اصول تخریب و خاکبرداری ساختمان - سازه برتر



اصول تخریب و خاکبرداری ساختمان

تخریب یکی از فعالیت های مهم برای تعمیر، بازسازی و نوسازی سازه است. تخریب چیست؟ چه روش هایی برای تخریب استفاده می شود؟ چه ضوابطی دارد؟ در این مقاله از سازه برتر سعی داریم تا در مورد تمام این موارد بطور مفصل توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

. اصول تخریب و خاکبرداری ساختمان

تخریب ساختمان چیست؟

تخریب ساختمان یک علم مهندسی است که در آن سازه ها و ساختمان به صورت انتخابی کارآمد از بین می رود. در این علم تخریب به صورت هدفمند انجام می شود به طوری که به قسمت های ارزشمند ساختمان بتوان دوباره استفاده کرد. در زمینه تخریب ساختمان موارد انتخابی برای بازیافت مورد استفاده قرار میگیرد و مواد دفعی مدیریت میشود.

این روش متفاوت است با روشی که در آن بخش خاصی از ساختمان با شدیدترین روش ها به طور کلی از ساختمان محو می شود. در واقع تخریب به عنوان ساخت معکوس است. تخریب ساختمان فعالیتی قدیمی است و با توجه به گذشت زمان در حال رشد و توسعه است. مانند هر چیز دیگری ساختمان ها هم چرخه حیاط دارند. با توجه به مصالحی که در ساختمان به کار رفته است و شرایط موجود دیگر نمیتوان از آنها استفاده نمود و باید تخریب شوند.

اصول تخریب و خاکبرداری ساختمان

تخریب ساختمان یک تخصص و علم است. هر کسی نمی تواند وارد این حوزه شود و باید مهارت و اطلاعات کافی در اختیار داشته باشد. بسیاری از مهندسان و تیم های ساخت و ساز به دنبال افراد حرفه ای در این حوزه هستند. در صورتی که در حوزه تخریب و گودبرداری ساختمان فعالیت دارید، برای بیشتر و بهتر دیده شدن تنها کافیست در سایت تبلیغات ساختمان سازه برتر رپورتاژ آگهی ثبت کنید تا مستقیما در دید متخصصان و مهندسان حوزه ساختمان قرار بگیرید.

.

.

