابی است که در این بخش از سایت سازه برتر برای شما همراهان گرامی آماده کرده ایم. آقای ایمان الیاسیان در این کتاب به تشریح مهندسی عمران در سدسازی می پردازد و اصول و نکات آن را به طور دقیق و علمی مطرح می کند. در ادامه می توانید فایل pdf این کتاب را بصورت رایگان دانلود نمایید.

 

 

بخشی از کتاب اصول مهندسی سدسازی pdf

سدهای خاکی مصالحشان را از همان منطقه احداث و یا نواحی نزدیک تأمین می‌کنند، و اصولاً دارای هسته رسی می‌باشند.

رس بر اثر تماس با آب مانع نفوذ و انتقال آب و رطوبت می‌گردد و مانند نوعی عایق رطوبتی عمل می‌کند. اگر عمده مصالح تشکیل دهنده سد خاکی یکسان باشند، سد را همگن می‌گویند و در غیر اینصورت ناهمگن.

اگر کل سد خاکی از رس باشد سد خاکی همگن است، اما اگر هسته مرکزی سد رس باشد و دور هسته مرکزی را با سنگ‌های دانه درشت پر کرده باشند، سد غیر همگن محسوب می‌شود. از نظر تحلیل و آنالیز این نوع سدها بسیار حساس می‌باشند و در عین حال از نظر اجرا و پیاده سازی ساده‌تر می‌باشند. اجرای این سد در رودخانه‌های عریض ساده تر است. مصالح این سد اعم از ریز دانه و درشت دانه بایستی در دسترس باشد. این سدها برای زمین‌هایی نامناسب از نظر مقاومت مناسب‌ترین نوع سد می‌باشند.

 

دانلود رایگان کتاب اصول مهندسی سدسازی pdf

 

سدهای سنگریز

این سدها خودبخود غیر همگن می‌باشند و حتماً باید یک بافت آب بند در مرکز آن قرار گرفته باشد. شکل این سدها درست مانند سد ناهمگن خاکی با هسته رسی می‌باشد با این تفاوت که در مرکز سد به جای رس از سنگ ریزه نفوذ ناپذیر استفاده می‌شود و در دور تا دور سد سنگریزه‌های دشت تر ریخته می‌شود. در برخی موارد رویه سد را به جای سنگریزه با بتن می‌پوشانند که در آنصورت دیگر نیازی به هسته آب بند نمی‌باشد. اینگونه سدها اغلب از نوع بلند می‌باشند. این نوع سد در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند. سنگ‌های ریخته شده برای سد بایستی خاصیت‌هایی از قبیل جذب کم آب، سایش کم، مقاومت فشاری بالا و در برابر سرد و گرم شدن مقاومت خوبی داشته باشند.

 

 

سدهای خاکی و راهکارهای بهسازی آنها

خاكهاي ریز دانه خاصی در طبیعت وجود دارد که به محض تماس یافتن با آب ،به سرعت شسته می شوند. این خاكها که معمولا از نوع رس هستند، در صورت قرار گرفتن در معرض جریان آب حتی اگر سرعت جریان کم باشد به سهولت شسته می شوند و فرسایش می یابند. بالا بودن درصد یون سدیم در آب منفذي از خصوصیات عمده این خاک هاست. خاك هاي مذکور به خاك هاي واگرا مرسومند. این پدیده را با توجه به خصوصیات خاك هاي رسی می توان توجیه کرد؛ بین ذرات خاك هاي رسی نیروهاي دافعه و جاذبه وجود دارد.

نیروهاي جاذبه عمدتاً از نوع نیروهاي واندروالسی هستند و نیروهاي دافعه از وجود لایه دوگانه در اطراف ذرات کانی هاي رسی ناشی می شوند. در خاكهاي واگرا بر اثر مجاورت با آب نیروي جاذبه بین ذرات از بین می رود و در نتیجه ذرات کلوئیدي خاك به سهولت از یکدیگر دور شده و با نیروي کمی که می تواند ناشی از حرکت بسیار آرام آب باشد به حرکت در می آیند در صورتی که در خاكهاي رسی غیر واگرا نحوه فرسایش به گونه اي دیگر است. در این خاكها براثر تماس خاك با آب نیروي جاذبه بین ذرات از بین نمی رود و براي فرسایش و شسته شدن آنها لازم است سرعت جریان آب به قدر کافی زیاد باشد.

با بررسی راه هاي تشخیص خاكهاي واگرا و ملاحظات طراحی، روشهاي بهبود و اصلاح خاك و مقابله با مشکلات ناشی از آن از جمله استفاده از فیلترهاي مانع فرسایش براي هسته هاي واگرا و آماده سازي پی خصوصا در محلهاي بحرانی و تماسی و در نهایت با بررسی نقش پدیده واگرایی در فرسایش درونی و مکانیزم وقوع آن و میزان مشارکت آن در شکست هیدرولیکی سدهاي خاکی به بهسازي پی در سدهاي خاکی می پردازیم.

اهداف سد سازی آبیاري زمین هاي مزروعی، تامین آب آشامیدنی، تولید برق آبی، کنترل سیلابها، پرورش ماهی، تفرجگاه، حفاظت خاك و ... می باشد.

 

 

عنوان: کتاب اصول مهندسی سدسازی

نویسنده: ایمان الیاسیان

موضوع: کتاب مهندسی عمران

تعداد صفحات: 256 صفحه

فرمت: pdf

حجم فایل فشرده: 13 MB

زبان: فارسی

برای دانلود pdf کتاب اصول مهندسی سدسازی از کادر پایین توضیحات اقدام کنید

 

 

کلمات کلیدی:

دانلود کتاب اصول مهندسی سدسازی pdf ، دانلود pdf اصول مهندسی سدسازی ، دانلود رایگان pdf اصول مهندسی سدسازی ، هدف از احداث سد چیست، مزایا و معایب سد سازی pdf، اجزای سد، انواع سد از نظر مصالح، فواید و معایب سد، مزایا و معایب سد سازی، چرا روی آبها سد می بندند، فواید سدسازی در ایران، مهندسی سدسازی، مقاله در مورد سدسازی، مهندس عمران در سدسازی، عمران سد سازی، سدسازی به چه منظور انجام میشود،

دانلود کتاب مهندسی عمران pdf ، دانلود کتاب مهندسی ساختمان pdf ، دانلود رایگان کتاب مهندسی عمران pdf ، دانلود رایگان کتاب مهندسی ساختمان pdf ، دانلود pdf مهندسی عمران, دانلود pdf مهندسی ساختمان, دانلود رایگان pdf مهندسی عمران, دانلود رایگان pdf مهندسی ساختمان, کتاب های مهندسی عمران، کتاب های مهندسی ساختمان،