مراحل تخریب ساختمان های فرسوده و قدیمی

  1. در اولین قدم باید برق ساختمان را از پشت کنتور و انتقال کنتور که در داخل ساختمان است، قطع کنید. در صورتی که این کار انجام ندهید عواقب جبران ناپذیری در انتظارتان خواهد بود.
  2. به اداره گاز محل درخواست قطع انشعابات گاز را بدهید.
  3. از طریق بستن فلکه کنتور از قطعی آب ساختمان اطمینان حاصل نمایید.
  4. شیرآلات و تجهیزات برقی و مکانیکی مانند آب گرمکن، کولر آبی، پکیج، فن های سرویس بهداشتی و آشپزخانه، کابینت و سینک، هود، اجاق، گاز رومیزی، لامپ ها، کلید پریزها و لوسترها را باز نمایید و سیم های برق را از داخل دیوارهای ساختمان بیرون بکشید.
  5. طبق مقررات و ضوابط شهرداری یک حریم امن ایجاد کنید.
  6. شیشه ها را از درها و پنجره ها جدا کنید.
  7. درهای چوبی و آهنی بازشو و پنجره ها را جدا کنید.
  8. جداسازی پنجره ها، چارچوب فلزی درب های چوبی و فلزی از دیوارها
  9. عایق رطوبتی و مصالح شیب بندی را برچینید تا به پوشش سقف برسید.
  10. تخریب طاق ضربی و تفکیک و جداسازی تیرآهن ها
  11. اجر سالمی پس از تخریب نخواهید داشت زیرا ملات از آجر در حین تخریب جدا نخواهد شد.
  12. در ساختمان های اسکلت فلزی و سقف ضربی، ابتدا تخریب از طاق ضربی شروع شده و سپس تخریب دیوارها و پس از آن برچیدن اسکلت فلزی از بالا به پایین انجام دهید.
  13. در ساختمان های بتنی با پوشش سقف از نوع دال دو طرفه، تخریب ساختمان را از بالاترین طبقه به سمت پایین و توسط چکش هیدرولیکی انجام دهید.
  14. بارگیری و حمل مواد ناشی از تخریب (نخاله های ساختمانی و آهن آلات فرسوده و غیرقابل استفاده باید برای فعالیت های غیرسازه ای استفاده شود)
  15. تخریب فوندانسیون بتنی و بارگیری مواد ناشی از تخریب
  16. در ساختمان های آجری با ملات و سیمان، آجرها به صورت سالن از ملات جدا نمیشود. پس از جداسازی سقف ها توسط ماشین آلاتی مانند بیل مکانیکی، لودذ و بیل بکهو، همزمان با تخریب، نخاله ها و دیوارها را بارگیری کنید و به خارج از کارگاه حمل نمایید.
  17. در هنگام تخریب توضیحات لازم جهت انشعابات اصلی آب، برق، گاز و تلفن را ارائه دهید تا در حین عملیات تخریب به آن ها آسیبی وارد نشود.
  18. ارتفاعات چاه های فاضلاب قدیمی را به هیچ عنوان با مواد ناشی از تخریب پر کنید زیرا مکانی برای تجمع حیوانات و حشرات موری ساختمان می شود.

.

.

اصول تخریب ساختمان

هدف از تخریب ساختمان بازسازی و نوسازی مجدد آنهاست و فعالیتی رایج در بین ساختمان سازان است.

به دلیل تغییر تقاضا دیگر ساختمان های کلنگی و قدیمی غیرقابل استفاده شده است و باید بازسازی شوند.

با توجه به دنیای صنعت می تواند کارآفرینی برای جوانان باشد و ایجاد شغل نماید.

برخی از افراد در حین عملیات تخریب جان خود را از دست می دهند و بخش عمده ای از آنها عدم رعایت نکات ایمنی است. به همین دلیل جزء به جزء این عملیات به تخصص نیاز دارد و برای فعالیت باید از شهرداری مجوز دریافت شود تا در صورت درگونه مشکل مدیر پروژه و سایر عوامل اجرایی با مشکل مواجه نشوند.

اصول تخریب و خاکبرداری ساختمان

در قدم اول باید از شهرداری پروانه ساخت برای تخریب بنای فرسوده دریافت کرد. در مرحله بعدی هم باید تمامی ابزارها و روش های استاندارد برای تخریب ساختمان به کار گرفته شود.

ثبت رپورتاژ آگهی دائمی در سایت تبلیغات ساختمان یکی از راهکارهای مناسب برای دیده شدن فعالیت شماست. شما به عنوان یک کارفرما در حوزه تخریب و گودبرداری می توانید از طریق سایت سازه برتر با مهندسان متخصص و حرفه ای فعال در صنعت ساختمان در ارتباط باشید و کسب و کارتان را رشد دهید.

.

.

رعایت نکات ضروری در تخریب ساختمان

برای هر فعالیتی باید تمامی جوانب و نکات را در نظر گرفت. فرقی نمی کند افراد در حال اجرای فعالیت چقدر ماهر باشند، همیشه رعایت نکات ایمنی باعث اطمینان خاطر مدیر پروژه و افراد خواهد شد. در تخریب و گودبرداری نیز باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

  • در تخریب ساختمان علاوه بر اینکه تمامی ماده های قرارداد رعایت می شود باید توسط مجری در زمینه حوادث و سوانح پیش بینی نشده بیمه شود. همچنین زمانی برای انجام کار در نظر گرفته شود تا از آلودگی های صوتی و زیست محیطی جلوگیری گردد.
  • اگر ساختمان دارای برقگیر بود، ابتدا برقگیر جدا شود و در نزدیک ترین محل مجددا نصب و آماده به کار شود.
  • مهم است که افراد باتجربه در تخریب به کار گرفته شوند و افراد ذی صلاح به کار نظارت داشته باشند.
  • افرادی که با ماشین آلات و تجهیزات کار می کنند باید تجربه کافی در کار تخریب را داشته باشند و زیر نظر مدیر پروژه انجام وظیفه کنند.
  • باید از انبار شدن ضایعات و مصالح روی سقف ها جلوگیری کرد.
  • از انباشته شدن مصالح در کنار و مجاور دیوارها که فشار افقی وارد می کنند باید جلوگیری کرد.
  • مصالح و ضایعات تخریب نباید برای خیابان، معابر و عمومی و ساختمان های مجاور ایجاد مزاحمت کند، لذا باید در فاصله های زمانی کوتاه بارگیری شوند.

.

.

عوامل موثر بر هزینه تخریب ساختمان

هر کس به عنوان مدیر پروژه و کارفرما باید اطلاعاتی را درباره نحوه محاسبه هزینه ها در تخریب داشته باشد.

.

زیربنای ساختمان

یکی از مواردی که در هنگام محاسبه هزینه تخریب بسیار اهمیت دارد، زیربنای ساختمان است. در واقع قیمت تخریب و خاکبرداری به میزان متراژ و زیربنای ساختمان بستگی دارد. هر چقدر میزان متراژ بنا بیشتر باشد، هزینه و دستمزد تخریب بیشتر خواهد بود.

.

قدمت و استحکام ساختمان

در عملیات تخریب مهم است که عمر ساختمان چقدر است و هرچقدر اسکلت محکم تری داشته باشد و تازه ساخت باشد، هزینه بیشتر خواهد شد. زیرا تخریب و گودبرداری طولانی تری خواهد داشت و ابزارآلات بیشتری را درگیر خواهد کرد. ساختمان های قدیمی به دلیل اینکه خودشان درحال فرسایش هستند و تا حدودی تخریب شده‌اند راه سختی را پیش رو ندارند.

.

ماشین تخریب ساختمان

یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه این است که از چه نوع ماشین آلاتی استفاده شود که توسط متخصص تعیین می گردد. بیل مکانیکی، لودر، مینی لودر، گوی تخریب، کامیون و ... از انواع ماشین ها و ابزارآلاتی هستند که در زمان تخریب و گودبرداری به کار گرفته می شوند.

.

.

انواع روش های تخریب ساختمان کدام اند؟

تخریب و گودبرداری روش های مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

.

روش مکانیکی

در این روش برای تخریب ساختمان ها معمولا از ماشین آلات استفاده شده و برای حفظ تعادل وزنه های مخصوصی را به کار میبرند. دو روش مرسوم مکانیکی، بیل مکانیکی و گوی تخریب است.

.

روش دستی

در این روش تخریب به صورت دستی انجام می شود. پس از آن ضایعات توسط افراد بارگیری و از محل خارج خواهد شد. این روش ویژگی هایی مانند سرعت پایین، ایمنی بالا و هزینه کم را شامل می شود.

اصول تخریب و خاکبرداری ساختمان

.

سازه برتر

سازه برتر به عنوان مرجع تبلیغات صنعت ساختمان امکان درج رپورتاژ آگهی دائمی را برای شما فراهم کرده و می توانید تبلیغات خود را بصورت دائمی در این سایت نمایش دهید و اطمینان داشته باشید که افرادی که از سایت بازدید می کنند همگی در حوزه ساختمان، عمران و معماری فعالیت دارند و این سایت فضای مناسبی برای پیشرفت و رشد کسب و کارتان خواهد بود.

.

.